Jens Laursen (Galten?) og Ane Kirstine Hansdatter, Mårslet sogn.

Startet af Erik Thorsø Sørensen, 20 Mar 2011 - 15:35

Forrige emne - Næste emne

Erik Thorsø Sørensen

En del navneforvirring.
Jens Laursen og Ane Kirstine Hansdatter blev gift omk. 1827, muligvis 16.11.1827 i Mårslet, men her hedder bruden Jensdatter. Ved børns fødsler,  Ane Johanne Jensdatter født 1.12.1828 og Niels Jensen født 5.11.1833, begge i Mårslet sogn, hedder moderen Hansdatter. Det samme ved FT 1834 og 1840 samt ved hendes død 13.4.1861 i Mårslet sogn. Ved hendes død står der Jens Laursen Galthens hustru. FT 1850, 1855 og 1860 oplyser hendes navn til Jensdatter.
Er der én, der har kendskab til disse personer? Stedbetegnelsen er Hørret og Langballe i Mårslet sogn.
Med venlig hilsen
Erik Thorsø Sørensen

Mona Rasmussen

Godmorgen.

Nu har jeg kigget lidt på din Ane Kirstine. Jeg kan ikke finde en Ane Kirstine Hansdatter, der er blevet gift med en Jens Laursen i tidsrummet 1820-1835. http://www.folketimidten.dk/vielsoeg.cgi

Jeg har også ud fra alderen ved det nævnte bryllup, søgt på DDD efter Ane Kirstine med begge efternavne. Eneste resultat:

Aarhus, Sabro, Vitten, Vitten By, , 12, FT-1801, B2720
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Pedersen   45    Gift   husbonde   bonde og gårdbeboer   
Kirsten Nielsdatter   40    Gift   hans kone      
Inger Jensdatter   15    Ugift   deres datter      
Peder Jensen   12    Ugift   deres søn      
Ane Kirstine Jensdatter   7    Ugift   deres datter      
Mads Jensen   23    Ugift   tjenestekarl      

Dette passer også med, at der er en ungkarl Peder Jensen fra Holme, som fadder ved datterens dåb.

Jeg kan ikke umiddelbart finde sønnens dåb, men prøv at kigge på faddere der.

ALTSÅ. Hvis du er sikker på at faderen skal hedde Jens Laursen og du er sikker på børnene, vil jeg mene at moderen hedder Jensdatter

Med venlig hilsen
Mona Rasmussen