Jens Frantzen født 1776 på Det Almindelige Hospital i København

Startet af Mona Rasmussen, 07 Jun 2016 - 09:19

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Jens Frantzen blev døbt på Den Kgl. Pleje-og Fødselsstiftelse den 28. nov. 1776 og indført som skuffebarn.
Jeg har nu været på Rigsarkivet og fundet følgende:

Han er indleveret d. 24. dec. 1776 efter ordre fra Hr. Justitsråd Lunding, og blevet leveret fra Det almindelige hospital.

Men jeg kan ikke finde ham født der. Burde han ikke være indført i kirkebogen?

Jeg har fundet ud af hvor og hvornår han kom i pleje, men vil gerne vide om det er muligt at finde ud af mere om ham.

med venlig hilsen

Mona Rasmussen

Birte Wienecke

Jeg mener "skuffebørn" er børn der er født i dølgsmål og så afleveret hemmeligt, så han har først fået navn efter han er kommet på hospitalet. Og dermed ingen forældre.
mvh Birte

Mona Rasmussen

Hej Birte

Jeg kan godt følge, det du skriver, men det, der undrer mig, er, at han har både for- og efternavn.

Han må jo være født på Det Almindelige Hospital, og så først derefter anbragt på Fødesels- og plejestiftelsen (Frederiks Hospital), hvor han så bliver døbt sammen med en del andre børn, der kun får et fornavn.
De to hospitaler er så vidt jeg forstår det 2 forskellige steder. Men jeg ved jo ikke, om man kunne føde anonymt på Det Almindelige Hospital også.

mvh Mona

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mona Rasmussen

Hej Gitte

Den forside havde jeg ikke set.

Så kan han jo sagtens være født på Frederiks Hospital eller lagt i den dertil indrettede kasse, og derefter indlagt på Det Almindelige hospital, hvorefter han så igen bliver sendt til Frederiks Hospital for at blive sat i pleje.

Det er jo faktisk kun ganske få, der bliver født på Det Almindelige Hospital. Jeg havde set, at der ingen fødte var i 1776 og flere andre år også.

Så jeg må nok se i øjnene, at jeg ikke kommer videre med ham.

mvh Mona