Folketellingen i 1880 København

Startet af Marit Bolset, 22 Jul 2016 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Marit Bolset

Jeg søker informasjon om noen "forsvunnede" familiemedlemmer! Medea Steenberg f. Møller blir enke i 1874. Ved folketellingen i 1880 oppgis hun å være 43 år, enke, sygeplejerske af Det Røde Kors, fødested Rejkavik, Island. Hun oppgis å bo i Rosenvængets Hovedvej 4 i København (Staden). Jeg finner ikke at hennes barn bor her!
Ved folketellingen i 1885 bor hun i Istedgade 14. Da finner jeg også 3 av hennes barn: Betzy, 25 år, Frederikke Cristine 18 år og Johanne Elisabeth på 10 år. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor barna bodde ved folketellingen i 1880?

Mvh
Marit Monsen Bolset,
Bergen, Norge

Gitte Johansen

København, København (Staden), Istedgade, Istedgade 10, 12 og 14, 70 a 4 f, 222, FT-1880, D4129
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Medea Stenberg, f. Møller   43   Enke   Husmoder   Skibsførerenke, sygeplejerske under Røde Kors   Reykjavik, Island
Betzy Frederikke Stenberg   20   Ugift   Hendes Barn   Beskæftiget paa Vejsenhusafsnittet   Helsingør
Charlotte Medea Stenberg   18   Ugift   Hendes Barn      Helsingør
Frederikke Kirstine Stenberg   13   Ugift   Hendes Barn      Helsingør
Valgerda Katinka Stenberg   10   Ugift   Hendes Barn      Helsingør
Johanne Elisabeth Stenberg   5   Ugift   Hendes Barn      København
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hun er på tillægsliste på denne adresse


Kilde:   FT-1880   Kildehenvisning:   Tillægsliste A side 268   
Adresse:   Hele Huset   
Husstands-/familienr:   10   
Navn:   Medea Steenberg, f. Møller      Køn:   K   
Fødselsdato:   43      Civilstand:   Enke   
trossamfund:   Lutheran      Fødested:   Rejkjavik, Island   
Erhverv:   Sygeplejerske af Det Røde Kors   
Sogn:   Rosenvængets Hovedvej   Herred:   København (Staden)
Amt:   København   Stednavn:   Rosenvængets Hovedvej 4
Kommentarer:   Egentlige opholdssted Istedgade 14   
Indtastningsnr:   D4615   Løbenr.:   74
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Marit Bolset

Tusen takk til Gitte for god hjelp :D.

Medea Steenberg var min tippoldemor. Hennes datter - og min oldemor, Marie Sofie f. i 1865 flyttet til Bergen, Norge og døde der i 1928. Jeg ser nå at Medea er registrert på to adresser ved folketellingen i 1880. Kanskje i forbindelse med hennes arbeid som sykepleier? Jeg regner med at hennes eldste barn tok vare på de yngste da hun var borte fra hjemmet.
Jeg var i København tidligere denne uken og så at Istedgate 14 nå er blitt Hotel Du Nord ;).

Medea var ofte i Bergen hos sin datter og hennes familie, men døde i København 8 april 1906. Jeg vet ikke hvor hun ble begravet, men hennes mann Viggo Hagbarth Steenberg, ble begravet fra Vår frelsers kirke i 1874. Forøvrig en nydelig kirke som jeg også fikk besøkt denne uken.

Mvh
Marit





Inger Toudal


Medea blev begravet fra Sankt Mariæ Kirkesal, se http://www.mariakirken.dk/page/151/historie

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Marit Bolset

Tusen takk Inger :). Jeg ser nå at Medea igjen er registrert i Istedgade i 1904. Hun har nok flyttet litt på seg - siden adressen nå er Istedgade 36. Ved folketellingen for Bergen i 1900 oppgis Medea å bo hos sin datter og svigersønn. Huset i Istedgade 14 var eiet av Skipperlauget. Hennes avdøde mann var skipsfører så kanskje flyttet hun hit med sine barn etter at hun ble enke i 1874.

Mvh Marit

Inger Toudal

#11

Istedgade 36 var også ejet af Københavns Skipperlaug:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=12905#12905,425493

Vedr. Medeas begravelse, se også Gittes indlæg ovenfor.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mette R Francke

#12
Hei

Har du oversikt/kontroll på din oldemors søsken ?

myheritage


Johanne Elisabeth Egede
1930-folketellingen i Danmark
Født:   14 nov 1874
Bosted:   5 nov 1930 - Platanvej, Holbæk, Denmark


Johanne Elisabeth Egede
1925 Dansk folketelling
Fødselsdato:   14 nov 1874
Bosted:   5 nov 1925 - Vesterbro, Nykøbing Sjælland, Holbæk, Denmark
Mann:   Jens Peter Larsen Egede
Datter:   Betzy Elfrida Egede


Johanne Elisabeth Egede F Steenberg
1921 Dansk folketelling
Fødselsdato:   14 nov 1874
Bosted:   1 feb 1921 - Vesterbro, Nykøbing Sjælland, Holbæk, Denmark
Mann:   Jens Peter Larsen Egede

Johanne Elisabeth Egede
1916 folketelling Danmark
Fødselsdato:   14 nov 1874
Bosted:   1 feb 1916 - Vesterbro, Nykøbing Sjælland, Ods, Denmark
Mann:   Jens Peter Larsen Egede
Barn:   Betzy Elfrida Egede, Karen Egede

Mette
Mette R Francke

Marit Bolset

Takk Inger - for interessante opplysninger om kirken ;D. Vi har nok passert denne kirken flere ganger tidligere denne uke, på vei til - og - fra hotellet vårt i Colbjørnsensgade via Istedgade. Jeg er så takknemlig for alle opplysningene dere har hjulpet meg med i dag!

Mvh Marit :)

Marit Bolset

Takk Mette :) - ja jeg har stort sett oversikt over min oldemors søsken. Johanne Elisabeth, den yngste av søskene, husker jeg fra min barndom da vi var på ferie i Danmark. Det gjorde stort inntrykk på en småpike fra Norge å se en eldre dame som røkte sigar! Hun levde faktisk til hun var nesten 100 år :D