Hjælp til selvhjælp - Faderskabssager

Startet af Karen Graabæk Møller, 04 Aug 2016 - 09:19

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Jeg synes ikke jeg får meget ud af at læse SA's vejledning om faderskabssager, jeg føler jeg mangler noget konkret at forholde mig til. Og da jeg har et par udlagte fædre i mit stamtræ, kunne jeg godt tænke mig at gøre mig lidt mere klog på denne del af slægtsforskningen.

Mit eksempel er et barn født i Vindum Sogn, Middelsom Herred, Viborg Amt 1914. Fødslen er også indskrevet i Vinderslev Sogn, Lysgård Herred, Viborg Amt (Timånedersdagen). Ved dåben i Sjørslev Sogn står barnefaderen indskrevet, men han er ikke at lokalisere. Jeg håber at kunne identificere ham uden problemer, hvis der findes en faderskabssag.

Og her er det så jeg er i tvivl: I Daisy kan jeg finde 2 ting der måske er aktuelle:

1844 - 1944  Viborg Stiftsamt   Journalsager, Alimentationssager
1851 - 1944  Viborg Stiftsamt   Journal, Alimentationssager

Hvilken skal jeg vælge - eller er det begge to - eller ingen...

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Karen

Du skal have fat Journalen.

Hvis der findes en sag, vil der heri være et sagsnr., som henviser til selve Journalsagen.

mvh Ingelise Jacobsen

Karen Graabæk Møller

Tak for svar, Ingelise

Men så er der lige et tillægsspørgsmål:

Når jeg trykker Vis/bestil, kommer der endnu en liste - skal jeg så vælge den der dækker det år jeg søger? Altså 1914K - 1920K ?

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Karen

Ja, du skal vælge det år hvor barnet er født og frem.

En faderskabssag forældes ikke og bør derfor også søges i årene efter, hvis den ikke findes i 1914.

mvh. Ingelise Jacobsen

Christian Grøndberg

#4
Hej,

Jeg har set en faderskabskabssag, der allerede er anlagt mod faderen under gaviditeten, og så kan det jo skille, hvilket år man skal starte med at lede. De fleste sager ser jeg dog som anlagt kort tid efter barnets fødsel. Nogle gange kunne der dog gå nogle lang tid, inden sagen anlagdes. Få gange er sagen ikke officiel, men ordnet som en privat aftale mellem parterne; dette ses dog sjældnere end man umiddelbart skulle tro.

Ind i mellem kan det være svært at finde, hvor man skal starte med at lede, hvis faderen er smuttet fra amtet, og hvis sagen er startet med en anmeldelse til myndighederne ved faderens nye opholdssted.

Med venlig hilsen
Christian

John Nielsen

Hej

Jeg har en lidt bagvendt sag, og håber at nogen har erfaring med det.

Jeg kender faderens navn, fødested og fødeår, men ikke barnets eller moderens navn.
Barnet skulle være bortadopteret kort efter.

Jeg har gennemgået stedets alimentations journaler.
Jeg har fundet ugifte mødre og deres bortadopterede børn.
Jeg har fulgt både adoptionerne og mødrenes alimentations journaler.
Intet har endnu ført til sikre oplysninger.

Hilsen John Nielsen

Karen Graabæk Møller

Jeg siger foreløbig tak for svar!!

Jeg kunne nu forestille mig at bestille både journal og sager, da jeg har en længere tur til Viborg, så det vil være træls at slå et nummer op og bagefter skulle vente på at få bestilt sagen....  ;)

Tak!
Karen G. Møller