Manglende betaling af skat i 1600-tallet i Dalsgaard, Hørup S., Viborg A.

Startet af Erik Bjerre Fisker, 11 Jun 2016 - 14:01

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Jeg arbejder med ejerlavet Dalsgaard, som ligger i Hørup Sogn, Lysgaard Herred, Viborg Amt.

År 1500 var der kun én gård med én fæster (ejerlavets samlede hartkorn var i 1688 godt 14 tdr.) Fra et tidspunkt før 1571 var der to fæstere på gården og i midten af 1600-tallet blev gården delt til to gårde.

Ejerlavet hørte i 1600- og 1700-tallet under Palstrup Gods.

Det er selvfølgelig sparsomt, hvad der findes af kilder, når vi er så langt tilbage, men jeg har været i lensregnskabernes ekstraordinære skattemandtalslister, som for Silkeborg Len går tilbage til 1610. Her har jeg været samtlige år igennem frem til o. 1660, uden at der en eneste gang er blevet betalt ekstraskat fra Dalsgaard. Jeg har også været bilagene til skattelisterne igennem, og her viste det sig, at de to fæstere flittigt er nævnt fra 1632 og frem - ikke som fattige og forarmede, så de ikke kunne betale skat, men blandt de otte dannemænd, der på tinget bevidnede, at nogle andre ikke var i stand til at betale skat. Så Dalsgaard var beboet, og det virker ikke til, at fæsterne var forarmede.

Mit spørgsmål går på: Hvorfor har beboerne i Dalsgaard aldrig i denne periode betalt ekstraskatter?

Jeg har læst et sted - og dum som jeg var, fik jeg ikke noteret ned, hvor jeg så det - at der i 1600-tallet var noget der hed embedsjord eller embedsgårde (eller noget i den retning) for folk, som havde en funktion i forhold til f.eks. herremanden. Disse folk kunne i visse tilfælde blive fritaget for disse ekstraskatter. Er der nogen, der kender noget til det?

I sidste tredjedel af 1600-tallet vides det, at der har boet tre herredsfogeder og en delefoged på de to gårde.

Jeg håber, at der er nogen, som kender til en forklaring på dette.

Venlig hilsen
Erik