Frederikke f. Lassen 7.8 1898 Skovby Lysabild

Startet af Mary Linda Lassen, 14 Jul 2016 - 09:09

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen

Jeg søger oplysninger om Frederikke f. lassen
Opslag 12 (Lysabild kb)  f. 7.8 1898 døbt 10.9 1898 i Lysabild kirke
konfirmeret 1913 9. marts 1913 Lysabild kirke


Far  Jørgen Lassen f. 2.6 1865   skovby
kaadner og landmand i Skovby  død: Sønderborg sygehus 1927
Mor  Anne Kathrine f. Hansen  20.7 1867 skovby Død 1950


Jeg ved Frederikke (kaldet Fride) blev gift og fik en søn. både far og søn døde før 1950, men jeg kan ikke finde brylluppet - og dermed heller ikke hendes- og dermed sønnens  efternavn nogen steder. heller ikke dødsfaldet hvor jeg ellers synes jeg har gravet mig gennem  kirkebog på kirkebog.
sønnen hed Peter.
jeg ved hun blev gift igen og blev enke - jeg tror aldrig hun kom uden for landsdelen - så vi er altså på Als.
Er der nogen, der kan hjælpe?


Birte Wienecke

#1
Her er hun i 1921

Sønderborg, Als Sønder, Lysabild, Skovby, -, 69, FT-1921, D5058

Frederikke Hansen 7/8 1898 Gift Husmoder Landbrug Skovby Sønderborg Amt  
Jørgen Hansen 15/12 1920 Ugift Barn  Skovby Sønderborg Amt  

og her er vielsen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217046#201994,38289844

og Peters fødsel
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217046#201992,38289396

meget forvirrende med navnene fra FT
mvh Birte

Britta Hansen

Hun er her med sønnen Peter:

http://www.alsnissen.dk/default.asp?side=2328

16 1 Peter Petersen M 03.07 1896 G Ketting Skovby husfader arbejder
2 Frida Petersen K 07.08 1898 G Lysabild Skovby husmoder arbejdeske
   3 Peter Petersen M 17.11 1920 U Lysabild Skovby søn 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

#4

Sønnen Peter Petersens konfirmation i Lysabild 1935:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217046#201997,38290347 - nr. 8

Det må være farfar Peter Petersen (i Egen), der er fadder ved Peters dåb 16. jan.1921, jf. det civile ægteskabsregister:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16520912#37814,5311801

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

Hej Linda

Ja det er noget rod med navne og drengens fødselsdag i FT 1921, folketælleren har ikke gjort sit arbejde godt nok - hendes mand er fra Ketting og hedder Peter Petersen, det er hans far, der er den ene af fadderne, da Peter bliver døbt. Hun er ikke gift da hun får barnet, eller da han bliver døbt, det bliver hun 14.6.1921, tror jeg har fundet opslagsnumrene i PR og KB, da vi mailede sammen om alle Jørgen Lassens børn. Sønnen Peter er konfirmeret i Lysabild i 1935, da ser det ud til at Frida stadig bor i Skovby.

Og hun mister sin far og sin mand inden for en måned i 1928 (Jørgen Lassen dør i 1928, ikke 1927) begge dør på amtssygehuset i Sønderborg, det er en samme ligkone, der anmelder dødsfaldene til personregistret i Sønderborg. Hhv opslag 54 og 64.

Hilsen Inge




Inger Toudal


Frederikke bliver viet 14. jan. 1921, sønnen Peter bliver døbt 16. jan. 1921,
så hun er faktisk gift, da sønnen bliver døbt.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

kære Birthe, Britaa, Inger og Inge
mange tak for jeres hurtige og kompetente svar - hvor er I altså effektive og dygtige. det der tager mig uger (ikke!) at finde ud af klarer I på en kaffepauses tid.
nu har jeg så en masse data og Frides efternavn, så burde jeg kunne finde hendes  - og sønnens
videre færd. Tak!

Inge Nissen

#8
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 14 Jul 2016 - 11:00

Frederikke bliver viet 14. jan. 1921, sønnen Peter bliver døbt 16. jan. 1921,
så hun er faktisk gift, da sønnen bliver døbt.

Venlig hilsen
Inger

Ok, men det er degnen så måske ikke været opmærksom på, da han fører dåben ind i kirkebogen, eller ikke fundet nødvendigt at skrive.

Jeg har fundet Frederikke og sønnen Peter i FT 1940, da bor de stadig i Skovby, hun er arbejderske og han er Handelsmedhjælper, Korn og Foderstoffer. (Hos Perregaard måske) - de bor i husstand med Marie Cathrine Lassen, ugift, slægtning, aldersrente, og Christian Jens Jensen, der er logerende og arbejder, fra Tælstrup, hvor det så er - (mon det er ham hun bliver gift med?)
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=228076#228076,43083843
På det forudgående opslag ser det ud til at det er sønnen, der har udfyldt og underskrevet bilaget.

Og der står vist Matr. Nr. 169 - det svarer iflg. www.ois.dk i ejerlav Skovby/Lysabild til Banegade 15 - du kan finde et billede af huset på www.arkiv.dk

Vh Inge
PS.
Mor og søster og Theodora bor på Matr. Nr. 31, det er Skovbyvej 64, hvor familien altid har boet, samme Matr.nr. som Jacob Lind m. familie. Der er også et af Lasses billeder på arkiv.dk.

Mary Linda Lassen

hej Inge
tak for info.

først troede jeg at aldersrentenyderen var min oldemor der jo også hedder Kathrine Lassen, men er født
i 1867 og jo som jeg også mente at vide, boede med datteren - også en katrhine lassen men født 1890 og dennes datter Theodora   på adressen Skovbyvej 64.

så fandt jeg  slægtstavlen over familien Lassen frem - den slutter med Jørgen Lassens død 1928 og er vist lavet af Katrhine Lassen f. 1890 - og der forekommer absolut ingen Katrhine Lassen der er født 1860. Så nu har jeg så et nyt mysterium. Hvem er denne Kathrine Lassen f. 1860 - og ja - det er da højst tænkeligt at Christian Jens Jensen fra Tælstrup er Frides nye mand. Det må jeg have undersøgt.

meget smukt hus det på banevej 15 - håber det ligger der endnu. Også Hurra for Arkiv.dk.

Inge Nissen

#10
Jeg fandt lige Marie Cathrine Lassens død i 1942 (opslag 203 i kirkebogen) hun er vist Jørgen Lassens søster, datter af Andreas Lassen og Cathrine Marie * Bonde, er det ikke Jørgen Lassens forældre?

Der er alt for mange kvinder i sognet i de år, der hedder Marie Cathrine eller Cathrine Marie - i daglig tale er det jo nok blevet til Mitrin, Midde, Tinna eller Trinmaj, eller hvad fantasien nu rækker til.

- ja et flot hus, dejligt at Lasses fotografier af huse i sognet bliver lagt på arkiv.dk

Inge


Mary Linda Lassen

tak - jo det kan godt passe - min slægtstavle  har ikke søskende med men kun "den lige linje."