søger Frederik Pedersen født 1. maj 1837 i KBHV

Startet af karin andersen, 17 Jun 2016 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

karin andersen

Jeg forsøger mig igen herinde - jeg søger min tipoldefar Frederik Pedersen født 1.5.1837 københavn, han kommer til Jylland, bliver konfirmeret og får børn men ikke gift - flytter meget rundt Sidst set på afgangsliste 1867 fra Helstrup sogn, Middelsom herred, Viborg amt opslag i kb 1838-1871 under 1867 nr 4 på afgangslisten opslag 125 han tager til Randers - men der findes ikke tilgangslister mere - hvor kan jeg så lede ?
Hilsen Karin A.

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

karin andersen

ja det er denne herre - kan du måske finde ham efter 1867 ?

Inger Toudal

#3

I tyendeprotokollerne, der blev ført af byfogeden / sognefogeden.

Desværre ser de ikke ud til at være bevaret for Randers by i den periode:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?d=1&e=2016&c=tyendeprotokol

http://arkiv.dk/soeg?searchstring=tyendeprotokol

Det er meget få sogne fra FT-1870 for Randers amt, der er indtastet:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/rand1870.gif

Det kunne måske være denne smed:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Kattevad 11, mat. 720, Forhus, 2, FT-1880, C4436
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Chr. Larsen    53    Gift    Husfader, Arbejdsmand       Aalborg
Marie Dorthea Larsen    47    Gift    Husmoder       St. Brøndum Sogn
Carl Ville Larsen    19    Ugift    Handelsbetjent, Søn       Aalborg
Rudolph Emil Larsen    15    Ugift    Lærling paa Klædefabrik, Søn       Aalborg
Anna Christine Larsen    6    Ugift    Børn       Aalborg
Lars Chr. Larsen    4    Ugift    Børn       Aalborg
Marie Petersen    37    Ugift    Arbejderske paa Klædefabrik       Aalborg
Frederik Petersen    42    Ugift    Smedesvend       Kjøbenhavn

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens-Christian Emborg

Hej Karin

Jeg har set på hvad du tidligere har oplyst om tipoldefar.
Du skrev den 22. juli 2014 følgende:

"jeg søger nemlig min tipoldefar Frederik Pedersen, født 1.5.1837 i København -  som rejser fra Vellev november 1865 og skulle komme til Værum -men jeg har ikke kunnet finde ham på  tilgangslisten i Værum, derfor har jeg kigget i afgangslisten.
Det betyder han er forsvundet for mig november 1865 - og jeg vil gerne finde ham - håber nogle kan hjælpe mig videre."

Det jeg hæfter mig ved er at han rejser fra Vellev sogn i 1865, for så er han også ankommet til Vellev og kunne stå i lægdsrullen.

Jeg finder Frederik Pedersen født i København i 1837 i tilgangsrullen for Vellev sogn, som er udskrivningskreds 5, lægd 93, hvor han har lb.nr. P15:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481029#19776,1594945
her er han streget over og der står "død i 152 lægd og D1868".

Vi er i en periode hvor vi frem til marts 1869 også anvender de lægdsnumre som sognene havde under amterne, her havde Vellev sogn lægd nr. 75 i Viborg amt.
Så når der blot står at han er død i lægd 152 kan der som jeg ser det være to muligheder:

1. Efter det nye system, hvor lægd nr. 152 i udskrivningskreds 5 er Gammelstrup sogn.
2. Efter det gamle systen, hvor lægd 152 i Viborg amt er Viborg Købstad.

Når jeg ser efter Frederik Pedersen i Gammelstrup sogns kirkebog, finder jeg ham ikke.

Når jeg ser efter Frederik Pedersen i Viborg Domsogns kirkebog, finder jeg en Frederik Petersen der dør den 02-12-1868, der står at han er ugift og indlagt på Amtssygehuset fra Langå, 29 år:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172057#172057,28887277
selvom han er indskrevet med alderen 29 år, føler jeg mig overbevist om at der er tale om din tipoldefar, der har endt sine dage på Viborg Amtssygehus, men havde opholdt sig i Langå inden han blev indlagt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

karin andersen

tak skal du have Jens-Christian
jeg tror også det er ham - har nu ledt i tilgangslister i Langå, Torup og Sdr. Vinge - for der har han været før og har familie i Sdr. Vinge - man kan ikke finde ham heller ikke som død. hvad står der i øvrigt i den lægdsrulle du henviser til ? yderst til højre noget med 1864 og børn 2 .... jeg kan ikke rigtig tyde det.  Kan man finde begravelsesbøger fra Viborg eller patientlister fra Amtssygehuset ?
jeg er rigtig glad for det du har fundet.

karin andersen

forresten kan der findes oplysninger om dødsfaldet i måske skifteretsprotokol og i så fald hvor kan jeg se dem ?

Jens-Christian Emborg

#7
Hej Karin

Du skrev selv at du sidst så ham i afgangslisten i 1867 fra Helstrup sogn, hvor han tog til Randers. Så langt havde jeg også fulgt ham.

Jeg ville tro at han så har været i Randers i en periode, hvorefter han så i 1868 er tager til Langå, måske omk. 1. nov. hvor han så ikke når at få meddelt sin ankomst til sognet, inden han blevet indlagt i Viborg, hvor han så dør den 2. dec.
Da der kun i Viborg Domsogns kirkebog står hvornår han blev begravet og ikke hvor, vil jeg mene at han er begravet i Viborg og der slutter hans vej.
Jeg har set efter skifteprotokollen for 1868 i Viborg, men jeg finder ikke denne årgang på nettet.

I lægdsrullen står der yderst til højre ikke noget om børn, der står bl.a. "1864 bøde 2 Rd for ulovlig flytning".
Øverst står der "fra 89 N/3" altså hvor han sidst var indført i lægdsrullen, hvilket var i lægd 89 stadig i Viborg amt (= Øster Velling sogn) i år N (= 1863) og fik lb.nr. 3, hvor jeg også finder ham:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18653,1154645
her står det med bøden også, som er lettere at læse.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

karin andersen

hej igen Jens-Christian
det var dejligt med dit svar - ja der ender hans vej så - han har haft en hård skæbne ikke at se sine børn vokse op - jeg er glad for nu at have fået vished og ikke lede efter ham mere for det med Ålborg kunne jeg ikke få til at passe og der har jeg også ledt efter ham - dette mener jeg er det helt rigtige. mange tak for at du kunne finde ham for mig.
Hilsen Karin

Inger Toudal

Hej Karin

Det var et vildt gæt, at det skulle være ham i FT-1880 for Ålborg  :(

Desværre er der ikke bevaret patientprotokoller for Viborg Amtssygehus før 1881:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=Viborg+sygehus&b=&c=&d=1&e=1900&f=&g=&h=&ngid=16432022&ngnid=16432028&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

karin andersen

Hej Inger.
Ja jeg kunne heller ikke få det til at passe med Ålborg at han blev smedesvend - dette med Viborg passer - ved du om der findes en begravelsesbog for Viborg ? jeg har forsøgt at søge men der kommer intet på den måde jeg søger
Hilsen Karin

karin andersen

Hej Inger
jeg vil gerne spørge dig igen ved du om der findes en begravelsesbog for viborg 1868 hvor jeg evt. kan finde ud af hvor Frederik Pedersen er begravet.
Hilsen Karin


karin andersen

Hej Inger. Igen mange tak for hjælpen - jeg har snart ferie så vil jeg besøge Viborg og tage til det lokallhistoriske arkiv.
Mange tak endnu engang.
Hilsen Karin