Flemmingsherregaarde.dk - lukket - kan du hjælpe

Startet af Grethe Elten Mortensen, 30 Apr 2016 - 13:07

Forrige emne - Næste emne

Grethe Elten Mortensen

Hej

Efter Flemming Vestmark Jensen døde den 6. februar 2016 er hans hjemmeside -

www.flemmingsherregaarde.dk

lukket ned.

Det er en fantastisk hjemmeside, som Flemmings have lagt et meget stort arbejde i.

Jeg kontaktede Jesper Skov kort efter Flemmings død.

DIS-Danmark vil gerne overtage siden og har kontaktet familien, som ikke har noget imod dette.

Familien oplyser imidlertid, at Flemming kort før sin død overlod hjemmesiden til en anden, og de ved ikke hvem det er.

Ved du hvem der fik Flemmings hjemmeside overdraget, så kontakt venligst mig eller vores webmaster.

Forhåbentlig kan vi få siden åbnet igen.

I håb om hjælp venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen


Michael Hedeman

Hej Grethe

Flemming var et mange årigt medlem af Danskeaner (siden 2005) og
Der er lavet aftale om at de historiske ejer forhold af herregårdene skulle indgå som materiale på Wiki for slægtsforsker. Derfor har jeg også en kopi af disse sider.
Denne proces vil starte op til efteråret.

Wiki for slægtsforsker er primært en historisk portal, vægtet på sogne info fra Trap Danmark og Wibergs præstehistorie og derfor vil der selvfølgelig ske lidt tilpasning på at passe ind i et wiki regi.

Jeg vil tage kontakt til familien, for aftale om siden skal genopstå i sin helhed.

Hvis der er en specifik herregård du ønsker info om nu, så lad mig endelig vide.

Med venlig hilsen
Michael Hedeman
http://www.danskeaner.dk

Arne Feldborg

#2
Citat fra: Michael Hedeman [28118] Dato 01 Maj 2016 - 07:44
Der er lavet aftale om at de historiske ejer forhold af herregårdene skulle indgå som materiale på Wiki for slægtsforsker. Derfor har jeg også en kopi af disse sider.
Denne proces vil starte op til efteråret.
Må jeg spørge ligeud: Har Flemming skriftligt givet dig rettigheder til alt hans materiale, og er der tale om en eneret.?

Sagen er, at jeg har kopier af det hele (dvs. altså også alle billeder) og har de efterladtes tilladelse til at bruge det. Enten ved at lade siden fortsætte uændret, eller (mere sandsynligt) ved at bruge alt det faktuelle stof i en anden opsætning.

Jeg vil bare være sikker på ikke at løbe ind i nogen ophavsretlige problemer før jeg går igang.

Jeg har også været i kontakt med 123 som hostede siden.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Grethe Elten Mortensen

Hej Michael

Som du kan se har Arne Feldborg en aftale med familien om at måtte bruge materialet.

Hej Arne

Jeg kan se du læser mit emne og jeg håber du finder en løsning.

Venligst
Grethe Elten mortensen

Arne Feldborg

Jeg kan oplyse, at det drejer sig om et sted mellem 6.000 og 7.000 billeder, med tilhørende tekst i næsten lige så mange (genererede) html-filer

Det hele skal reorganiseres og nyopsættes, så det vil nok tage et par uger eller tre.

Hvis Michael, eller andre, ønsker at bruge materiale de selv har fået fra Flemming, feks. ejerlister, så fint for mig.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Michael Hedeman

Arne du må da gerne spørge direkte, og så får du også et direkte ærligt svar :)

Som sagt har Flemming været medlem af Danskeaner siden 2005 og i denne lange periode af samarbejde er der selvfølgelig en del mail udveksling.
Flemming bruge oplysninger i danskeaner til at sammenstykke de historiske ejerforhold til herregårdene og selvfølgelig også sideløbende tilrette i databasen ved nye oplysninger m.m.

Derfor forekom det da også naturligt at, da jeg startede wiki for slægtsforsker der link mæssig arbejde sammen med databasen at jeg spurgte om han var interesseret i at de historiske ejerlister kom til at indgå i wikien til de forskellige sogne, da herregårdene jo er omtalt i Trap Danmark.
Aftalen var at jeg skulle have Trap Danmarks sogne på plads først af praktisk årsager før vi tilkoblede herregårdes ejerforhold til wiki og lavede link ind i databasen til de personer der ejede herregårdene der dels var der og dem Flemming havde arbejdet med. (et opslag siger 884 personer på hans bruger ID)
Desværre indhentede sygdom og hans for tidligere bortgang planer om at blive medskribent på wiki.

Jeg har altid følt at Flemming skulle have haft nogle af de priser og legater portalen herregaarde.dk har modtaget, for hans arbejde er langt mere indholdsrigt end ved dem. (synes jeg)
Desværre er det ofte sådant at der skal de rette kontakter til for at sikre en god ansættelse og priser, der nødvendigvis ikke er det samme som de kan skabe et godt indhold og kvalitet.

Flemming vidste godt at jeg ikke var interesseret i de nyere oplysninger og som sådant heller ikke nutids billeder af herregårde til wiki, da den primært beskæftiger sig med før 1950.
Derfor foreligger der ingen aftale om at jeg har eneret til alt materiale, da det jo ikke er relevant til wiki.

Jeg kontaktede 123 da jeg fandt ud af at Flemming ikke var her mere, men fik da at vide at der skulle gives tilladelse fra familien for at få genåbnet og overtage betaling.  På den ene side ønskede jeg en glidende overgang, måske et års tid uforandret med info om han var død af respekt for hans livsværk.
Samtidig ønskede jeg ikke at virke som en "arve grib", da jeg jo allerede havde sikret mig det som var relevant for wiki for slægtsforsker.
Derfor valgte jeg så at efterkomme hvad jeg vurderede som familiens ønske at lade portalen nedlægge sammen med Flemmings bortgang, da de havde valgt ikke at betale for ny års periode.

Derfor har jeg slet ingen problemer med at DIS lader Flemmings portal genopstå i sin helhed det fortjener den, så hans navn bliver husket ud over andet end at han var en af Danmarks mindste dværge.

Venlig hilsen
Michael Hedeman

Michael Hedeman

#6
Bliver dog lige nød til at rette en faktuelt oplysning, desværre.
Når Arne skriver
"Hvis Michael, eller andre, ønsker at bruge materiale de selv har fået fra Flemming, feks. ejerlister, så fint for mig."

Så er det slet ikke Arne der skal sige det er ok. Flemming bliver medlem af danskeaner i 2005 og arbejder der i, først i 2009 starter han flemmingsherregaarde portalen, derfor er historiske ejerskabsforhold og årstal en blanding mellem danskeaners materiale og Flemmings eget fundet.

Det vil derfor være etiks og moralsk korrekt at tilskrive Flemming hele æren for dette værk. Jeg har som sådant ikke behov for at blive nævnt, da jeg kender det rette sammenhæng og er kun glad for at DIS kan bruge den del der kommer fra danskeaner.  :)
Dog vil det være at stramme skruen en tand for meget at DIS skal have æren af at dele ud af Flemmings livsværk og give andre lov til det
Jeg ved nemlig at Flemming gik meget op ikke at bryde andres ophavsret til billeder og andet materiale.
Og det var ikke i hans ånd med patent på fælles historisk kultur arv.

Venlig hilsen
Michael Hedeman

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tak for svar.

Debatten er nu nået dertil hvor jeg absolut ikke har forstand på hvad der skal gøres.

Arne Feldborg
Jeg håber inderligt at der bliver fundet en løsning til glæde for alle slægtsforskere og kræver det, at jeg evt. skal få en underskrift fra Flemmings bror, så send mig de nødvendige papirer.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Arne Feldborg

Citat fra: Michael Hedeman [28118] Dato 01 Maj 2016 - 13:14
Arne du må da gerne spørge direkte, og så får du også et direkte ærligt svar :)
Tja, det var jo egentlig bare et ja / nej spørgsmål. Men tak for redegørelsen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Michael Hedeman [28118] Dato 01 Maj 2016 - 14:49
Bliver dog lige nød til at rette en faktuelt oplysning, desværre.
Når Arne skriver
"Hvis Michael, eller andre, ønsker at bruge materiale de selv har fået fra Flemming, feks. ejerlister, så fint for mig."

Så er det slet ikke Arne der skal sige det er ok.
Lad os nu lige lade retorikken ligge, og forholde os til emnet. Jeg forstår ærlig talt ikke hvad der får får dig til at skrive det indlæg.

CitatDet vil derfor være etiks og moralsk korrekt at tilskrive Flemming hele æren for dette værk.
Selvfølgelig - der er vel heller ikke nogen der har antydet andet.

CitatDog vil det være at stramme skruen en tand for meget at DIS skal have æren af at dele ud af Flemmings livsværk og give andre lov til det
Jeg forholder mig udelukkende til brug af det materiale jeg har, og til de tilkendegivelser jeg har fået fra familien.

Mit eneste mål i den her forbindelse er at sikre mig, at der ikke efterfølgende kommer nogen og gør krav på det materiale jeg har til rådighed.

Hvad andre gør vil jeg som nævnt ikke blande mig i.

CitatJeg ved nemlig at Flemming gik meget op ikke at bryde andres ophavsret til billeder og andet materiale.
Og det var ikke i hans ånd med patent på fælles historisk kultur arv.
Igen forstår jeg ikke hvorfor du finder det oportunt at skrive sådan. Hvis du ser på andre sider Dis har overtaget / videreført vil du se, at det ikke er hverken Dis' eller min stil at tage patent på noget. Og ej heller at begrænse adgangen til det stof vi har fået udefra.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Michael Hedeman

#10
Arne jeg har sagt hvad jeg har at sige i denne sag, og jeg finder det direkte upassende at du vil skabe debat i en tråd der handler om en afdød mand der har lavet et stort slægtsforsknings mæssig arbejde til gavn for alle.

Ville ønske at du havde haft så meget respekt og pli for Flemming hvis data du nu vil bruge i andet format at du havde afklaret det privat med mig hvor data kommer fra.

Venligst
Michael Hedeman

Arne Feldborg

Citat fra: Michael Hedeman [28118] Dato 01 Maj 2016 - 19:10
Arne jeg har sagt hvad jeg har at sige i denne sag, og jeg finder det direkte upassende at du vil skabe debat i en tråd der handler om en afdød mand der har lavet et stort slægtsforsknings mæssig arbejde til gavn for alle.
Jeg forstår stadigvæk ikke, hvorfor du vil bruge en nylig afdød mand som anledning til at genoptage din private vendetta mod mig. Det ønsker jeg ikke at deltage i.

Så lad os endelig holde her. Jeg havde også hellere end gerne undværet dit forrige indlæg.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Grethe Elten Mortensen [397] Dato 01 Maj 2016 - 18:11
Arne Feldborg
Jeg håber inderligt at der bliver fundet en løsning til glæde for alle slægtsforskere og kræver det, at jeg evt. skal få en underskrift fra Flemmings bror, så send mig de nødvendige papirer.
Mange tak for dit tilbud.

Jeg vender lige tilbage i mail.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg bad kun om hjælp til af finde Flemming Vestmarks fantastiske side.

Nu har vi så fundet ud af det, så skal vi bare have fundet frem til en god løsning for alle slægtsforskere.

Jeg beder jer venligst ikke bruge dette emne til en større debat, kan dette ikke respekteres må jeg bede moderator lukke for emnet og det vil jeg helst ikke.

hilsen
Grethe Elten Mortensen

Michael Hedeman

Tak Grethe.
Det var ikke min intention at tråd udviklede sig som den gjorde, hvilket også ses af mit første indlæg i tråden.
En god løsning til gavn for alle slægtsforsker, hvor man sætter sig ud over ejerfornemmelser med stilling tagen til eneret og ophav hvor der afkræves et ja eller nej svar på.
Hvilket ville være så meget imod Flemmings ønske om at være vidensfordeler.
Det er faktisk bare at tage udgangspunkt i Flemmings arbejde.

Og hvad bedre bevis for dette er faktisk bare at se på Flemmings side, ja den findes ikke mere ved 123
men den kan ses her
http://archive.is/www.flemmingsherregaarde.dk

Her kan man se at han gik op i at undgå at krænke andres ophavsret
Fra forsiden
"Hvis der er nogen af billederne på hjemmesiden der er i strider med copyright-loven, så vil jeg gerne have det at vide, for så vil billederne bliver fjernet straks."

Hvad der også er interessant at bemærke, er at han ikke selv brugte ophavsret i forhold til egne sider.
Der er også et par visnings sider af de historiske ejerforholds lister, der på sigt vil komme til at indgå i Wiki for slægtsforsker.
Så nu vil jeg forlade tråden og overlade til DIS om at vurdere om portalen skal videreføre helt i Flemmings ånd.

Venligst
Michael Hedeman


Mette Lund

Hej Grethe

Moderator har faktisk været tæt på at lukke tråden tidligere i dag.

Det gør jeg så nu. Det forekommer mig ikke, at der kommer nyt på bordet.

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator