Tråden frai går Ane Marie Nielsdatter, Råbjerg

Startet af Jesper .Balle, 10 Jul 2016 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

For at vende tilbage til tråden i nat kan jeg oplyse  at jeg p.t. undersøger nævnte ægtepars børn:

Familieskema for Christen Nielsen Dige/Karen Jensdatter (F8700)

Mand Christen Nielsen Dige

Født dec. 1768 Raabjerg - Knasborg, Horns, Hjørring, Danmark
Døbt 26 dec. 1768 Raabjerg Kirke, Horns, Hjørring, Danmark
Død Dødsdato ukendt
Begravet
Far Niels Christensen Dige Mor Anne Madsdatter
Gift 8 dec. 1799 Raabjerg Kirke, Horns, Hjørring, Danmark

Hustru Karen Jensdatter

Født 1781 Raabjerg - Knasborg, Horns, Hjørring opslag 23 i konfirmationsprotokollen, Danmark
Døbt 4 feb. 1781 Raabjerg Kirke, Horns, Hjørring, Danmark
Død Dødsdato ukendt
Begravet
Far Jens Pedersen Mørch Mor Mette Cathrine Pallisdatter

Hidtil har jeg fundet 6 af deres børn og så pludselig finder jeg måske et 7 barn ved FT 1824
Hjørring, Horns, Raabjerg, Knasborg, et huus, 83, FT-1834, C7528

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Christen Nielsen   65   Gift      lever af sin jordlod
Karen Jensdatter   52   Gift      hans kone
Marie Nielsdatter   22   Ugift      deres børn
Christen Christensen   14   Ugift      deres børn

hvor der er sammenfald på fødselsdatoerne på Christen, Karen og sønnen på 14 år med + /- 1 år og datteren Marie Nielsdatter på 22 år f. ca. 1812

Det er derfor nærliggende for mig at tro, at Marie Nielsen er et 7. barn.
 
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125948#168252,28254289 - nr. 3

jfr, opslag 23 i konfirmationsprotokollen.

der oversat lyder

En datter af Karen Jensdatters 1. ægteskab, konfirmeret 1825
Ane Marie Nielsdatter
hjemme hos Faderen.
Faderen Niels Christensen
Moderen Karen Jens
Datt. boer i Knasborg.
den 17de Novemb.
1810 i Raaberg Kirke.
god Christendomskundskab
og anstændig Opførsel.
vaccineret af Mejer
1817
men nu f. 1810, men alligevel nærliggende

Og derefter findes dåbsprotokollen i Råbjerg sogn

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125944#168251,28254164

opslag 43 med oversættelse

Fødselsdato i Råbjerg kirke
11'de Novembr
2'den Søndag
efter Tri
nit
Fødden
7'de Nov
onsdagen

Ane Mari Niels Kristian Kristensen og Karen Jens
datter Barn af Knasborg Døbt i Elling Kirk
af Hr Tejlmand

den 9'de
Decembr

2'deb Ad
vents
dag

om at dåben har fundet sted i Elling sogn

Som findes her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122344#161311,27101013

opslag 115 – med oversættelse

Dåbsdato i Elling kirke

28
ditto dato døbt et ægte barn af Knas
borg navnl. Anne Marie, født d 7'de Novbr, Forældrene
Niels Christian Christensen og Karen
Jensdatter. Fadd. Anne Thomas
datter af  Niels Christensen,
Peder Jensen ibid [overstreget] og Lars Jacobsen alle af Napstjært, Ellinge sogn

Så det store spørgsmål er om det er den forkerte  Ane Marie Nielsen jeg har fat i med baggrund i hendes forældre ved FT i 1824 og den slægt jeg følger, det er jeg ikke i stand til at afgøre , men selvfølglig åben for alle input og hjælp.

Jeg kan selv pege på ev. kilder, der skal undersøges:

-   Ovennævnte konfirmationsprotokol fra 1825 – er der andre efter 1825 med navne                Ane Marie Nielsdatter og sammenfald på forældre Cresten Nielsen Dige og Karen Jensdatter

-   Evt. vielsesattest i sognet i Råbjerg lige efter 1824 til 183 med Ane Marie Nielsdatter og evt. Jens Sørensen fra Elling sogn  eller evt. 3 mand – evt. kirkebogen i Elling sogn, idet jeg har fundet et par, som begge døde i Elling sogn 18/5 1876  Ane Marie Nielsdatter  og Jens Sørensen 25/7 1870.

Der er flere spørgsmål, der melder sig på, men jeg har desværre svært ved at læse den gl skrift, så derfor denne opfølgningstråd.

Årsagen skyldes at der er stillet spørgsmål hertil under

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=111944.new;topicseen#new


Thestrup-Bjørn

Hvad er det præcis, du søger hjælp til?


Hvilken person er dit problem?

- og hvori består problemet?


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inger Toudal


Umiddelbart ser det underligt ud, at Christen Nielsen og Karen Jensdatter, der er blevet gift i 1799,
skulle have en datter ved navn Marie Nielsdatter f. ca. 1812. Kunne hun være et plejebarn?

Hans sønner burde jo hedde Christensen, og døtrene Christensdatter.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jesper .Balle

Jeg søger bekræftelse og dokumentation for

at den  ( Ane )Marie Nielsdatter, der optræder i FT 1824 er datter af Cresten Nielsen Dige f. 1768 og Karen Jensdatter f. 1781  gennem konfirmationsattest for omkring 1825 i Råbjerg sogn og bekræftet ved dåbsattest 11/11 1810 i Råbjerg kirke og 7/11 1810 i Elling kirke, idet der stilles spørgsmål ved om jeg har sammenfald med 2 familier, der åbenbart har samme forældre til ( Ane ) Marie Nielsdatter.

Samtidig ønskes gerne bud på,  om man kan se i kirkebøgerne dokumentation for konfirmation omkring 1824 og senere for fødsel omkring 1810-1812 i Råbjerg kirke og evt. Elling kirke for ( Ane ) Marie Nielsdatter, og gerne hvornår og med hvem evt. ( Ane ) Marie Nielsdatter har indgået et ægteskab med.

Thestrup-Bjørn

#4
Det er lidt for meget "privat" slægtsforskning til, jeg vil gå ind i sagen.


Har du tjekket faddere og forlovere ?

Har du tjekket skifter efter diverse personer?

---------

For resten er der ingen folketælling i 1824 - den er fra 1834.


Om man optegnes som "Marie Nielsdatter" eller som "Ane Marie Nielsdatter" er underordnet - og aldersangivelserne kan afvige meget fra det korrekte.

Optælleren nedskrev blot, hvad husfaderen oplyste.

Så man kan desværre let løbe ind i problemer

--------------

Du bliver nok nødt til at begynde (igen) med din helt sikre forfader - og bevæge dig langsomt (og sikkert) tilbage.

God jagt..
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inger Toudal

#5

Fødselsdatoen i Ane Marie Nielsdatters konfirmationsoptegnelse Råbjerg 1825 er ved nærmere eftersyn vel
7. nov. 1810 (der var en utydelig streg foran 7-tallet, som jeg fortolkede som et 1-tal, men det var nok forkert).

Forslag: Enten boede hendes forældre i Knasborg, Råbjerg sogn i 1825, eller også er oplysningerne kopieret
fra Ane Maries dåbsattest.

Er dette den familie, du efterlyser:

Hjørring, Horns, Elling, Bratten, Hus, 42, , FT-1834, B5464
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jens Sørensen    31    Ugift       Husmand, lever af sin jordlod    
Søren Christensen    62    Gift       Mand. Hans fader, der af ham forsørges    
Anne Marie Larsdatter    70    Gift       Hans kone. Hans moder, der af ham forsørges    

Hjørring, Horns, Elling, Bratten, en Gaard, 8, FT-1840, C8726
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jens Sørensen    36    Gift       Gaardmand    
Ane Marie Nielsdatter    29    Gift       hans Kone    
Karen Marie Jensdatter    5    Ugift       hans Børn    
Ane Marie Jensdatter    3    Ugift       hans Børn    
Søren Christensen    68    Enkemand       hans Fader der af ham forsørges    

Ane Maries Nielsdatters fødested i FT-1845: Elling, i FT-1850: Raabjerg, FT-1855: Elling, FT-1860: Raaberg

Ved Karen Marie Jensdatters dåb 1835 er fadderne bl.a.
Marie Nielsdatter af Napstiert og Niels Chr. Christensen af Napstiert:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122348#161313,27101388 - nr. 8

Så det er vel sandsynligt, at moderen Ane Marie Nielsdatter er datter af følgende par,
der har en datter ved navn Ane Marie:

Hjørring, Horns, Elling, Napstjert, Gård, 69, , FT-1834, B5464
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Niels Christian Christensen    50    Gift       Gårdmand    
Karen Jensdatter    51    Gift       Hans kone    

Ane Marie Nielsdatter    24    Ugift       Deres barn    
Else Nielsdatter    18    Ugift       Deres barn    
Ellen Marie Nielsdatter    13    Ugift       Deres barn    
Johanne Nielsdatter    11    Ugift       Deres barn    
Jeppe Jensen    18    Ugift       Tjenestekarl    

Har du undersøgt fadderne ved de øvrige børns dåb?

Jens Sørensen og Ane Marie Nielsdatters vielse kan jeg ikke finde i hverken Elling eller Råbjerg.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jan Hedegaard Skov

Hej Jesper,

Husk lige på, hvordan du er kommet frem til Ane Marie Nielsdatter.
Du spørger i tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,111931.0.html, om der er en som kan finde Marie Nielsdatters konfirmation.
Her får du svaret at det kunne være den komfirmation, som du refererer til
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125948#168252,28254289 - nr. 3
MEN det er under forudsætning, at moderen har været gift før (Inger Toudal skriver; en datter af 1. ægteskab... og slutter med spørgsmålstegn).
Herefter finder du dåben for Ane Marie Nielsdatter, som undrer dig, da hun bliver døbt i Elling Sogn, og du opretter tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,111944.0.html. Her springer du bomben og fortæller, at Christen Nielsen og Karen Jensdatter blev gift i 1799.
Hermed kan Ane Marie Nielsdatter jo ikke være fra Karen Jensdatters første ægteskab. Så korthuset er væltet.
Jeg sluttede også i går med at vise dig, at det var to forskellige familier, hvor Ane Marie Nielsdatter ikke var den Marie Nielsdatter, som du havde i FT1834.

Altså Ane Marie Nielsdatter, f. 7/11-1810, kan du godt glemme alt om. Det er et vildspor efter min mening. Det samme er Jens Sørensen så også.

Jeg tror også, at det er et plejebarn, som Inger Toudal er inde på. Måske er det Christen Nielsen Diges eller Karen Jensdatters niece.
Dette betyder også, at Marie Nielsdatter ikke nødvendigvis er født i Råbjerg Sogn.

Hvis du stadig ikke har forældrenes død, så er de her;
Christen Nielsen Dige død 6/5-1841
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125948#168253,28254482 - nr 35
Karen Jensdatter død 6/5-1852
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125948#168253,28254491 - 128
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Jesper .Balle

Igen, igen tusinde tak til alle og samtidig håber jeg ikke at jeg " trætter " eksperterne med mine tåbelige spørgsmål.

Ja nu forstår jeg billedet af omtalte Ane Marie Nielsdatter og medgiver gerne, at hun ved FT. 1834 boede i Råbjerg hos noget familie som kunne være moster/faster eller Farbror/morbror.

Men det betyder også at hun må være i familie med den slægt jeg har fokus på, men det er jo en hel anden historie.

Nej jeg havde ikke dødsdatoerne på Christen Nielsen Dige og Karen Jensdatter og det siger jeg mange tak for.

Om dette par ved jeg at de blev viet i Råbjerg kirke d. 8/12 1799, så jeg vender nok tilbage herom på en ny tråd, når jeg har fundet vielsesattesten, idet jeg har svært ved at læse den gl. skrift.

Men igen tak til alle

Jan Hedegaard Skov

Hej Jesper,

Jeg satte et link ind i går vedr. deres vielse, så den behøver du ikke at lede efter.
Den er her igen :)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125944#168251,28254125
Nederst på venstre side og fortsætter på højre side.

Der står;
(venstre side - Dato)
Den 4 October anmeldte sig til ægteskab
(højre side)
Og 8 December, 2 Søndag i Advent ægteviede
(venstre side - Brudefolkenes Navne)
Kristen Nielsen Dige, Ungkarl, gl Karen Jensdatter
(højre side)
Mørk, Pige, begge af Knasborg
(venstre side - Forlovere)
Jens Madsen, Knasborg
(højre side)
og Jens Pedersen, Napstjert, Elling Sogn.

Læg mærke til at hun kaldes her gamle Karen Jensdatter. Det er jo pga. den anden Karen Jensdatter, som bliver gift med Niels Christian Christensen, der er lidt yngre.


Hvis Marie Nielsdatter er i familie med Dige-klanen, så støder du måske på hende senere. Og så ved du allerede nu, hvor hun var i 1834.

Jeg håber, du ved, at der findes ikke dumme (tåbelige) spørgsmål, kun dumme svar.
Vi lærer alle af spørgsmål og svar, så bliv bare ved :)
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Jesper .Balle