Felten på Feltergård, Viskinge, Holbæk 1704-1744?

Startet af Anita Holck, 23 Mar 2011 - 19:26

Forrige emne - Næste emne

Anita Holck

Den 3/4-1704 gifter "Monsr. von Felten" seg med sin Cathrine Hedvig i København, og nøyaktig 9 måneder senere, den 4/1-1705, døper de sitt første barn Carl i Viskinge, Skippinge, Holbæk. Her blir familien boende og døper tilsammen 11 barn i tiden 1705-1719. Velten blir begravet i Viskinge 1/4-1744. Tilsammen bodde han altså 40 år i Viskinge - men hvor?

Nå oppdaget jeg at det fantes en gård i Viskinge som heter Feltergård. Kan det være mulig at det var her han bodde og at gården har fått sitt navn etter ham?

Finnes det noen som kjenner gårdens historie og vet om, når og av hvem gården eventuelt blir solgt ut av slekten?

Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Judith Olsen

Hej Anita

Kender du dette link:

http://www.lokalhistorien.dk/Viskinge.html

Heraf kan du se nogen af "ejerne" af Fæltergaard - men din von Felten er ikke nævnt.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anita Holck

Takk for linken! Det er jo merkelig at han ikke er nevnt i det hele tatt i Viskinge under noen av gårdene! Jeg kjenner ikke helt til forholdene i Danmark, men forstår det slik at det er forskjell på festere og eiere. Er det slik at enkelte eiere kan ha skattefrihet og derfor ikke er nevnt i skattematrikkelen?
Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Egon Hansen

#3
Felten i Viskinge kan findes på "Landlægdsrulle 1724", som du kan finde på Rigsarkivet i København.
Bogen, som hører til  Danske Canc. kan læses på RA læsesalen. Bogen er også filmet pog kan hjemlånes til de af arkiverne godkendte udlånssteder, men jeg har desværre ikke dens filmnummer i Daysysystemet. Det var een af de største fæstegårde i Viskinge.I en jordebog for Lerkenborg gods 1745, og igen i 1757 hedder fæsteren Jacob Jensen-.
Sa tror jeg du kan finde den i den database du lige har fået anbefalet
Mvh  Egon Hansen
NB I denne base kaldes gåtden "GL Jydegård" og har matr nr 13.

Anita Holck

Takk skal du ha. Det betyr vel at Jacob Hansen har overtatt Gl. Jydegård etterat Velten dør i 1744 og at hans barn har flyttet derfra tidligere.
Jeg sitter her 7 km fra Oslo Lufthavn, Gardermoen og har litt problemer med å komme meg til arkivene i Danmark, dessverre - men det er flott å få vite hvor jeg kan finne ting dersom jeg noengang skulle få muligheten!
Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Egon Hansen

Hej Anita.

Du kan udemærket sidde i Oslo og bruge Palle Bruuns hjemmeside med lokalhistorien fra Viskinge.men netop med Jydegården, og flere andre gårde i Viskinge har Palle ikke historien helt tilbage.
Vi har begge rødder i flere gårde i byen (men kun i et enkelt tilfælde fælles aner i nabobyen Rugtved i samme sogn), jeg har bare valgt at tage udgangspunkt i 1688 martiklen og følge fæsterækken frem til min nyeste ane i byen. Han var født i 1807  og bosatte sig i Bjergsted omkring 1840( var min morfars far), hvor Palle har de nye matrikkelsnumre og gårdenes udflytning og ejere helt op til nutiden.

Mvh  Egon