Skibsförer R H Knudsen

Startet af Ingemar Gollungberg, 05 Apr 2016 - 18:43

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

I Danmarks skibsliste 1899 är denna person befälhavare på skonerten Faders Minde av Marstal. Man kan nog misstänka att Knudsen också var från dessa trakter. Namnen bakom initialerna vore värdefulla för mig. Kanske de går att finna?

Med vänlig hälsning
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Elsebeth K. Kristiansen

#1
Hej

Her er en som kunne passe  i folketællingen for Marstal 1890

Samtlige personer i husstanden

svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Marstal Handelsplads Liste 119, Toldbodgade 346, 3, FT-1890, B8676
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Marine J. Knudsen    56    Enke    Husmoder    Uden erhverv    Marstal Sogn
Andreas H. Knudsen    11    Ugift    Barn    Sømand    Marstal Sogn
Cecilia M. Knudsen    26    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Andreas H. Petersen    83    Enkemand    Logerende    Uden erhverv    Marstal Sogn
Rasmus H. Knudsen    23    Ugift    Barn    Sømand    Marstal Sogn

han er født 15.10.1866 ogdøbt Rasmus Hansen Knudsen. Faderen som her er død, var Skibsfører Hans Christensen. Marstal kirkebog opslag 15 i 1865-1879 fødte
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Ingemar Gollungberg

Tack Elsebeth,

Det verkar troligt. Jag ser att flera av barnen har en andra initial H. Vet du vad det står för. Namn på H i Danmark verkar inte så vanligt för mig. Kan det vara Hans? Det kan ju också vara Hansen?
Vänligen
Ingemar

Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Min redigering af mit indlæg krydsede din forespørgsel  :)

MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Ingemar Gollungberg

Tack Elsebeth,

Fadern Hans Christensen, vet du möjligen om han också hade namnet Hans Nielsen Christensen? Han var en av delägarna i Faders Minde från starten 1879. 1983 anges befälhavarens namn vara H Christensen vilket jag gissar står för Hans Christensen eller kanske Hans Nielsen Christensen. Dessutom framgår det av folketelling 1890 att Rasmus Hansen Knudsens mor var änka 1890 (efter Hans Christensen).

Vänligen
Ingemar

Ingemar Gollungberg

Fel, Den H Christensen som var befälhavare på Faders Minde Levde efter 1890. Men det kan fortfarande vara så att den Hans Christensen som var far till Rasmus Hansen Knudsen hette Hans Nielsen Christensen?
Vänligen
Ingemar

Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Jeg overså faderen havde et ekstra efternavn

han hed Hans Christensen Knudsen. viser dig dåben her

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=180144&side=15&kb=KB:%20Svendborg,%20%C3%86r%C3%B8,%20Marstal%201865-1879%20F%20%28KM%29&zoom=&height=659

Men jeg ved jo ikke om dette er den R H Knudsen du søger
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Ingemar Gollungberg

Tack för det, Jag var ute och cyklade.

God kväll
Vänligen
Ingemar