Ines Maria Natalia

Startet af conny larsen, 08 Okt 2012 - 12:56

Forrige emne - Næste emne

conny larsen

 :D 

Hej jeg er ny her i Forum men, vil gerne vide hvordan man kommer videre i en sag:

Det drejer sig om, Ines Maria natalia født i Stokholm 1860 den16 april. Jeg har alle data på hende far stokholm , hun har ikke nogen forældre er døbt i store gråmunke kirke. er sat i pleje som 4 årig hos John Johssson med 400 risdaler på lomen. Har fået hans efternavn. hun blev Dansk gift18 november i Fodby kirke 1884. men før hun blev gift kom der en karet fra Rosendal og hentede hende og hun kom tilbage med nyrt tøj og penge.

Så er det jeg tænker er: hun er sikkert født i sverige på grund af den navnelovgivning de havde, om at det ikke var nogen pligt at oplyse forældrene. altså hun har en forbindelse til Rosendal ved Faxe. hvordan kommer man videre.
hilsen conny 
Med venlig hilsen Conny larsen

Eva Morfiadakis

#1
Hon är döpt i Nikolai församling i Stockholm. Mycket riktigt är hon utan efternamn.

Ines Maria Nathalia 18 445 1860 16/4 20/4

GIaI:18 är boken. 445 är sidan-

http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/02_05564.pdf

Hon kommer till Allmänna Barnhuset 1864. Först kommer hon till Prinsessan Lovisas Vårdanstalt för sjuka barn. Sen utlämnas hon till Kyrkovaktmästaren och Torparen Johan Johansson i Rävelsboda och Björkenäs, Urshults församling.

I den danska vigselboken står det att hon konfirmerats i Almundsryd 1879. Väldigt sent för att vara i Sverige. Ofta finns det inga konfirmationslängder (de behövdes inte sparas) i Sverige. Jag misstänker att hon utvandrade från Almundryd.

Hon blev säkert konfirmerad 1875 då hon fick 20 kr i belöning. Sen upphörde Barnhusets ansvar.

I 4 år är hon någon annanstans innan hon kommer till Barnhuset. Möjligtvis kan man finna henne i kyrkböckerna.

Eva M
Eva M

conny larsen

Tak for svaret det var dejligt jeg har fundet hende i udvandret til Tyskalnd den 26-2 1879 fra Almundsryd Kronobergs lan Emibas : almundsryd G1879 002. Men hun er i danmark 1884.

Jeg har også forstået at hvis det var en fatig der havde født barnet var det moderen der ammede sin barn + et til og navnet blev nedskrevet men der er ikke nedskrevet noget navn så forældrene har ikke været fatige. og tak endnu en gang venlig hilsen conny larsen
Med venlig hilsen Conny larsen

Eva Morfiadakis

Det här barnet har aldrig ammats på barnhuset. Hon var sjuk när hon lämnades in ca 4 år gammal.

Ibland hade barnmorskan hand om några barn eller så ordnade hon fosterhem åt det. Möjligt att du kan finna något i husförhörslängderna. Stockholm är inte det lättaste stället att leta i.

Eva M
Eva M

conny larsen

tak for svaret. jeg ved der er indbetalt 400 risdalert til barnet af ukendt

hilsen conny larsen
Med venlig hilsen Conny larsen

Eva Morfiadakis

Har du frågat på Stockholms stadsarkiv? Det finns två referenser: 159 JL och 514/96. De kan ha något mer.

Jag vet inte var du har 400 riksdaler från. I dokumentet står det 300 rd.

Eva M
Eva M

conny larsen

jeg har fået det fra Stokholm arkivet de har hjulpet mig så godt de kunne, og har fået en billed af rulle 159 hvor de indbetalt 400 risdaler står med der står heller ikke noget navn på forældrene.
hilsen conny
Med venlig hilsen Conny larsen

Laila Olsen


Kan det tænkes, at plejeforældrene er familie?

blot til din orientering så dør hendes plejefar:

Dödsdatum:       18660208           Begravningsdatum:   18660218       Församling:    Urshult
                        Titel   KYRKVÄKTAREN                                        Kön:    M               
                    Förnamn:    JOHAN                                        Efternamn:     JOHANSSON
                    Bostad:     BJÖRKENÄS UNDER RÄFVEBODA    Ålder:      66 ÅR 6 MÅN. 27 DAG.

               Anmärkning       GIFT 

og her er plejeforældrene gift:

                 Vigseldatum:  18630623              Församling:  Urshult                                                     
                               Brudgummen:                                                   Bruden:
                       Titel:  KYRKOVÄKTAREN                                         Titel:  PIGAN
                     Förnamn:  JOHAN                                               Förnamn:  EVA
                   Efternamn:  JOHANSSON                                         Efternamn:  MATTHISDOTTER
                      Bostad:  RÄFVEBODA, FOL 709                                   Bostad:  SJÖARYD, FOL 643
                       Ålder:  1799                                                  Ålder:  1817


og dette er formentlig hendes plejemor:

Dödsdatum:       18850328           Begravningsdatum:   18850402            Församling:  Almundsryd
                        Titel   ENKAN                                               Kön:    K               
                    Förnamn:    EVA                                          Efternamn:     MATHISDR.
                    Bostad:     GÄSSEMÅLA                                       Ålder:      67 ÅR 9 MÅN. 4 DAG.
                Dödsorsak:      SLAG

               Anmärkning       ENKA. FOL.N. 258. BEGR. AF D.P. ALLVIN 

Go'jagt
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

conny larsen

Hej  og mange tak for det tilsende, jeg ved det ikke, i familie, går rygtet på et ugægt barn fra Rosendal ved faxe, da rosendal betalte hendes bryllup og tøj dertil men det er kun muntlige overleveringer. conny
Med venlig hilsen Conny larsen

conny larsen

hvad henviser du til med gl. maribo amt bergen osv. conny
Med venlig hilsen Conny larsen

Eva Morfiadakis

När barnet I M N föddes hette barnmorskan (jordemor) Johanna Spångberg. Hon hade en dotter f. 1851 som hette Rosalia Maria Amalia. En ganska ovanlig namnkombination. Ines Maria Natalia är också en ovanlig namnkombination. Jag tycker att namnkombinationerna påminner om varandra och undrar om inte barnmorskan har namngett I M N och att det är hos henne barnet varit.
Informationen om barnmorskan har jag funnit i mantalslängden för Stockholm 1860. I 1870 års mantalslängd (ingen scannad längd finns däremellan).
1860 bodde barnmorskan i Nikolai församling dvs i Storkyrkoförsamlingen som ligger i Gamla Stan. Jag tror att I M N blev döpt i samma kyrka som Sveriges kronprinsessa blev vigd i.
1870 bodde barmorskan i Stockholm västra som jag tror är Kungsholmen. I samma område låg Kronprinsessan Lovisas barnsjukhus som var avsett främst för vård av fattiga barn. Journalerna för barnsjuhuset börjar 1864 och finns på Stockholms stadsarkiv.

Här får du adressen till en mycket kunnig släktforskare: Chris Bingefors i Stockholmsområdet:
chrissan07@hotmail.com

Hon kan kanske hjälpa dig.

Eva M

PS Jag googlade namnet Ines Maria Natalia - hon har varit uppe i ett svenskt forum av en Merete Larsen (tror jag)
Eva M

conny larsen

tusinde tak for svaret  jeg søger videre conny
Med venlig hilsen Conny larsen

Eva Morfiadakis

Jag ändrar mitt föregående svar. Johann Sophia Spångberg bodde kvar i Nikolai församling 1870 vid Stortorget. Accuschörska är jordemor.

Hon har tre egna barn + ett fosterbarn f. 1868. Se länk:


http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M7003010333_150dpi.pdf


Eva M
Eva M

Laila Olsen

#13
her ses indlægget i det gamle forum - jeg har tilladt mig at koiere indholdet:

Re: Jeg kan også hjaelpe til med opslag i svenske kilder

Indsendt af: Merete Nielsen

Dato: 19/11-06 14:29
Hej Hanne !

Jeg vil osse gerne benytte mig af dit tilbud.

Det drejer sig om min tipoldemor,Ines Maria Nathalia (Johansson), som du kan se har jeg lagt de data ind som jeg ved,det er fra hendes vielse.

Ungkarl Peder Pedersen af
Bidstrup, Boelsmand Jens
Andersens Pleiesøn, født 1863
21 Aar, vacc. 1864 og confirm.
1877
Pigen Ines Maria Nathalia
Johansson, hos samme Jens
Andersen, født 16de April 1860
døbt 20de April 1860 i Nicolai
Menighed i Sto(?) Allhalm(?), confirm
ibd.
ifølge Præstebevis af 26de Februar
1879 i Allmanderyd. (ligger i Emmisløv Len)

Ungkarl Peder Pedersen af Bidstrup [og så det nærmeste jeg kan komme resten] Enkemand Jens Andersens plejesøn [det kan da være at de to plejebørn har kendt hinanden som små] født 1863 21 år vac. 1864 og confirmeret 1877
Pigen Ines Marie Nathalia Johansson [Så må jeg melde pas]
Forlovere: Ludvig Larsen gmd. Bidstrup
Knud Poulsen gmd. Ibid
18. November 1884 i kirken
Indført 24. Oktober i flg. daabsattest 19. December 1864 har Inees Marie Nathalia intet efternavn og forældrene er ukendte. Attesten er underskrevet [det må være det svenske stednavn] hun siger at efternavnet stammer fra hendes plejefader som hed Johanson, men af hvem hun ej er adopteret således at hun ej har ret til at bære navnet.



(undertegnet af Hj Kuno (evt. Reno) Hofprædikant)


Jeg er interesseret i at få viden om hendes plejefar,hendes fødsel og hvornår/hvorfor hun forlod Sverige.Jeg ved ikke om hun på et senere tidspunkt har besøgt sit fædreland.Udover ovennævnte ved jeg at hun er død i DK.

Fodby Kirkebog 1919 - 1936 Side 293 nr. 1 B
Død: 11. April 1923 Ines Marie Nathalia Petersen (døbt uden efternavn) Næstveds Bys Sygehus
Begravet: 15. April 1923 Fodby kirkegård ved sognepræsten
Bopæl Næstved Strandgade 7 Enke efter Husmand Peter Petersen Bidstrup. Født i Stockholm, Nicoliai Församlingen d. 16. April 1860. Dåbsattesten udviser at forældrene er ukendte
62 år gammel.

Med venlig hilsen

Merete Nielsen
----

Merete Nielsen har senest været aktiv på forum i maj måned i år.

Såfremt du bruger dette lin http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,244118,270715#msg-270715  og finder hendes navn i overskriften, kan du trykke derpå, og finde hendes e-mail.

desuden findes på denne side: http://www.bistrupby.dk/13448845

3-sidste række fra neden et billede at en Ines Maria Natalia og ægtefælle
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

conny larsen

Mange tak for jeres svar og Bistrupby er min side endnu en gang tak. conny
Med venlig hilsen Conny larsen

Jesper Lindegaard Jørgensen

til Conny Larsen.... Jeg vil gerne høre mere om Ines, hvis du har mere... Ines og Peter ( Peder ? ) fik en datter > Helga Nathalie Petersen og blev gift med Harry Oswald Jørgensen.  Det er min farmor og farfar...