Skuffebarn fra 1776

Startet af Mona Rasmussen, 25 Apr 2016 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Jeg har nu endelig fundet frem til min ane, som i FT 1801 var noteret som skuffebarn.

Men nu sidder jeg så med et resultat, der ikke rigtig siger mig noget. Det drejer sig om Jens Frantzen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17114457#148956,24619915

Ved de andre børn står der en fødselsdato, men ved Jens står der noget + et nr. Jeg kan ikke se, hvad der står.

Kan man bruge det til noget, og i så fald hvad og hvordan? Han er jo en af de få, der har et efternavn.

Jeg har helt styr på ham fremover, eller i hvert fald fra 1787 hvor han er i pleje, og til han dør i 1838.

Håber, der sidder en erfaren forsker, som kan hjælpe mig videre.

Med venlig hilsen

Mona Rasmussen

Elsebeth K. Kristiansen

Hej


Her står noget om det tror jeg fra Statens Arkiver

Arkivskaber: Den Kgl. Opfostringsstiftelse
Arkivnummer: 258.
Titel: Udsætterprotokoller
År: 1770-1804.
Nr.: 18-28.
Bemærkninger:
15 bind. Protokoller over de fra opfostringsstiftelsen på landet udsatte børn og deres regnskaber. Gammelt nummer er det nummer, som børnene får tildelt i protokollen over kassebørnene, dvs. kassenummeret. Alle bilagene og det barnet medgivende bevis noteres med det nummer, som barnet herunder i bogen står anført. Fra nytåret 1803-1804 er børnene også forsynede med Fødselsstiftelsens hovedprotokoller.
-------
Arkivskaber: Den Kgl. Opfostringsstiftelse
Arkivnummer: 258.
Titel: Rgistre til udsætterprotokollerne.
År: 1770-1810.
Nr.: 29.
Bemærkninger:
2 bind. Ført alfabetisk efter første bogstav i barnets navn, med henvisning til udsætterprotokollernes litra, sidenr. og kassennr. (som her kaldes døbenr.). Andet bind er en fortsættelse af første bind, men de forskellige bogstaver begynder på ny i forskellige år.
----------------
Arkivskaber: Den Kgl. Opfostringsstiftelse
Arkivnummer: 258.
Titel: Protokoller over kassebørnene.
År: 1771-1806.
Nr.: 30-31.
Bemærkninger:
4 bind. Indeholder en kronologisk fortegnelse over de til Opfostringsstiftelsen udleverede børn. De fortløbende numre kassenumre, henviser til udsætterprotokollernes »gamle numre«. Start med at kigge her efter din slægtning og skriv nr. ned, hvis du finder vedkommende.
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Eva Morfiadakis



Tyvärr har dessa protokoll inte blivit scannade ännu. Jag föreslog till Rigsarkivet för några år sedan att de skulle scannas. Jag tittade i dem när jag undersökte min tipoldemor men skulle vilja se dem igen för ett par av mina bilder blev inte så bra.

Eva M
Eva M

Mona Rasmussen

hej Elsebeth og Eva

Tak for jeres svar.

Så blev jeg lidt klogere på skuffebørn.

Det ser ud til, at det kræver en tur til Rigsarkivet, hvis jeg vil videre.

Men nu har jeg jo fået blod på tanden.  ;D. Jeg har fundet ham i mange træer, men ingen har det rette fødeår, så jeg er muligvis den eneste, der har undersøgt det nærmere.

mvh
Mona