Jens Andersen og Karen Jensdatter 1801 i Torp, Bredstrup sogn

Startet af Finn Pedersen, 14 Jun 2016 - 06:42

Forrige emne - Næste emne

Finn Pedersen

Jeg søger oplysninger om, hvor Jens Andersen og Karen Jensdatter er født og viede. De boede i Torp, Bredstrup sogn, Vejle amt, da datteren Ane Kirstine Jensdatter blev konfirmeret i 1815, men da Bredstrup kirkebog først begynder i 1814, kan jeg ikke komme længere tilbage ad denne vej. Ane Kirstine Jensdatter var født 11. november 1800 i følge hendes konfirmation. Denne familie findes imidlertid ikke i folketællingen i 1801 og jeg har ikke kunne finde dem i en folketælling for 1801 i hele vejle amt eller de omliggende amter.
Karen Jensdatter døde som aftægtskone i Torp 15. januar 1827. Hun blev 66 år, så hun var altså 39 år, da hun fik Ane Kirstine. Jens Andersen døde som aftægtsmand 6. august 1832 i Torp. Han blev 65 år.
I folketællingen 1845 står, at Ane Kirstine Jensdatter skulle være født i Bredstrup sogn, men da familien ikke står i folketællingen i 1801, kan hun godt være født i et andet sogn og flyttet til Torp mens hun var lille.
mvh.
Finn

Egon Sørensen

God morgen!

En mulighed, måske en fejllæsning på Jensdatter, tjek original FT


Samtlige personer i husstanden

vejle, Elbo, Kongsted, Torp Bye, 8. Familie, 27, FT-1801, C0366

Jens Andersen 35 Gift Mand Huusmand med Jord 
Karen Lauesdatter 40 Gift hans Kone


Mvh.

Egon Sørensen

Else Skovbo Jensen

Hej
det er ingen fejllæsning. Men det besynderlige er, at der faktisk ikke findes et sogn, der hedder kongsted. Indtil 1661 fandtes Kongsted sogn, men i det år lagdes det under Bredstrup( Kilde: arkivhåndbog Nørrejylland)
Folketællingen 1787 for Kongsted angiver det som en del af Bredstrup, altså det korrekte.


mvh
Else


Finn Pedersen

Hej!
Jeg har også studset over disse navne Jens Andersen 35 år og Karen Lauesdatter 40 år, men hvis det er dem jeg skal bruge, hvor er datteren Ane Kirstine så henne. Hun er jo født året før, nemlig 11. november 1800.
mvh.
Finn