Christen Bauns og Margrethe Christensdatters søn Christen: faddernavne

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 17 Maj 2016 - 16:19

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hej, det handler om min 7x-tipoldefar Christen Baun, døbt i Vigsø år 1655 til Christen Baun og Margrethe Christensdatter.

Her er opslaget (det er nederste fødsel på venstre side): https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1717/churchbook/source28018/opslag5639900

Efter at have spurgt om hjælp nogle gange herinde, så synes jeg selv, at jeg er ved at blive rigtig god til at læse de her gamle kirkebøger! Denne gang mener jeg at læst hvert et ord, men det er stadig mægtig rart at få det "godkendt" af mere erfarne folk.

In Festo
(Mii)hialis. [29. september]

Christen Bauns og Margrethe Christensdatters
Filio [=søn], no[min]e Christen. Testes. Olluff Pedersen
christen Bauns, Peder olluffsøn, Maren Söffrens-
datter, christen i tousgaard

Jeg er lidt i tvivl om der står Christen alle de steder, hvor jeg har læst det sådan. Det første "Christen Bauns" og det andet "christen Bauns" ser ud til at starte med forskellige ligaturer af "Ch", men er det ikke stadig samme navn?

Der er nemlig en anden fødsel af Christen Bauns og Maren Michelsdatter i Vigsø år 1654.
(https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1717/churchbook/source28018/opslag5639896)
Og denne fødsel er efter at Christen Baun og Margrethe Christensdatter blev gift, hvilket var i februar 1652.

Så enten har Christen Baun gjort Maren Michelsdatter gravid under sit ægteskab med Margrethe Christensdatter (barnet er ikke angivet som uægte!) eller også var der to Christen Baun i Vigsø på dette tidspunkt.

Til denne anden fødsel i  1654 er en af fadderne opgivet som Jens Bauns Christen. Jens Baun er da måske storebror til Christen Baun (deres far hed Peder Baun) og kan have fået en søn som var gammel nok til at være med som fadder til sin (måske uægte) fætters dåb?

Jeg håber at nogen kan hitte hoved og hale i det, jeg sidder nemlig selv helt fast i redeligheden!

Kathrine Tobiasen

#1
Hej Christopher

Jeg kan godt forstå, at du er lidt usikker mht. de Christen'er, for Ch'erne tager sig meget forskellige ud. Men efter mit skøn har du ret i dine tydninger. Dog hedder fadder nr. 1 i tredje linje i 1655 Christen Laurss[øn].

Dåben i 1654 er noget mystisk. Der står ikke noget om, at der er tale om et uægte barn, så umiddelbart vil jeg antage, at Christen Baun og Maren Michelsdatter er ægtefolk. Og at der må være tale om en anden Christen Baun. En del af fadderne går igen, men det er nok forståeligt, da Baun'erne må tilhøre samme familie.
NB. Den sidste fadder i 1654 er  Jens Bauns hustru - ikke Christen.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Ole Westermann

Jeg læser:

1655
In Festo
Michaëlis

Chresten Bauns och Margrete Christensdatters
Filio [=søn], no[min]e Chresten. Testes. Olluff Pedersen
Xsten Laurs(en), Peder olluffsøn, Maren Søffrens-
datter, Kirsten i tousgaard

1654
In Fe....
Viridium

Xsten Bauns och Maren Michelssdatterss
Datter noe Karen. Testes. Xsten i Toutz?
gaard Maren Søffrensdatter, Olluff i Vixøe
Jens Bauns Hustru

Ved vielsen i 1652 hedder hustruen Margrette Xstensdatter

Så måske har præsten skrevet et forkert efternavn på hende i 1654. Det er jo set før!

mvh Ole

Kathrine Tobiasen

#3
Ved nærmere eftersyn:
Sidste fadder i 1655 er Kirsten i Tousgaard.

I 1654 er første fadder Christen i Todsgaard - formentlig samme sted som Tousgaard og ovennævnte Kirstens mand.

Bemærk, at der i begge tilfælde er tre mandsfaddere og to kvindefaddere, og at kvinderne konsekvent nævnes sidst.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Ole Westermann

#4
I 1663 ved dåben af sønnen Jens (ops 40) hedder moderen stadig Christensdatter.
Så der må have været tale om en "trykfejl" i 1654.

Mvh Ole

Christopher Emil Hagedorn

#5
I skal alle have rigtig mange tusinde tak for jeres hjælp. Det store spørgsmål var jo nemlig: skrivefejl eller 2 Christen Baun'er. Og med jeres input (trods Kathrine Tobiasens tvivl ;) ) vil jeg konkludere: skrivefejl. Det er mig også en gåde hvordan der kunne være en anden Christen Baun samme sted på samme tid, også i "forældrealderen", som jeg ikke kunne få til at passe ind i denne gren af stamtræet. Selv en fætter født og opvokset på en anden gård ville vel kaldes f.eks. Christen Tousgaard!

Også dejligt at vide, at der står "Jens Bauns hustru" og ikke "Jens Bauns Christen" - så kan jeg fjerne det lille hængeparti fra tankerne.

Jeg kan godt lide skrivemåden med "Christen" når Chr'et er tydeligt, og Xsten når det ligner en krøllet ligatur. Det er måske en helt almindelig måde at skrive det på, men så har jeg da lært det!

Endnu engang tak! I er simpelthen uundværlige!

Kurt Arne Empacher

Hej Christopher
En af min kones aner er Christen Pedersen Baun gift 8 juni 1652 i Vigsø med Margrethe Christensdatter
men vi har slet ingen data på hende ,var det noget du kunne hjælpe med ,der er ikke rigtigt noget at hente på nettet
På forhånd tak
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Christopher Emil Hagedorn

#7
Hej Kurt - så er vi jo nærmest i familie!

Min tipoldefar Niels Hedin (gennem hvem jeg nedstammer fra Lars Bleeg Hesseldal og dermed Baun slægten) skrev i 1922 og 1923 to artikler i Historisk Aarbog for Thisted Amt. De er at finde på nettet her:

http://www.arkivthy.dk/images/Aarbog/Årgang%201922/Hedin,%20Niels%20%20Thyboen%20Lars%20Bleeg%20Hesseldahl.pdf

http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20Årbog/Årgang%201923/Hedin,%20Niels%20%20Thyboen%20%20%20Lars%20Bleeg%20Hesseldahl%20(fortsat).pdf

CitatDen ældre Slægt.
Anno 1718, den 26de januar, står Niels Baun
Fadder i Vigsø Kirke, Anno 1723, den l0de
Oktober, står Niels Baun, i Hesseldal Fadder,
1724, den l0de December, står Niels Hesseldahl
og 1734, den 7de April, Christen Nielsen
Hesseldahl Fadder stadig i Vigsø Kirke.
Heraf tør sluttes, at den gamle Selvejerslægt
på Hesseldal har sit Udspring fra Nabogården
Baun, at Niels fra Baun, idet han ved Køb af
Hesseldal flytter Slægtens Stamsæde til denne
Gård, og han som Skik og Brug er forandrer sit
Slægtsnavn herefter, er den samme som Niels
Hesseldahl, samt at Christen Nielsen Hesseldahl
er denne Niels Hesseldahls Søn.
A: Niels Christensen Baun på Hesseldal angives
ved sin Begravelse i Vigsø den 26de November
1754 at være 97 År gammel; han er herefter født
ca. 1657.
Hustruen, Maren Bertelsdatter, der var
henved 12 År yngre end Manden, ses begravet i
Vigsø den l2te August 1727, 58 År gammel.
Ægteparret havde mindst 6 Børn, 3 Sønner og 3
Døtre, B 1 - B 6, af hvilke den ene Søn, B 3,
Christen Nielsen Hesseldahl, forplanter [...]

Ja og sådan fortsætter det! God læsning!

Denne Niels Christensen Hesseldahl Baun var så søn af Christen Pedersen Baun (som blev begravet 23. april 1674 "Christen Pedersen ved Bavn" (Vigsø Kirkebog, s. 63) og hustruen Margrethe Christensdatter, som tråden originalt drejede sig om

Peder Jensen Baun ses i Søborg i Hillerslev Herreds tingbog 1672 og 1679, jeg tror han er fader til Christen Pedersen, men jeg kan ikke bevise det.

Ang. Margrethe Christensdatter så blev hun begravet 15. februar 1697 (Ræhr sogn kirkebog, fol. 85)
Hendes far hed måske Christen Michelsen, selvejergårdmand på det nærliggende Tousgaard, og moderen måske Kirsten.

På et tidspunkt krydser slægterne Baun/Hesseldal med slægten Berg, efterkommere af Thomas Henriksen præst på Fyn ca. 1600. Niels Hedin har også skrevet om Berg slægten, og noget af bogen kan ses her:
http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/12272

Kurt Arne Empacher

Hej Christopher
Du skal have tak for det hurtige svar,der noget at gå efter og sætte ind i men kones slægt som er fra Lild,Thisted og mange flere i Vendsyssel
Venlig hilsen
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej
Jeg siger tak igen , har nu gemt dine links ,og jeg fik data på Margrethe Christensdatter skønt,ja vi er jo nok lidt i slægt igennem min kone,lige nu er det kun min Ipad jeg sidder med ,men når jeg er hjemme vil jeg se på den bærbare hvor  meget mere der er ,jeg synes jeg kan huske noget om Hesseldal
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Christopher
For lige at følge op på slægten,jeg har læst dine medfølgende artikler der stod jo rigtig meget også om andre der er i slægten vil bare lige nævne et par. Margrethe Nielsdatter Hesseldal Baun f.1710-d.1796 gift med Erich Zacharias Preetzman f.1705-d.1772 og flere af dem
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Christopher Emil Hagedorn

#11
Hej Kurt - ja, det er ekstremt spændende læsning, og netop hvad der fik mig i gang med slægtforskning som hobby!

Min farmor har arvet disse herlige bøger skrevet af hendes morfar Niels Hedin, og det har altid begejstret mig at læse i dem, men det er først nu at jeg får gjort noget ved projektet - mine farforældre er oppe i alderen, og jeg ville helle begynde på stamtræet før end senere! Nu er det så oppe på snart 1900 personer - for dælen det kan gå stærkt lige pludselig!

Jeg bruger siden FamilyEcho.com. Jeg synes det er den mest effektive måde jeg har fundet, som er gratis. Jeg har overvejet at købe abonnement hos en betalings-stamtræs-hjemmeside, men jeg er usikker på om det er pengene værd.

Hvordan gør du/I?

Christopher Emil Hagedorn

Her er forresten et par relevante billeder. Undskyld størrelsen, men det er vel bedre end intet!

Først: Lars Bleeg Hesseldahl

[vedhæfting slettet af admin]

Christopher Emil Hagedorn

Lars B. Hesseldahl's søn Peter Vilhelm Hesseldahl (1838-1890)

[vedhæfting slettet af admin]

Christopher Emil Hagedorn

Lars B. Hesseldahls datter Mariane Hesseldahl (kaldt "Marie", 1821-1891)

[vedhæfting slettet af admin]

Christopher Emil Hagedorn

Mariane Hesseldahls søn Dannebrogsmand Jens Peter Vilhelm Jensen (1863-1949)

[vedhæfting slettet af admin]

Christopher Emil Hagedorn

#16
Jens Peter Vilhelm Jensens søn, apoteker/forfatter/lokalhistoriker Niels Hedin

(( sjovt faktum: Niels Hedins første barn Betty fik kun efternavnet Hedin - hun var født i 1912 før han fik udforsket slægten. I 1919, året efter udgivelsen af "Slægten Berg" - hvori han skriver om et antal Barsmarker i hovedslægten - fik han en søn Ole. Ham fik han så døbt Barsmark Hedin! ))

[vedhæfting slettet af admin]

Kurt Arne Empacher

Hej Christopher
Ja det er spændende læsning og billederne er fine,nu skal jeg lige se hvor den gren hører til i min kones slægt ,den er jo spredt over det meste af Vendsyssel,jeg kender ikke det program du nævner jeg bruger Legacy 8 pro som jeg har givet et lille beløb for,så har jeg et program på min Ipad som hedder My Family Tree som jeg synes er godt også et lille beløb.Jeg ved ikke om du tænker på My Heritage og Geni??? dem bryder jeg og andre som jeg er i slægtforsker gruppe med ikke om de tager penge for alt så !!!
men fortsat god forskning til dig ,jeg selv er kun nået til omkring 900 personer,men det kunne godt have været flere fordi jeg er jo næsten lige startet og har kun taget i lige linie med ikke alle børn og søskende med så det begrænser antallet lidt
Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Christopher Emil Hagedorn

#18
Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 07 Jun 2016 - 05:40
Hej Christopher
Ja det er spændende læsning og billederne er fine,nu skal jeg lige se hvor den gren hører til i min kones slægt ,den er jo spredt over det meste af Vendsyssel,jeg kender ikke det program du nævner jeg bruger Legacy 8 pro som jeg har givet et lille beløb for,så har jeg et program på min Ipad som hedder My Family Tree som jeg synes er godt også et lille beløb.Jeg ved ikke om du tænker på My Heritage og Geni??? dem bryder jeg og andre som jeg er i slægtforsker gruppe med ikke om de tager penge for alt så !!!
men fortsat god forskning til dig ,jeg selv er kun nået til omkring 900 personer,men det kunne godt have været flere fordi jeg er jo næsten lige startet og har kun taget i lige linie med ikke alle børn og søskende med så det begrænser antallet lidt
Mvh Kurt A Empacher
Fortsat god forskning til dig også! Ja jeg tænkte på på MyHeritage og Geni som vist har de samme ejere som nogle andre sider også. De er gode til at ligge højt oppe når man søger på Google, men jeg har lært altid at tage hvad der står på deres sider med et stort gran salt!

Jeg har taget søskende med i nogle tilfælde hvor de er interessante for familien, f.eks. hvis en spændende fader eller bedstefader er død hos en søster til en af mine forfædre, som i tilfældet med gamle Niels Baun Hesseldahl (det er den gren hvori billederner hører til.)

Jeg regner med at andre også finder denne tråd via Google engang i fremtiden og kan bruge billederne. Måske dukker de snart op netop inde på tidligere omdiskuterede sider!

Kurt Arne Empacher

Hej Christopher
Ja der skal forskes i slægten,jeg har bestilt nogle af Niels Hedin"s bøger glæder mig til at se i dem
Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher