Henrik Knudsen Gyldenstierne + Anne Munk i Odense

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 08 Jun 2016 - 20:05

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

hej!

Som amatør, er det ikke altid man lige grejer udtrykkene i beskrivelsen af slægternes handlinger, derfor:

Henrik K. Gyldenst. gav 1397 med sin frue gods til Sct. Knuds kirke i Odense, hvor de havde udsøgt deres lejested

udsøgt - havde valgt?

lejested - et sted, hvor de kunne komme nu de havde givet gods til kirken?

Så langt rækker mine egne overvejelser, men hvad er det rigtige?

Mvh.
Karl-Peter

Ole Munk

Det må betyde, at de skøder gods som betaling for den begravelse, de har valgt i kirken!

vh Ole

Karl-Peter Dammeyer

Tak for dit svar - men det undrer mig, hvorfor Odense blev valgt til deres begravelse, de er henholdsvis fra Boller og Aagaard/Kettrup v. Thisted, og så kan jeg se, at Henrik døde i Viborg

I Sct. Knud kirkes historie, må man vel kunne se, hvem der er blevet begravet der, og evt. om flere fra slægten fik deres hvilested i Odense Domkirke

Mvh.
Karl-Peter

Lilian Bøgh Edemann-Nielsen

Hej

Odense Domkirke er bestemt en besøg værd, jeg mener at der er udgivet et skrift om kirken, men det kan de oplyse dig om på det lokale bibliotek.

I kirken er den en masse gravminder/stene i gulvet, de kan være svære at tyde.

God fornøjelse.

Hilsen Lilian

Karl-Peter Dammeyer


Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Karl-Peter Dammeyer

Tak for oplysningen, og ja, værket kender jeg godt, men har ikke tænkt på det i denne sammenhæng
Nu har jeg prøvet at finde noget om mit emne, men uden held - der er nu nok en smart måde at finde det man søger - har prøvet at skrive i søgeord, uden held

Mvh.
Karl-Peter

Peter Kristiansen

Henrik Knudsen Gyldenstierne - levede han ikke ca. 1402 til 1456 ?

Anne Mogensdatter Munk - ca. 1395 til 1462.

Så kan det jo ikke være ham der i 1397 skænker gods til kirken i Odense ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jo, det er ganske rigtigt, og i en anden tråd har jeg lige fået opltst, at det var Sct. Hans Kloster i Odense - og ikke Domkirken som jeg først troede det var

Mvh.
Karl-Peter

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Michael Wadsholt

Hvor stammer oplysningen om at han skulle være født ca. 1402 fra? Hverken Den Store Danske, Dansk Biografisk Leksikon eller Adelsårbogen nævner noget om fødselsår

Angående gaven til Odense (som jo kunne være med en anden hustru), så retter adelsårbogen årstallet 1397 til 1417 i årbogen 2003-05 (dog uden at komme med en kilde til det).

p.s. Der står rigtig meget om Gyldenstjernerne i Skt. Hans kirke i Peters link.

Karl-Peter Dammeyer

Tak for jeres svar!

Det med 1402 - har jeg fra en hjemmeside: Henrik Knudsen (Gyldenstierne) til Restrup og Boller - (1402-1456) Genealogy

I Dansk biografisk Lexikon / VI. Bind. Gerson - side 374  - der er henvist til stedet i tråden længere oppe                                                                                                                                             - at han først skulle være død  1517

Jeg har nu kun fundet, at Henrik K G kun havde én kone: Anne Mogensdatter Munk


Mvh.
Karl-Peter