Andreas Gröndahl, svensker, født ca. 1754

Startet af Birthe Eis Grøndahl, 11 Jun 2016 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

Birthe Eis Grøndahl

Min mands forfar Andreas Gröndahl var ifølge sit borgerskab som kleinsmedemester i København 1793 svensker.
Ifølge folketællingerne 1787 og 1801 var han født ca. 1754.

Jeg møder ham første gang ved folketællingen 1787, hvor han er kleinsmeden på "Manchesterfabrikken" på Blegdammen. Han var da enkemand.
Jeg tror at han er kommet til Danmark og til Manchesterfabrikken kort tid før folketællingen 1787, og jeg har ikke fundet spor af hans afdøde hustru, i de kirker han brugte (Citadel og Trinitatis).

I 1790 blev han gift igen, i Citadel med Marie Kirstine Pedersen, og parret fik 6 børn:
Marie Kristine 1790-91,
Martin 1791-1851,
Andreas 1794-1794,
Marie Christine 1796-1827,
Caroline 1798-1861,
Andreas 1800-1867.

Ifølge flere kilder på nettet blev Manchesterfabrikken ødelagt under bombardementet 1807, Men Andreas Gröndahl og familie boede stadig derude 1812, Andreas kan have repareret maskiner med henblik på salg, eller han kan have hjulpet fabrikkens direktør Charles Axel Nordberg, som var noget af en onkel opfinder.

Derefter finder jeg familien i 1813 på Nørrebro, og mindst 1818-1827 i Wigrantsgade matrikel 217 (= Ny Vestergade nr. 9).
Jeg kan ikke finde Andreas Gröndahl død, men han må være død eller have forladt sin kone i perioden 1826-27. Hans kone, Marie Kirstine Pedersen, er ved deres datters skifte i 1827 nævnt som smedemester Andreas Gröndahls enke.

Jeg tror at Andreas Gröndahl havde forbindelse til Petter Gröndahl, skræddermester og også svensker, dels brugte Andreas to gange en Madam Gröndahl som fadder til sine børn, og dels optræder der ved Petter Gröndahls konkursbo i 1794 en smedemester Gröndahl.

Jeg har i Family Search fundet en Andreas Gröndahl født 1754 i Jönköping, far Arvid Gröndahl, det kan vær "min".
Jeg har i Family Search fundet en Petter Gröndahl født 1753 i Jönköping, far Nils Gröndahl. Jeg skriver et specielt indlæg om Petter Gröndahl, se evt. det.
Jeg har ikke søgt i Sverige, men det må jeg se at få lært.

Enhver kommentar til dette indlæg modtages med tak, hilsen Birthe

Birthe Eis Grøndahl

Tak til alle der har læst dette indlæg.

Jeg har desværre ikke fået noget svar.

Det er klart at jeg må søge i Sverige, men der er jeg en ren novice.

Jeg forestiller mig at jeg kan finde den i Family Search nævnte Andreas døbt i Jönköping 1754, men hvis jeg ikke kan finde noget om ham senere, så jeg kan sandsynliggøre at han er den Andreas Gröndahl jeg finder i København 1787, hvad er det så værd?

Jeg har læst 2 svenske slægtsbøger med flere personer med navnet Gröndahl, uden at finde "min" Andreas.

Jeg håber meget på lidt hjælp.

Venlig hilsen Birthe

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Birthe Eis Grøndahl

Tak Inge-Lise Trampedach.
Det har jeg så forsøgt, men hvor kommer et eventuelt svar?
Hilsen Birthe

Eva Morfiadakis


Michael T. söker åt dig. Det är inte alltid lätt att finna folk på 1700-talet. särskilt svårt är det att finna utvandrare under denna tid då det ofta saknas utflyttningslängder. Han behöver inte vara född med namnet Gröndahl. I Sverige är namnet Anders vanligare än Andreas.

Eva M
Eva M