Anders Tokesen Hvide *1190

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 09 Maj 2016 - 08:34

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!


Så er den gal igen!
Stig Andersen Hvide - Marsk Stig`s far skulle efter hjemmesiden i Genealogy væere Anders Tokesen Hvide + hustru: Inger Jacobsdatter Hvide

I forklaringerne længere nede på siden står der, at Marsk Stigs far kendes ikke - osv
Hvordan kan det så passe med, at nævne hjemmeside fortæller noget andet?
Følger man disse hjemmesider, slavisk, tilbage i tiden, søn/datter af far/mor N. N. kan man komme vældig langt tilbage i tiden, har det sin rigtighed?

Det er i øvrigt noget der også forekommer ved andre slægtsgrene

Mvh.
Karl-Peter


Morten Nielsen

Pas på med udokumenterede påstande på diverse hjemmesider om personer så langt tilbage i tiden! Vær stærkt kildekritisk. Så vidt jeg erindrer (et stykke tid siden, jeg har beskæftiget mig med Marsk Stig), så kendes hans forældre ikke jvf. DAA, og det er dét, jeg holder mig til. Mange af de anelinier, man finder på nettet, er desværre ønsketænkning og konstruerede for at få det til at se så fint ud som muligt.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Jeg stødte engang på en hjemmeside hvor de havde ført deres slægt tilbage til Adam & Eva, Zeus, og Ymer :D

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karl-Peter Dammeyer

Tak - tak - de svar er jeg rigtig godt tilfreds med, så kan jeg med sindsro stoppe op, hvor Kjellerup slægtsbogen, som er fra 1966, går til
- selvom der i de år siden da, er sket en udvikling i efterforskningen, som vi amatører ingen chancer har for at verificere

Mvh.
Karl-Peter

Ib Hansen

Hej Karl-Peter,

At Marsk Stig skulle være af hvide-slægten må efter al sandsynlighed være grebet ud af den blå luft. Sagen er jo, at han blev gift ind i Hvide-slægten via hans 1. hustru, Ossa/Åse Nielsdatter, hvis slægt officielt kan føres tilbage til Toke Ebbesen, hvis farfar, officielt var Skjalm Hvide.

Med datidens strenge "kontrol" vil det ikke være sandsynligt, at én fra hvide-slægten gifter sig med en anden fra hvide-slægten - i hvert fald ikke uden en kongelig bemyndigelse. Og en sådan eventuelt bemyndigelse ville nok være fundet for lang tid siden af diverse historikere.

Mange hilsner
Ib

Karl-Peter Dammeyer

Hej Ib!

Tak for en god forklaring, du er inde i historien kan man læse, - at han giftede sig ind i Hvideslægten har jeg noteret mig, hvis der er skrevet noget andet, er det en fejl - jeg har ikke lige set efter - og så havde jeg ikke lige regnet ud, at Ossa i vore dage er det samme som Aase/Åse

Mvh.
Karl-Peter

Ib Hansen

Hej Karl-Peter,

Du kan f.eks. med fordel kigge i bogen: Thi de var af stor slægt, om hvideslægten og kongemagt i Danmarks Højmiddelalder. Så vidt jeg kan se medtager de kun dokumenterede facts.

Mange hilsner
Ib

Karl-Peter Dammeyer

God morgen!

Det er modtaget, tak for det!

Mvh.
Karl-Peter