Hvem var Anna Hansdatter i Vinding mon datter af?

Startet af Helle Rau Hartmann, 22 Mar 2016 - 14:13

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Vi kender sikkert alle sammen de udfordringer der ligger i at finde frem til, hvem de mange anonyme kvinder i gamle kirkebøger var døtre af. Ofte ser man kun deres patronym, selv når faderen og brødrene ellers havde et mere markant slægtsnavn, og som oftest er både fornavne og -sen/-datter-navnene uendeligt trivielle og enslydende.

Jeg har en af slagsen her, en Anna Hansdatter, som bør være født ca. 1726, formentlig i Holmans Herred, Vejle.

Anna Hansdatter blev gift i Vinding Sogn, Holmans Herred, i 1751:
CitatAnno 1751 Dom IV p: Epiph: bleve Søren Nielsen og Anna Hansdatter begge her i Windinge trolovede; som fremstillede Mads Madsen og Hans Pedersen begge her af Windinge til Forlovere, at de vare frie for Ægteskabsløfte paa begge Sider, som kunde være dette til Hinder og til ydermere Stadfæstelse bekræfte det med egne Hænders Underskrift Windinge Hans Pedersen - Mads Madsen.

Ægtemanden var Søren Nielsen Svoger, som blev født i Vinding i marts 1726:
Citat1726, Dom: Reminiscere, Niels Sørensøns Dragouns tienendis Sogne=Fogedens, hans lidne Tvilling=Søn n. Søren, frembaaren af Johanne Søren Hansøns. Fide=Jussores Peder Sørensøn, Berthel Pedersøn til Hvids, Søren Madtzens Hustru Cidtzel, Peder Nielsøns og Margrethe Hansdatter, Barnets Moster.

Her døbes en bror til Søren Nielsen Svoger, Hans, som blev født året før (1725) sammen med en dødfødt tvilling:
CitatEodem Baptiz: Niels Sørensøn Dragouns Tvilling=Søn n: Hans, holdt til Daaben af Johanne Bertelsdaatter Ulff Hans Thomasøn udi Vinding. Test: Jørgen Madtzøn til Madtz Sørensøn. Niels Christensøn fra Niels Jensøns tienendis til Hans Thomasøns. Maren Jepsdaatter. Margrete Hansdaatter. Maren Nielsdaatter tienendis til Søren Hansøns. Endnu Samme dag Sepulta samme Niels Sørensøn Dragouns Tvilling=daatter nafnløs og dødfød.

Anna Hansdatters svigerfar, Niels Sørensen Dragon, tjente altså hos sognefogeden i Vinding, som jeg ud fra kirkebøgerne på dén tid antager var en Peder Nielsen.

Her bliver Anna Hansdatters svigerforældre viet i Vinding 1724:
CitatDom: XVII a Trinit: Desponsat efter Hr Captein=Lieutenant Parthesii Frie=Zeddel en Dragoun n: Niels Sørensøn tienendis til Sogne=fogedens og Hans Svendsøns Stifdaatter n: Leene Hansdaatter. - Dom: XXII p. Trinit: Copul: Niels Sørensøn Dragoun og Leene Hansdaatter fra Hans Svendsøns.

Leene Hansdatter var født 1691 i Vinding, som datter af Hans Nielsen Hiuler og Else Pedersdatter.
Hans Nielsen Hiuler var søn af Niels Sørensen Hiuler og Anna Thomasdatter Hviid.

Af en eller anden grund kommer Anna Hansdatters og Søren Nielsen Svogers første barn, en søn, til at hedde Anders, 1751:
Citat1751, Vinding sogn, 2. Søndag i Fasten blev Søren Svogers Søn døbt, Anders, holdt af Søren Gregersens Koun.Testes: Anders Marcusen, Søren Knudsen, Peder Sørensen, Jing Zachariadatter, Anna Hansdatter.

Så kommer der en datter, Anna, 1753:
Citat6 Søndag p Epiph: indkaldt ? ? XI feb. Blev Søren Nielsen en Huusmands Daatter Anna døbt, frembaaren af Niels Pedersens Datter Maren. Test: Niels Pedersen, Berthel Hviid, Jep Pedersen, Laus Zachariasen, Jeng Zachariasdatter ? Maren Nielsdatter.

Så kommer der tvillinger, 1754, Niels der døde, og Hans, som siden blev vanvittig og krøbling:
Citat1754, Vinding sogn, Dom: XX (20) (27. oktober) Trin: blev Søren Nielsens Tvilling Sønner hiemmedøbt, strax efter Fødslen og Teste omnium Sanctorum Menigheden fremstillet, den første fødde kaldet Hans, baaret af Anne Hansdatter, den anden Niels af Maren Nielsdatter, test Berthel Hviid, Jens Nielsen, Jep Pedersen, Niels Benditsen, Marcus Jensen Ulf, Laus Zachariasen, og Peder Christensen Rytter, Maren Sørensdatter og Christen Pedersdatter til Hans Pedersen, Maren Nielsdatter til tien Niels Pedersen og Chirsten Pedersdatter tien Mads Madsen eller Mads Jyde.

Så kommer en søn, Niels, december 1755, som blev min direkte ane, og senere blev kaldt Niels Sørensen Smed:
CitatSøndagen efter Juul (1755) blev Søren Svogers Søn døbt, kaldet Niels, frembaaret af Thomas Thomsens Koun, testes Thomas Thomsen, Anders Marcusen, Niels Jørgensen og Laus Greighersen (?), Maren Nielsdatter og Johanne Jensdatter Ulf.

Så en søn Peder i 1757:
CitatDom: 17 p Trin: blev Søren Nielsens Søn døbt og Navnet Peder. Frembaarent af Karen Zachariasdaatter. Test: Christen Hiuler, Søren Berthelsen, Adolph Bent (?), Mette Madsdaatter, ? bar det.

En datter Leene i 1759:
CitatDom 1 Adv: døbt Søren Nielsens Daatter døbt Navnet Leene. Baarent af Mette Madsdaatter.Test: Niels Pedersen, Søren Andersen, Anders Jensen, Chatrina Barthis, Maren Jensdaatter.

En datter Maren i 1763:
CitatNye Aarsdag blev døbt Søren Nielsens Daatter og kaldet Maren. Baarent af Else Berthelsdaatter. Test: Marco Ulv, Jens Christensen, Anders Sørensen, Mette Jørgensdaatter, Maren Jensdaatter.

En søn Jens i 1766:
CitatFer: III Pent: blev Søren Nielsens Søn, som tilforn d II May var bleven hiemmedøbt og kaldet Jens, fremstillet Menigheden af Hans Wævers Koun i Svinholt, Test: Rasmus Marcusen, Niels Benditzen, Jep Berthelsen, Johanne Berthelsdatter, Dorthe Andersdatter.

Af folketællingen 1787, Vinding, fremgår det at Anna Hansdatter var jævnaldrende med sin mand:
CitatVejle, Holmans, Vinding, Windinge Sogn, Windinge Bye Huusmænd, 11, FT-1787, B8851
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Nielsen   63   Gift   Husbonde   Bødiker   
Anna Hansdatter   63   Gift   Madmoder

Lige p.t. har jeg anbragt Anna Hansdatter i mit slægtstræ som datter af Hans Thomasen og Johanne Bertelsdatter Ulf i Vinding, og hun må da være født i Vinding Sogn ca. 1726.

Problemet er bare, at jeg IKKE KAN FINDE HENDES DÅB I VINDING SOGN.

Det er jo ikke så godt.
Derfor kunne jeg godt bruge andres kvalificerede input til, hvem hun kan være datter af.
[/color]

Hans Thomasen blev født 1693 i Vinding Sogn, som søn af gårdmand Thomas Hansen (1648-1697) og Anne Benditsdatter (født i Vinding 1651).
CitatEodem: Baptiz: Thomas Hansøns liden Søn n: Hans, frembaaren af Mari Trompeters. Fidejussores: Niels Hansøn i Vilstrup. Niels Benditsøn. Jes Pedersøn i Skiærup. Karen Benditsdaatter i Svinholt, oc Mette Benditsdaatter i Andkiær.

Johanne Bertelsdatter Ulf blev født 1699 i Vinding Sogn, som datter af Annexbonde Bertel Jensen Ulf (1660-1703) og Johanne Madsdatter Hviid (født 1661 i Vinding):
CitatDomin Lætare. Baptizata Bertel Jensøn Ulffs liden daatter n: Johanne, fremført for Herrens Menighed af min Kiæreste Kirstine Nielsdaatter. Sponsores fidei: Jens Troelsøn af Piedsted. Thomas Nielsøn af Jarlov. Jørgen Sørensen af Brønsted. Mette Jens Ulffs og Kiersten Jensdaatter Ulff, begge boendis i Skiærup

Blandt fadderne til Anna Hansdatters børn ses flere gange en Jing Zachariasdatter.
Hun var søster til Laus Zachariasen der også nævnes, og en Mette Zachariasdatter i Nørre Vilstrup, Skibet Sogn, (1740-1777), som var gift med THOMAS HANSEN, født 1733 i Vinding.

Sidstnævnte Thomas Hansen blev født 1733 i Vinding - og hvis min nuværende forsigtige relations-antagelse viser sig at være korrekt, så er han helbror til min Anna Hansdatter.
For Thomas Hansens forældre er nemlig Hans Thomasen og Johanne Bertelsdatter Ulf.

Hans Thomasen blev viet til Johanne Bertelsdatter Ulf i 1721 i Vinding.
Hans Thomasen var ved vielsen enkemand efter Mette Jepsdatter (født i Vinding 1690, viet til Hans Thomasen i 1713, og død 1721 efter et dødfødt barn.

I Hans Thomasens første ægteskab, med Mette Jepsdatter (datter af skovfoged og kirkeværge i Vinding, Jep Nissen, og Maren Hansdatter Nebel):
CitatDie conversionis Pauli, d: 25 Janv: Despons: Hans Thomæsøn til Madtz Andersøns og Mette Jepsdaatter til Jep Nissøns. Fer: II Paschatis: Copul: Hans Thomæsøn boesat i sin fæderne=gaard og Mette Jepsdaatter til Jep Nissøns, som ogsaa 1ste gang var i Vinding Kiercke til Daab den anden Paaske=dag Ao 1690.
Børn af dette ægteskab:
1. Karen Hansdatter, født i Vinding 1714.
2. Anne Hansdatter, født i Vinding 1716.
3. Mette Hansdatter, født i Vinding 1718.
4. dødfødt søn, 1721, hvorefter moderen også dør.

I Hans Thomasens andet ægteskab, med Johanne Bertelsdatter Ulf, kommer følgende børn, som jeg kan dokumentere i kirkebogen:
1. Thomas Hansen, født i Vinding 1722. Død 1730.
2. Bertel Hansen, født i Vinding 1724. Død 1730.
(3. her bør min Anna Hansdatter være født i 1725-26, hvis min forsigtige antagelse er korrekt, men hun ses ikke i kirkebogen, desværre).
4. Mette Hansdatter, født i Vinding 1729.
5. Thomas Hansen, født i Vinding 1733. Gift 1765 i Vinding med Mette Zachariasdatter.

Min Anna Hansdatter døde i Vinding 1800:
Citat1800, Søren Nielsens Hustrue den 23 Martii, 74 Aar.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

Bemærkning:

Thomas Hansen & Anne Bennetzdatter - skiftet 02.06.1697:

Værge Mads Andersen

Hans Thomsen - 4 år
Bendt Thomsen - 1 år
Maren Thomasd. - 6 år

F. Farbror Niels Hansen, Nr. Vilstrup &
morbror Niels Bendtsen i Vinding
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Helle

Jep Nissen & Maren Hansdatter, børn:




e. Mette, * 1690, død 1721, blev 1713 gift med gårdmand Hans Thomsen i Vinding.

De havde 3 døtre: Karen, * 1714; Anna, * 1716; Mette, * 1718
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Super, mange tak for oplysningerne, Regelsen.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#4
Det var dejligt at få nogle data slået fast, og det passer fint med det jeg i forvejen havde i mit træ.
Det nye i oplysningerne, Regelsen, var at Niels Hansen i Nørre Vilstrup var bror til min Thomas Hansen i Vinding. Det giver rigtig god mening nu, når jeg fx. kigger på faddere til Thomas Hansens børn osv.

Thomas Hansen sad på sin fædrene gård i Vinding, og broderen Niels Hansen slog sig ned i Nørre Vilstrup, Skibet sogn.
Niels Hansen var først gift med Karen Benditsdatter (Niels Benditsens søster).
Dernæst blev han gift med Maren Nielsdatter i 1695. Hun var født 1675 i Vinding som datter af sognefoged Niels Pedersen (1644-1718) og Maren Nisdatter (1644-1727).

Thomas Hansen og Niels Hansen var sønner af Hans Thomasen, som i 1657 "blev huggen fordærvet i Vejle Hule af en Svensk Rytter". (indtil da var han gårdmand i Vinding)

Nævnte Niels Benditsen var søn af gårdmand Bendix Nielsen i Vinding, og far til bl.a. dén Maren Nielsdatter (født i Vinding 1697), som i 1743 blev halshugget på retterstedet i Vejle Købstad, fordi hun i psykisk ustabil tilstand "selv havde udskåret struben" på sin 3-årige datter, som i øvrigt var sidste overlevende fra Marens første ægteskab, med Borger Claus Jensen Fisker i Vejle.

De sidste oplysninger bare lige for underholdningens skyld  :)

Men jeg har stadig ikke helt fået vished for, hvem min Anna Hansdatter var datter af.
Holder min nuværende teori, er hun barnebarn af Thomas Hansen og Anne Benditsdatter i Vinding på faderens side (Hans Thomasen, født 1693 i Vinding), og af Berthel Jensen Ulf og Johanne Madsdatter Hviid i Vinding på moderens side.


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Regelsen

Hej Helle

Læs bogen "Stamtavler over gamle slægter i Vinding (og deres efterkommere)", J.J.Ravn 1925
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rau Hartmann

Aha, den må jeg se om jeg kan skaffe på biblioteket.
Mange tak :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Erik Kristensen

Hej Helle!

Bogen
Læs bogen "Stamtavler over gamle slægter i Vinding (og deres efterkommere)", J.J.Ravn 1925

er måske den samme som 

Stamtavle over den Vindingske Slægt 1509-1925
Kbh  1926  35s   tavler   ill.

Hej

Helle Rau Hartmann

Tak skal I have.
Jeg vil storme ud på biblioteket så snart de åbner efter Påske :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

A-M Jørgensen

Hej.

I min forskning har jeg fundet dette hos Brejl.dk

Brejl.dk Vejle skifter:
230 Mette Clausdatter 3 år i Vejle. 20.7.1743, fol.470B.
A:
1) mor Maren Nielsdatter g.m. Mads Lauridsen
2) søster Maren Clausdatter. FM: morbror Bent Nielsen i Vinding, mors svoger Jørgen Rand i Højen.
Afdødes far var Claus Jensen, skifte 9.11.1740.
Afdøde blev aflivet af sin mor, nu under arrest

Jeg nedstammer fra Marens bror.

vh Anne-Marie

ps. Hvis Mette er den sidste må Maren være død samme år eller..?

Helle Rau Hartmann

#10
Hej Anne-Marie, ja dén drabelige historie fra Vejle Købstad kender jeg godt.
Jeg læste engang en beretning om retssagen og tragedien i en af Vejle Amts Årbøger, 1993.
Hvilken bror til Maren stammer du fra? Niels?
Der er en søskende til Maren som døbes i Vinding 1702, kan ikke læse navnet.
Kender du køn og navn på dette barn?

Her er Marens dåb i Vinding:
CitatEodem: Ecclesiæ incorporata Niels Bendixøns liden daatter Maren, (antea Dom: II Epiphan. domi renata ob vitæ infirmitatem) frembaaren af min Kiæriste Kirsten Nielsdaatter. Fidejussores:Jørgen Dal af Gaarslef. Thomas Christensøn Hvid af Vilstrup. Niels Nielsøn af Svinholt. Mette Madtzdaatter af Andkiær. Maren Niels Hansøns af Vilstrup.

Hun blev gift med borger i Vejle Købstad, Claus Jensen Fisker, i Vinding Kirke 1727:
Citat1726: Dom: II Advent. Despons: Claus Jensøn Fisker en Borger her i Weille efter Proustens Mag. Høyers attest, og Maren Nielsdaatter som er Niels Benditsøns ældste daatter.
1727: Dom: I a Trin: Copul: Claus Jensøn Fisker her af Veile og Maren Nielsd: item Peder Sørensøn her i Vinding og Anne Nielsdaatter, begge Brude fra Niels Benditsøns.

Med Claus Fisker i Vejle Købstad fik hun følgende børn:
Niels Clausen, født 1728, død 1729.
Claus Clausen, født 1729, død 1730.
Maren Clausdatter, døbt Nytårsdag 1735 i Vejle Kirke (nuværende Sct. Nicolai Kirke). Død 1748.
Kirsten Clausdatter, født 1737, død 1739.
Og endelig lille Mette Clausdatter, som blev født efter sin fars død og sidenhen blev slået ihjel af sin formentlig psykisk syge mor i Vejle. Mette blev født oktober 1740, og døde 1743:
Citat1743, Vejle Købstad, d. 22 Julii Madts Lauritsøns Stifdatter, som Moderen Maren Clausis self udskar Struben paa.

Brejl:
Claus Fischer i Vejle. 16.6.1740, fol.358B. E: Maren Nielsdatter. LV: Johan Mathiassen, skomager. B: Maren 7, Mette 1. FM: Peder Christensen, pottemager i Vejle.

Gert Hviid skrev i 1993 en beretning om denne tragedie i Vejle Amts Årbog 1993, i artiklen "Da bødlen gæstede Vejle - To beretninger fra 1700-årenes Vejle".

Her et par uddrag:
CitatI efteråret 1990 gik jeg i gang med at transkribere Vejle Købstads ældst eksisterende kirkebog, der begynder sine noteringer med året 1714. Et vældig interessant arbejde samt et arbejde af stor betydning, ikke mindst for personalhistorikeren.
Undervejs stødte jeg på to henrettelser, en i 1743, og en i 1758, de eneste i tidsrummet 1714 og frem til 1839, hvor vi i Vejle har en tredje henrettelse.

...

På dette dengang så øde sted (galgebakken, hvor Vejles vartegn, den hvide vindmølle, nu står) blev en kold novemberdag i året 1743 Maren Nielsdatter henrettet.

Hun blev halshugget med sværd. Det var skarpretteren, mester Vitus Wagner, en from og andægtig mand fra Fredericia, der forestod eksekutionen. Hans regning, der er dateret samme dag, lyder på 15 rigsdaler. Til stede var også byens øvrighed, både den gejstlige og den verdslige. Her foruden folk både fra byen, men også fra omegnen.

...

Maren Nielsdatter blev halshugget, fordi hun havde skåret struben ud på sin lille 3-årige datter, Mette. Men inden vi fordyber os i denne skrækkelige handling, vil vi lige kaste et blik på Maren Nielsdatters liv.

Hun så dagens lys i det herrens år 1697. Født i Vinding by her udenfor Vejle af de kristelige forældre Niels Bendixen og Kiersten Nielsdatter. (bemærkning fra mig hertil: Jeg mener nu at hun hed Kirsten Christensdatter).
Citat1689: Fer: Annuncianis: blef Bertel Ulf och Johanna Hvids Troloffved. Eodem die: Niels Benditzøn och Kirsten Christensdaatter.

...

Her i det skønne og idylliske Vinding voksede Maren Nielsdatter op. ... I 1726 blev Maren Nielsdatter trolovet med Claus Jensen Fisker i Vejle, og året efter, den 1ste søndag i Trinitatis, stod parrets vielse i den gamle Vinding kirke.

...

Mens Maren Nielsdatter venter parrets 5. og sidste barn, bliver Claus Jensen Fisker pludselig syg og dør i april måned 1740. Senere på året nedkommer Maren med en lille pige, der den 14. oktober døbes med navnet Mette.

Maren Nielsdatter sad nu tilbage med to små piger, og skønt hun giftede sig igen, kom hun sig aldrig rigtig over tabet af Claus.

Hendes nye mand, Mads Lauritsen, der ejede en ejendom på Vejles Torvegade giver indtryk af at have været hende en god mand samt hendes to små piger en god stedfader.

Vi er nu fremme ved det skæbnesvangre 1743. Den 20. juli, en dejlig varm lørdag, kommer lille Mette løbende ind i køkkenet til moderen for at få lidt at spise. Moderen sætter Mette op på bordet, hvorefter hun rækker barnet et stykke smørrebrød. Mens Mette sidder her, tager moderen en kniv og skærer struben ud på hende, som vi får oplyst i kirkebogen.

...

Hidkaldt af larmen kommer Mads Lauritsen til. Et skrækkeligt syn møder ham. Opløst i gråd og indsmurt i blod sidder Maren på gulvet med sin lille datters livløse legeme i favnen.

...

Den 8. august falder dommen, hvis ordlyd desværre ikke kendes, da by- og herreds retsprotokollen ikke er bevaret. Den selvfølgelige straf for en morder på den tid var henrettelse efter et forargeligt barbarisk forspil.

Nu følger så en beskrivelse af at dommen blev appelleret til Viborg Landsting. Det blev fremlagt, at Maren stedse havde levet et kristeligt liv med mand, børn og naboer. At hun i 2 år efter mandens død (og lille Mettes fødsel) havde været plaget af tungsind og sorg og gru. Omgivelserne betegnede hendes tilstand som svært melankolsk. Maren forklarede, at hun ikke tidligere havde haft tanker om at tage nogen af dage. Heller ikke i øjeblikket hvor hun gav Mette smørrebrødet. Hun begik åbenbart drabet som en ganske pludselig og uforklarlig indskydelse i en tilstand af dybt tungsind.

Marens dom i Viborg blev halshugning ved sværd, hvorefter hun skulle begraves på kirkegården i Vejle uden ceremoni.

Dommen blev appelleret til Højesteret, som stadfæstede dommen.

Byfoged Egtved i Vejle gav i Vejle Arrest den ulykkelige kvinde en liter rødvin at dulme nerverne med, 2 dage før henrettelsen. Tidligt om morgenen den 19. november 1743 blev Maren ført op på galgebakken i Vejle. Byfoged Grundahl oplæste dommen. Maren knælede og lagde sit hoved på blokken, mens præsten bad en bøn for hende. I ét hug skilte mester Vitus Wagner hendes hoved fra kroppen.

Citat1743, Vejle Købstad, d. 19 Novemb: Madts Lauritsens Kone N: Maren Clausis, som Sammedag blef Halshugget fordi hun hafde skaaren Struben ud paa sit nyest Barn.

Mettes storesøster, Maren Clausdatter på 8 år, blev sat i pleje hos sin moster Johanne Nielsdatter og dennes mand, Jørgen Rans, som boede i Højen. Maren Clausdatter døde dér i 1748, kun 13 år gammel.

Mine fælles aner med den halshuggede Maren Nielsdatter er hendes farfar og farmor, Bendix Nielsen og Maren Hansdatter i Vinding.
Jeg stammer fra den halshuggede Marens faster, Anne Benditsdatter og Thomas Hansen i Vinding. Denne Thomas Hansen var søn af dén Hans Thomasen i Vinding, som blev hugget ihjel i Vejle Hule af en svensk rytter i 1657 - en slægt med mange dramatiske indslag, må man vist sige.
Thomas Hansen og Anne Benditsdatters søn, Hans Thomasen, født 1693, blev gift med Johanne Berthelsdatter Ulf, og det er deres datter, Anna Hansdatter, som denne tråd startede ud med :-)


Kan du fortælle lidt om, hvordan det gik den bror til Maren, som du nedstammer fra?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

A-M Jørgensen


Hej Helle.

Sjovt med fælles aner.

Jeg stammer fra Marens bror Bendit 1692-1767 han var gift med
Anna Madsdatter 1703-1782, datter af Matz Sørensen 1654-1737
og Karen Hansdatter, ingen data.

Bendit Nielsen og Anna madsdatter har jeg fundet 8 børn til, en
datter Anne f. 1739 som giftede sig med Christen Pedersen Slot.
En af deres sønner, Bendix, er min forfader. En anden søn Peder
Christensen Slot var brændevinsbrænder og kromand.

Min forfader Bendix blev far til min 2x tipoldefar Peder 1808-1845.
Han endte som gårdmand i Grejs.

Det pigenavn du ikke kan læse ved jeg ikke rigtigt men en Anne
uden data som gifter sig med enkemand Peder Sørensen.
Med skam at melde, jeg har glemt at notere året.
Deres trolovelse.
Dom: II Advent: Peder Sørensøn en Encke=mand boendis paa en
halfgaard her i Vinding og Niels Benditsøns anden daatter n: Anne Nielsdatter

Dom: I a Trin: Copul: Peder Sørensøn her i Vinding og Anne Nielsdaatter

Så er der Johanne som bliver døbt 3´søndag i Advent 1703.

Maren Nielsdatters historie er forfærdelig, jeg havde ikke hele
historien..tak for det.

vh Anne-Marie

Helle Rau Hartmann

Hej igen - tusind tak for de ekstra oplysninger.
Jeg vil straks plotte dem ind i mit system.  :D

Og hav en rigtig god weekend.
Ja vi er nok mange her i forumet som faktisk deler aner et sted.
Det er sjovt at tænke på.
Man føler også respekt og lidt ærefrygt for alle de utallige skæbner der har ført frem til os alle i dag - og alle de nok endnu flere der faldt fra også, uden at efterlade nulevende efterkommere.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS, Anne-Marie, vedrørende Karen Hansdatter uden data, som var gift med Mads Sørensen i Vinding:

Hendes dåb i Vinding 1672, transskriberet af Gert Hviid:
CitatDie Merc: 4to Decemb: Indedøbte Hans Nielsøns barn n: Karen, pp. infirmit: In present: Matzis Hvita. Obstetricis filiola *). *) Jordemoderens lille datter.

Vielsen i Vinding 1697:
CitatDom: p. Circumcisionem Domini: Desponsati Matz Sørensøn til Søren Matzøns, oc Karen Hansdaatter til gl: Hans Nielsøns. Dom: I a Trinit: Copul: Matz Sørensøn oc Karen Hansdaatter.

Karen Hansdatter begravet i Vinding 1715:
CitatFredagen post Dom: XXII Trin: d: 22 Novembr Sepulta Sl: Karen Hansdaatter Madtz Sørensøns forrige hustru, døde af et Slag paa en 10 timers tid Ao ætatis 43.

Karens far var Hans Nielsen den gamle i Vinding, åbenbart gift med en jordemoder.
Børn døbt i Vinding:
1672: Karen.
1674: Niels.
1678: Niels.
1680: Marqvard eller Marcus.
1686: Cidtzel.
1687: Søren (senere kaldt Søren Hansen den ældre, på gård nr. 8 i Vinding).
1693: Cidtzel.
ca. 1696: Peder. Han blev gårdmand i Rugsted, Ødsted sogn, et par kilometer fra min bopæl.
ca. samme tid: Ane.
Måske endnu en Cidtzel.

1697 vielse i Vinding mellem Mads Sørensen og Karen Hansdatter:
CitatDom: p. Circumcisionem Domini: Desponsati Matz Sørensøn til Søren Matzøns, oc Karen Hansdaatter til gl: Hans Nielsøns. Dom: I a Trinit: Copul: Matz Sørensøn oc Karen Hansdaatter.

Jeg har Mads Sørensen til at være født 1661 i Vinding, død 1737.
Søn af Søren Madsen og Karen jørgensdatter i Vinding.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#14
Her er de oplysninger jeg har p.t. omkring din Bendit Nielsen og Anne Madsdatter i Vinding:

Bendit Nielsen.
Fødsel 1692, Vinding.
CitatDom: Reminiscere: Inde=døbt for svagheds skyld Niels Benditsøns Søn n: Bendit, in præsenti purimorum: cognatorum, affinium, et vicinorum. Feria Annuncianis Mariæ Sive PalmeLøverdag Exhibit Ecclesiæ: Niels Benditsøns søn n: Bendit, frembaaren af min Kiæriste Kierstine Nielsdaatter, Fidejussores Niels Pedersøn. Jep Nielsøn. Thomas Hansøn i Vinding. Mette Niels Forstanders i Weile. Mette Nisdaatter af Skiærup.

Vielse - hvor, hvornår?

1731: Sønnen Niels Benditsen døbes. Han bliver sidenhen gift med Maren Madsdatter (1736-1808). Han dør selv i 1812.
CitatDom: XIV p Trinit: Indedøbt privatim udi Vinding Kiercke 2de Spæde børn den ene Bendit Nielsøns Søn n: Niels pp infirmatatem ved den Haarde barne=fødsel, den 2den Sogne=fogedens Peder Nielsøns liden daatter n: Maren pp distantiam seqventis Sabbati nia in præsentia Confitentium qvorundam, Diaconi, obstetricis, Johanne Søren Hansøns, og Dorothe Hans Jepsøns.
Dom: XXI a Trinit: Ecclesiæ insertus per Baptismi pronunciationem et preces Bendit Nielsøns liden Søn kaldet Niels (antea inddøbt i Vinding Kiercke Dom: XIV p. Trinit), baaret af Mag: Høyers Søster daatter Demois: Anne Cathrina Mandix. Test: hans Moders Stiffader udi Eltang. Hans Nielsøn i Vilstrup. Maren Nielsd: Claus Fiskers. Ditlef Skov=fogets hustru i Skiærup, og Jørgen Ransis hustru Johanne Nielsdaatter.
1733: Sønnen Mads Benditsen døbes.
CitatDom: III Epiphan: Indlemmet i Guds Menighed ved Daabens kundgiørelse og sædvanlige Ceremonier Bendit Nielsøns liden Søn n: Madtz, frembaaren af Provstinden Charlotta Amalia Velærværdige Hr Mag. Høyers. Test: Peder Nielsøn Sogne=Foget. Søren Hansøn. Peder Sørensøn. Johanne Nielsdaatter Jørgen Ranses af Høyen, og Claus Fiskers hustru Maren Nielsdaatter her af Veile.
1734: Datter døbes, kan ikke se navnet, men det må vel være den Anne du omtaler, som blev gift med en enkemand.
CitatFesto Johannis Baptistæ Ecclesiæ per Baptismi proclamationem et preces implantata Bendit Nielsøns liden daatter kaldet (antea d: 30 Maji eller Dom: Rogate om Efter=middagen pp infirmitatem et Sabbathi distantiam hiemmedøbt i Sogne præstens Hues in præsentia Avorundam Vindin_ianorum et ipsius domesticorum), frembaaren af Provstinden Mad. Charlotte Hr Mag. Høyers. Test: Claus Jensøn Fisker her af Veile. Jens Pedersøn udi Vilstrup. Jørgen Ranss fra Høyen. Hans Simonsøn Fiskers daatter n: Johanne Hansd: fra Veile, og Karen Hansd: til Hans Jepsøns.
1736: Sønnen Peder Benditsen døbes.
Citatd: 8 Janv: 1ste Søndag efter Hellig 3 Kongers dag blef efter tienesten hiemdøbt i Vinding Bendit Nielsens Søn kaldet Peder, frembaaren af Søren Hansens Kone. Test: Faderen, Niels Pedersen, min Kiøresvend en Borgermand af Veile Bertel. Nock var Degnen, min Discipel Jens Eschesen og Huusfolchene tilstæde. Dom: Reminisc: blef menigheden fremstillet Bendit Nielsens søn Peder (som blef hiemdøbt d: 8 Janv:) af Claus Fischers Kone i Veile. Test: Palle Madtzen og Thomas Madtzen begge af Eltang. Hendrich Jensen til Søren Hansens. Karen Hansdaatter til Hans Jepsens. Marcus Hansens daatter.
1737: Datteren Dorthe Benditsdatter døbes.
CitatDom: 6 a Trinit: inde døbt Bendit Nielsens Daatter og kaldet Dorthe, holden af Søren Hansens Kone. Overværende vare Faderen, Moderen, Broder, Peder Davidsens Kone. Var Løverdagen tilforn blef det fød som var d: 27 Julij. Dom: 7 p. Trin: blef samme Bendit Nielsens daatter Dorthe, Menigheden forrestillet. Faddere: Bertel Hvid. Niels Peders: Pd. Davidsens søn. Peder Nielsen Sognefogdens daatter Maren. Søren Hansens daatter Maren. b.b. min Kone Maleene Rasmusdaatter.
1739: Datteren Maren Benditsdatter døbes. Hun bliver gift med landsoldat af Herslev Thomas Hansen (1745-1827):
CitatDen 4de Onsdag i faste som var onsdag efter midfaste d: 11 Martij ved Klochen halfgaaen to eftermiddag blef døbt i mit huus Bendit Nielsens Daatter af Vinding kaldet Maren, som var fød om natten før midnat d: 10 Martij. Holden af Bertel Bondes Kone Anne Sørensdaatter i Faderens, Min Kones, Piges Johannes og en Discipels Sl: Hr Mathiis af Snæ *) ved nafn Schach, deres nærværelse. *) Øster Snede. d: 26 April Dom: 4 post Pasch: var Bendit Nielsens Daatter Maren i Kircke. Faddere: Jens Nielsen af Vilstrup, som var trolovet Peder Nielsens Daatter, Møllerens daatter af Veile Anne Kierstine, Karen Hansdaatter tienende Hans Jepsen, Kiersten Madtzdaatter Vefster trolovet Christen Hiuler, Madtz Jyde, Mademoiselle Dina til Proustens i Veile b.b.
1740: Datteren Anne Benditsdatter døbes. Bliver gift med Christen Pedersen Slott.
Citatd: 16 Octbr er i aftningen fød Bendit Nielsen en Daatter Som mandagen nest efter er ført i mit huus her i Veile og døbt Klochen 3 qvarteer til tu eftermiddag og kaldet Anne, holden af Søren Gregersens Kone Sidtzel Marcusdaatter i Faderens, min Kones, og piges nærværelse. Dom: 2 Adv: Konen i Kirche. Dom: 19 post Trinit: er Anne Benditsdaatter meenigheden forrestillet hvor da vare faddere: Madtz Madtzen en gaard=mand. Thomas Jensen. Jens Nielsen. Maren Lauridtzdaatter Ulf. Anne Hansdaatter Peder Hvids pige. Sidtzel Marcusdaatter Søren Gregersens Kone som tilforn i mit huus (see nest foran) bar barnet.
1742: Datteren Karen Benditsdatter døbes. Hun bliver gift med Peder Zachariasen.
CitatMand: d: 18 Junij post Dom: 4 Trin: Hiemedøbt Bendit Nielsens liden Datter n: Karen. Same dag blev Bendit Nielsens Datter n: Karen Meenigheden forestillet, frembaaren af Mad: Høyer. Faddere: Monsr Busk. Bertel Hvid. Christen Pedersen. Møllerens Datter af Wejle Marie og Peder Nielsens Datter Karen.
1744: Datteren Mette Benditsdatter døbes. Hun bliver gift med Adolph Adolphsen Breth (1741-1820). Hun dør selv i 1802.
Citat1744, Vinding, Søndagen d. 24 Apr. blef Bendit Nielsens Daatter Mette hiemmedøbt og fremholdt af Søfren Hansens Kone.
Dom: 5 p. Pasc: var Bendit Nielsens d. 24 Apr. forhen hiemmedøbte Daatter i Kirche hendis Nafn er Mette. Susceptr: Søfren Hansens Daatter Maren. Testes Berthel Thomsen, Peder Nielsens Søn Hans Pedersen og Peder Madtsen, Maren Madsdaatter og Karne Bendixdaatter.
1747: Sønnen Thomas døbes. Han dør i 1753.
Citat1747, Vinding, Dom: Lætare blef Bendit Nielsens Dom: Oculi nest foran hiemmedøbte Barn udi Vinnernis oververelse bragt til Kirche og dets Daab public confirmeret. Barnets Nafn er Thomas. Susc: Jomfru: Magrethe Bang af Weile, Test: Trompeter Adolph Breth, Berthel Hvid, Niels Nielsen, Maren Søfrensdaatter og Anna Pedersdaatter, alle af Windinge.

1767, datter Anne Benditsdatter gift med Christen Pedersen Slott i Højen.
Dén Anne Benditsdatter som blev gift med Christen Pedersen Slott, er hende der blev døbt i Vinding 1740.
Det ses ud fra hendes alder da hun bliver begravet i Vinding 1811, i øvrigt dør søsteren Maren næsten samtidig:
Citat1811, Festum 2den Pentecostes den 3 Junii blev Aftægtsmand Christen Pedersen Slots Hustrue Anna Benditsdatter begravet, gl: 70 Aar 7 Maaneder).

Nu vil jeg lige undersøge den anden datter ved navn Anna, som du fortæller blev gift med enkemanden Peder Sørensen. Det lyder spændende.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#15
PS: Dén Peder Sørensen som du fortæller blev gift med Anne Benditsdatter (hende uden data), Anne-Marie, det må vel næsten være ham som står fadder til et barn af dén Anna Hansdatter i Vinding, som denne tråd egentlig handler om :-)  :
Anna Hansdatters og Søren Nielsen Svogers første barn, en søn Anders, 1751:

Citat1751, Vinding sogn, 2. Søndag i Fasten blev Søren Svogers Søn døbt, Anders, holdt af Søren Gregersens Koun.Testes: Anders Marcusen, Søren Knudsen, Peder Sørensen, Jing Zachariadatter, Anna Hansdatter.

Så det vil sige at der er en forbindelse der. Interessant.
Så fadderen Peder Sørensen er gift med Anne Benditsdatter i Vinding.
Jing Zachariadatter er søster til Peder Zachariasen, der var gift med Anne Benditsdatters søster Karen Benditsdatter.
Jing Zachariasdatter har en søster Mette, der var gift med Thomas Hansen, som er født i Vinding 1733.
Det er denne Thomas Hansen, som jeg hele tiden har formodet var bror til MIN Anna Hansdatter, der blev gift med Søren Nielsen Svoger.
Thomas Hansen og Anna Hansdatter var, hvis min antagelse er korrekt, børn af:
Hans Thomasen og Johanne Berthelsdatter Ulf i Vinding.

Fadderen Søren Gregersens kone.......det var Cidtzel Marqvardsdatter, også kaldet Cidtzel Marcusdatter, hvilket egentlig var mest korrekt, idet hendes far, som blev kaldt Marqvard Hansen, faktisk var døbt Marcus Hansen i Vinding 1680.
Cidtzel Marcusdatter var helsøster til Anders Marcusen, som også er nævnt blandt fadderne til Anna Hansdatters søn Anders i Vinding 1751. HVIS det altså er DENNE Anders Marcusen der omtales, og ikke i stedet halvbroderen Anders Marcusen der var født i Vinding 1701, som søn af gårdmand Marcus Andersen i Vinding og Maren Andersdatter af Hjortbjerg. Sidstnævnte var nemlig gift med både Marcus Hansen og med Marcus Andersen (1664-1710). Ja hvem har sagt at det skal være nemt :-)
Ved halvbroderen Anders Marcusens dåb i Vinding 1751 står din Karen Hansdatter fadder, hende der var gift med Mads Sørensen.

Så altså ser du, Anne-Marie: Din Karen Hansdatter (1672-1715) som var gift med din Mads Sørensen og som var svigermor til din Bendit Nielsen (1692-1767), var søster til Marcus/Marqvard Hansen (1680-1756), der var far til Cidtzel Marcusdatter/Marqvardsdatter (1712-1782).

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

....sidstnævnte dåb var selvfølgelig ikke i 1751, men i 1701 :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

A-M Jørgensen


Hej Helle.

Der har sneget sig en fejl ind i de ting som jeg skrev. Det er først nu jeg har grejet det.
Jeg har været tilbage i denne tråd mange gange fordi jeg mente der var noget galt.

Ang. Peder Sørensen og hustru. Jeg skrev hendes efternavn forkert.


"Hun blev gift med borger i Vejle Købstad, Claus Jensen Fisker, i Vinding Kirke 1727:

1726: Dom: II Advent. Despons: Claus Jensøn Fisker en Borger her i Weille efter Proustens Mag. Høyers attest, og Maren Nielsdaatter som er Niels Benditsøns ældste daatter.

1727: Dom: I a Trin: Copul: Claus Jensøn Fisker her af Veile og Maren Nielsd: item Peder Sørensøn her i Vinding og Anne Nielsdaatter, begge Brude fra Niels Benditsøns".  Læs sidste 2 sætninger.

Dom: II Advent: Peder Sørensøn en Encke=mand boendis paa en
halfgaard her i Vinding og Niels Benditsøns anden daatter n: Anne Nielsdatter
Deres trolovelse.
Dom: I a Trin: Copul: Peder Sørensøn her i Vinding og Anne Nielsdaatter.

I dag kan jeg se at mine oplysninger stammer fra to forskellige kilder.

Når jeg i mit slægtsprogram skal finde en person fra denne gren tænker jeg altid "Bendixen".
derfor smuttede efternavnet. Altså Peder Sørensen og Anne Nielsdatter.

vh A-M

Helle Rau Hartmann

#18
Ok, tak skal du have. Det lyder rigtigt :-)

PS, jeg opdagede lige, at nævnte Peder Sørensen, som blev gift med Anne Nielsdatter i 1727, Vinding, er bror til en anden af mine aner i Vinding :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle