Anna Catharina Christensdatter, hvor og hvornår død?

Startet af Jørgen Chr., 31 Maj 2016 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej.

Jeg har tidligere i et opslag her søgt efter "Ane Cathrine Christensdatters fødsel", sidst så sent som 29.05.2016, hvor jeg fik en del meget venlige og informative svar, så den del af sagen er opklaret..  Jeg skrev imidlertid også, at jeg gerne ville finde, hvor og hvornår hun er død, men i det tilfælde ikke fået hjælp.

Jeg skrev også, at jeg selv nok skulle finde hendes død.  Jeg må desværre fortælle, at jeg har kapituleret, da jeg ikke har fundet hende.

Jeg føler, at jeg bør fortælle her, at jeg HAR fulgt op på denne "sag" ved, at jeg også i hele maj måned har ledt efter hendes død men, hun må være fløjet til himmels uden, at nogen har lagt mærke til det, for jeg kan/har ikke kunnet finde hende.  Og jeg HAR pudset mine læsebriller indtil flere gange, så det er altså ikke, fordi de skulle være fedtede, at jeg ikke har fundet et resultat.  Jeg fortsætter dog med at lede, for min stædighed gør, at jeg vil finde hende.  Jeg tillader mig dog alligevel endnu en gang at ty til jer derude for at bede jer, hvis en af jer tilfældigt skulle støde på hende, om I så vil have ulejlighed med at kontakte mig.

Blot for en ordens skyld så kan jeg fortælle, at jeg, på basis af al den venlige hjælp jeg allerede har fået, har fundet ud af, at hun hedder IKKE Ane Cathrine Christensdatter men Anna Catharina Christensdatter, døbt 07.05.1809 i Svendborg amt, Humble sogn.

Derudover er det sidste, jeg ved, hvad jeg fik at vide som svar på mit sidste indlæg nemlig:

svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggeløv, et huus, 85, FT-1860, B0502
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anne Kathrine Christensdatter 51 Enke(mand) eier huset  Humble sogn 
Hanne Frederiksen 15 Ugift hendes datter  her i sognet [Tryggeløv] 
Christian Johansen Behrends 3 Ugift hendes pleiesøn  dto [Tryggeløv]

Jeg har været FT-1870 for Humble igennem men  jeg fandt hende ikke dér, så hun må have solgt huset, være flyttet eller været død i et andet sogn, hvor jeg heller ikke har fundet hende.

Så undskyld at jeg sådan ulejliger jer igen men, jeg vil jo gerne have afsluttet Anna's "eksistens".

De venligste hilsener.

Jørgen


John Damm Sørensen

#1
Hej,

Datteren Hanne Frederiksen bliver viet i Rudkøbing i 1869:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138283#180959,30726032


og hun udvandrer til USA samme år i december:


Navn:    Frederiksen, Hanne   Stilling:    Hustru
Alder:    24   Bestemmelsessted:    New York
Kontrakt nr.:    674200   Forevisningsdato:    02-12-1869
Sidste oph.sogn:    Rudkøbing   Sidste oph. amt:    Svendborg
Sidste oph.sted:    Rudkjøbing   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I6971F0401

manden er rejst nogle dage tidligere:

Navn:    Jensen, Niels Hansen   Stilling:    Landmand
Alder:    32   Bestemmelsessted:    New York
Kontrakt nr.:    673600   Forevisningsdato:    30-11-1869
Sidste oph.sogn:    Rudkøbing   Sidste oph. amt:    Svendborg
Sidste oph.sted:    Rudkjøbing   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I6971J2204


Måske moderen også er udvandret?

Har du forsøgt at følge nogle af børnene? Anna Catharina kunne optræde som fadder ved et eller flere børnebørns dåb.
https://www.geni.com/people/Anne-Cathrine-Christensdatter/6000000002858334285?through=6000000002858190972

Hilsen
John

Jørgen Chr.

Kære John.

Endelig, endelig et gennembrud.  Jeg er dig dybt taknemmelig for dit svar med flere brugbare oplysninger.  Jeg havde slet ikke tænkt på, at gå den vej med at se om nogle af børnene var blevet viet på Langeland, og slet, slet ikke fået den tanke, at de kunne være udvandret til USA.  Så tusind, tusind tak for din venlighed og ulejlighed med at hjælpe mig.

Anna fik fem børn med hendes mand Frederik Pedersen Vester.  Han døde i 1855.  Jeg vil nu gøre som du, nemlig at se efter om andre af børnene blev viet på Langeland.  Og så vil jeg se, om jeg kan finde nogle børnebørn, som foreslået af dig.  Du er simpelthen en guttermand.

Endnu en gang tusind tak for din store hjælp og, selvom det måske er lidt tidligt, så ønsker jeg dig en rigtig god weekend, som forhåbentlig bliver solrig og vaaaarm.

De venligste hilsener.

Jørgen

Jørgen Frølner

#3
Er det her mon datterens mand? - kan måske hjælpe til at lokalisere resten af familien. Mormonerne har gode registre. Hvis det er ham, findes en gravsten på FindaGrave - dog er navnet Nelson H. Jensen

Name:    Niels Hansen Jensen
Birth Date:    Feb 1838
Birth Place:    Hangbolle, Hamie, Denmark
Death Date:    Jun 1887
Death Place:    Nebraska City, Otoe, Nebraska
Source:    Saints' Herald Obituaries, 1887, p. 412/ Early Reorganization Minutes, 1872-1905, Book E
Notes:    Niels Hansen Jensen immigrated to the United States and settled at Nebraska City, Otoe, Nebraska, in 1869. He was baptized a member of the Reorganized Church of Jesus Christ of Latter Day Saints on 15 January 1876 by Henry Kemp. He died of dropsy.

Jørgen Chr.

Kære Jørgen (junior).

Også en stor tak skal lyde til dig for din indsats.  Jeg er 100% sikker på, at det er datterens mand, du har fundet.  Jeg er virkelig glad for dine oplysninger.  Hvordan, du kan finde ud af det, er fantastisk, eller også er det blot mig, der ikke er klog/dygtig nok.

Altså mere tak for din ulejlighed og jeg vil, ligesom til John, ønske dig en rigtig god og solrig weekend.

De venligste hilsener.

Jørgen  (senior, 83 år)


Mette Lund

Hej Jørgen

Sønnen Hans Jakob Pedersen Frederiksen blev gift med Anna Lucia Pedersen i Stubberup d. 20/4-1875.

Odense-Bjerge-Stubberup, 1846-1891, opslag 98 nederst
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=98&bsid=181317&kb=Odense+amt%2C+Bjerge%2C+Stubberup%2C+1846-1891+KV+%28KM%29

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Jørgen Chr.

Kære Jørgen  (junior) og Mette.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal takke jer, for jeg er så glad for jeres støtte og virkelig, for mig, værdifulde oplysninger. 

Det er jo virkelig interessant at se billederne fra kirkegården Wyuka og gravstenene, som giver lidt mere "kød" på slægtsforskningen end blot data.

Og så får jeg endda en yderligere vielse.  Fantastisk.  Du er simpelthen også en knag, Mette.

I skal naturligvis have tusind, tusind tak for jeres store hjælp. 

De venligste hilsener og til dig Mette vil jeg, som allerede ønsket Jørgen, også ønske dig en rigtig god weekend med masser af solskin.  Mette, hvis du ikke allerede har fundet bikinien frem så se at få det gjort.

Jørgen

John Damm Sørensen


Jørgen Chr.

Kære John.

Hurra, så har jeg oplysninger om alle de fem børn, som Anna havde, idet jeg selv har fundet oplysningerne om det ældste barn, Christen Madsen Frederiksen.  Kæmpestor tak til dig John for din indsats.  Jeg må nu  kunne finde, hvordan Annesine har "opført" sig senere hen i hendes liv.

Nævnte Christen blev gift med Johanne Pedersdatter 30.11.1855 i Odense amt, Kerteminde sogn, og de fik syv børn, hvoraf de seks blev født i Odense amt, Odense Sankt Hans.  Det første barn blev født i Kerteminde.

Endnu en gang tak til dig John og selvfølgelig rigtig god weekend med masser af solskin, selvom det stadig er lidt tidligt.

De venligste hilsener.

Jørgen


Mette Lund

Hej Jørgen

Måske har du allerede oplysninger om Hans Jakob Pedersen Frederiksen, men nu får du alligevel, hvad jeg har fundet. Desværre er der ingen spor af hans mor ved børnenes dåb. Det ser ikke ud til, at han får mere end to børn.

Odense, Bjerge, Stubberup, Nordskov by, Stubberup sogn, et huus, 8, FT-1880, B0146
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Mette Andersdatter    65    Enke(mand)    haandarbeide       do [Stubberup]
Oline Jacobsen    41    Ugift    opholder sig hos forrige og lever af haandarbeide       do [Stubberup]
Hans Jacob Pedersen Frederiksen    40    Gift    huusfader, smed       Tryggeløv sogn, Svendborg Amt
Ane Lucie Pedersen    36    Gift    hans hustru       her i sognet [Stubberup]
Christiane Frederikke Frederiksen    4    Ugift    deres børn       do [Stubberup]
Hans Peder Marius Frederiksen    under 1 aar    Ugift    deres børn       do [Stubberup]

Odense, Bjerge, Stubberup, Nordskov, Hus, 110, FT-1890, C9162
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Peder Frederiksen    50    Gift    husfader    Smedemester    Tryggelev, Svendborg Amt
Ane Ludvise Pedersen    45    Gift    husmoder    Husgerning    Stubberup
Kristiane Frederikke Frederiksen    14    Ugift    Barn       Stubberup
Hans Peder Marius Frederiksen    10    Ugift    Barn       Stubberup
Karl Kristian Lars Nielsen    17    Ugift    Tyende    Smedesvend    Nexø, Bornholms Amt

Odense, Bjerge, Stubberup, Nordskov, 26, 135, FT-1901, D2182
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Jacob Pedersen Frederiksen    22/10 1839    Gift    husfader    Smed.    Tryggelev Sogn, Svendborg Amt
Ane Luise Pedersen    19/2 1844    Gift    Husmoder       Stubberup Sogn, Odense Amt
Hans Peder Marius Frederiksen    14/6 1879    Ugift       Smed.    Stubberup Sogn, Odense Amt

Odense, Bjerge, Stubberup, Nordskov, 2a, 123, FT-1901, D2182
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Knud Peder Knudsen    12/4 1868    Gift    husfader    Gaardforpagter    Stubberup Sogn, Odense Amt
Christiane Frederikke Frederiksen    28/11 1875    Gift    Husmoder       Stubberup Sogn, Odense Amt
Sidsel Marie Madsen    3/6 1834    Enke    aftægt       Dalby Sogn, Odense Amt
Knud Valdemar Knudsen    14/8 1884    Ugift    Tyende    Tjenestekarl    Bredstrup Sogn, Randers Amt

Christiane Frederikke Frederiksen
Født 28. nov. 1875, Odense-Bjerge-Stubberub, 1843-1892, opslag 133
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=181316#181316,30783473

Hans Peder Marius Frederiksen
Født 14. juni 1879, Odense-Bjerge-Stubberub, 1843-1892, opslag 60
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=181316#181316,30783400

Hans Jacob Pedersen Frederiksen
Død 29. jan. 1904, Odense-Bjerge-Stubberub, 1892-1908, opslag 163

Odense, Bjerge, Stubberup, Dalby Stubberup, 2, 15, FT-1916, C6004
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Marius Frederiksen    14-6-1879    Gift    Husfader    Landbrug, Toldopsynsmand, Smed    
Gertrud Frederiksen    29-6-1884    Gift    Husmoder       
Jakob Frederiksen    19-2-1908       Barn       
Niels Frederiksen    3-6-1909       Barn       
Aksel Frederiksen    24-3-1912       Barn       
Karl Frederiksen    5-11-1914       Barn       
Anne Frederiksen    19-2-1844    Enke    Slægtning
[Anne Frederiksen er Hans Peder Marius' mor - Hans Jacob Pedersen Frederiksens kone]

Hans Peder Marius Frederiksen
Død 5. april 1916 (Odense sygehus) Odense-Bjerge-Stubberub, 1908-1925, opslag 163
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=181319#181319,30784022

Mvh.
Mette

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Jørgen Chr.

Kære, kære Mette.

Sikke et kæmpearbejde du har haft.  Jeg er meget, meget duperet over og taknemmelig for din store hjælp.  Tusind, tusind tak.  Nu har jeg "arbejde" til flere dage med at rede trådene ud og få styr på den enorm masse oplysninger, du har sendt mig, sammen med de, som jeg ellers har modtaget.

Du har virkelig brugt megen tid på mig, og er der nogensinde noget, jeg kan gøre for dig, så sig endelig til enten her eller på direkte e-mail.

Jeg håber, du kan forstå, hvor glad jeg er for alt det, du har gjort for mig.

De allervenligste hilsener og et stooooooort knus til dig.

Pas på dig.

Jørgen

Anton Dorph-Petersen

Kære alle!

Tak for en god diskussion vedr. Frederich Pedersen (også kendt som Frederik Petersen), der er min tip-tipoldefar.
Jeg kender desværre heller ikke hans 3. kone Anna Katrine Christensdatters dødstidspunkt og -sted, derfor er jeg også meget interesseret.
Jeg kan oplyse, at Hans Jacob Pedersen Frederiksens kone Anna Lucia Pedersen er død d. 12. feb. 1921 i Nordskov, Stubberup Sogn.

Jeg glæder mig også til at høre evt. mere vedr. denne del af min slægt.

Med venlig hilsen
Anton Dorph-Petersen
Vejle

Jørgen Chr.

Kære Anton.

Tusind tak for dit svar.  Det er altid dejligt, når nogen reflekterer på ens indlæg.  Også tak for dine oplysninger.  Grunden, til at jeg først svarer dig nu, er, at jeg har været på ferie et stykke tid.

Jeg sender dig en direkte e-mail senere i dag, idet jeg venligst beder dig prøve at hjælpe mig i et andet spørgsmål om slægten, som jeg også har haft et indlæg om her i Slægt & Data.  Jeg er også ret nysgerrig efter at finde ud af, hvor vore slægter krydser hinanden, så jeg håber, du vil have ulejlighed med at svare mig.

De venligste hilsener og god søndag selvom vejret jo langt fra er strålende, i solskin naturligvis, ha, ha.

Jørgen