At finde slægtning i Spanien, hvordan?

Startet af Christina, 27 Apr 2016 - 01:14

Forrige emne - Næste emne

Christina

Hej,
Jeg har ingen forstand på slægtsforskning som sådan, men jeg har inderligt brug for hjælp og håber at der er nogen der har mere forstand på dette end jeg.
Sagen er den at jeg leder efter en spansk person, men jeg har desværre kun sparsomme oplysninger.

Er der nogen der ved hvordan jeg bedst muligt har en chance for at finde denne person? Det ville betyde alverden for mig!

På forhånd tak  :) :)

Svend-Erik Christiansen

Hej Christina

Jeg har ingen forstand på Spanien overhovedet, men jeg tror, det vil være en god ide, at fortælle lidt om, hvornår det er i tid, at den efterlyste person har levet.

Er det i nyere tid, så må der nok i Spanien være nogle officielle muligheder svarende til et slags folkeregister eller lignende.

Ligger det længere tilbage i tid, så er det mere arkivstudier, som skal til.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen

Christian Konstmann Autzen

Du kunne jo også prøve at skrive til den danske ambassade i Madrid om, hvorledes du kan forholde dig.

Bemærk her, at der givet kan være forskel mellem de forskellige regioner i Spanien, og det vil ambassaden så kunne oplyse.

Det store problem i Spanien er, at - kan du ikke spansk - så kan det være et problem i sig selv, da utroligt mange i Spanien kun taler spansk, også hos de spanske myndigheder.

Hvis det er i et turistområde, hvor der findes en del danskere, så kan du også skrive til de danske foreninger i disse områder og forhøre om hjælp.

Du må påregne at skulle betale for hjælpen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christina

Tak for begge svar  :)

Ja sprogbarrieren kan desværre godt blive et problem, mit spansk er meget sparsomt  :-\

Jeg aner rent faktisk ikke om personen lever den dag i dag, da der ikke har været kontakt i omkring 24-25 år nu. Hvis personen lever, som jeg håber, er han lige fyldt 50 år i starten af året.

Jeg har både hans fulde navn (hvis ikke det selvfølgelig er blevet ændret), hans danske cpr. nr fra dengang han boede kort i danmark, samt hans mors fulde navn. Mon det er nok hvis man kontakter den danske ambassade i Spanien/Madrid?

Men jeg betaler glædeligt, hvis det kan gøre at jeg kan finde frem til personen   :D



Mvh. Christina

Christian Konstmann Autzen

Spørg først på borgerservice (her i Danmark) efter hans danske cpr-nummer; det kunne jo givet noget.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christina

Jeg nu har snakket med den danske ambassade i Madrid og har fået af vide at de i Spanien på ingen måde må give oplysninger ud, han mente nærmest at det var umuligt at finde personen med mindre at jeg hyrede en privat detektiv  ???

Borgerservice her i Danmark var faktisk det første jeg forsøgte, der igennem fik jeg tilsendt navn og adresse på personens mor, jeg har prøvet at sende brev dertil (med Gls og track & trace nummer så denne kunne følges) men dette brev bliver sendt retur nu da personen ikke længere bor på adressen, øv  :(


Mikkel Eide Eriksen

Hej Christina

Måske kan Paginas Blancas (de hvide sider, modsat amarillas/gule til virksomheder) bruges? Der fås både adresse og telefonnummer hvis personen kan findes.

http://blancas.paginasamarillas.es/

Nombre = fornavn(e)
Primer/Segundo apellido = første/andet efternavn(e)*

Man skal desværre vælge Provincia for at kunne søge, så det kan tage lidt tid.

Det kan også være du kan finde en bedre telefonbog online (guía telefónica eller directorio telefónico).

mvh
Mikkel

* I Spanien får man som regel efternavne både fra moder og fader. Hvordan en dansk kombination af evt. mellemavne og efternavne bliver registreret ved jeg ikke.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

#7
Blot om denne:

* I Spanien får man som regel efternavne både fra moder og fader. Hvordan en dansk kombination af evt. mellemavne og efternavne bliver registreret ved jeg ikke.

Ja - det kan være et rigtigt godt spørgsmål. Selv har de i Spanien svært ved at se, hvilket efternavn jeg har - enten Autzen, som jo er det korrekte (fra min fars side), eller Konstmann, som er mit mellemnavn (fra min mors side).

Jeg plejer at gøre opmærksom på, at Konstmann er efter min mor (madre) og Autzen efter min far (padre); men det giver nogen gange alligevel problemer. Og man skal så her tænke på, at i Spanien har de flere uafhængige registre, som ikke umiddelbart kører sammen, og derfor kan en person hedde noget i et register og noget andet i et andet register.

Deres cpr-nummer er NIF-nummeret, men da du næppe kender dette, så giver det ingen mening at søge efter dette.

Da han har fået et dansk cpr-nummer, så må han have været registreret som indrejst (- fra Spanien), hvorfra og med måske oplysninger om hans forældre, og den oplysning burde Borgerservice vel kunne give dig. Det kunne så give et fingerpeg om, hvor du skal søge. Spaniere er meget familiemennesker, og derfor vil de som regel altid søge tilbage til deres oprindelsessted, hvis de har været bortrejst for kortere eller længere tid.

I Spanien skal man give oplysninger om fødselsdata: dato og sted samt forældres navne, når man søger om et skatte-nummer (NIX-nummer, hvor X står for extranjeros/udlændinge). Noget tilsvarende vil givet være tilfældet her i Danmark for udlændige, som søger om at få dansk cpr-nummer.

Se denne om skattenumre i Spanien:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/pdf/da/TIN_-_country_sheet_ES_da.pdf

samt denne om cpr-numre

https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/pdf/da/TIN_-_subject_sheet_-_2_structure_and_specificities_da.pdf

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christina

Mange mange tak for de gode råd! :-)

Jeg kender fulde navn på både ham jeg leder efter og også hans mor, hans far kender jeg dog ikke navnet på, men jeg ved at han gik bort for +30 år siden.

Paginas blancas har jeg nu forsøgt, både med ham, men også moderen - dog uden noget held desværre :-(

Øv hvor er det svært synes jeg, men jeg vil bare have det til at lykkedes  :D

Jeg ved at han, i hvertfald for omkring 26 år siden, har arbejdet som Guardia Civil og derfor flyttede meget rundt og ikke rigtigt havde en "fast base" noget sted, da han har boet både i Madrid, på Lanzarote, Mallorca osv  ::) Så derfor ved jeg ikke helt hvor hvor han har søgt hen, da han dengang rejste tilbage til Spanien fra Danmark.

Ved I om det gør nogen forskel når man søger efter en sådan person i et andet land, at man er i familien med hinanden? Selvom der intet kontakt er.

Endnu engang tak for de gode råd og at I prøver at hjælpe mig lidt på vej,
Christina :-)

Christian Konstmann Autzen

Ingen tvivl om, at hvis det f.eks. ville være din far, så ville du have bedre mulighed for at få f.eks. en officiel institution til at hjælpe med oplysninger.

Guardia Civil er en landsdækkende halvmilitær politiorganisation, og dem ser man mange steder, grønlig uniform. Nationalpolitiet er så en anden landsdækkende politiorganisation, og der, hvor man anmelder f.eks. tyveri m.v., sort uniform. Local Policia er så en politienhed under kommunen, og som tager sig af rent lokale forhold, sort uniform.

Jeg kunne foreslå at du igen kontakter borgerservice for at få flere oplysninger om cpr - registreringen på ham.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christina

Det er faktisk min kæreste's far jeg/vi leder efter. Dette fortalte jeg også da jeg snakkede med den danske ambassade i Madrid, men der fik jeg fortalt at dette ingen betydning har, jeg/vi kan hverken få mere eller mindre af vide af den grund  ???


Jeg må helt bestemt prøve at kontakte borgerservice igen, måske hvis jeg ringer til dem i stedet for at søge information over borger.dk, at de kan give en anden information? :-)

Christina

Mikkel Eide Eriksen

#11
Hej igen!

Det kan formentlig gøre en forskel hvis din kæreste selv henvender sig. Der er i hvert fald mange oplysninger man ikke kan få i Danmark uden enten at være direkte efterkommer eller have en fuldmagt fra en samme.

Men prøv at ring, så kan man nå at få stillet sidespørgsmål undervejs. Jeg plejer gerne at have en liste over mulige spørgemuligheder klar på papir når jeg ringer om et mere kompliceret emne, så glemmer jeg det ikke i farten.

Fx: hvor i Spanien kom han fra; er der noteret noget om dit/dat; hvad er de præcise datoer; hvor kan det tænkes at oplysninger ellers findes; kan jeg evt. blive stillet om; osv. Men I ved nok bedst hvilke oplysninger I mangler :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Spørg også efter "aktindsigt" - for der må helt givet være givet oplysninger i forbindelse med udstedelsen af cpr-nummeret.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Ja præcis som Christian siger: hovednøglen er at spørge efter agtindsigt. Lovmæssigt vil din kæreste vil få meget nemmere adgang til sin fars oplysninger end du selv kan få til hans, medmindre han skriver en fuldmagt til dig. Og den skal i så fald sendes ind til ethvert organ du vil have information fra (i DK).

Det kan give en bid mere end hvad du har fået fra folkeregisteret, men hvem ved. Måske er der en løs seddel eller noget.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christina

Jeg takker ydmygt og inderligt for al jeres hjælp, og de mange gode råd!
Vi har nu fundet frem til både min kærestes farmor OG faster  :D Så nu er vi tættere på end nogensinde, for at kunne finde min kærestes far..  ;D

Tusind tusind tak!

Hilsen Christina :-)

Mikkel Eide Eriksen

Dejligt at høre, Christina! :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986