Forsvandt Jens Erichsen på en banegård???

Startet af Inger Kristensen, 04 Jun 2016 - 13:40

Forrige emne - Næste emne

Inger Kristensen

Hej alle sammen!

Dette er kun mit andet indlæg i dette forum. Men jeg har læst en del indlæg hist og pist og det er vist ikke meget man ikke kan få oplysning om/hjælp til her på siden.

Så nu prøver jeg om nogen kan løse dette lille mysterium.
Det siges at Jens Erichsen lod sin kone Ingeborg Caroline født Johansen alene med deres 6 børn da han forlod hende på en banegård og aldrig dukkede op igen!

Jeg ved ikke hvilken banegård det drejer sig om eller hvilket år det skulle være sket men ifølge:

FT1921: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=81520#81520,13687877
FT1925: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=94427#94427,15646319
FT1930: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=104592#104592,16546852

så har han først forladt hende efter 1930 hvor det ældste barn Svend var flyttet hjemmefra.

Måske er det bare en skrøne men hvis nogen kender historiens rette sammenhæng hører jeg gerne fra jer.

mvh
Inger

Mette Lund

Hej Inger

Så vidt jeg kan se, hedder han ikke Jens, men Jakob. Det står der i hvert fald ved hans fødsel/dåb.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173181#173181,29102157

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Tine Susanne Olsen

har du undersøgt om han er død i sognet?
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Inger Kristensen

Hej Mette
Jo selvfølgelig hed han Jacob ikke Jens det var en huskefejl - beklager!

Hej Tine
Nej jeg har ikke fundet ham død endnu, men siden jeg lavede opslaget igår har jeg fundet alle børnenes konfirmationer og der står der heller ikke noget om at han er fraværende eller forsvundet. Så han bliver hos familien ihvertfald indtil 26.03.1939.

mvh
Inger

Tine Susanne Olsen

har du fundet nogen af børnene gift? måske står der noget der
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Gitte Johansen

Ved du hvornår Ingeborg dør?

Der kunne jo stå noget der.

Hun bor Chr. Wærumsgade 11 i 1960 sammen med Edle.

Der står hun som Fru.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Kristensen

Jeg har ledt efter Ingeborgs datter Kettys vielse - og Kettys datters fødsel på Amager - uden held.
Jeg har ledt efter Ingeborgs død i skt. Lukas og Skt. Pauls sogne i Århus fra 1960-1969 - uden held. Men jeg kommer lige i tanke om at netop Skt. Lukas i Århus var fotograferet på gravsten.dk så det vil jeg lige prøve og så vil jeg ud i det gode vejr.

Tak for hjælpen så vidt.

mvh
Inger

Gitte Johansen

Hvor ligger Sankt Lukas kirkegård i Århus??

Så vidt jeg ved, er der kun Vestre og Nordre Kirkegård i Århus.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Kristensen

Hej Gitte

Tak for din varme velkomst....du forstår da at give folk lysten til at fortsætte med at bruge denne side!

Det er jo ikke nemt for os, hvis kendskab til Århus begrænser sig til et besøg i Den Gamle By, at vide at der ikke hører en kirkegård til hvert sogn.

Men bare rolig jeg giver ikke op så let!

mvh
Inger

Gitte Johansen

Jeg forstår ikke lige, hvad du mener med dit svar?

Du skriver Sankt Lukas er på Gravsten.dk.

Så spørger jeg af ren nysgerrighed, hvor du har det fra.

Jeg gør det for at hjælpe dig, som jeg har gjort lidt længere oppe i tråden ved at finde hende i 1960.

Jeg gjorde det sandelig ikke for at genere dig.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Kristensen

Hej Gitte

Jeg gik ind på gravsten.dk og fandt ud af at det ikke var Sankt Lucas men Sankt Olai (Oluf) jeg havde set. Og at Sankt Olai kun er en række ulæselige gravsten - som måske ikke kan kaldes en kirkegård.

Først derefter læste jeg dit svar og det føltes mere som et hak i tuden eller et rap over fingrene end en hjælp. Derfor skrev jeg som jeg gjorde. Men når du mente det som en hjælp så undskyld og tak for hjælpen.

Og din oplysning om Ingeborg fra 1960 hvor hun stadig er Fru. tyder jo på at Jacob ikke er (konstateret) død og at de heller ikke er blevet skilt. Men han er ikke på adressen.....så der er måske noget om snakken.

Den lille familien Erichsen er lidt af en hård nød at knække - så al hjælp er kærkommen både fra Gitte og andre.

mvh
Inger


Inger Kristensen

så lykkedes det mig endelig at finde Ingeborg og Jacobs datter Kettys vielse.
Det var i Holmens Kirke d. 01.09.1940 og hun blev gift med Viggo Alexi Wiitanen født 09.09.1916 i Nathanaels Sogn Københavns Amt. Han var søn af Herman Wiitanen og hustru Selma Gerda f. Hansen.
Jacob var ikke forlover for datteren.

Jeg har også fundet Ketty og Viggos børn Birthe Wiitanen f. 08.09.1942 og Lillian Wiitanen f. 07.01.1947 begge født i Vor Frelser Sogn, Staden København men der er ingen faddere nævnt ved nogen af dem.

Jacob forsvinder tilsyneladende mellem yngste datters konfirmation 26.03.1939 og Kettys bryllup.
Hvordan finder jeg ud af om han har meldt sig til tysk krigstjeneste? Eller om han udvandrede for at undgå krigstjeneste? Eller var han for gammel (55/56 år) til krigstjeneste?

Jeg har forsøgt at finde Jacobs død i Århus men uden held. Men hvis han stikker af fra konen så flytter han jo nok også til en anden by. Men hvilken?

mvh
Inger




Inger Toudal


Birthe er døbt i Filips Kirke, Lilian i Simon Peters Kirke. Prøv at kigge dér.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Kristensen

Tak for tippet! Filips og Simon Peters kirker er nu tjekket og der er Morfar Jacob heller ikke nævnt.

Jeg har imellemtiden tjekket Lægdsruller for Århus 1922 og 1931 - ingen Jacob Erichsen.

mvh
Inger Kristensen