Jens Christensen og An Christensdatter viet Ørum kirke galten herred Viborg Amt

Startet af Hanne Jelle Rasmussen, 23 Apr 2016 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Hanne Jelle Rasmussen

Jeg søger oplysninger om dette par, de får en søn Christen i 1749  som er min 3die Tipoldefar. Jens og An ved jeg ikke hvor kommer fra, eller hvornår de er født og døde, til trods for, vil jeg påstå gennemset kirkebogen for Ørum sogn, måske er de kommet til et andet sted så hvis nogen ligger inde med oplysninger der kan føre til en opklaring vil det glæde mig meget
venlig hilsen Hanne Jelle Rasmussen.

Else Skovbo Jensen



Hej

På fam. search har jeg fundet, at Christen er døbt 31. aug. 1749 i Værum. Der er han ikke, men ganske rigtigt døbt 13. s. efter trin 1749 = 31. aug. i Ørum, Galten herred. Det havde været en lettelse, hvis du skrev opslagsnummer. Den side i kirkebogen er jo meget svær at læse.

Fam. S. har vielsen her:
11. september 1748 i Værum- men ifølge oversigten først i bogen er der slet ingen vielser i 1748. Fam.S. må jo have fundet datoen et sted. Prøv selv.

Jens Christensen

mentioned in the record of Jens Christensen and Ane Christensdr
         
Name     Jens Christensen     
Spouse's Name    Ane Christensdr     
Event Date     11 Sep 1748     
Event Place     Vaerum,Randers,Denmark 


mvh
Else

Hanne Jelle Rasmussen

Hej Else jeg beklager meget min forglemmelse med hensyn til opslag nr men her kommer det, opslag 53 i Ørum sogns kirkebog, her er både trolovelse den 30 06 1748 samt Vielsen Onsdagen den 11 09 1748.
Jeg er jo ikke sikker på det er de rigtige forældre til føromtalte Christen døbt den 31 08 1749 i Ørum kirke, jeg har jo ikke kunnet følge Jens og An videre færd ej heller deres fortid desværre.
venlig hilsen Hanne.

Inge Johansen

Hej!
Fra Niels Sørensens skifteuddrag.
Frisenvold Gods - Skifteuddrag 1771 - 1777
509, 2. november 1771, Jebjerg
Anne Christensdatter, død
Jens Christensen, enke
Deres børn:
Christen Jensen, 22 år
Peder Jensen, 16 år


1752 opslag 6 Peder.
Faddere: Mette Christensdatter, Rasmus Christensen, Morten Simonsen, Rasmus Simonsen, Kirsten Sams.
Opslag 7 blev Peder begravet.

1754 opslag 8.
Peder: faddere Maren Pedersdatter, Peder Jonsen, Peder Hansen, Niels Jensen og Ane Nielsdatter.

Hilsen Inge


Hanne Jelle Rasmussen

Hej Inge. Jeg havde selv haft kig på de ovennævnte og på skiftet men var i tvivl, det er du tilsyneladende også men hvordan kom du til den konklution? at det er en fejl. Jeg manglede dødsfaldet Ca 1771 på An indskrevet i kirkebogen hvilket det ikke er, kunne jo være en fejl fra præstens side.
Det er en meget rodet kirkebog og meget utydelig hvilket jo ikke gør det nemmere.
Venlig hilsen Hanne.

Inge Johansen

Undskyld, nej det var noget jeg havde fundet i kirkebogen, der ikke kunne passe. Dødsindførslen er ikke i kirkebogen som så meget andet, den er temmelig rodet, jeg har forsket en del i Væth og Ørum så kender efterhånden kirkebogen.
Jeg tror stadig skiftet er din slægt, men jeg har ikke fundet Annes dåbsindførsel, men der er en Mette Christensdatter der stod fadder, kan være en ledetråd, der er en Mette Christensdatter født 1708 i Jebjerg, datter af Christen Povelsen, men jeg har ikke fundet en Anne eller Jens endnu, en af dem må være der et eller andet sted. Christen Povelsen fik en Anne døbt år 1700 men det kan ikke være din Anne. Mette kan også være Jens's søster, der er mange muligheder, det samme med Rasmus Christensen. Hvis vi kan finde en sammenhæng imellem de fire Jens-Anne-Rasmus og Mette, vil det lysne.
Jeg tjekkede skiftet i protokollen, men Jens var værge for sine sønner så det førte ikke rigtig til noget.
Jeg leder lidt videre.
Hilsen Inge

Inge Johansen

Hej!
Rasmus Christensen kan også være søn af Christen Povelsen født i Jebjerg 10 maj 1711.
Men der er en del børn præsten eller degnen ikke får indskrevet i kirkebogen. Vi mangler skifter. Har ikke fundet et efter Christen Povelsen/Poulsen i Jebjerg.
Der er en Anne Christensdatter født i Væth 1708, det kan være en mulighed, men så er hun i 40erne ved drengenes fødsler, det kan selvfølgelig lade sig gøre meeen.
Hilsen Inge