Pas för utländska medborgare

Startet af Kenneth Mossberg, 16 Maj 2016 - 18:50

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Mossberg

Har ett pass i min ägo, från 1866, personen är tysk medborgare och blir dansk först år 1890! Min undran är; behöver han pass varje gången han åker utanför och inne i Danmark? Blir hans barn, som är födda innan 1890, dansk eller tysk? Hur lätt är det att söka efter pass på Riksarkivet?

[vedhæfting slettet af admin]

Aase Madsen


Når personen får dansk indfødsret, bliver børnene også danske statsborgere.

I indfødsretssagen står børnene sikkert med navn og fødselsdata.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen



Efternavn:  Hirsch Fornavn:  Johann Wilhelm Heinrich
Erhverv:  Skomagermester Fødelokalitet:  Rehna
Føderegion:  Mecklenburg-Schwerin Fødeland:  Tyskland
Fødselsår:  1845 I DK fra:  1877
Bopæl, lokalitet:  København Amt, region:  København og Frederiksberg
Lov af:  25 03 1895 Tillæg:  A
Løbenr:  85

Kan det være ham?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


Nej du må være ham her:

Efternavn:  Schweitz Fornavn:  Johann Heinrich Wilhelm
Erhverv:  Værtshusholder Fødelokalitet:  Neukirchen
Føderegion:  Oldenburg Fødeland:  Tyskland
Fødselsår:  1835 I DK fra:  1862
Bopæl, lokalitet:  København Amt, region:  København og Frederiksberg
Lov af:  13 03 1891 Tillæg:  A
Løbenr:  87
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kenneth Mossberg

Ja det är Heinrich Schweitz som avses. Har hans ansökan om infödsret. Frågan var också om det är svårt att leta efter passjournaler i Riksarkivet?

Aase Madsen


Det har jeg aldrig prøvet, så jeg håber der er andre der ved noget om dette emne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Kenneth

Ja, kort sagt var et rejsepas var blot for at rejse imellem landsdele (Jylland/Fyn/Sjælland, osv) samt udenlands. Rejser indenfor et amt blev håndteret vha. kirkebøgernes til- og afgangslister samt skudsmålsbøger. Det er blandet hvad der er bevaret af pasprotokoller. Se Michael Duponts artikel om rejsepas:
https://www.slaegtogdata.dk/disapps/s_d_bladet/filer_gl/2007-1%20slægt%20&%20data.pdf

Du kan finde indfødsretssagen i Daisy og bestille til arkiv, det må være pakke 31, jfr. dato og løbenummer fra Aases indlæg.

Tilføjet: Ah, du har allerede indfødsretssagen. Men artiklen om pasprotokoller kan nok bruges :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Kenneth Mossberg

Tack Mikkel, har läst Michael Duponts artikel och han anför att, i ett exempel, "i Helsingørs pasprotokoller findes mange udlændinge derfor registrerede". Jag hade hoppats att kanske kunna finna något mera spår!