Rod omkring data på Niels Jørgensen Rytter i Hatting

Startet af Helle Rau Hartmann, 04 Apr 2016 - 12:08

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg sidder og går en af min farfars slægtsgrene efter i sømmene, men er stødt på nogle uoverensstemmelser i kilderne. Derfor kunne jeg godt tænke mig at nogle andre med friske øjne ville komme med et indspark, så jeg kan komme på rette vej.

Det drejer sig om Niels Jørgensen Rytter i Hatting.
Jeg er kommet i tvivl om, hvem der var hans forældre.

Jeg starter lige med hans barnebarn:
Karen Andersdatter, født den 17. oktober 1798 i Randslund, Hatting Sogn.
Død i Ølholm Langskov Sogn, 18. april 1878.
Citat1798, Hatting Sogn, Vejle Amt:
Randslund. d: 18de Oct. 1798.
Hiemmedøbt, Karen, en Datter af Byboeren Anders Nielsen med sin Hustrue, Mette Maria Sørensdatter.
Barnet var født d: 17de Oct:.
CitatVejle, Hatting, Hatting, Hatting Sogn, Hatting Bye, 54, FT-1801, B8588
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Nielsen   34   Gift   Mand   Jordløs Huusmand og Skræder   
Mette Maria Sørensdatter   34   Gift   Hans Kone      
Søren Andersen   4   -   Deres Børn      
Karen Andersdatter   3   -   Deres Børn      
Kirstine Davidsdatter   30   Ugift      Inderste og Fostermoder

Karen Andersdatters forældres vielse:
Citat1795, Trolovelse og vielse i Hatting Sogn, Vejle Amt:
26de Juli 1795
Troelov: Ungkarl og Skræder Anders Nielsen og Pigen Mette Maria Sørensdatter, begge af Hatting.
Forloverne vare Søren Nielsen, Grdm. og Selvejer, og Jørgen Madsen, Beboer af Annexgaarden. Begge af Erichnauer.
Copul: d. 31te Juli.

Anders Nielsen blev kaldt Anders Nielsen Rytter. Søn af Niels Jørgensen Rytter og Karen Pedersdatter.
Han var jordløs husmand og skrædder i Hatting, og som gammel mand var han kludesamler på fattiggården.
Han var opkaldt efter moderens første mand, Anders Hansen.
Anders Nielsen Rytter blev født 1767 i Hatting og døde 1857 samme sted.
Han var gift flere gange. Dén kone der var mor til Karen Andersdatter, var som nævnt Mette Marie Sørensdatter, som var datter af Søren Madsen Møller og Margrethe Hansdatter Colding i Hatting.

Så kommer vi til Niels Jørgensen Rytter, der var far til Anders Nielsen Rytter, som han fik med Karen Pedersdatter.
Niels Jørgensen Rytter var født i enten 1741 eller 1743. Det er ét af problemerne, jeg ved ikke med sikkerhed hvilket af disse år han er født.
Han døde 20. marts 1825 i Hatting, hvor der står i kirkebogen:
CitatNiels Jørgensen Rytter.
Død den 20. Marts, begravet den 27. Marts.
Husmand i Hatting, jordløs.
Han var født i Hatting i August Maaned 1743.
Indlod sig første Gang i Ægteskab i Aaret 1767 d. 9 Febr. (året er korrekt, datoen forkert) med Enken Karen Pedersdatter af Holtum, med hvem han avlede 2 Sønner, af hvilke den ene lever endnu.
Hun døde i Aaret 1781.
Derefter indgik han i Aaret 1782 d. 16 Marts andet Ægteskab med daværende Pige Birthe Jørgensdatter af Uth, tjenende paa Boller.
Med hende blev han Fader til 2 Sønner og 4 Døtre, af hvilke 1 Søn og 1 Datter tilligemed Moderen efterleve.
81 1/2 Aar.

Ved hans begravelse står der altså at han var født i august 1743. Det må jeg sætte spørgsmålstegn ved, for der er noget der ikke stemmer.

Da Niels Jørgensen dør, kaldes han Niels Jørgensen Rytter.
Da han vies, kaldes han Niels Jørgensen Hjulmand.
Citat1767, Vielse i Hatting Sogn:
1767, Hatting.
Torsdagen d. 12te Febr: trolovet
Niels Jørgensen Hiulmand og Enken Karen Pedersdatter af Holtum.
Forlovere: Jørgen Hiulmand og Søren Rytter af Hatting.
Copul: Fred: d: 13de Martii.

Læg mærke til, at Jørgen Hjulmand og Søren Rytter af Hatting var forlovere.
Jeg antog at Jørgen Hjulmand så var far til gommen, og Søren Rytter måtte have relation til bruden Karen Pedersdatter. Han kunne være en bror, eftersom han faktisk hed Søren Pedersen Rytter (født 1717 i Hatting, død 1793 samme sted, viet 1761 til Mette Jensdatter).

Således kunne Karen Pedersdatter være en datter af Peder Sørensen Rytter i Hatting, men det er ikke lykkedes mig at finde hende i kirkebogen. Derimod er der en Dorthe Pedersdatter, født 1721 og datter af Peder Sørensen Rytter og Kirsten Mortensdatter Ohnsorg.
Det udelukker dog ikke at også Karen Pedersdatter kan være en søster til Dorthe, for der mangler flere dåbsindførsler m.m. i denne kirkebog, har jeg lagt mærke til.

Nu kommer vi så til dåbsindførslerne vedrørende min Niels Jørgensen Rytter/Hjulmand.
Det er her det går helt galt.


Der er desværre 2 Jørgen Nielsen'er i Hatting på samme tid, og begge får en søn Jørgen, den ene i 1741, og den anden i 1743. Hvilken er nu far til Niels Jørgensen Rytter/Hjulmand?

Det ville være oplagt at vælge ham fra 1743, faktisk født i august dette år, lige som det beskrives i kirkebogen da Niels Jørgensen Rytter begraves.

Men nu stiller jeg lige vielser, dåb og introduktioner op, fra Hatting kirkebog:

1738 vies Jørgen Nielsen og Dorthe Pedersdatter.
1. Samme år får de sønnen Peder Jørgensen, inden ægteskabet, og parret absolveres herfor.

2. 1741 får dette par en søn Niels Jørgensen.
Dorthe Pedersdatter introduceres.

3. 1744 får parret sønnen Jens Jørgensen.
Dorthe Pedersdatter introduceres.

Sønnen Peder dør i 1748 som 10-årig, og sønnen Jens dør samme år som han bliver født.
Så der er altså kun sønnen Niels Jørgensen fra 1741 tilbage.
Faderen Jørgen Nielsen kaldes også Jørgen Nielsen Soldat i nogle af disse opslag.

Der dør en Jørgen Nielsen Hjulmand i Hatting 1787.
Der står ikke andre oplysninger i denne forbindelse.
Men han var jo gift med Dorthe Pedersdatter Rytter, født i Hatting 1721, død i Hatting 1798, hvor der står:
Citatden 14de September 1798 jordet Dorthe Pedersdatter, Enke efter afg: Jørgen Nielsen Hiulmand. Hun var født i Hatting Aar 1721, ? i Ægteskab med ovenmeldte Jørgen Nielsen 1738, blev Moder til 3 Sønner, hvoraf kuns 1, Niels Jørgensen, p.t. Skoleholder, overlevede hende. Blev Enke 1787 og efter nogle Aars sygelige Helbred og nogle Maaneders Sygeleje døde hun d. 9de September i sit Alders 78de Aar.

Så Jørgen Nielsen Hjulmand og Dorthe Pedersdatter Rytter (hende der var datter af Peder Sørensen Rytter og Kirsten Mortensdatter Ohnsorg og født i Hatting 1721) var altså forældre til dén Niels Jørgensen der blev født i Hatting 1741. Så meget må stå fast.

Underligt er imidlertid, at jeg finder en 79-årig enkemand Jørgen Hjulmand i folketællingen for Hatting, mens jeg ikke kan finde hustruen Dorthe Pedersdatter, som jo ifølge kirkebogen blev enke efter Jørgen Nielsen Hjulmand!

Så er der det andet par i Hatting, der får en søn Niels Jørgensen (i august 1743).
1742 vies Jørgen Nielsen og Anne Jensdatter i Hatting.

1. 1743 døbes sønnen Niels Jørgensen.
Anne Jensdatter introduceres.

2. 1749 døbes datteren Anne Marie Jørgensdatter.
Anne Jensdatter introduceres.

Anne Jensdatter døde i Hatting 1781, og må være født omkring 1711.

Nu er spørgsmålet så:
Hvilken af de 2 Niels Jørgensen'er er min?
Er han søn af Jørgen Nielsen Hjulmand og Dorthe Pedersdatter Rytter, eller af Jørgen Nielsen og Anne Jensdatter?

Flest indicier peger på at han er søn af Jørgen Nielsen Hjulmand og Dorthe Pedersdatter.
Men hvorfor skriver præsten så at han var født i august 1743?

Og kan Dorthe Pedersdatter og Karen Pedersdatter virkelig være søstre?
Det virker lidt underligt, for så har Niels Jørgensen Rytter jo giftet sig med en moster.

Niels Jørgensen Rytter/Hjulmand og Karen Pedersdatter blev forældre til en Anders Nielsen Rytter og en Søren Nielsen Rytter.
Niels Jørgensen Rytter blev anden gang gift med Birthe Jørgensdatter af Uth.
De fik børnene Jørgen Nielsen 1, Jørgen Nielsen 2, Juliane Margrethe Nielsdatter 1 (opkaldt efter sin mormor), Dorthe Kirstine Nielsdatter, Juliane Margrethe Nielsdatter 2. og måske også 3.

At det VAR min Niels Jørgensen (Rytter/Hjulmand), som også var SKOLEHOLDER, fremgår af folketællingerne, hvor han ses i sit andet ægteskab efter Karen Pedersdatter (hende der var enke fra Holtum):
CitatVejle, Hatting, Hatting, Hatting Sogn, Hatting, 53, FT-1787, B8580

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Rytter   46   Gift   Mand   Huusmand og Snedker   
Birthe Jørgensdatter   34   Gift   Kone       
Karen Nielsdatter!!   4   -   1 Datter af sidste Egteskab   
CitatVejle, Hatting, Hatting, Hatting Sogn, Hatting Bye, 37, FT-1801, B8588
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Jørgensen   60   Gift   Mand   Jordløs Huusmand og Skoleholder   
Birthe Jørgensdatter   48   Gift   Hans Kone       
Jørgen Nielsen   13   -   Deres Børn       
Dorthe Kirstine Nielsdatter   7   -   Deres Børn

Her ses Karen Pedersdatter fra Brejl:
Citat181 Karen Pedersdatter i Hatting. 8.2.1782, side 504.
E: Niels Jørgensen. B: Anders. Af første ægteskab B: Hans Andersen i Kollerup, Peder Andersen 27, Anne Andersdatter 23, Niels Andersen 18. FM: Poul Pedersen i Hatting.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anita Møller Jensen

Hej Helle

Ja den er svær, at finde hoved og hale i. Jeg har aldrig oplevet at nogen giftede sig med sin moster, men jeg får det også til at se sådanne ud ???

Jeg tror at du skal finde svaret i fadderne til Niels Jørgensen Rytters børn. Prøv at stil dem op på en liste, for at kunne se, hvilke forhold de høre til Niels Jørgensen Rytter og hans hustru

Vh. Anita

Helle Rau Hartmann

Jeg prøver lige at stille navnene op:

1. Niels Jørgensen Rytter (også kaldet Niels Jørgensen Hjulmand ved vielsen til Karen Pedersdatter).
    Forloverne ved brylluppet 1767 i Hatting sogn:
    a. Jørgen Hjulmand. (formentlig gommens far)
    b. Søren Rytter.        (brudens bror?)
    begge af Hatting.

2. Sønnen Anders Nielsen Rytter døbes 1767 i Hatting sogn.
    Faddere:
    a. båret af Johanne Bred? fra Horsens.
    b. Jørgen Nielsen (farfar) fra Hatting.
    c. Anders Hald fra Hatting.
    d. Hans Jørgen(-sen, formoder jeg) af Hatting.
    e. Maria Brock fra Horsens.
Barnets moder introduceret, hvor hun følges af Søren Rytters kone.

Citat1767, Hatting, Feria 3 ? døbt Anders, Niels Jørgensen Rytters Søn af Hatting. Baaren af Johanne Bred? fra Horsens. Faddere: Jørgen Nielsen, Anders Hald, Hans Jørgen af Hatting, Maria Brock fra Horsens. - Dom: Exaudi introd: Niels Rytters Hustrue i Hatting, fulgt af Søren Rytters Hustrue ibidem.

1766 står Niels Jørgensen Rytter fadder ved Søren Pedersen Rytters søn Peders dåb.

Søren Pedersen Rytter (født 1717 i Hatting, død 1793 samme sted) var gift med en Mette Jensdatter, som var født 1734 i Ølsted sogn, død 1805 i Hatting.
Mette Jensdatter var datter af Jens Hansen i Ølsted.

Dåbsindførslerne for de to mulige Niels Jørgensen'er fra henholdsvis 1741 og 1743 i Hatting:
1741, Hatting:
CitatDom: 17 p: Trin: Døbt Niels, Jørgen Nielssøns Barn af Hatting.
Test: Peder Sørensen, Jørgen Sørensen, Søren Pedersen, Karen Sørensdatter, alle af Hatting, og Ane Jensdatter af Neder Møllen.

1743, Hatting:
Citatd. 18 August: Døbt Niels, Jørgen Nielssøns Barn af Hatting.
Test: Rasmus Jensen, Jakob Jensen, Rasmus Mogensen, Kirsten NielsDaatter, Karen LarsDaatter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#3
Da Niels Jørgensen Rytters søn Anders Nielsen Rytter døbes i Hatting 1767, er en af fadderne Anders Hald.
Det er Anders Lauridsen Hald i Hatting, født 1700 ca., og på dette tidspunkt gift med Kirsten Jensdatter (1703-1780).
En søn til Anders Lauridsen Hald og Kirsten Jensdatter hed Peder Andersen Hald (1745-1788). Født i Hatting.
Denne Peder Andersen Hald bliver gift med Maren Hansdatter Colding, som er min direkte ane i Hatting.
Med Peder Andersen Hald får hun datteren Sidsel Marie Pedersdatter, som bliver gift med Hans Lauridsen Brock.
Margrethe Hansdatter Colding var først gift med Søren Madsen Møller, som er min ane.
Søren Madsen Møller og Margrethe Hansdatter Coldings datter Mette Marie Sørensdatter (1771-1811) blev gift med: ANDERS NIELSEN RYTTER, søn af NIELS JØRGENSEN RYTTER.
Niels Jørgensen Rytter stod i øvrigt fadder til Mette Marie Sørensdatters dåb i Hatting.
En anden datter, Bodil Sørensdatter (født i Hatting 1768), blev gift med Mads Lauridsen Brock, bror til nævnte Hans Lauridsen Brock.

Jeg hælder mere og mere til, at det ER min Niels Jørgensen Rytter, som blev født i Hatting 1741, og IKKE den anden Niels Jørgensen, der fødes august 1743, som ellers opgives i kirkebogen ved min Niels Jørgensen Rytters død.

1741, dåb i Hatting:
CitatDom: 17 p: Trin: Døbt Niels, Jørgen Nielssøns Barn af Hatting.
Test: Peder Sørensen, Jørgen Sørensen, Søren Pedersen, Karen Sørensdatter, alle af Hatting, og Ane Jensdatter af Neder Møllen.

Dén Ane Jensdatter af Neder Møllen (i Hatting), som også stod fadder ved min Niels Jørgensen Rytters dåb 1741, var gift med Anders Enevoldsen i Neder Mølle.
Anders Enevoldsen var først gift med Kirsten Madsdatter (1663-1733), der var enke efter Søren Jensen Møller i Neder Mølle (1665-1717).
Søren Jensen Møller og Kirsten Madsdatter var forældre til Dorthe Sørensdatter (født 1795 i Neder Mølle, Hatting).
Denne Dorthe Sørensdatter var min direkte ane, og hun var mormor til dén Mette Marie Sørensdatter, som blev gift med ANDERS NIELSEN RYTTER.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anita Møller Jensen

Hvor blev søn Søren født, kan det passe at han ikke er i Hatting kirkebog eller har jeg stirret mig blind på ham?

Helle Rau Hartmann

#5
Du tænker på Anders Nielsen Rytters bror?
Ham kan jeg heller ikke finde.
Jeg er ikke helt sikker på at han faktisk har eksisteret.
Har netop slettet ham fra mit træ.

Niels Jørgensen Rytter får i andet ægteskab en Jørgen, der fødes og dør i 1786.
En søn Jørgen i 1788. Jeg tror måske at det er denne søn, der er omtalt et sted.
En datter Juliane Margrethe 1791, måske også en eller to mere af samme navn - kan ikke rigtig finde ud af det. Og så en datter Dorthe Kirstine der dør.

Jeg har heller ikke endnu fundet den datter af andet ægteskab, som skulle have overlevet faderen (Niels Jørgensen Rytter).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Teksten i kirkebogen for vielsen i 1738, Hatting, Jørgen Nielsen og Dorthe Pedersdatter:
Citat1738, Hatting, d. 14 Octobr: troelovet Jørgen Nielssøn og Dorthe PedersDaatter af Hatting. Forlovere vare Jens Sørensen og Peder Matzen i Hatting. Copul: d. 10 Decembr:.

Jeg forstår ikke helt hvorfor disse forlovere....

Men jeg har netop fundet frem til at Jørgen Nielsen var født i Ølsted, formentlig.
Nok lige før kirkebogen starter i 1709.
Søn af Niels Jørgensen Hjulmand, som var ret gammel da sønnen Jørgen blev født - Niels døde allerede 1712 i Ølsted, som 69-årig.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Dorthe Pedersdatter Rytters dåb i Hatting 1721, hvorefter moderen Kirsten Ohnsorg introduceres:
Citat1721, Hatting, Domin: 1 ab Epiphan: døbt Dorothe, Peder Sørensen Rytters Datter i Hatting, test: Niels Sørensen Rytter, Christen Andersen, Søren Jørgensen Smed i Hatting, Dorothe Sørensdaatter af Neder Mølle, Birgitte Enevold Knudsens Hustrue i Hatting.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Og her er broderens dåb i 1717, ham som blev født efter at forældrene var blevet absolveret i Hatting for brud på det sjette bud:
CitatDomin: 2. ab Epiph: Døbt Søren, Peder Sørensens Søn under Major von de Luis Compagnie i Norge. Test.: Isaach Peders af Torsted, Knud Due i Hatting, Christian Sørens ibm. Inger Jørgensdatter, Karen Madtz og Kirsten Jørgensdatter ibid.

Forældrene til denne Søren Pedersen Rytter og Dorothe Pedersdatter var soldat i Major von de Luis Compagni Peder Sørensen Rytter og hustru Kirstine Mortensdatter Ohnsorg.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Karen Pedersdatter var IKKE søster til Dorothe Pedersdatter Rytter.
Jeg fandt hende jo heller ikke i Hatting Kirkebog.
Der blev døbt en Karen Pedersdatter i Ølsted sogn som kunne passe, men jeg tror heller ikke det var hende.
Karen Pedersdatter var enke efter gårdmand Anders Hansen i Holtum, Grejs sogn.
Anders Hansen døde i Holtum 1766.
I Grejs kirkebog 1762 står der, at Anders Hansens kones moder døde, hun hed Barbara Madsdatter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anita Møller Jensen

Hej Helle

Jeg har også været i gang med at se på Karen Pedersens ægteskab med Anders Hansen

I Grejs kirkebog finder jeg dette om Anders Hansen og Karen Pedersen:
1751: dåb Peder
1762 står der, at Anders Hansens kones moder døde, hun hed Barbara Madsdatter.
1764: dåb Niels
1766: datter død Karen
Anders Hansen døde i Holtum 1766.

Citat
181 Karen Pedersdatter i Hatting. 8.2.1782, side 504.
E: Niels Jørgensen. B: Anders. Af første ægteskab B: Hans Andersen i Kollerup, Peder Andersen 27, Anne Andersdatter 23, Niels Andersen 18. FM: Poul Pedersen i Hatting.

Men hvor blev Anders Hansen og Karen Pedersen viet?
Hvor er deres børn Hans, Anne og Karen født?
Var Poul Pedersen Karen Pedersens bror?

Jeg tror heller ikke at Niels Jørgensen og Karen Pedersen opholdte sig i en periode i Hatting efter 1768. Men hvor så?
Karen ville være "fødedygtig" til ca. 1775, så var hun 45 år. De må i perioden fra 1767 - 1775 have fået flere børn.
Jeg synes at der dukker flere spørgsmål op end svar ???

Anita



Helle Rau Hartmann

#11
Jeg har heller ikke fundet vielsen mellem Anders Hansen og Karen Pedersdatter.

De får et barn begravet i Grejs sogn 1745 - jeg har fra et andet slægtstræ at det skal være en datter, Anne.
Og hun er nok født samme år.

Sønnen Hans Andersen fandt jeg døbt i Grejs Sogn 1746:
Citat1746, Holtum, Grejs, d. 30te havde Anders Hansen i Holtum en Søn til Daab; Nom: Hans. Baaret af Hans Nielsens Hustrue i Hørup. Testes: Søren Pedersen, Knud Nielsen, Michel Terkildsen, Hans Mogensens Daatter og Mads Mortensens Daatter, alle af Holtum.

Sønnen Peder Andersen døbt i Grejs Sogn 1751:
Citat1751, Holtum, Grejs, ? havde Anders Hansen af Holtum en Søn til Daab, kaldet Peder. Baaren af hans Syster: Testes: Søren Pedersen, Søren Skrædders, Peder Bertelsen, Else Hansdatter og Mette Christensdatter, alle af Holtum.

En datter Anna Andersdatter døbt i Grejs Sogn 1756:
Citat1756, Holtum, Grejs, d. 7de havde Anders Hansen i Holtum en Datter til Daab, kaldet Anna, baaren af Mads Michelsens Hustrue i Holtum. Testes: Søren Pedersen, Søren Skrædder, Christen Nielsen, Peder Terchildsens Hustrue, alle af Holtum.

Sønnen Niels Andersen - sidenhen kaldt for Niels Andersen Holtum - døbt i Grejs Sogn 1764:
Citat1764, Holtum, Grejs. den 4de Dito havde Gaardmand Anders Hansen i Holtum en Søn til Daab, som blev kaldet Niels. Baaren af Laurits Lauritsens Hustrue i Holtum. Testes: Lauritz Lauritzen, Terchild Christensen, Laurits Sørensen, Jørgen Christensens Hustrue og Christen Nielsens ældste Datter, alle af Holtum.

En datter Karen Andersdatter begraves 1766 i Grejs Sogn.

Jeg har forsøgt at finde ud af, om Povl Pedersen kunne være Karens bror. Jeg mener at han kan være en Brock, og jeg fandt et skifte hvor en masse søskende til Povl nævnes med partnere. Der var også en Karen, men det var ikke vores Karen, for hun var gift med den forkerte.

Jeg antager at Anders Hansen var søn af Hans Nielsen i Hørup, Jelling.
og ja, Karen Pedersdatters mor hed Barbara Madsdatter, født omkring 1700 vel - og død i Holtum, Grejs Sogn, 1762. Indtil videre har jeg ikke fundet frem til hendes mands navn, udover Peder. Og jeg ved ikke noget om Barbara ellers.

Lidt om de nævnte faddere til Anders Hansens og Karen Pedersdatters børn:
Mads Michelsen i Holtum var gift med en Anne Jensdatter, som døde i Holtum, Grejs, 1763.
Mads Michelsen selv døde samme sted 1763.
De havde børnene Bodil, Mikkel, Johanne, Mette, Anne, Karen, Mette.

Mikkel Therkildsen døde 1763 i Holtum, Grejs.
Hans Mogensen døde i Holtum 1748.

Søren Pedersen kan være ham der var husmand i Holtum og som var gift med Mette Pedersdatter, der døde i Holtum som 64-årig i 1765. Søren Pedersen giftede sig igen i 1768 med enkekone Karen Jensdatter i Sindbjerglund.

Knud Nielsen fik i Holtum en søn Rasmus i 1743.
Og en søn Anders i 1749.
En søn Søren i 1752.

Mads Mortensen var gift med Maren Sørensdatter, som døde 1765 i Holtum.

Peder Bertelsen var smed og husmand i Grejs og døde dér i 1767 som 45-årig.
Fik en datter Mette i Holtum 1753.
I 1755 bliver han gift i Grejs sogn med Maren Sørensdatter fra Holtum.
Fik en datter Maren i 1755.
En søn Søren 1757.
En søn Jens 1759.
En datter Mette Cathrine 1762.
En søn Niels 1763.
Fik en søn Peder i 1766.

Søren Skrædder fik i 1747 en søn Hans i Ørum, Grejs.
En datter Elisabeth 1753.
Flere børn, født i Ulkær.

Else Hansdatter i Holtum blev gift med en Peder Madsen i 1752, Grejs sogn.
Hun var konfirmeret i Grejs 1745, og var da også af Holtum.

Christen Nielsen i Holtum var gift med Anne Rasmusdatter.
Han var konfirmeret i 1747.

Laurids Lauridsen var gårdmand i Holtum og døde i 1765 som kun 36-årig.
Han enke føder sønnen Laurids 1766.

Jørgen Christensen, gift i Grejs Sogn 1751 med Kirsten Rasmusdatter i Holtum.

Jeg ved ikke om du kan se nogen brugelige oplysninger blandt fadderne.
Jeg kan ikke.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#12
I øvrigt, med hensyn til Karen Pedersdatters alder, så må jeg efterhånden stille mig stærkt tvivlende overfor, at hun kan være født omkring 1730.

CitatDen 22. Søndag efter Trinitatis (1781) jordet Niels Rytters Hustrue af Hatting, Karen Pedersdatter, gl. 51 Aar.

Hun er jo i hvert fald mor til Hans Andersen, der blev født i Holtum, Grejs, i 1746.
Og muligvis er hun også mor til barnet der begraves 1745.

Så hun er vel snarere født 1720-1725?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anita Møller Jensen

Hej Helle.

Jeg tror ikke at du skal tvivle over Karen Pedersdatters alder. Jeg har 2 familie i mit slægtstræ fra samme tidsalder, hvor faren er død meget tidligt og har været gårdmand, hvor de ikke har nået at få ret mange børn. Begge steder har hustruen siddet i uskiftebo og kun haft døtre.

På sådanne en gård var det meget tillokkende at blive ansat, hvis døtrene var kommet i den "fødedygtig" alder. Karlene vil gøre hvad som helst for, at få døtrene til at forelske i sig og hvis de kunne komme af sted med at gøre dem gravide, gjorde de det. På den måde kunne de komme til en gård på ved at gifte sig til den. og den gang var det en større skam at gårdmændens datter blev gravid end en husmand.
Begge min 2 familie var pigerne 15 år, da de blev gift og de var også fra vejle amt. Men den blev sendt til skanderborg og blev gift og den til Ribe.

Michel Terkildsen, Peder Terchildsens Hustrue, Terchild Christensen måske er det bare gode naboer eller er det familie, men de er fadder til hinandens børn

Gert Hviid

Hej Helle !

Vedr. gamle slægter i Vinding etc. Din første Ulf ane der kom til Vinding, kom fra omegnen ved Fredericia, jeg husker ikke lige hvor, men dette kan du finde ud af i Holmans Herreds tingbøger som jeg har transskriberet, og som ligger på Hammerum Herreds hjemmeside. Det tog mig lidt over ti år at transskribere tingbøgerne, der begynder i januar 1661 - 1700. Her i er der mange Vinding slægter nævnt.
Selv har jeg jo mange aner i de gamle Vinding slægter.

Mange hilsener
Gert Hviid

Gert Hviid


Helle Rau Hartmann

Mange tak for dét, Gert, jeg vil straks kaste mig over Holmans Herreds tingbøger.
Det er da en enorm indsats du har gjort, det må være til glæde for utroligt mange mennesker.

Jeg har også netop fået bestilt et par bøger hjem via Vejle Bibliotek:
Slægten Ravn, og De Vindingske Slægter.
Men indtil videre har det ikke hjulpet mig så meget lige i denne her sammenhæng.
De Vindingske Slægter var jo så ikke lige det jeg havde troet, nemlig en bog om slægterne i Vinding.....det var derimod en bog om en slægt der hed Vinding :-)

Vi to deler jo så en hel del aner i Vinding, Gert....
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Hej Anita, ja det er muligt du har ret med hensyn til Karen Pedersdatters alder.
Somme tider var mødrene meget unge.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bjørn Sommer

Skoleholderen NIELS JØRGENSEN RYTTER var søn af JØRGEN NIELSEN HJULMAND i Hatting og hustru DORTHE PEDERSDATTER RYTTER og altså døbt 1741 i Hatting Kirke.

Om den NIELS JØRGENSEN, der var døbt i 1743 kan jeg oplyse følgende:
Fæstere på ½ 1688-Matr. nr. 9 af Hatting:

Niels Jørgensen Lund i Hatting (f. ca. 1659, begr. 1740 i Hatting, 81 år). - Gift med Anne Lauridsdatter (f. ca. 1668, begr. 1765 i Hatting, 97 år).
Børn: a) Mette Nielsdatter Lund (døbt 1701). - Gift 1735 i Hatting Kirke med Søren Sørensen af Korning.  - b) Jørgen Nielsen Lund her (døbt 1706, begr. 3/2 1774 i Hatting, 76 år). - c) Laurids Nielsen Lund (døbt 1709). - d) Mette Nielsdatter Lund (døbt 1712). - e) Maren Nielsdatter Lund (døbt 1714, begr. 1718 i Hatting, 3½ år). - f) Jørgen Nielsen Lund i Hatting (døbt 1706 i Hatting Kirke, begr. 3/2 1784 i Hatting76 år). -

Jørgen Nielsen (Lund), født i Hatting, fæster 10/8 1742 den gård i Hatting, som hans mor nu udi bor (Htk. 4-7-1-2 1/6-). I Jordebogen 1766 nævnt som nr. 13.  - Gift 1742 i Hatting Kirke med Anne Jensdatter i Hatting (f. ca. 1711, begr. 1781 i Hatting, 70 år).
Børn: a) Niels Jørgensen Lund her (døbt 1743). - b) Anne Marie Jørgensdatter Lund (døbt 1749). -

Niels Jørgensen Lund i Hatting (døbt 1743 i Hatting Kirke). - Forsad sin gård 1777. Rømte i 1787. - Gift 1774 i Hatting Kirke med Johanne Marie Thomasdatter i Hatting (døbt 1754 i Hatting Kirke). Datter af Thomas Tønnesen i Hatting og hustru Margrethe Hansdatter. Hun var fraskilt, da hun i 1795 indgik nyt ægteskab med Husmand Mathias Lauridsen i Hatting. Barn: a) Jørgen Nielsen (Lund) (døbt 1775). - b) Jørgen Nielsen (Lund) (døbt 1778).  -

Jens Gregersen i Hatting (døbt 1732 i Hatting Kirke, begr. 1801 i Hatting, 68 år). - Jens Gregersen fæster 26/3 1777 den gård i Hatting (Htk. 5-1-0-0-), som Niels Jørgensen Lund har forsiddet. De gamle aftægtsfolk her i gården Jørgen Nielsen og Anne Jensdatter nyder trolig husværelse og varme. - I Jordebogen 1792 nævnt som nr. 11 (Htk.5-1-0-0 -). - Gift 1775 med Else Marie Mortensdatter (f. ca. 1747, død 27/2 1828 i Hatting og begr. 2/3, 83 år).
Børn: a) Maren Jensdatter (f. ca. 1778). - b) Gregers Jensen (f. ca. 1780). c) Anne Kirstine Jensdatter (f. ca. 1787). - d) Anne Jensdatter (f. ca. 1789). -

Bemærk at "de gamle aftægtsfolk her i gården Jørgen Nielsen og Anne Jensdatter 26/3 1777 "nyder trolig husværelse og varme".

Hatting Kirkebog er markant igennem de mange indgående biografier, præsten forsøger at meddele.
Han har et indgående kendskab til sine sognebørn - som han bl. a. har fået ved hjemmedåb af samtlige børn.

Enkelte gange griber han dog forkert i posen, når han meddeler fødselsår.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.