Forældre til min oldemor Mathilde Vilhelmine Marie Ipland født 19. januar 1867.

Startet af Jørgen Jensen, 01 Aug 2016 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Jensen

Min oldemor Mathilde Vilhelmine Marie Ipland blev døbt i Bindslev kirke den 18. april 1867.
Kirkebog 1852-1868.Ny udgave/Opslag nr. 119.
Det fremgår, at barnemoderen er Lovise Meier, 24 år på Stensbæk (stort gods i nærheden). - Til barnefader er udlagt forvalter Ippland i Holsten. - Jeg læser teksten sådan, at Madame Meier og forpagter Meier af Stensbæk er faddere.

Jeg har ikke kunnet finde noget spor af forvalter Ipland. Hvis man søger på internettet, så findes der rigtig mange med det navn i Sønderjylland og det nordlige Tyskland, men det bliver nok vanskeligt at lokalisere min tipoldefar, når man ikke har flere oplysninger end dem, der står i kirkebogen ved barnets dåb.

Jeg kan heller ikke finde noget spor af min tipoldemor Lovise Meier. - Jeg gætter på, at hun er i familie med forpagter Meier af Stensbæk. - I folketællingen den 1. februar 1870 i Bindslev sogn finder man Mejeriforpagter Vilhelm Christoffer Heinrich Meyer med kone og børn. Det ene barn hedder Lovise Meier, men hun er kun 9 år (døbt i Viborg amt). - Måske kunne Lovise Meier (min tipoldemor) være søster til mejeriforpagter Meier ?

Til orientering, så føder Ugift tjenestepige Mathilde Marie Vilhelmine Ipland (22 år) min mormor Ane Karoline Frederikkke Ippeland den 28. september 1888. - Her er der ikke nævnt nogen barnefader. - Mathilde Marie Vilhelmine er tilsyneladende tjenestepige på godset Rønnovsholm i Vrejlev sogn.
(Kirkebog 1887-1892 Vrejlev, Ny udgave/Opslag nr. 61.)

Er der mon nogen, der kan give mig idéer til, hvordan jeg opsporer min tipoldefar forvalter Ipland fra Holsten, og primært hvordan jeg finder min tipoldemor Lovise Meier født ca. 1843 ??

På forhånd mange tak.

Jette E. Toftegaard Pedersen

Mejeriforpagter W. Meyer og hans kone Sophie kommer til Bindslev sogn fra Estvadgaard (ligger i Estvad sogn, Ginding herred, Ringkøbing Amt) 27. april 1864 (Bindslev kirkebog  1852-1868 opslag 206). Måske det kan hjælpe?
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jette E. Toftegaard Pedersen

#3
Mejeriforpagter Meyers datter Doris Elisa Margareta Meyer kommer d. 3 maj 1860 til Estvad fra Selde, 15 år gammel (Estvad 1857-1873 opslag 110). Hun er vaccineret i 1846. Måske er Lovise en datter af Mejeribestyreren? Det kunne være en lillesøster til Doris?

I henhold til FT1860 i Estvad er Mejeriforpagter W. Meyer født i Lyneborg og 45 år - dvs. født ca 1815.
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Inger Toudal


De nævnte folketællinger:

Ringkøbing, Ginding, Estvad, Hovedgaarden Estvadgaard, En gaard, 27, FT-1860, D2473
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jens Jesper Christensen    47    Gift    Bestyrer af gaarden       Kjøbenhavn
Hedevig Frederikke Behrens    40    Gift    Hans kone       Kjøbenhavn
Hedevig Henriette Albertine Christensen    1    Ugift    Deres datter       Her i Sognet
- - - - - -
Marie Kirstine Christensdatter    26    Ugift    Malkepige       Hee S., Rkb.a.
Vilhelm Mayer    45    Gift    Meieribestyrer       Lyneborg
Knud Jørgensen    68    Ugift    Røgter       Sevel S., Rkb.a.
Maren Sørensen    32    Ugift    Malkepige       V. Assels, Th.a.
- - - - - - 

Hjørring, Horns, Bindslev, Steensbæk, Hovedgaard, 2, FT-1870, D7172
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Vilhelm Christoffer Heinrich Meyer    43    Gift    Huusfader    Meieriforpagter    Meklenborg
Sophie Kirstine Dorteha Meyer    45    Gift    Huusholderske    Kone    Meklenborg

Louise Meyer    9    Ugift    Barn       Estvad Sogn, Viborg Amt
Christian Heinrich Vilhelm Meyer    6    Ugift    Barn       Estvad Sogn, Viborg Amt
Vilhelm Johan Fritz Meyer    5    Ugift    Barn       Bindslev Sogn, Hjørring Amt
Urania Ferslev    14    Ugift    Tjenestetyende    Barnepige    Mygdahl Sogn, Hjørring Amt
Marie Jensen    29    Enke    Tjenestetyende    Meieripige    Hørmested S., Hjørring A.
Ane Kirstine Jensen    26    Ugift    Tjenestetyende    Meieripige    Tolne S., Hjørring A.
Ellen Christensen    23    Ugift    Tjenestetyende    Meieripige    Tversted S., Hjørring A.
Dorthe Marie Jensen    33    Enke    Tjenestetyende    Meieripige    Mosbjerg S., Hjørring A.
Antonette Christensen    23    Enke    Tjenestetyende    Meierilærling    Tversted S., Hjørring A.

I Viborg amt findes der flere mejeriforpagtere ved navn Meier / Meyer, født i Mecklenburg / Holsten:

Viborg, Harre, Aasted, Aasted Bye, Hovedgaarden Østergaard, , FT-1860, C0724
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Christjan Brienih Seidelin    36 aar    Gift    huusfader, Forpagter       Hjørring
Marie Sophie Fuckvenger ??    34 aar    Gift    hans kone       Calmar Sverrig
- - - - - -
Wilhelm Christjan Heinrich Meier    33 aar    Gift    huusfader, Meieriforpagter       Mechlenburg
Sophie Christine Dorthea F. Meier    35 aar    Gift    hans kone       Mechlenburg

Heinrich Christjan Wilhelm Meier    7 aar    Ugift    deres barn       Oldestokes Holsten
Lauris Christjan Wilhelm Meier    5 aar    Ugift    deres barn       Oldestokes Holsten
Frederikke Sophie Kvih    21 aar    Ugift    Meierske       I byen Slesvig
- - - - - -

Viborg, Nørre, Selde, Selde Bye, , , FT-1860, C0723
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Heinrich Meyer    60 aar    Gift    Meieriforpagter paa Hovedgaarden       Meklenburg
Elisabeth født Meyer    50 aar ?    Gift    hans kone       Meklenburg

Doris Meyer    15 aar    Ugift    deres Datter       Holsten
Feste Meyer    21 aar    Gift    deres Søn, tjener Faderen       Holsten
Ane Kirstine Jørgensen    25 aar    Gift    hans kone       Her i sognet
Heinrich Christian Meyer    1 aar    Ugift    deres barn       Her i sognet
Johanne Marie Gravesen    37 aar    Ugift    Tjenestepige       Her i sognet
Elisabeth Jørgensen    26 aar    Ugift    Tjenestepige       Skive
Peder Christian Sørensen    35 aar    Ugift    Røgter       Durup Sogn Viborg Amt
Edward Stevdor Thorsen    26 aar    Ugift    Røgter       Kjøbenhavn

Viborg, Nørre, Torum, Aagaardsholm, Aagaardsholm, en Sædegaard, 44F2, FT-1860, D2979
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Friederich Christian Heinrich Sophus Meyer    28    Gift    Meieriforpagter       Holsteen
Caroline Meyer født Sørensen    28    Gift    Hans Kone       Malling Aarhus Amt
Friederich Christian Heinrich Sophus Meyer    1    Ugift    Deres Søn       Thorum V.A.
Rasmus Sørensen    40    Ugift    Konens Broder, tjener Forpagteren       Malling Aarhus Amt
Marthine Nielsen    18    Ugift    Tjenestepige       Karby Thisted Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Jensen

Citat fra: Lis B. Jensen [339] Dato 01 Aug 2016 - 21:12
Hej

Du kunne jo prøve at se om der findes en faderskabssag

Mange tak Lis  :)
Jeg er desværre nybegynder i slægtsforskning. - Hvordan undersøger jeg, om der har været en faderskabssag ?
Vh. Jørgen

Lis B. Jensen

Du kan undersøge om der er nævnt noget i det pågældende amt journalsager
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jørgen Jensen

Citat fra: Jette E. Toftegaard Pedersen [611] Dato 01 Aug 2016 - 21:30
Mejeriforpagter Meyers datter Doris Elisa Margareta Meyer kommer d. 3 maj 1860 til Estvad fra Selde, 15 år gammel (Estvad 1857-1873 opslag 110). Hun er vaccineret i 1846. Måske er Lovise en datter af Mejeribestyreren? Det kunne være en lillesøster til Doris?

I henhold til FT1860 i Estvad er Mejeriforpagter W. Meyer født i Lyneborg og 45 år - dvs. født ca 1815.

Hej Jette
Det lyder meget sandsynligt, men jeg synes, at det er rigtig svært at få styr på Lovise. - Jeg må tænke over, i hvilken retning, jeg skal gå.   :)  -  Mange tak for din indsats.
Vh. Jørgen

Jørgen Jensen

Citat fra: Lis B. Jensen [339] Dato 01 Aug 2016 - 22:54
Du kan undersøge om der er nævnt noget i det pågældende amt journalsager

Hej igen Lis
Hvor finder man den information på nettet  ?
Vh. Jørgen

Jørgen Jensen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 01 Aug 2016 - 22:27

De nævnte folketællinger:

Ringkøbing, Ginding, Estvad, Hovedgaarden Estvadgaard, En gaard, 27, FT-1860, D2473
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jens Jesper Christensen    47    Gift    Bestyrer af gaarden       Kjøbenhavn
Hedevig Frederikke Behrens    40    Gift    Hans kone       Kjøbenhavn
Hedevig Henriette Albertine Christensen    1    Ugift    Deres datter       Her i Sognet
- - - - - -
Marie Kirstine Christensdatter    26    Ugift    Malkepige       Hee S., Rkb.a.
Vilhelm Mayer    45    Gift    Meieribestyrer       Lyneborg
Knud Jørgensen    68    Ugift    Røgter       Sevel S., Rkb.a.
Maren Sørensen    32    Ugift    Malkepige       V. Assels, Th.a.
- - - - - - 

Hjørring, Horns, Bindslev, Steensbæk, Hovedgaard, 2, FT-1870, D7172
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Vilhelm Christoffer Heinrich Meyer    43    Gift    Huusfader    Meieriforpagter    Meklenborg
Sophie Kirstine Dorteha Meyer    45    Gift    Huusholderske    Kone    Meklenborg

Louise Meyer    9    Ugift    Barn       Estvad Sogn, Viborg Amt
Christian Heinrich Vilhelm Meyer    6    Ugift    Barn       Estvad Sogn, Viborg Amt
Vilhelm Johan Fritz Meyer    5    Ugift    Barn       Bindslev Sogn, Hjørring Amt
Urania Ferslev    14    Ugift    Tjenestetyende    Barnepige    Mygdahl Sogn, Hjørring Amt
Marie Jensen    29    Enke    Tjenestetyende    Meieripige    Hørmested S., Hjørring A.
Ane Kirstine Jensen    26    Ugift    Tjenestetyende    Meieripige    Tolne S., Hjørring A.
Ellen Christensen    23    Ugift    Tjenestetyende    Meieripige    Tversted S., Hjørring A.
Dorthe Marie Jensen    33    Enke    Tjenestetyende    Meieripige    Mosbjerg S., Hjørring A.
Antonette Christensen    23    Enke    Tjenestetyende    Meierilærling    Tversted S., Hjørring A.

I Viborg amt findes der flere mejeriforpagtere ved navn Meier / Meyer, født i Mecklenburg / Holsten:

Viborg, Harre, Aasted, Aasted Bye, Hovedgaarden Østergaard, , FT-1860, C0724
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Christjan Brienih Seidelin    36 aar    Gift    huusfader, Forpagter       Hjørring
Marie Sophie Fuckvenger ??    34 aar    Gift    hans kone       Calmar Sverrig
- - - - - -
Wilhelm Christjan Heinrich Meier    33 aar    Gift    huusfader, Meieriforpagter       Mechlenburg
Sophie Christine Dorthea F. Meier    35 aar    Gift    hans kone       Mechlenburg

Heinrich Christjan Wilhelm Meier    7 aar    Ugift    deres barn       Oldestokes Holsten
Lauris Christjan Wilhelm Meier    5 aar    Ugift    deres barn       Oldestokes Holsten
Frederikke Sophie Kvih    21 aar    Ugift    Meierske       I byen Slesvig
- - - - - -

Viborg, Nørre, Selde, Selde Bye, , , FT-1860, C0723
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Heinrich Meyer    60 aar    Gift    Meieriforpagter paa Hovedgaarden       Meklenburg
Elisabeth født Meyer    50 aar ?    Gift    hans kone       Meklenburg

Doris Meyer    15 aar    Ugift    deres Datter       Holsten
Feste Meyer    21 aar    Gift    deres Søn, tjener Faderen       Holsten
Ane Kirstine Jørgensen    25 aar    Gift    hans kone       Her i sognet
Heinrich Christian Meyer    1 aar    Ugift    deres barn       Her i sognet
Johanne Marie Gravesen    37 aar    Ugift    Tjenestepige       Her i sognet
Elisabeth Jørgensen    26 aar    Ugift    Tjenestepige       Skive
Peder Christian Sørensen    35 aar    Ugift    Røgter       Durup Sogn Viborg Amt
Edward Stevdor Thorsen    26 aar    Ugift    Røgter       Kjøbenhavn

Viborg, Nørre, Torum, Aagaardsholm, Aagaardsholm, en Sædegaard, 44F2, FT-1860, D2979
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Friederich Christian Heinrich Sophus Meyer    28    Gift    Meieriforpagter       Holsteen
Caroline Meyer født Sørensen    28    Gift    Hans Kone       Malling Aarhus Amt
Friederich Christian Heinrich Sophus Meyer    1    Ugift    Deres Søn       Thorum V.A.
Rasmus Sørensen    40    Ugift    Konens Broder, tjener Forpagteren       Malling Aarhus Amt
Marthine Nielsen    18    Ugift    Tjenestepige       Karby Thisted Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal

Mange tak for din oversigt Inger  :)
Vh. Jørgen

Inger Toudal


Hej Jørgen

Du glemte at fortælle os, at Jfr. Agnese Dorthea Lovise Meier var gudmor til din oldemor:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121692#160163,26922202 - nr. 1

Hendes vielse fandt jeg på FamilySearch:

Name    Carl Jochum Gradert
Spouse's Name    Agnese Dorothea Meyer
Event Date    04 Feb 1868
Event Place    Hjorring,Hjorring,Denmark

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123824#164091,27549997 - nr. 1

Agnese Dorothea Loui-
se Meyer, født 10 Novbr. 1841
i Schenefeld ved Oldeslohe, vacc.
20 Juli 1842, sammesteds
som Brudgommen [Vreilevkloster].


Agnese kunne måske være søster til Lovise Meyer.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Jensen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 02 Aug 2016 - 01:17

Hej Jørgen

Du glemte at fortælle os, at Jfr. Agnese Dorthea Lovise Meier var gudmor til din oldemor:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121692#160163,26922202 - nr. 1

Hendes vielse fandt jeg på FamilySearch:

Name    Carl Jochum Gradert
Spouse's Name    Agnese Dorothea Meyer
Event Date    04 Feb 1868
Event Place    Hjorring,Hjorring,Denmark

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123824#164091,27549997 - nr. 1

Agnese Dorothea Loui-
se Meyer, født 10 Novbr. 1841
i Schenefeld ved Oldeslohe, vacc.
20 Juli 1842, sammesteds
som Brudgommen [Vreilevkloster].


Agnese kunne måske være søster til Lovise Meyer.

Venlig hilsen
Inger

Hej Inger
Som sagt så er jeg ikke så skarp endnu til at tolke og læse optegnelserne i kirkebøgerne.
Gudmor Agnese Dorothea Louise Meier må selvfølgelig være i nær familie med Lovise. Eventuelt hendes søster.

Jeg har lavet en foreløbig søgning på Agnese og hendes mand Carl Jochum Gradert via det tyske Ahnenforschung.net uden at få "bingo", men jeg skal have prøvet andre søgninger. - Du har været til stor hjælp, og hvis du får yderligere gode idéer, vil jeg være taknemmelig.

Venlig hilsen
Jørgen

Inger Toudal

#12

Carl Jochum Diedrich Gradert og Agnese får en søn døbt i Nørresundby:

Name    Karl Kristian Johannes Gradert
Gender    Male
Christening Date    15 Aug 1868
Christening Place    , NORRESUNDBY, AALBORG, DENMARK
Father's Name    Karl Joachim Didrich Gradert
Mother's Name    Louise Agnese Meier

Du er vel opmærksom på, at mejeriforpagter Wilhelm Chr. Heinrich Meyers hustru Sophie Christine Dorthea, ifølge FT-1860 for Aasted, Viborg amt, og oplysningerne ved sønnen Wilhelm Johan Fritz Meyers fødsel og dåb, er født Meyer:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121692#160163,26922140 - nr. 13

Det vil sige, at Louise Meyer kunne være søster til enten forpagteren eller dennes hustru.

Jeg har en mistanke om, at mejeriforpager Heinrich Meyer, 60 år ved FT-1860 for Selde sogn i Vibog amt,
kunne være far til enten Wilhelm Chr. Heinrich M. eller Sophie Christine Dorthea M.

Ved FT-1870 er han mejeribestyrer i Mosbjerg sogn:

Hjørring, Horns, Mosbjerg, Maastrup, Eskjær, 2, FT-1870, D7175
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Heinrich Meier    70    Enkemand    -    Meieribestyrer    Mechlenborg, Tyskland
Katrine Meier    44    Enke    Huusmoder    Meierske    Mechlenborg, Tyskland
Marie Magdalene Meier    16    Ugift    Børn       Holstein
Lise Magdalene Meier    11    Ugift    Børn       ??. .borg?? Sogn
Katrine Sophie Meier    8    Ugift    Børn       Sæbbye?? Sogn
Wilhelm Meier    5    Ugift    Børn       Granløs Sogn  

Det kunne måske være ham, der dør på Stensbæk 4. jan. 1872, selvom alderen ikke passer med folketællingerne: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=252876&sort=e

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121692#160164,26922512 - nr. 1

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Jensen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 02 Aug 2016 - 12:07

Carl Jochum Diedrich Gradert og Agnese får en søn døbt i Nørresundby:

Name    Karl Kristian Johannes Gradert
Gender    Male
Christening Date    15 Aug 1868
Christening Place    , NORRESUNDBY, AALBORG, DENMARK
Father's Name    Karl Joachim Didrich Gradert
Mother's Name    Louise Agnese Meier

Du er vel opmærksom på, at mejeriforpagter Wilhelm Chr. Heinrich Meyers hustru Sophie Christine Dorthea, ifølge FT-1860 for Aasted, Viborg amt, og oplysningerne ved sønnen Wilhelm Johan Fritz Meyers fødsel og dåb, er født Meyer:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121692#160163,26922140 - nr. 13

Det vil sige, at Louise Meyer kunne være søster til enten forpagteren eller dennes hustru.

Jeg har en mistanke om, at mejeriforpager Heinrich Meyer, 60 år ved FT-1860 for Selde sogn i Vibog amt,
kunne være far til enten Wilhelm Chr. Heinrich M. eller Sophie Christine Dorthea M.

Ved FT-1870 er han mejeribestyrer i Mosbjerg sogn:

Hjørring, Horns, Mosbjerg, Maastrup, Eskjær, 2, FT-1870, D7175
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Heinrich Meier    70    Enkemand    -    Meieribestyrer    Mechlenborg, Tyskland
Katrine Meier    44    Enke    Huusmoder    Meierske    Mechlenborg, Tyskland
Marie Magdalene Meier    16    Ugift    Børn       Holstein
Lise Magdalene Meier    11    Ugift    Børn       ??. .borg?? Sogn
Katrine Sophie Meier    8    Ugift    Børn       Sæbbye?? Sogn
Wilhelm Meier    5    Ugift    Børn       Granløs Sogn  

Det kunne måske være ham, der dør på Stensbæk 4. jan. 1872, selvom alderen ikke passer med folketællingerne: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=252876&sort=e

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121692#160164,26922512 - nr. 1

Venlig hilsen
Inger

Hej igen Inger

Jeg har fundet en masse efterkommere af Sophie Christine Dorthea Meyer og ægtemand Heinrich, men desværre ingen forfædre eller søskende. På et eller andet tidspunkt får jeg måske løst gåden, vi må se. -
Kan godsarkiverne fra Stensbæk mon give et resultat ? På et tidspunkt vil det også være værd at undersøge, om der har været en fadderskabssag mod forvalter Ipland. - Hvor var han forvalter, var det på Stensbæk eller på et andet gods ?

Venlig hilsen
Jørgen

Inger Toudal


Fandt Heinrich Meyers datter Doris Elisa Margareta Meyers konfirmation 1860 i Aasted kirkebog:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128564#173605,29211135 - nr. 10

Hendes fødested er nævnt, men det får jeg ikke meget ud af - det er der måske andre der gør.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Kyhl

Hej

Et lille indspark.

Kan det være Agnese Dorothea Louise Meier, der er moderen til Mathilde. Når jeg læser fadderne, ligner det mere, at der står Mod. Agnese Dorothea Louise Meier end jfr. Agnese Dorothea Louise Meier. Hun kan jo i det daglige gå under navnet Louise. Alderen på de 2 er også næsten den samme.

Hvad står der i KB ved Mathildes konfirmation, og hvor vokser hun op henne?

Mvh. Peter Kyhl

Jørgen Jensen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 03 Aug 2016 - 00:22

Fandt Heinrich Meyers datter Doris Elisa Margareta Meyers konfirmation 1860 i Aasted kirkebog:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128564#173605,29211135 - nr. 10

Hendes fødested er nævnt, men det får jeg ikke meget ud af - det er der måske andre der gør.

Venlig hilsen
Inger

Hej Inger
Jeg er så glad, for al den hjælp jeg får.
Det er Aasted sogn i Viborg Amt og ikke Aasted i Hjørring Amt, hvis nogen skulle finde på at forveksle.
Jeg har også meget svært ved at tyde hendes fødested. Måske er der nogen, der kan læse degnens kragetær ?
Ha´en god dag.

Venlig hilsen
Jørgen

Jørgen Jensen

Citat fra: Peter Kyhl [657] Dato 03 Aug 2016 - 01:09
Hej

Et lille indspark.

Kan det være Agnese Dorothea Louise Meier, der er moderen til Mathilde. Når jeg læser fadderne, ligner det mere, at der står Mod. Agnese Dorothea Louise Meier end jfr. Agnese Dorothea Louise Meier. Hun kan jo i det daglige gå under navnet Louise. Alderen på de 2 er også næsten den samme.

Hvad står der i KB ved Mathildes konfirmation, og hvor vokser hun op henne?

Mvh. Peter Kyhl

Hej Peter

Den tanke har også strejfet mig, at moderen kunne være Agnese Dorothea Louise Meier.
Jeg kan ikke finde ud af hvor og hvornår Mathilde er konfirmeret, og hvor hun vokser op.
De facts jeg har er, at Mathilde lader min mormor Ane Karoline Frederikke Ipland døbe i Vrejlev kirke/Børglum/Hjørring den 28. oktober 1888 (født 28. september 1888) - Kirkebog 1887-1892/Opslag 61.
Her er hun anført som ugift tjenestepige 22 år., og det ser ud til, at hun er tjenestepige på godset Rønnovsholm.

Mathilde bliver senere gift med Jens Peter Martinus Anesen. - Mathilde dør den 24. oktober 1955 i Rakkeby i Hjørring Amt. Jens Peter Martinussen dør samme sted den 28. januar 1952.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Jørgen

Inger Toudal


Hjørring, Børglum, Vrejlev, Harken, et Hus, 368, FT-1880, C7026
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Anders Christensen    51    Gift    Husfader. Husmand       Vrejlev Sogn, Hjørring Amt
Elisabet Andersen, født Jensen    56    Gift    Husmoder. hans Kone       Skjæve Sogn, Hjørring Amt
Matilde Vilhelmine Marie ??...land    13    Ugift    deres Pleiedatter       Bindslev, Hjørring Amt
Ane Kljerstine Olsen, født Nielsen    27    Gift    Indsidder       Hørby Sogn
Jakob Henrik August ...??    1    Ugift    hendes Barn       Vrejlev Sogn, Hjørring Amt

Kan ikke finde hende konfirmeret i Vrejlev, men kan selvfølgelig have overset hende.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Jensen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 03 Aug 2016 - 11:53

Hjørring, Børglum, Vrejlev, Harken, et Hus, 368, FT-1880, C7026
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Anders Christensen    51    Gift    Husfader. Husmand       Vrejlev Sogn, Hjørring Amt
Elisabet Andersen, født Jensen    56    Gift    Husmoder. hans Kone       Skjæve Sogn, Hjørring Amt
Matilde Vilhelmine Marie ??...land    13    Ugift    deres Pleiedatter       Bindslev, Hjørring Amt
Ane Kljerstine Olsen, født Nielsen    27    Gift    Indsidder       Hørby Sogn
Jakob Henrik August ...??    1    Ugift    hendes Barn       Vrejlev Sogn, Hjørring Amt

Kan ikke finde hende konfirmeret i Vrejlev, men kan selvfølgelig have overset hende.

Venlig hilsen
Inger

Hej Inger

Hun er kommet i pleje, men hvor mon moderen er forsvundet hen ? Er hun mon rejst til sin hjemegn i Slesvig-Holsten ?
Jeg kan heller ikke finde hende under konfirmationer i Vrejlev i 1881-1882.

Jeg er så glad for din hjælp  :-)

Venlig hilsen
Jørgen

K. Thidemann

Hjørring amt

Søg på dette link

alimentation

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=Hj%C3%B8rring+Amt&sort=a&max=1

Jeg har ikke forsøgt at finde sagen.
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

Citat fra: Jørgen Jensen [53498] Dato 01 Aug 2016 - 20:07

Til orientering, så føder Ugift tjenestepige Mathilde Marie Vilhelmine Ipland (22 år) min mormor Ane Karoline Frederikkke Ippeland den 28. september 1888. - Her er der ikke nævnt nogen barnefader. - Mathilde Marie Vilhelmine er tilsyneladende tjenestepige på godset Rønnovsholm i Vrejlev sogn.
(Kirkebog 1887-1892 Vrejlev, Ny udgave/Opslag nr. 61.)


opslag 659
sag 168/88
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=122362#122362,35835532

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172791#172791,29011088
...............

MÅSKE Lauritz

Hjørring, Børglum, Vrejlev, Harken, en Gaard, 362, FT-1880, C7026
Niels Christiansen 61 Gift Husfader. Gaardejer  Børglum Sogn, Hjørring Amt  
Johanne Marie Christiansen, født Mogensen 73 Gift hans Hustru  Taars Sogn, Hjørring Amt  
Niels Peter Andersen 26 Ugift Tjenestekarl  Vraa Sogn, Hjørring Amt  
Christen Christensen 23 Ugift Tjenestekarl  Jerslev Sogn, Hjørring Amt  
Niels Peter Thomsen 20 Ugift Tjenestekarl  Jerslev Sogn, Hjørring Amt  
Jens Julius Nielsen 18 Ugift Tjenestekarl  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
Laurits Larsen 14 Ugift Tjenestedreng  Serritslev Sogn, Hjørring Amt  
Jens Larsen 66 Gift Kreaturpasser  Harritslev Sogn  
Laurikke Petrea Krag 27 Ugift Mejerske  Flade Sogn, Hjørring Amt  
Maren Christensen 17 Ugift Tjenestepige  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
Johanne Marie Nielsen 23 Ugift Tjenestepige  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
Mette Marie Andersen 25 Ugift Tjenestepige  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
------

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168637#168637,28315968
mvh K.Thidemann 9000

Gitte Johansen

#22
Får et barn mere med samme Lauritz (på Lundegaard?)

Øverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164093#164093,27550309

OK, det er jo også barnets navn, der står i bogen :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Else Skovbo Jensen

Doris , f. 1845 i ? Jeg synes der står Gribholm, men der er en by nord for Itzehoe, der hedder Gribbohm, så det kunne være den . I ft er hun jo anført som født i Holsten. Det passer jo i hvert fald.

se også http://www.online-ofb.de/ortslist.php?ofb=hollaender_daenemark&b=&e=geburt&lang=dk


mvh
Else

Jørgen Jensen


Jørgen Jensen

Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 03 Aug 2016 - 20:50
Citat fra: Jørgen Jensen [53498] Dato 01 Aug 2016 - 20:07

Til orientering, så føder Ugift tjenestepige Mathilde Marie Vilhelmine Ipland (22 år) min mormor Ane Karoline Frederikkke Ippeland den 28. september 1888. - Her er der ikke nævnt nogen barnefader. - Mathilde Marie Vilhelmine er tilsyneladende tjenestepige på godset Rønnovsholm i Vrejlev sogn.
(Kirkebog 1887-1892 Vrejlev, Ny udgave/Opslag nr. 61.)


opslag 659
sag 168/88
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=122362#122362,35835532

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172791#172791,29011088
...............

MÅSKE Lauritz

Hjørring, Børglum, Vrejlev, Harken, en Gaard, 362, FT-1880, C7026
Niels Christiansen 61 Gift Husfader. Gaardejer  Børglum Sogn, Hjørring Amt  
Johanne Marie Christiansen, født Mogensen 73 Gift hans Hustru  Taars Sogn, Hjørring Amt  
Niels Peter Andersen 26 Ugift Tjenestekarl  Vraa Sogn, Hjørring Amt  
Christen Christensen 23 Ugift Tjenestekarl  Jerslev Sogn, Hjørring Amt  
Niels Peter Thomsen 20 Ugift Tjenestekarl  Jerslev Sogn, Hjørring Amt  
Jens Julius Nielsen 18 Ugift Tjenestekarl  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
Laurits Larsen 14 Ugift Tjenestedreng  Serritslev Sogn, Hjørring Amt  
Jens Larsen 66 Gift Kreaturpasser  Harritslev Sogn  
Laurikke Petrea Krag 27 Ugift Mejerske  Flade Sogn, Hjørring Amt  
Maren Christensen 17 Ugift Tjenestepige  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
Johanne Marie Nielsen 23 Ugift Tjenestepige  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
Mette Marie Andersen 25 Ugift Tjenestepige  Vrejlev Sogn, Hjørring Amt  
------

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168637#168637,28315968

Kære Thidemann

En stor mulighed for, at det er Laurits. Mange tak.

Venlig hilsen
Jørgen

Jørgen Jensen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 03 Aug 2016 - 21:34
Får et barn mere med samme Lauritz (på Lundegaard?)

Øverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164093#164093,27550309

OK, det er jo også barnets navn, der står i bogen :D

Hej

Laurits Larsen, født den 8. februar 1865, døbt i Serritslev den 17. april 1865 (far til min mormor Ane Karoline Frederikke Ipland, født 28. september 1888 i Vrejlev og far til Laurits Edvard Larsen, født den 24. november 1886 i Hjørring).

Er der mon nogen, der kan tyde skriften for forældrene og fadderne til Laurits Larsen (8. februar 1865) ?

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn364/churchbook/source135774/opslag14721179

Mange tak for al den hjælp, jeg har fået !!!

Venlig hilsen
Jørgen

Jørgen Jensen

Citat fra: Jørgen Jensen [53498] Dato 04 Aug 2016 - 13:39
Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 03 Aug 2016 - 20:00
Hjørring amt

Søg på dette link

alimentation

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=Hj%C3%B8rring+Amt&sort=a&max=1

Jeg har ikke forsøgt at finde sagen.

Mange tak for linket K. Thidemann. - Jeg vil prøve, om jeg kan finde sagen.  :)

Jeg havde desværre ikke heldet med mig, jeg fandt ikke nogen alimentationssag: Louise Meier kontra forvalter Ipland.

Venlig hilsen
Jørgen

K. Thidemann

Citat fra: Jørgen Jensen [53498] Dato 04 Aug 2016 - 19:02
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 03 Aug 2016 - 21:34
Får et barn mere med samme Lauritz (på Lundegaard?)

Øverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164093#164093,27550309

OK, det er jo også barnets navn, der står i bogen :D

Hej

Laurits Larsen, født den 8. februar 1865, døbt i Serritslev den 17. april 1865 (far til min mormor Ane Karoline Frederikke Ipland, født 28. september 1888 i Vrejlev og far til Laurits Edvard Larsen, født den 24. november 1886 i Hjørring).

Er der mon nogen, der kan tyde skriften for forældrene og fadderne til Laurits Larsen (8. februar 1865) ?

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn364/churchbook/source135774/opslag14721179

Mange tak for al den hjælp, jeg har fået !!!

Venlig hilsen
Jørgen


Hej Jørgen

Jeg er noget i tvivl om Lauritz Larsen er far til begge børnene.

Håber der er andre der kan gennemskue det.
================================

Med hensyn til Lauritz Larsen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168637#168637,28315968

Jeg mener det er hans mor her, bemærk der står "hos sin Sted fader Christen Pedersen i Underåre, det er streget ud og der står Maria Jacobsdatter.

Hjørring, Børglum, Serritslev, Serritslev Hede, et Huus, 29-F1, FT-1850, D2265
Lars Jensen 28 Gift  Huusmand, Dagleier Ørum Sogn  
Marie Jacobsdatter 23 Gift  hans Kone [Lars Jensen] her i Sognet  
Ane Cathrine Larsen 5 -  deres Børn [Lars Jensen og Marie Jacobsdatter] do [her i Sognet]  
Jacobine Christine Larsen 3 -  deres Børn [Lars Jensen og Marie Jacobsdatter] do [her i Sognet]  
Caroline Larsen 2 -  deres Børn [Lars Jensen og Marie Jacobsdatter] do [her i Sognet]
-----

Hjørring, Børglum, Serritslev, Underaare Bye, Et huus, 94.1, FT-1855, D6571
Maria Jacobsdatter 28 Fraskilt Almisselem  Her i Sognet  
Jacobine Christine Larsen 8 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Caroline Larsen 7 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Nicoline Larsen 5 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
------

Mon ikke det skal være Maria i stedet for Maren her nedenfor.

Hjørring, Børglum, Serritslev, Hjelmsted Hede, Et huus, 135, FT-1860, D6574
Maren Jacobsen 34 Fraskilt Huuseier. lever af sin jord  Her i Sognet  
Jacobine Thrine?? Larsen 14 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Caroline Larsen 11 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Jensine Larsen 7 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Hanne Christine Kristensen 4 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Kristian Kristensen 2 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Kristen Pedersen 31 Fraskilt Indsidder. bødker  Hellevad Sogn, Hjørring Amt  
=====================

En af fadderne her nedenfor, måske mormors bror.

Hjørring, Børglum, Serritslev, Hjelmsted Hede, Et huus, 133, FT-1860, D6574
Jens Peter Jacobsen 30 Gift Huusmand. lever af sin jord  Her i Sognet  
Mette Marie Pedersdatter 28 Gift Hans kone  Taars Sogn  
Jens Kristian Jensen 6 Ugift Deres børn  Her i Sognet  
Jacob Peter Jensen 4 Ugift Deres børn  Her i Sognet  
Vilhelm Jensen 1 Ugift Deres børn  Her i Sognet  
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Jensen

Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 04 Aug 2016 - 21:03
Citat fra: Jørgen Jensen [53498] Dato 04 Aug 2016 - 19:02
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 03 Aug 2016 - 21:34
Får et barn mere med samme Lauritz (på Lundegaard?)

Øverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164093#164093,27550309

OK, det er jo også barnets navn, der står i bogen :D

Hej

Laurits Larsen, født den 8. februar 1865, døbt i Serritslev den 17. april 1865 (far til min mormor Ane Karoline Frederikke Ipland, født 28. september 1888 i Vrejlev og far til Laurits Edvard Larsen, født den 24. november 1886 i Hjørring).

Er der mon nogen, der kan tyde skriften for forældrene og fadderne til Laurits Larsen (8. februar 1865) ?

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn364/churchbook/source135774/opslag14721179

Mange tak for al den hjælp, jeg har fået !!!

Venlig hilsen
Jørgen


Hej Jørgen

Jeg er noget i tvivl om Lauritz Larsen er far til begge børnene.

Håber der er andre der kan gennemskue det.
================================

Med hensyn til Lauritz Larsen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168637#168637,28315968

Jeg mener det er hans mor her, bemærk der står "hos sin Sted fader Christen Pedersen i Underåre, det er streget ud og der står Maria Jacobsdatter.

Hjørring, Børglum, Serritslev, Serritslev Hede, et Huus, 29-F1, FT-1850, D2265
Lars Jensen 28 Gift  Huusmand, Dagleier Ørum Sogn  
Marie Jacobsdatter 23 Gift  hans Kone [Lars Jensen] her i Sognet  
Ane Cathrine Larsen 5 -  deres Børn [Lars Jensen og Marie Jacobsdatter] do [her i Sognet]  
Jacobine Christine Larsen 3 -  deres Børn [Lars Jensen og Marie Jacobsdatter] do [her i Sognet]  
Caroline Larsen 2 -  deres Børn [Lars Jensen og Marie Jacobsdatter] do [her i Sognet]
-----

Hjørring, Børglum, Serritslev, Underaare Bye, Et huus, 94.1, FT-1855, D6571
Maria Jacobsdatter 28 Fraskilt Almisselem  Her i Sognet  
Jacobine Christine Larsen 8 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Caroline Larsen 7 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Nicoline Larsen 5 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
------

Mon ikke det skal være Maria i stedet for Maren her nedenfor.

Hjørring, Børglum, Serritslev, Hjelmsted Hede, Et huus, 135, FT-1860, D6574
Maren Jacobsen 34 Fraskilt Huuseier. lever af sin jord  Her i Sognet  
Jacobine Thrine?? Larsen 14 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Caroline Larsen 11 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Jensine Larsen 7 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Hanne Christine Kristensen 4 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Kristian Kristensen 2 Ugift Hendes børn  Her i Sognet  
Kristen Pedersen 31 Fraskilt Indsidder. bødker  Hellevad Sogn, Hjørring Amt  
=====================

En af fadderne her nedenfor, måske mormors bror.

Hjørring, Børglum, Serritslev, Hjelmsted Hede, Et huus, 133, FT-1860, D6574
Jens Peter Jacobsen 30 Gift Huusmand. lever af sin jord  Her i Sognet  
Mette Marie Pedersdatter 28 Gift Hans kone  Taars Sogn  
Jens Kristian Jensen 6 Ugift Deres børn  Her i Sognet  
Jacob Peter Jensen 4 Ugift Deres børn  Her i Sognet  
Vilhelm Jensen 1 Ugift Deres børn  Her i Sognet  

Kære Thidemann

Her er en hel masse at studere i løbet af weekenden. - Mange tak.

Venlig hilsen
Jørgen