Kirsten Larsen Foged 1866 - ???, født på Fogedgaarden i Kousted

Startet af Rune Sckerl, 21 Apr 2016 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

Rune Sckerl

Hvor og hvornår er ægteparret Jens Christensen Bondgaard og Kirsten Larsen Foged (kaldet Kjesten) døde?

Kirsten Larsen Foged blev født på Fogedgaarden i Kousted 1866.12.02, fremvist i Kousted kirke 1867.04.18
gift i Kousted kirke 1891.05.22 med
Jens Christensen Bondgaard født i Øster Bjerregrav 1864.01.10 og døbt 1864.03.24 i Øster Bjerregrav kirke.

Jeg har ingen oplysninger om hvor ægteparret har levet, et brev fra hendes svoger på Fussingø Andreas Bugge nævner at de har skiftet bopæl 6 gange.

Den eneste oplysning jeg har om Kirsten Larsen Fogeds død er, da hun deltager i sin svoger Andreas Bugges begravelse på Klosteret i Randers, bliver der ved kaffen på Klosteret, hvor hele familien er samlet om bordet sagt: "Nåh hvem bliver så den næste?, det må vel blive dig Kjesten, det var hun enig i, da hun ved begravelsen i 1954 var 88 år."

Om hendes mand Jens Christensen Bondgaard levede og var med til begravelsen er der ikke bevaret noget om.

Kan nogen hjælpe med oplysninger om hvor de har levet, hvor og hvornår de er døde. Jeg kender til at de fik 8 børn fra 1894 til 1909.

Med venlig hilsen Rune Sckerl




Ole Dorch

Her ses de i 1901:

Randers, Støvring, Raasted, Raasted Mark, 7a, 1, FT-1901, D7824
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen Bundgaard 18640110  G Husfader Gaardejer Bjerregrav, Viborg Amt 
Kirsten Larsen Foged 18671202  G Husmoder  Kousted, Randers A 
Lars Foged Jensen Bundgaard 18911129  U Barn  Kousted, Randers A. 
Niels Jensen Bundgaard 18950506  U Barn  Raasted, Randers A. 
Niels Marius Husum 18800902  U Tjenestekarl  Ørrild, Randers A. 
Anders Pedersen Hvam 18560318  U Tjenestekarl  Kousted, Randers A. 
Jens Møller 18881220  U Tjenestedreng  O. Fussing, Viborg A. 
Anine Kirstine Andersen 18841222  U Tjenestepige  Randers 
Katrine Boline Sørrensen 18850827  U Tjenestepige  Asferg, Randers A. 


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#4
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=64&nr=1664


http://www.silkeborgarkiv.dk

Selv på flyvesand kunne der skabes en god gård
Aften-Posten

Ægteparret Niels og Ingrid Bondgård, Ellinggård, Funder, fremhævet som en pryd for landbostanden ved overrækkelsen af sølvmedaljen for landboflid.
. KAN BENYTTES PÅ LOKALHISTORISK ARKIV.


Silkeborg Avis, 1964, 2. maj

En snak med Niels Bondgaard, der for 45 år siden kom som bestyrer til Ellinggaard.
KAN BENYTTES PÅ LOKALHISTORISK ARKIV.
19640502


Beboer: Villy Jensen Bondgaard • Adresse: Hostrupsgade 54         Se på Google Maps            1923
Matrikel
Stilling
Elev på KornmodFødselsdag
1909-05-01Arbejdsgiver
Ejer
Niels Peder NielsenBemærkninger
ORIGINAL
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Rune Sckerl

Tak for dine "fund" Gitte, det er små brikker jeg ikke selv har fundet, at Niels har overtaget gården efter sine forældre har vel været almindeligt, især da han var ældste søn, men at han har fået en mønstergård ud af det og har fået sølvmedalje for det er imponerende, fordi i et brev jeg har fra hans moster Andersine Larsen Foged til sin datter 1926.03.13 skriver at hun så gerne vil med til Niels bryllup, men nok ikke kommer det. Hun skriver videre at Bondgaards (Niels Jensen Bondgaard og Kirsten Larsen Foged) har købt en lille ejendom på 9 tdr. land og der er nyt stuehus med veranda, saa nu faar min søster det pæneste hjem hun har haft. Ellinggaard (som Niels overtager) er omtalt således. Ellinggaard stuehus er saa forfærdelig forfalden indvendig, kælderloftet har været falden ned det sidste år og i storstuen er panelet rådden, jeg gad vide om Nielses svigerfar vil have sin datter til at bo i det sådan, de har jo en hel ny opbygget gård.

Da jordene åbenbart har været flyvesand er det 'godt gået' af Niels og Ingrid. Desværre er det omtalt hvor den lille ejendom på 9 tdr. land ligger.

mvh Rune Sckerl

Erik Vandet

Hej Rune

Fandt du nogensinde deres død og begravelse?

Ellers: Jens Christensen Bondgaard, se Silkeborg Sogn D1936-1940, ops. 93, nr. 66.
Kirsten Larsen Foged, se Silkeborg Sogn D1951-1955, ops. 253, nr. 23.

Venlig hilsen
Erik Vandet