Udlagt barnefader i Løgumkloster -- kan spores andres steder end kirkebøgerne?

Startet af Marc Jensen, 27 Jun 2016 - 18:43

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen

Hej alle,

Jeg har i længere tid ledt efter min oldefars far, uden held.  Min oldefar var født i Løgumkloster i 1873, og kirkebogen har:

"unehel. Sohn der Anna Sophie Hansen u. des angeblichen Vaters Peter Christensen aus Gissing Kirchspiels Brundum bei Varde. Die Mutter, 33 Jahr alt, ist geschwängert zu Hummelhof Kirchspiels Abild. Das Kind ist hier geboren."  (kilde: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=202011#202011,38295636)

Jeg har ikke kunne finde faderen, Peder Christensen. Med lidt hjælp fra en tidligere tråd herfra (https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=75113.0) fandt jeg en Peder Christensen fra Hygum som har den rigtige alder og som boede i Brøndum/Bryndum da han blev konfirmeret i 1866 -- men hans spor ender i 1870, da han skulle flytte fra Henne til Guldager, men tilsyneladende ikke ankom.  Og i lægdsrullerne kan jeg overhovedet ikke finde ham, heller ikke før udflytningen.

Så, derfor mit spørgsmål:  Er der andre kilder, der måske kan bruges?  Hvis man er udlagt som barnefader ved fødslen af et uægte barn, betyder det så ikke at der har været en form for faderskabssag der måske kan findes?  Hvor kan man søge efter den slags?  Helst online, da jeg jo ikke lige har mulighed for at smutte ned i arkivet hefra...  :-)

På forhånd tak for hjælpen!

Marc Skjødt Jensen
Austin, Texas

Inger Buchard

Der bør findes en formyndersag fra preussisk tid. Her finder du formynder, hvem der betaler børnebidrag (faderen eller kommunen) o.l.
Det letteste søgeord er Vormundschaft - så slipper du for de rigsdanske hits på DAISY
kommunen/amtet er moderens bopæl og i samlingen er det moderens efternavn, man skal lede efter

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Marc Jensen


Hej Inger,

Tak for det -- Jeg søgte efter Vormundschaft, og så Amtsgericht zu Tondern.  Hvis der findes nogen formyndersag, vil jeg tro den burde være i en af de tre "Hansen" enheder her: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?epid=7649603

Den manglende Peter Christensen er forresten farfar til de "Christensen" børn du selv for nogen tid hjalp mig med at finde i Formynderprotokollen fra Aabenraa.  Jeg har efterhånden fået det meste af dén sag tydet og bearbejdet -- hvis det har interesse, kan du se resultatet her:  https://drive.google.com/open?id=1XBTZLn95KU9EhctqkWvfn6JuPKaSqMhTID6yWb_Rvo0

Venlig hilsen,

-Marc-

Krista Lauridsen

Hej Marc

Angående personer fra Hygum - Vester Nebel sogn er det en god ide at kontakte Vester Nebel sognearkiv. http://www.vnsa.dk/jrgensenweb/4980.htm  Umiddelbart ser det ud til der er flere oplysninger om Peder Christensen Søndergaard, hvis det er ham du søger.

Hilsen Krista Lauridsen
Mvh Krista L

Marc Jensen

Tak, Krista -- Umiddelbart tror jeg desværre ikke, at "min" Peder Christensen er den samme som ham i det stamtræ, du link'ede til.  Ham jeg leder efter fik en søn i 1873.  Men jeg vil kigge nærmere på Vester Nebel Sognearkivs sider og se, om jeg kan finde noget.

Venlig hilsen,

-Marc-

Ketty Nielsen

Hej Marc

Jeg vil gerne hjælp dig med et opslag i Åbenrå.
Ved ikke om jeg når det i næster uge eller blive det ugen efter.

Venlig hilsen
Ketty Nielsen
Haderslev

Marc Jensen

Hej Ketty,

Tusind tak, det ville være en stor hjælp!

Barnet (min oldefar) var Hans-Peter Christian Christensen, født i Løgumkloster 20. Juni 1873.  Moderens navn var Anna Sophia Hansen.

Hvis protokollen er sorteret efter moderens efternavn, så vil jeg mene det bør være bind nr. 393, "Hansen I":
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?epid=7649603 --

Arkivinstitution:   Landsarkivet for Sønderjylland
Arkivskaber(e):   Amtsgericht zu Tondern
Arkivserie:   Formyndersager  1871-1920
Eksemplar:   Original, Papir m.m.
Indhold fra:   Hansen I
Indhold til:   
Indhold beskrives med:   Navn (Myndling, År)
Nr:   393 

Venter spændt på at høre, om du kunne finde noget!  :-)

-Marc-

Ketty Nielsen

Hej Marc

Nu har jeg været i Åbenrå, men fandt ikke noget til dig.
Det er ikke lavet en Formyndersage på din oldefar.

Jeg spurgte om det var andet jeg kunne søge i, men det var det ikke.

Venlig hilsen
Ketty

Marc Jensen

Hej Ketty,

Øv, det var en skam.  :-(

Men tusind tak for forsøget -- jeg sætter stor pris på hjælpen!

Må nok desværre erkende, at denne gren af slægten ikke kan føres længere tilbage end 1873. 

God weekend!

-Marc-

Krista Lauridsen

Hej Marc

Jeg blander mig lige igen. Jeg forstår ikke hvorfor du afskriver Peder Christensen så hurtigt. Hvis du kigger under afgangne fra Guldager sogn, kan du se at en Peder Christensen afgår den 4. januar 1872 - han er 20 år, hvilket passer meget godt med de tidligere oplysninger om Peder Christensen fra Hygum. Desværre står der ikke hvor han afgår til. Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til Vester Nebel sognearkiv, som er meget hjælpsomme og forhøre mig om de oplysninger de har fra Varde om Peder Christensen -- måske kan du verificere bagfra om det er din ane (følge ham fra Varde og hvor han har været før - han må jo også være til at finde i lægdsrullerne.

Jeg har fundet ham i disse folketællinger:
Samtlige personer i husstanden

Ribe, Skast, Bryndum, Tarp, Tarp kro, 35, FT-1855, D8264
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Nielsen Christensen   36   Gift   Gjæstgiver. huusfader      Thistrup Sogn, Ribe Amt
Anne Pedersen   30   Gift   Hans kone      Nebel Sogn, Ribe Amt
Kirsteine Marie Christensen   7   Ugift   Deres børn      Nebel Sogn, Ribe Amt
Peder Christensen   5   Ugift   Deres børn      Nebel Sogn, Ribe Amt
Christen Christensen   3   Ugift   Deres børn      Nebel Sogn, Ribe Amt
Andreas Christian Christensen   1   Ugift   Deres børn      Bryndum S., Ribe Amt
Niels Christian Laursen   22   Ugift   Tjenestefolk      Nebel S., Ribe Amt
Edel Sørensen   23   Ugift   Tjenestefolk      Jerne S., Ribe Amt


Ribe, Skast, Bryndum, Bryndum, Et Huus, 12 F1, FT-1860, C5679
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Christensen   57   Gift   Aftægtsmand. Huusfader      V. Nebel Sogn Ribe Amt
Anna Madsdatter   62   Gift   hans Kone      Guldager Sogn Ribe Amt
Peder Christensen   9   Ugift   Pleiesøn      V. Nebel Sogn Ribe Amt


Ribe, Vester Horne, Henne, Overfidde, Et huus, 79, FT-1870, D7646
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jeppe Sørensen Kjær   28   Gift   Huusfader   Smed   Guldager, Ribe Amt
Inger Andersen   33   Gift   Huusmoder      Brøndum, Ribe Amt
Ane Marie Jepsen Kjær   1   Gift   Barn      Brøndum, Ribe Amt
Peder Christensen   18   Gift   Tjenestetyende      Guldager, Ribe Amt

2.11 1870 til Guldager iflg afgangsliste i Henne

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Marc Jensen

Hej Krista --

Du har helt ret -- jeg havde set helt forket på din link første gang, jeg kikkede på "din" Peder Christensens morfar, som i mit forsvar stå allerøverst på siden, og også hed Peder Christensen.  :-)

Men i mellemtiden har jeg fundet lidt flere oplysninger, uden derfor at kunne komme videre:  De tre folkeællinger du fandt, vedrører faktisk to forskellige Peder Christensen'er. 

Nr. 1 - Peder Christensen Søndergård, født i Hygum 1851 og  Konf. i Brøndum 1866. 
Han blev gift i Varde 1876: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=171350#171350,28761483
"Ungkarl, Kjøbmand Peder Christensen Søndergaard, Søn af Gmd. Chr. Nielsen Christensen og H. Ane Pedersen, født i Hygum 27/2 51, døbt 6/4 s. St., conf. i Bryndum 8/7 66."

Det må være ham, der er i de to folketællinger fra Bryndum.  Det kan ikke udelukkes, at han tog til Løgumkloster omkring 1872, havde et kortvarigt forhold med min tipoldmor, og så rejste til Varde og blev gift der, men jeg har ikke kunnet finde noget der tyder på det.  Og ham har jeg ikke kunne finde i lægsrullerne.


Og Nr. 2 -- Peder Christensen, født i Guldager 1852.  Det er ham, der flyttede til Guldager fra Henne -- Han var født i Guldager, men stod i lære hos Jeppe Kjær i Brøndum, og flyttede til Henne sammen med familien Kjær i 1869.

Ham har jeg fundet i tilgangsrullen 1868: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481041#27640,2946426
Kan ikke forstå ret meget af den, men han led tilsyneladende af natteblindhed, og var fængslet i 1875.  Gad vide, hvorfor -- har man lov at håbe, det var fordi han ikke havde betalt børnepenge i Løgumkloster?  :-)

Jeg er mest tilbøjelig til at tro, at #2 er den "rigtige" Peder Christensen -- han virker som een, der har rejst omkring en del, og vi ved han forlod Guldager i 1872, bare ikke hvorhen.

Førte Preusserne måske en form for ikke-kirkelig indrejseprotokol?  Jeg synes det virker lidt "u-preussisk" bare at lade tilfældige danske bønder komme og gå over grænsen helt uden kontrol, men jeg kender ikke så meget til forholdene i grænselandet dengang. 

Venlig hilsen,

Marc

Krista Lauridsen

#11
Hej igen

Ja du har ret - jeg har sjusket med folketællingerne. Jeg fokuserede på at Peder Christensen rejste fra Bryndum til Henne og gik ud fra Fødestedet Guldager nok var en fejl. Nu har jeg fundet Peder Christensen (Søndergaard - fra Hygum) i FT1870 fra Varde - og det får det jo til at virke mere usandsynlig at han er faderen - med mindre han selvfølgelig har været ude at handelsrejse.


Hvad ved du om moderen? Var hun tjenestepige da hun blev gravid? Hvor hun boede osv?
Hilsen Krista

Ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , Skovbogade 30, 1, FT 1870, B5671
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ferdinand Ludvig Neidhardt   30   gift   Husfader   Købmand   København
Krestine Neidhardt f. Hansen   25   gift   Kone      Tjæreborg [Ribe Amt]
Caroline Neidhardt   1   ugift   Datter      Varde
Peter Søndergård   19   ugift   ej i Familie   handelslærling   Nebel [Ribe Amt]
Hans Hansen   20   ugift   ej i Familie   handelslærling   Tjæreborg [Ribe Amt]
Ferdinand Martensen   19   ugift   ej i Familie   handelslærling   København
Andrea Cathrine Hansen   20   ugift   ej i Familie   tjenestepige   Varde
C. Warnielsen   28   ugift   ej i Familie   tjenestepige   Outrup [Ribe Amt]
Nicolai Adolf Jacobsen   39   gift   Husfader   Gæstgiver   Tønder Landsogn
Mieka Jacobsen   33   gift   Kone      Tønder Amt
Anna Jacobsen   9   ugift   Datter      Tønder Amt
Simon Nielsen Jacobsen   8   ugift   Søn      Tønder Amt
Frede Carl Christian Jacobsen   6   ugift   Søn      Tønder Amt
Maria Jacobsen   4   ugift   Datter      Varde
Helena Jacobsen   2   ugift   Datter      Varde
Ulla Jacobsen   1   ugift   Datter      Varde
Mette Kirstine Petersen   21   ugift   ej i Familie   tjenestepige   Andsager [Ribe Amt]
Eline Jensen   26   ugift   ej i Familie   stuepige   Tønder Landsogn
Sine Nielsen   19   ugift   ej i Familie   Husjomfru   Ribe Amt
Bodil Thygesen   18   ugift   ej i Familie   barnepige   Næsberg [Ribe Amt]
Mads Jørgensen   30   ugift   ej i Familie   tjenestekarl   Lifstrup [Ribe Amt]
Mvh Krista L

Krista Lauridsen

#12
Hej igen

Hvad med Peder Christensen som er født 2. april 1837 i Gjesing, Bryndum sogn - han vil være 36 år i 1873. Umiddelbart kan jeg ikke finde ham i FT efter 1850 i Bryndum, så måske var han en mulighed?

Hilsen Krista


Ribe, Skast, Bryndum, Gjesing, En Gaard, 59, FT-1840, C7238
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Jensen   34   Gift      Gaardmand   
Maren Pedersen   25   Gift      Hans Kone   
Peder Christiansen   3   Ugift      Deres Søn


Ribe, Skast, Bryndum, Gjesing Bye, en Gaard, 87F1, FT-1845, C0645
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Chresten Jensen   39   Gift      Gaardm:   Her i Sognet
Maren Pedersdt:   30   Gift      hans Kone   Guldager Ribe Amt
Peder Chrestensen   8   Ugift      Deres Børn   Her i Sognet
Edel Chrestensen   5   Ugift      Deres Børn   Her i Sognet


Ribe, Skast, Bryndum, Gjesing, en gaard, 51, FT-1850, C2753
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Jensen   44   Enkemand      Gaardmand   Her i sognet ( Bryndum sogn )
Peder Christensen   13   Ugift      Hans barn   Her i sognet ( Bryndum sogn )
Edel Christensen   10   Ugift      Hans barn   Her i sognet ( Bryndum sogn )
Ane F. Christensen   5   Ugift      Hans barn   Her i sognet ( Bryndum sogn )
Øllegaard Hansen   25   Ugift      tjenestepige   Jerne sogn, Ribe amt.

Og nej - det er heller ikke ham - han dør i 1857  ??? Det her er en hård nød

Mvh Krista L

Marc Jensen

Hej Krista --

Moderen ved jeg desværre ikke så forfærdelig meget om, men her er hvad jeg har:

Hun var født i 1840 i Maltbæk (Malt Sogn, Ribe Amt).  Forældre var Hans Peter Christensen og Maren Jensdatter.  De flyttede til Løgumkloster engang mellem 1844-1847.  Faderen dør der i 1870.  Moderen lever indtil 1890, or er ved døden (også i Løgumkloster) beskrevet som "Wittve und Armenalumne", altså enke og fattiglem. 

Så i 1873 er Anna ca. 33 år gammel.  Hun er ugift, så hvis hun ikke er i tjeneste i området, bor hun nok hos moderen.

Hun føder min oldefar, Hans-Peter Christian Christensen, i Løgumkloster i 1873.  Han skulle være konfirmeret i Hellevad 1888, så de er muligvis flyttet dertil  -- men det kan også være, han var i tjeneste der.  Hen blev senere skrædermester, så han har nok været lærling et sted.

Anna bliver gift et ukendt sted med en Lorenzen (fornavn ukendt), som dør før 1898. Hun bor i Flensburg, hvor hun dør i 1905.

Mere end det har jeg ikke fundet.

Er der tjenesteprotokoller eller lignende, hvor man evnt. kunne se, om hun var tjenestepige et sted i Løgumkloster eller Abild, hvor der tilfældigvis var en karl der hed Peder Christensen?  :-)


Kim Melchior

Hej Marc,

Har du givet DNA en tanke? Er det maaske en mulighed?

Hvis du taler om en far-son-sonneson- sonnesons son situation og du prover at folge begge Peder Christensen fremad , hvis saa der er en anden far-son-sonneson- sonnesons son situation saa skulle et par DNA tester kunne besvare en del af dine sporgsmaal.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Marc Jensen

Hej Kim,

Nej, det havde jeg faktisk ikke tænkt på -- men jeg kan godt se, at det måske kunne være en mulighed.  Selvfølgelig forudsætter det, at de to kandidater rent faktisk har overlevende efterkommere, og at disse ville være interesserede i at finde ud af, om deres (tip)oldefar havde haft et uægte barn.  :-)

Tak for den gode ide -- jeg prøver at se, om jeg kan finde efterkommere af de to Peder Christensen'er.  Det kunne jo også være, jeg derved bliver så heldig at finde et skifte eller lignende der tilfældigvis nævner en halvbror.  :-)

Venlig hilsen,

-Marc-