windows 10

Startet af bente rosenborg, 22 Maj 2016 - 19:31

Forrige emne - Næste emne

bente rosenborg

Hej!

Min dator vil hele tiden opdatere windows 10.

Jeg vil ikke,varfor kan jeg ikke selv bestemme det.

I dag begynfte den at opdatere,men jeg lukkede datoren.

nu kommer der op at jeg skal bestemme mig for en dag og tid.

Jeg har 4 dage på mig? hvad kan jeg göre
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Christian Konstmann Autzen

Man skal altid sikre, at pc'eren er opdateret med nyeste opdateringer. Så det at slå dette fra, kan absolut ikke anbefales, tværtimod.

Problemet kan dog være, hvis man har en internetlinie, hvor man skal betale ekstra for forbruget - men da opdateringer til Windows ikke er så voldsomt store, så bør det ikke være årsagen til at stoppe for opdateringer.

Der kommer normalt 1 windows-opdatering en gang om måneden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Poul G. Michelsen

Christian: Det ser ud til, at du har misforstået situationen.
Der er ikke tale om en sikkerhedsopdatering.
Microsoft vil have Bente til at opgradere sin nuværende Windows til version 10.
Jeg får også dagligt opfordring til at opgradere til version 10, men jeg lukker bare opfordringen.
Jeg ønsker ikke at opgradere, da jeg er bange for, at der vil være nogle ældre programmer, som ikke fungerer efter en opgradering. Sådan har det været ved tildigere opgraderinger.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej

Må jeg advare på det kraftigste om at opdatere til Windows 10.
Jeg købte ny pc med Win. 10, da min gamle gik ned, flyttede alt over fra min gamle, med prof. hjælp.

Mit slægtsforskningsprogram giver problemer, mit ORC program kan ikke indlægges, men jeg kan købe det for 100$. Dage virker ikke, filer skrivebeskyttes, andre kan ikke redigeres, biblioteker er ikke til at finde ud af, mine gamle foto redigeringsprogrammer virker ikke, og 1000 andre ting.

Jeg har hørt fra arbejdspladser, hvor ederne når helt ud på gaden!!

Mvh

Bendt Spendrup Mathiasen



bente rosenborg

Hej!

Tak alle sammen for jeres svar.

Ja jeg vil heller ikke have windows 10.

Jeg har betalt mange penge for mit mig heritage program.

Jeg håber jeg kan vente til min dator går I stykker.
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Christian Konstmann Autzen

Tja - Windows 10 eller fortsat Windows 7 eller 8.

Jeg gik også selv længe rundt om den varme grød - og lod min hustru prøve først. Da hun så var kørt ind med Windows 10, så opdaterede jeg også, og det har jeg ikke fortrudt, alt kører fint, selv det lille datoprogram Dage kører som altid.

Om der kan være problemer med My Heritage eller andre lignende programmer, kan jeg selvfølgelgi ikke sige noget om - men det burde da være en alvorlig overraskelse, hvis My Heritage skulle give problemer, og det har jeg ikke læst nogen steder.

Men - hver enkelt bruger afgør jo selv, hvad man ønsker  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Hingebjerg

Hej alle

Jeg mener at 300 mill. på verdensplan har opgraderet til windows 10, så helt ueffen er det nok ikke. :) :)

Med venlig hilsen
Ole hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Hans Mikkelsen

Min stationære havde selv installeret Windows 10 en aften hvor jeg brugte min bærbare. Det resulterede i at når den gik i dvale ville den ikke vågne op igen. Der var kun den store kniv og så starte op igen. Det resulterede i at jeg afinstallerede det igen. Da jeg så var sluppet af med Windows 10 opdagede jeg at alle genoprettelsespunkter var slettet og ligeledes mine Microsoft Office programmer, så det var et kedeligt bekendtskab.

Venlig hilsen
Hans Mikkelsen

PS! på min bærbare kører Windows 10 upåklageligt.

Ole Hingebjerg

Hej Hans Mikkelsen

Windows 10 begynder ikke at installere sig selv uden at den får besked derpå, din office pakke ligger stadig på din computer.

Mvh
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Verner Bentsen

Hvor lang tid skal man beregne til opgradering fra Win 7 til Win 10 ? ( på en halvgammel bærbar )

mvh Verner

Ole Hingebjerg

Verner Bentsen små 2 timer, det vigtigste er at du følger din skærm og gøre det du bliver bedt om. Et godt råd, lav en god kop kaffe og nyd den. Der venter et godt styresystem forud.

Mvh
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Verner Bentsen

Citat fra: Ole Hingebjerg [422] Dato 23 Maj 2016 - 21:12
Verner Bentsen små 2 timer, det vigtigste er at du følger din skærm og gøre det du bliver bedt om. Et godt råd, lav en god kop kaffe og nyd den. Der venter et godt styresystem forud.
Tak for svaret. Det er bare så man ikke tror maskinen er gået i stå; og så slukker for den.

mvh Verner

Ole Hingebjerg

Verner Bentsen, du må ikke slukke for pc'en før den fortæller dig at den er færdig med installationen.

Mvh
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Anne Marie Holck

Jeg har haft Windows 10 i flere måneder nu uden problemer! Jeg har ikke haft et eneste program, der ikke har virket efter opdateringen. Jeg har oplevet et par programmer, der ikke kunne bruge den nye Browser, Edge, men da Internet Explorer stadig ligger på PC'en efter opdateringen brugte jeg bare den, indtil de pågældende programmer havde fået opdateret til Edge. Det er nu sket forlængst, så jeg kører kun med Edge nu :)

Bendt Spendrup Mathiasen

Det er nu ikke helt rigtigt at Win. 10. ikke begynder at installere sig selv, det er sket på min kones bærbare og også på en vens.

Det er sikkert rigtigt, at der er mange gode funktioner i Win. 10, men alt nyt og anderledes giver ofte anledning til bøvl og misnøje.

Mvh

Bendt Mathiasen


Ole Hingebjerg

Bent Spendrup Mathiasen

Det er fuldstændig rigtig at windows 10 ikke installerer sig selv. På et tidspunkt har du trykket på windows 10 lkonet nederst til højre, og bedt om at hentet opgraderingen når den er klar.

Mvh
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Mette Lund

Hej Ole

Jo, det er faktisk rigtigt, at Windows installerer sig selv:

http://www.business.dk/digital/chok-i-danske-hjem-pcen-installerer-selv-windows-10?ns_campaign=&ns_mchannel=Mailing&ns_source=red_nb-20160524&ns_linkname=business_eftermiddag

Jeg kender adskillige særdeles pålidelige personer, der har oplevet dette uden at have klikke på noget som helst.

Man har dog muligheden for at rulle opgraderingen tilbage inden for en måned.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Ole Hingebjerg

OK, den handling er så ny at jeg ikke er blevet opdateret på det.
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Arne Feldborg

Personligt har jeg kun gode erfaringer med Windows 10. Har vel efterhånden lagt den ind på en 7-8 computere af varierende type og alder. Som hovedregel kører alle tidligere installerede programmer uændret videre. Og selve systemet er efter min smag lidt mere brugervenligt end feks. Win7.

Det er vigtigt ikke bare at lade opdateringen køre, men at man selv følger med i hvad der sker under installationen. Og i visse tilfælde skal man lige overveje de rigtige valg - eller fravalg(!). Men sådan vil det jo altid være i den situation.

Noget andet er så, at på sigt kommer alle Windowsbrugere jo til at køre Windows 10. Og så kan man jo ligeså godt springe på vognen nu, hvor det er gratis - end vente til det begynder at koste noget.

Win7 og 8 vil jo udgå på et tidspunkt, lige som alle de foregående allerede er udgået. Og Windows 10 er den sidste "Major Update", hvor man skifter hele styresystemet ud. Fremover bliver det en fortsat løbende opdatering.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Mette Lund [1154] Dato 24 Maj 2016 - 18:04
Jo, det er faktisk rigtigt, at Windows installerer sig selv:
http://www.business.dk/digital/chok-i-danske-hjem-pcen-installerer-selv-windows-10?ns_campaign=&ns_mchannel=Mailing&ns_source=red_nb-20160524&ns_linkname=business_eftermiddag
Er den historie bekræftet fra officielt hold.?

Mig bekendt kommer der altid et ret stort skilt på skærmen som oplyser hvornår opdateringen er planlagt til at skulle udføres. Dertil valgmuligheder både for at fastsætte et andet tidspunkt, og for helt at annullere opdateringen. Sådan ser det ihvertfald ud lige her og nu på en Windows7.1 maskine jeg har adgang til.

Kun hvis man selv aktivt lukker boksen, uden at foretage et andet valg, vil opdateringen blive udført på det angivne tidspunkt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

bente rosenborg

God morgen!

Det blev jo mere end jeg havde regnet med angående windows 10.

Jeg ved bare at jeg sad med min slägtforskning og pludselig forsvandt alt sammen.

Windows 10 var på vej at instalere sig selv,jeg vidste ikke hvad jeg skulle gore,så jeg lukkede manuelt,

for datoren,når jeg åbnede den igen skulle jeg bestemme datum og tid for opdatering.

der stod at det kunne jeg ikke ändre,så I morgen for jeg se hvad der sker.

tak for alle gode råd I Dis.dk
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Mette Lund

Hej Arne

CitatMig bekendt kommer der altid et ret stort skilt på skærmen som oplyser hvornår opdateringen er planlagt til at skulle udføres. Dertil valgmuligheder både for at fastsætte et andet tidspunkt, og for helt at annullere opdateringen. Sådan ser det ihvertfald ud lige her og nu på en Windows7.1 maskine jeg har adgang til.

Jeg har ved selvsyn på et par computere konstateret, at man ikke kan annullere opdateringen, men kun udskyde den .... mener det var max. 8 timer.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Arne Feldborg

Jeg kan jo ikke svare for hvad andre ser på deres skærme, kun hvad jeg selv ser.

Men det er nok min opfattelse,  at dem der oplever at computeren begynder at opdatere "af sig selv" på et tidligere tidspunkt een eller flere gange bare har lukket det skilt jeg omtale - uden at foretage et fravalg.

Egentlig kan man jo også godt sige, at det er lidt af en fælde. Normalvis vil folk jo rent instinktivt tro, at hvis de skynder sig at lukke det skilt der annoncerer en opdatering, så sker der ingen ting. Men her er det lige omvendt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ole Hingebjerg

Hej Mette Lund


"For personer, der har valgt at modtage automatiske opdateringer via Windows Update, sørger vi for at gøre deres enheder klar til Windows 10 ved at downloade de filer, som de har brug for, hvis de beslutter sig for at opgradere," skriver Microsoft i en meddelelse til avisen The Inquirer.

Microsoft går ikke ind i folks computer og installere et andet styreprogram automatisk, hvis de gjorde det, er det en kriminel handling. Tænk på, at det er USA vi snakker om.

Det sidste ord fra mig, dem der føler at windows 10 har installeret sig selv, har selv lavet en handling og bedt om det. Er installationen først gået i gang kan du ikke stoppe den.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Grethe Elten Mortensen

Set i BT 24. maj 2016

Microsoft presser nu en opdatering til sit nye styresystem ud til folk, uanset om de vil have den eller ej. Og det er besværligt - men ikke umuligt - at slippe af med Windows 10, hvis man ikke ønsker at skifte.

Masser af danskere får i disse uger et chok, fordi deres computer pludselig af sig selv begynder at installere Microsofts nyeste styresystem, Windows 10.

Den amerikanske softwaregigant har nemlig taget den kontroversielle beslutning, at der ikke længere er valgfrihed til gratis at opgradere til Windows 10 fra PCer, der indtil nu har kørt Windows 7 eller Windows 8. Alle disse har siden juli 2015, da Windows 10 blev lanceret, haft et særligt Windows-ikon i bunden af skærmen, som gav dem mulighed for selv at vælge at være med.

Det slutter nu. Selv hvis man i desperation over den pludselig og uventede opgradering, som PCen sætter i gang, forsøger at klikke på Xet i toppen af opgraderingsvinduet, stopper det ikke Microsoft i at installere Windows 10, der - som det står på skærmen - er »en anbefalet opdatering af denne PC«.

Pas på - og vær opmærksom

Eneste akutredning er at klikke på linien under datoen, hvor der står, at man »her« kan ændre på, hvilke opdateringer Windows Update installerer. Ellers vil Windows 10 automatisk blive hentet som led i den almindelige opdatering af PCen.

Hvis det først er gået galt, og man faktisk slet ikke ønskede at skifte, lander man i den situation, at Microsoft samtidig med opgraderingen ønsker, at folk opretter sig som Microsoft-brugere, altså med en særlig Microsoft-login. Det skal man være for at kunne bruge Windows 10s medfølgende netbutik til at hente nye programmer, ligesom man henter dem i Apples netbutik til sin iPhone eller i Googles netbutik til sin Android-telefon.

Men det er slet ikke nødvendigt at have en Microsoft-konto for at kunne bruge Windows 10. Man kan stadig fortsætte med at være det, der hedder lokal bruger, hvor man bare som hidtil har en adgangskode til selve PCen, uden at den kobler sig på noget som helst andet hos Microsoft.

Det forvirrer dog mange, når Windows 10-billedet vises, og så opretter de sig som brugere.

En måneds frist til at skifte tilbage

Først når Windows 10 faktisk er færdiginstalleret, kan man vende tilbage til sin gamle Windows 7 eller 8. Det kan man nemlig i en måned efter »systemskiftet«, da den gamle Windows-udgave gemmes i 30 dage på PCen, inden den automatisk slettes, hvis man bare ønsker at fortsætte med Windows 10.

Windows 10 er, trods megen kritik, stadig installeret med en række funktioner slået til, som efter manges mening er lidt for meddelsomme over for Microsoft om, hvad der foregår på maskinen. Alle disse funktioner skal man selv finde og slå fra, hvilket kræver nogen indsats for at få dem alle med. Der findes dog heldigvis programmer, som tager fat om dem alle.

Christian Konstmann Autzen

Jo - men hvor går man hen, når man absolut ikke længere ønsker Windows ?

Og det er vel egentligt det, som spørgeren går efter, for Windows 7 og 8 udgår jo på et tidspunkt, ligesom alle andre gamle systemer udgår på et tidspunkt.

Enten kan man gå over til Mac - eller også kan man gå til Android, eller også kan man udvikle sit helt eget system.

Så - hvad er egentligt problemet ?

I gamle dage var der (2) 3 systemer til pc'ere - enten Mac, Microsoft (Windows) eller IBM (OS2), og det blev så Microsoft som vandt i forhold til IBM, og IBM trak sig tilbage. Tilbage er så Microsoft (Windows) eller Mac og så Google med det nye Android.

Hvem er de onde og hvem er de gode !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

Citat fra: Grethe Elten Mortensen [397] Dato 25 Maj 2016 - 17:47
Set i BT 24. maj 2016

Microsoft presser nu en opdatering til sit nye styresystem ud til folk, uanset om de vil have den eller ej. Og det er besværligt - men ikke umuligt - at slippe af med Windows 10, hvis man ikke ønsker at skifte.
Det har vi jo allerede set en henvisning til. Men som jeg også allerede har spurgt een gang: Er denne historie bekræftet fra officielt hold.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Gormsen


Forbrugerrådet Tænk mener: Microsoft informerer ikke godt nok

"Der er mange forbrugere, som beklager sig over, at deres computere er "tvangsopdaterede" til Windows 10. Det er ganske enkelt ikke godt nok, at Microsoft ikke har været tydeligere i sin kommunikation til brugerne. Opdatering af et styresystem er et større softwareindgreb end blot en normal sikkerhedsopdatering.

Når det er sagt, så er Windows 10 på de fleste områder en markant forbedring af tidligere styresystemer fra Microsoft. Det er bare ikke den mest sympatiske måde at "tvangsopdatere" brugernes computere."

Mikkel William Nielsen, testansvarlig

Arne Feldborg

#28
Det er altså ikke rigtig at man ikke får valgmuligheden. Selvom man har sat sit system til automatisk at installere alle opdateringer fra Microsoft (og så har man jo faktisk også givet lov), og selvom man overser den første påmindelse, så kommer der under alle omstændigheder et tidspunkt hvor man aktivt selv skal godkende licensaftalen.

Hvis man undlader at godkende, men feks. vælger "Afvis", så bliver alt hvad der har med windows10 at gøre fjernet igen, og det tidligere system fortsætter uændret.

Ps. Dette synes jeg ærlig talt forbrugerådet skulle gøre folk opmærksom på, istedet for bare at brygge videre på en avisartikel.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ole Hingebjerg

Godt Arne Feldborg, endelig er der en som kan skrive en klar tekst så man kan forstå det :) :)

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens