Hvordan finder man et skifte ud fra nummer i register?

Startet af Mona Rasmussen, 03 Maj 2016 - 07:05

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Morten Andersen døde 17. maj 1840 i Ørslev sogn, Ringsted Herred, Sorø amt.

Jeg har fundet ham i register til skifteprotokol, hvor der står 1840/219.

Er der en "smart" måde at finde dette skifte på, for nummeret findes ikke umiddelbart i 1840?
Jeg er godt klar over, at det nok er fordi skiftet er foretaget senere, men jeg har været 1841 igennem uden held. Hvor mange år kunne der gå inden skiftet?

Jeg er først lige begyndt at arbejde med disse skifter, så derfor mine "dumme" spørgsmål.

Venlig hilsen

Mona Rasmussen


Mona Rasmussen

Hej Kirsten

Tusind tak. Så lærte jeg noget nyt i dag  ;D

Det er ganske rigtigt "min" Morten Andersen, der står som nr. 79.

Og jeg kan se, at hans hustru er død før ham. Det hjælper meget, da hun er opført med flere forskellige navne, men hun vil jo nok stå som hans hustru også.

mvh

Mona

Kirsten Domino

Hej!

Efter opremsningen af arvingerne (Børnene) står der nederst:
Enken Kirsten Mariusdatter
er fremdeles under Forsørgelse af Fattighuset, som til Erstatning

Næste side:
herfor har modtaget de nævnte Ægtefolks ringe Boeskab.

Denne Enke er måske ikke børnenes mor.

I øvrigt findes der ikke dumme spørgsmål.

Venlig hilsen
Kirsten.

Mona Rasmussen

Hej Kirsten

Jeg blev så glad, da jeg så at der som arvinger kun var nævnt børnene, at jeg først senere så, at der var en enke.
Men hun er ganske rigtigt ikke børnenes mor, og den nye hustru optræder allerede i FT1834, så skiftet opklarede også, hvorfor jeg ikke har kunnet finde Morten i hverken 1834 eller 1840. Jeg havde kigget på begge med den nye hustru, men da alderen slet ikke passede opgav jeg dem.

Iflg. lægdsrullen skulle han være født omkring 1771, men FT 1834 siger 73 år (1761) og FT 1840 80 år (1860).

mvh

Mona

Kirsten Domino

Hej!

Den alder der er opgivet i FT, er meget ofte forkerte, lægdsrulle oplysningen er sikkert den korrekte

mvh
Kirsten.

Mona Rasmussen

Hej Kirsten

Ja, jeg ved godt, at man ikke rigtigt kan regne med alderen ved FT. Har lige fundet Mortens 2. vielse i 1827, og der er han "kun" 56, så det er nok det nye ægteskab, der har gjort at han følte sig 10 år ældre  ;D.

mvh

Mona