Familien Hultman fra Sverige, forsvundet i Kobenhavn efter 1860

Startet af Kim Melchior, 29 Jun 2016 - 17:55

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Vigda i Helsingborgs Stadsförsamling
                             1688 - 1894     


Datum 1857-06-19 Datum avser vigsel 


Brudgummen
Namn Lars Peter Fristedt
Titel repslagaremästare
Ort Helsingborg 282


Bruden
Namn Laurentia Charlotta Wahlberg
Titel jungfru
Ort Helsingborg 146
 

Det kan vara han här. Förhållandet tog nog bara slut.

Jag tror inte det finns något i Rådhusrätten i Malmö betr. Lars Peter eftersom han var trolovningsbarn. Om de två andra barnen kan det finnas. Fristedt var nog inte far till flickorna.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis

Helsingborgs stadsförsamlings (Maria) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13171/A I/43 (1855-1858), bildid: C0073659_00449

Här finns han på s. 431. Han kom 1850 eller 1851 från Landskrona.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Döda i Helsingborgs Stadsförsamling
                             1687 - 1894     


Datum 1870-04-24 Datum avser död

Den avlidne
Namn Lars Peter Fristedt Kön man
Titel repslagaremästare Civilstånd gift
Ort Neptunus 10
Dödsorsak
pneumonia
År:  57  Månad:  1  Dag:  12
Födelsedatum:   



Övrigt
hfl s 425,3

Här är hans död.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis

Helsingborgs stadsförsamlings (Maria) kyrkoarkiv, Bilagor till flyttningslängden, SE/LLA/13171/H II/34 (1850), bildid: C0073777_00230

Här är Lars Peters F. inflyttningsattest från Landskrona 1850. Han flyttade inte till Lund 1838 utan till Landskrona.

Löjtnant Bohman tror jag Christina Sophia arbetade hos.

Eva M
Eva M


Inger Toudal

#35
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 30 Jun 2016 - 23:37

I hovedministerialbogen står der mere korrekt, at hun er Enken Christine Lundbergs Datter:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17225059#206648,39231947 - nr. 8

- i kontraministerialbogen står der Arbeider Lundbergs Datter.


Det var dårligt formuleret. Hvad jeg mente var, at beskrivelsen i hovedministerialbogen er mere træffende end den i kontraministerialbogen, der faktisk fik mig til at tvivle på, at det var den rigtige Johanna Maria.

Det er lidt mærkeligt, at Lars Peter og Johanna Maria står opført som børn af enken Hultmann både ved FT-1855 og FT-1860.

Deres mor, Stine Lundberg, 56 år, bor alene på samme adresse, men nu på kvisten, ved FT-1870:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=54060#54060,11868689 - nederst

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

#36
Arbeider Lundberg kan syfta på den döde fadern som då inte fanns. Ett påhitt  av Christina Sophia. Christina S. har säkert kallat sig änka, bättre för barnet som annars riskerade bli kallad horunge. Jag har sett i Danmark att änka används ofta om frånskilda kvinnor.


Säkert kan det ha funnits språkmissförstånd mellan svenskan och danskan. Finns det inga begravelseprotokoll för den här tiden?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Det finns bara protokoller för Assistens Kirkegård 1805-1861.

Eva M
Eva M

Bradley Marchant

Hvor står der hun boede på loftet?

Betyder det hun var meget fattige?

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 01 Jul 2016 - 14:12
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 30 Jun 2016 - 23:37

I hovedministerialbogen står der mere korrekt, at hun er Enken Christine Lundbergs Datter:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17225059#206648,39231947 - nr. 8

- i kontraministerialbogen står der Arbeider Lundbergs Datter.


Det var dårligt formuleret. Hvad jeg mente var, at beskrivelsen i hovedministerialbogen er mere træffende end den i kontraministerialbogen, der faktisk fik mig til at tvivle på, at det var den rigtige Johanna Maria.

Det er lidt mærkeligt, at Lars Peter og Johanna Maria står opført som børn af enken Hultmann både ved FT-1855 og FT-1860.

Deres mor, Stine Lundberg, 56 år, bor alene på samme adresse, men nu på kvisten, ved FT-1870:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=54060#54060,11868689 - nederst

Venlig hilsen
Inger

Bradley Marchant

Jeg sandsynligvis nødt til at tjekke nogle af retsbogen. Hun havde 4 eller 5 uægte børn. Mest døde meget ung alder.

Jeg ved ikke, om Lars Peter Hultman var Lars Peter Fristedt barn. Det er logisk for mig, men måske er det ikke sandt.

Jeg havde spekulerede på, om hun havde babyer med sin svoger Håkan Hultman. Det ville være meget mærkeligt, men ikke umuligt. De blev altid lever i samme hus.

Inger Toudal

#40
Citat fra: Bradley Marchant [53341] Dato 01 Jul 2016 - 17:53
Hvor står der hun boede på loftet?

Betyder det hun var meget fattige?

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 01 Jul 2016 - 14:12

Deres mor, Stine Lundberg, 56 år, bor alene på samme adresse, men nu på kvisten, ved FT-1870:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=54060#54060,11868689 - nederst


Det står i folketællingen 1870, som jeg har lagt et link til: Qvisten. Det kan være et værelse eller en lille lejlighed.

Tidligere boede hun sammen med sine børn og sin storesøster, men nu bor hun alene og har nok ikke brug
for så meget plads, og har vel ikke så mange penge mellem hændene. Under Erhverv står der Rengjøring.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bradley Marchant

Tak så meget for den hjælp. Jeg har lært mere om Hultman og Lundberg familier end jeg nogensinde troede muligt.

Jeg spekulerer på, om Peter Hultman døde som Lundberg eller en Hultman. En dag vil jeg nok opdage, at svaret.

Tak til alle!

Eva Morfiadakis


Bradley,

Har du undersökt denne här?



B P Hultman
 
United States Census, 1880
         
Name     B P Hultman     
Event Type     Census     
Event Date     1880     
Event Place     Fremont, Page, Iowa, United States     
Gender     Male     
Age     42     
Marital Status     Married     
Race     White     
Race (Original)     W     
Occupation     Farmer     
Relationship to Head of Household     Self     
Relationship to Head of Household (Original)     Self     
Birth Year (Estimated)     1838     
Birthplace     Sweden     
Father's Birthplace     Sweden     
Mother's Birthplace     Sweden     
Sheet Letter     A     
Sheet Number     342 

från FS

Originalet är inte helt entydigt att det står B som första initial, tycker jag.

Han är gift med Tilda Hultman 37 född i Sverige med två barn 16 och 14 år gamla också födda i Sverige. Sen flera barn födda i Illinois och Iowa. Det här är ett område med många svenskar och danskar. Han kan  ha gift sig med en svensk kvinna som var änka.

Det finns ingen svensk med namnet Hultman som utvandrat med sin familj. I alla fall inte som är registrerad. Tilda, troligtvis Matilda, bör ha utvandrat någon gång mellan 1866-1869.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Mannen i Iowa är förmodligen Carl Peter Johansson f. 2/7 1838. Han utvandrade 1868  till Amerika med sin familj från Misterhult i Kalmar län. Hustrun hette Sara Mathilda f. 1843. Hade två döttrar Hilda Christina f. 1863 och Carolina Sofia f. 1866.

Var han fått namnet Hultman från kan jag inte säga. Ska för skoj skull titta i husförhöret. Han kan ha haft två namn men blivit registrerad med sitt patronym.

Eva M
Eva M

Kim Melchior

Eva,

Hvordan sender jeg dig en privat besked? Din email addresse er skjult naar jeg soger medlemmerne her i Dis.

Kan jeg faa dig til at sende mig en email paa "scangen@infowest.com"

Saa kan jeg derefter sende dig en email.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Bradley Marchant

Jeg har sporet to mænd ... en var Peter Hultman i Chisago, Minnesota. Han blev fundet i Sverige født i et andet sted. En anden var en mand ved navn J. P. Hultman på hans død rekord, men er kendt som Peter Hultman på andre poster. Han boede i Meeker amt Minnesota. Jeg har ikke bevist eller modbevist ham endnu.

Jeg har ikke set, at mennesket i Iowa selv. Skal jeg se på de poster i Misterhold at bevise, at han ikke er den rigtige?

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 02 Jul 2016 - 19:44

Mannen i Iowa är förmodligen Carl Peter Johansson f. 2/7 1838. Han utvandrade 1868  till Amerika med sin familj från Misterhult i Kalmar län. Hustrun hette Sara Mathilda f. 1843. Hade två döttrar Hilda Christina f. 1863 och Carolina Sofia f. 1866.

Var han fått namnet Hultman från kan jag inte säga. Ska för skoj skull titta i husförhöret. Han kan ha haft två namn men blivit registrerad med sitt patronym.

Eva M

Eva Morfiadakis


Mannen i Misterhult hette inte Hultman såvitt jag kunde se. Jag kan inte förklara var han fick Hultman från. Han måste ha tagit namnet någon gång.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Kim, tryck på kuvertet vid mitt meddelande så får du min mailadress. Den är inte "skjult".

Eva M
Eva M

Kim Melchior

#48
Slettet