Bartholomæus Jacobsen, Kolding ca. 1716-?

Startet af Karin Andersen, 07 Jun 2016 - 11:34

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

Hej på forum :)

Jeg har i anden forbindelse været kirkebøgerne for Kolding, Sankt Nicolaj sogn. I den forbindelse stødte jeg på navnet Bartholomæus Jacobsen. Navnet vakte min interesse og jeg skulle nok lige have noteret hvilke opslagsnumre jeg så ham på, da jeg kender en anden Bartholomæus Jacobsen, dog også med navnet Rhode/Rohde/Rode. Det gjorde jeg så ikke :-(

Nu har jeg været kirkebøgerne igennem igen. Genfandt desværre ikke hans begravelse, men jeg lurer på om Bartholomæus Jacobsen mon skulle være identisk med "min" Bartholomæus Jacobsen Rhode.

Er der mon nogen der kender Bartholomæus Jacobsen i Kolding og ligger inde med oplysninger jeg evt. kan bruge?

Om "min" ved jeg, at han er søn af Jacob Jacobsen Rhode og bror til Christen. Mon ikke Jacob fik børn sidst i 1600 tallet, først i 1700 tallet.

1. CHRISTEN JACOBSEN RHODE Sallingsund, Lødderup sogn. (død 21. januar 1763).
E: Anne Hald Overgaard.
2 døtre af 1.ægteskab
5 sønner og 2 døtre af 2.ægteskab.
B1: Johannes Rohde i København.
B2: Frederik Eisenberg Rhode
B3: Marie Sophie Rhode g.m. S.D.Wett i København
B4: Margrethe Rosenmeyer Rhode g.m. Aage Kaasbøll i København.
afdødes bror [brother of deceased]: Batholomæus Rhode.
http://knudhaaning.homepage.dk/oerndrupgods.htm

Bartholomæus er muligvis gift med en Gertrud, hvilket ses af denne dåb:
A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1713 FVD-1723 FVD.
Opsl. 62. 27. dec. 1722. Nicolai Sadelmagers barn døbt Aabel Kierstine. Faddere. Fru Provstinde Lehs, Gertrud Bartholomæuses, Hr. Forstander Lugth, Niels Hansen Jagtbefreinder?, Hans Hansen Weile.

A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1713 FVD-1723 FVD.
Opsl. 23. 16. sept. 1716. Bartholomæis barn døbt Kiersten. Faddere: Byfoged Knud Jørgensen, Niels Hansen, Bytzov, Knud Anders hustru,  Niels Snedkers hustru som er søster til barnemoderen.

A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1713 FVD-1723 FVD. Opsl. 33.
25. maj 1718. Bartholomæus Jacobsens barn døbt Jacob. Faddere: Giefge Matthisen, Juchum Tobachspinder, Peder Hansen Brun, Madz Buntmagers hustru, den Tydske Sadelmagers kone.

A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1713 FVD-1723 FVD.
Opsl. 43. 10. juni. 1720. Bartholomæus Jacobsens barn døbt Dorthe. Faddere: Knud Andersens Kiersten, Jørgen Jensens kiereste, Peder Udsen, Niels Bensen Snedicker, Peder Borsböll. Døbt af Magister Leeh.

A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1723 FVD-1779 FVD.
Opsl. 48. 1729. 4. aug. Barthollomeis Jacobsens barn døbt Anders. Døbt af Provsten Mag. Leeh. Faddere: Mons. Sejer, Andræs Blytekker, Anne Cathrine Niels Ifversens, Anne Cathrine Simonsdatter, Dorthe Andersdatter.

A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1723 FVD-1779 FVD.
Opsl. 57. 1731. 19. dec. Bartollomeies Jacobsens barn døbt Anne Margrethe. Døbt af Magister Lehmeyer. Faddere:  Anders Skiörtekkers hustru, Maren Rendemesters, Jacob Farver, Hans Pedersen Snediker, Jens Mickelsen.

Den i første dåb omtalte Nicolai Sadelmager, er uden tvivl identisk med Nicolaj Rhode/Rohde/Rode også bosiddende i Kolding (et enkelt barn er født i Hjarup).

Den i Anders`s dåb nævnte Monsr. Sejer kan have forbindelse til Sejer Andersen Bonde Præst i Hvirring og gift med Inger Pedersdatter Rhode.

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej Karin

http://www.brejl.dk/kolding.html

Kolding Byfoged
Skifteuddrag
1639-1815

501 Bartholomæus Jacobsen i Kolding. 8.1.1733, fol.147.
E: Gertrud Andersdatter. LV: Knud Andersen. B:
1) Kirsten Bartholomæusdatter 16
2) Jacob Bartholomæussen 15
3) Dorthe Bartholomæusdatter 11.
FM: morbror Anders Andersen, blytækker.

Annette

Regelsen

Hej Karin

Bartholomæus Jacobsens Oblig: Panteforskrivning af 18.06.1718, 40 rdr.

(Fattige er tilhørende)
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej  :)

Tusind tak i to.

Jeg har faktisk lige lukket kirkebøgerne for i aften/nat - uden at finde hans begravelse. Nu kommer jeg da noget tættere på hvor jeg skal lede. Hvorfor tænkte jeg ikke selv på Brejl, det er jo næsten oplagt.

Jeg bemærker, at de fattige får en god slant penge. Gad vide, om vi ikke snart skal genhuske det system :-D

Med venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html