Oeders Eftf. 1771 - hvad betyder nr. ved Stednavn?

Startet af Anne Messmann, 09 Apr 2016 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Er der nogen her der kan svare på, hvad nr. betyder i rubrikken: Stednavn?
Se f.eks. her:

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Niels Nielsen   Mandens erhverv:    Huusfæster
Mandens alder:    32   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Mand død (ja/nej):    Nej
Hustru død (ja(nej):    Nej   Hustrus alder:    30
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Ferslev   Herred:    Horns
Amt:    Frederiksborg   Stednavn:    3
Indtastningsnr:    C3874   Løbenr.:    101



________________________________________

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Niels Nielsen   Mandens erhverv:    Indsidere
Mandens alder:    36   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Mand død (ja/nej):    Nej
Hustru død (ja(nej):    Nej   Hustrus alder:    29
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Ferslev   Herred:    Horns
Amt:    Frederiksborg   Stednavn:    4
Indtastningsnr:    C3874   Løbenr.:    118

Jeg har forespurgt Dansk Demografisk Database samt Rigsarkivet. DDD.DDA véd det ikke, og RA sender mig blot et link til bestilling.

Ved søgning på andre navne, er Stednavn-rubrikken af og til udfyldt med et stednavn, men de fleste blot med numre. Disse numre, der er indtastede, må da referere til noget? - Hvis der ikke findes et stednavn på originalen, kunne (burde) der vel blot have stået et spørgsmålstegn.

Håber på hjælp!
Venlig hilsen
Anne Messmann


Med venlig hilsen
Anne Messmann

Lis B. Jensen

#1
Hej
Så vidt jeg husker er det indtasterens måde at definere stedet - vi kan bare ikke bruge det til noget.
Prøv evt. at se om der står angivet noget i dokumentationen til indtastningen - det gør der så ikke her - og det er jo ærgerligt
Prøv at kontakte DDA og spørg dem om de evt ved det.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Anne Messmann

Hej Lis og tak for svar.
DDD har jeg som sagt spurgt uden held.
Tidligere var der en generel, enslydende "dokumentation" til indtastningerne - den er nu fjernet. Men dér stod heller ikke noget om stednavnenumrene.

Numrene tror jeg ikke bare kan 'være noget indtasterne har fundet på': inden for samme sogn findes både enslydende og forskellige numre.

I dette tilfælde, er det vigtigt for mig at vide, om den ene Niels Nielsen er fra Vellerup og den anden fra Ferslev.

Håber stadig en eller anden her i Forum er bekendt med, hvad numrene refererer til. Ellers må jeg jo bestille originalarkivalierne frem - kommer blot sjældent på Rigsarkivet, og der går næsten en dag med et besøg.

Venlig hilsen
Anne


Med venlig hilsen
Anne Messmann

Egon Hansen

I originalprotokollen på RA-købh. står stednavnet. enkelte lokalarkiver har filmkopi af Oeders , der er 4 film,
Alle navne med samme stednavnekode er talt i samme landsby/ejerlav. kender du andre beboere i den landsby du gerne vil finde din ane, kan du (næsten sikkert!) beregne stednavnet.
Mvh Egon.
NB hvorfor f..... kommer SA ikke med Oeders pånettet?

Anne Messmann

Mange tak for dit uddybende svar, Egon!
Så tror jeg, jeg kan finde svaret, både på dette spørgsmål og andre lignende.

Til dit NB: Ja, du har fuldstændig ret - jeg kunne også vældig godt tænke mig at originalerne blev skannet. Det er vel et prioriteringsspørgsmål, der mangler jo utallige andre arkivalier.

Venligst, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mogens Grønberg

Søger man på aldersgruppe 80-89 år og amt = Hele Oeders Eftr. kan man under stednavn bl.a. se Ægtepar, Enkemænd, Enkemand, tal og rigtige stednavne, så hvad tallene betyder er vel et godt spørgsmål! 

Anne Messmann

Hej Mogens,
Ja, du har ret - det ser meget rodet ud!

Der må da have været nogen helt konkrete retningslinjer for indtastningen af denne folketælling, og jeg synes det er besynderligt, at man ikke kan få oplyst, hvad numrene henviser til - især da folketællingen ikke findes skannet.

Se f.eks.:
Aage Hansen, Sankt Annæ Vester Kvt., København (Staden): Stednavn: 131a
samt nedenunder:
Aastresen, Christianshavns Kvt., København (Staden): Stednavn 89c
Mon ikke numrene her henviser til et vejnavn? - hvilket jo også kunne være en vigtig oplysning!

Man må da kunne få et svar! Hvem var mon ansvarlig for indtastningen?

Venligst, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mogens Grønberg

Har fundet en interessant lænk https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=89993.0, hvor indlægget fra Hans Peter Christiansen fortæller hvad tallene betyder.

Anne Messmann

Hej Mogens,
Tak for link til den gamle tråd.
Skal det forstås således, at Faxe Bye har Stednavn 1, Tokkerup Stednavn 2 ... og Stubberup, som spørgeren efterlyser altså: 7?

(Spørgeren blander tingene sammen: I Fakse er der således 35 personer i Stednavn 7 (som skulle være Stubberup?) - De 13 personer/familier spørgeren har fundet ved at skrive Stubberup i Stednavn er ikke fra Fakse, men fra Mønbo, Magleby, Præstø! (der findes mange Stubberup'per)- I Fakse kommer 0 personer frem, hvis man skriver Stubberup...).

Nå, men det hele hjælper ingenting, da (tilsyneladende) alle dokumentationer til indtastningerne er fjernet...

Og måske hjælper det heller ikke at bede om at få disse dokumentationer sat ind igen: Jeg er slet ikke sikker på, at indtasterne fra de forskellige sogne har været så omhyggelige med indtastningen: en sådan uddybning er jeg i al fald ikke stødt på, dengang dokumentationen fandtes.

Jeg vil nu spørge Dansk Demografisk Database, om de ikke kan lægge dokumentationsteksterne ind igen. - Men der er nok alligevel ingen vej udenom et besøg på Rigsarkivet.

Venlig hilsen, Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

#9
Hej

Nej, tallene under dokumentation henviser til antallet af indførsler for hvert stednavn. De har ikke noget at gøre med numrene under stednavn.

For de københavnske efterretninger er tallene matrikelnumre efter 1757-matriklen. De resterende efterretningers tal kan ikke bruges til at slutte noget ud fra.

Jeg har været på RA og affotograferet efterretningen for Gilleleje og Søborg sogne (er samlet i een efterretning da G. var anneks til S., men er i to indtastninger på DDD), og er kommet frem til at stednavnet er sidenummeret fra efterretningen:

Stednummer 1 (Søborg løbenummer 1-18) = Søborg Bye og Sogn
2 (Søborg 19-66) = Flere steder: Søborg Bye, Dragstrup bye, Ferle
3 (Søborg 67-72) = "bemeldte Fiellenstrup"
4 (Gilleleje 1-45) = Gilleleje Sogn
5 (Gilleleje 46-51) = "bemeldte Gilleleje Sogn"
6 (Gilleleje 52-66) = afsnit for enkemænd og enker (det fremgår ikke af efterretningen, men ved at sammenholde med andre kilder ses det at det er Gilleleje)
7 (Søborg 73-122) = adskillige steder nævnes: Firhøy, Rødkilde, Muncherop, Hesbjerg, Nachehoved, Heydehuus, Passebeck, Bregnerød, Børstrup, Fiellenstrup...
8 (Gilleleje 67 samt Søborg 123-145) = afsnit for enkemænd og enker. Adskillige stednavne, Gilleleje Mølle er på DDD i Gilleleje, resten i Søborg.

mvh
Mikkel

PS: Det er muligt at andre indtastere har fulgt andre systemer... Jeg ved ikke hvad indtastningsvejledningen foreskrev, om noget.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Mikkel Eide Eriksen

Hej Inge

Jeg mente nu indtastningen til DDD, ikke hvorledes præsterne udfyldte skemaerne :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986