"Skipper Thomas Hansen Møller og Karen Henrichsdatter, Fredericia"

Startet af Nick MacGregor Sadolin, 09 Mar 2016 - 14:30

Forrige emne - Næste emne

Nick MacGregor Sadolin

Hej,

Jeg leder efter forældrene og samt fødestederne for ægteparret Thomas Hansen Møller (født cirka 1755 – ukendt dødsår) og Karen Henrichsdatter (født cirka 1758 – ukendt dødsår).

Gennem årene er jeg stødt på flere mulige forældrepar for Thomas Hansen Møller, men jeg har aldrig kunnet endegyldigt finde bevis for forbindelsen. Derimod er jeg ikke stødt på nogle forældrepar overhoved for Karen Henrichsdatter, der ville passer pa hende.

Reelt ved jeg kun at han i mange aar er skipper i Fredericia, hvor de sammen får tre børn:

A.)   Ane Thomasdatter Møller (født 1783, død 1867) – gift med Christen Jensen Høyrup (født 1788, død 1852) – og de fik så vidt jeg har kunnet finde ud af tre børn:

1.)   Jens Christensen Høyrup (1821-1889) – gift med Christine Hedevig Petri (1833-1897) – og de fik seks børn (som jeg har styr på)
2.)   Hedevig Rebecca Christensen Høyrup (1822-1898) – ugift
3.)   Proprietær i Bække Thomas Christensen Høyrup (1824-1910) – gift med Marie Kristine Petri (1827-1895) – og de fik fem børn (som jeg har styr på)

B.)   Hans Thomsen (Thomasen) Møller (født cirka 1792-93, død cirka 1870) gift med Ane Marie Høyrup (født cirka 1795-96, død cirka 1870) – og de fik så vidt jeg har kunnet finde ud af tre børn:

1.)   Karen Møller (1821-ukendt dødsår – gift med Fredericia-købmand Ole Stub Naus Ryberg, 1812-ukendt dødsår) – og de fik
2.)   Hedevig Marie Møller (1823-1865 – gift med Fredericia-købmand Bertel Brøchner, 1822-1867)
3.)   Fredericia-Skipper og -Købmand Jens Christian Møller (1831-ukendt dødsår – gift med Petrine (kender ikke mere til hende)

C.) Henrich Thomsen (Thomasen) Møller (født cirka 1793-94, død ukendt aar) – gift med Marie Magdalene Bache (kender intet til hende udover hendes navn) – og de fik seks børn:

1.)   Thomas Henrichsen Møller (1820-ukendt dødsår) – gift med Nathalie Camilla Trolle (1826-ukendt dødsår) – og de fik mig bekendt fire børn
2.)   Hanne Møller (1822-ukendt dødsår) (kender ikke mere til hende)
3.)   Lind Møller (1824-ukendt dødsår) (kender ikke mere til ham)
4.)   Karen Møller (1826-ukendt dødsår) (kender ikke mere til hende)
5.)   Henriette Møller (1831-ukendt dødsår) (kender ikke mere til hende)

Jeg har set at Skipper nogle steder står som Skibskaptajn.

Jeg har en ide om at Thomas Hansen Møller muligvis kan være bror nevø til Jens Pedersen Møller, son af Peder Hansen Møller, og dermed fætter til Erik Jensen Møller (1752-1822), hvilket i så fald vil betyde at Thomas Hansen Mollers far nok har været heddet Hans Pedersen Hansen (derved son af Peder Hansen Møller og bror til Jens Pedersen Møller).

Jens Pedersen Møller var møller og ejer af Tolstrup Møller – gift med Ane Marie Pedesen, og hans søn af Erik Jensen Møller var Købmand, Høker og Brændevinshandler i Skanderborg – gift med Louvise Lauritsen Aastrup (1756-1807).

Sammen fik de sønnen Jens Erik Møller (1786-1863), der blev gift med Cecilie Giessing Leth (1799-1873) og ægteparret fik sammen ni børn.

Jeg er sådan set interesseret i alt, hvad der både har med Thomas Møller Hansens og Karen Henrichsens forældre, dem selv og deres efterkommere (børn, børnebørn, oldebørn, osv.) af gøre. Også eventuel brødre, søstre, bedsteforældre, onkler, tanter, nevøer og niecer, idet jeg selv er 4 x tipoldebarn af ægteparret, og det er et de få store mysterier som er tilbage om min fars aner.

Link til Thomas Hansen Møllers stamtræ i min database (der kan klikkes på alle personer):

http://noblecircles.com/genealogy/descendtext.php?personID=I155731&tree=tree1&display=block&generations=15

Link til Peder Hansen stamtræ i min database (hvis Thomas Hansen Møller er barnebarn til ham, hed hans far sandsynligvis Hans Pedersen Møller, men dette er kun et gæt):

http://noblecircles.com/genealogy/descendtext.php?personID=I207649&tree=tree1&display=block&generations=15

På forhånd tak!



Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Nick MacGregor Sadolin

Hej,

Jeg forsøger lige igen:

Kan det være rigtigt, at der slet ikke er nogle her hos DIS som kender noget til Fredericia-skipper Thomas Hansen Møller og Karen Henrichsdatter, der ellers har efterladt sig en stor efterkommerslægt i Danmark? Det synes underligt, hvis ingen her har nogle ane- og/eller slægtsrelationer til dem:

http://noblecircles.com/genealogy/descendtext.php?personID=I155731&tree=tree1&display=block&generations=15  (ftp://http://noblecircles.com/genealogy/descendtext.php?personID=I155731&tree=tree1&display=block&generations=15)

Der kan klikkes på alle personerne, hvorved at der kan ses yderligere oplysninger om forældre, børn steder, etc. Min formodning qua slægtsrelationer er at hans far er Hans Pedersen Møller, og jeg :

Håber på bedre held nu! :-)

De bedste hilsener, Nick
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Thestrup-Bjørn

#2
Det første - FIND parrets død


Lad os lige se dem i nogle folketællinger:


Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Vendersgade 506, 519, FT-1801, C0096

Thomas Hansen Møller 48 Gift Hosbonde Skipper  
Karn Henrichsdatter 43 Gift Hans kone  
Anna Møller 15 Ugift Deres datter  
Hans Møller 8 Ugift Deres søn  
Henrich Møller 7 Ugift Do [deres søn]  
Juliane Smiths 23 Ugift Tienestepige


-------------------------

Har du tjekket, om der skulle være skifter efter dem?

Er de faddere eller forlovere for nogle af børnene (og evt. børnebørn)?


--------------------------------------
TILFØJELSE

Tjek den originale FT1834 - for mon ikke de bor i samme hus (sønnen og moderen).



Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Kongelige bygninger No 506a, 1ste Familie, 636, FT-1834, C4923

Henrich Møller 40 Gift  Skipper  
Marie Magdalene Bache 36 Gift  hans Kone  
Thomas H. Møller 13 Ugift  Børn  
Hanne Møller 11 Ugift  Børn  
Lind Møller 9 Ugift  Børn  
Karen Møller 7 Ugift  Børn  
Henriette Møller 2 Ugift  Børn  
Peter Luxdorff 18 Ugift  Tienestefolk  
Karen Wille 18 Ugift  Tienestefolk  
Sophie Truelsen 17 Ugift  Tienestefolk

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Kongelig bygninger No 506a, 1ste Familie, 636, FT-1834, C4923

Karen Møller 76 Enke  Huusfaderens Moder [sandsynligvis er hun = Henrichsdatter]  
Christen Iversen 66 Enkemand  Tienestefolk

-----------------------------------------

Henrik Thomsen Møller tager borgerskab som købmand i Fredericia 20. jan. 1831 - anført født i Fredericia

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=213273#213273,40426390

Andre Møller-folk har jeg ikke ledt efter.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Nick MacGregor Sadolin

Hej Thestrup-Bjørn,

Altid godt at fra høre dig, og mange tak for dine svar til mig, og undskyld min sene tilbagemelding.

Desværre har jeg hverken fundet ud, hvornår de er døde eller skifter på dem. Det eneste jeg har fundet er nogle folketællinger, hvor de med deres børn indgår.

Hvis du har nogle forslag til, hvorledes jeg kan finde ud, hvor og hvornår de er døde samt deres skifter, er jeg naturligvis meget interesseret i at læse dem.

De bedste hilsener,
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Thestrup-Bjørn

#4
Prøv at tygge Fredericia-kirkebøgerne igennem - under døde/begravede.
Men det har du vel allerede gjort?

------

HVIS der er skifter efter parret, er det under Fredericia byfoged.

-----------------------------

Her finder du indgang til de scannede arkivalier

Vælg "Kirkebøger"

- og for at finde skifter: vælg "Generel søgning"
(og for Fredericias (og andre købstæders) vedkommende, vælg "Byfoged")


http://arkivalielister.dis-danmark.dk/
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998