Efterlysning ud fra nye facts om Tekla Jeppesen - født i Aggersborg 28.9.1914

Startet af Torben Gregersen, 01 Apr 2016 - 13:09

Forrige emne - Næste emne

Torben Gregersen

Jeg har tidligere (21.3.2016) efterlyst oplysninger om Tekla Jeppesen, født i Aggersborg 28.9.1914.
Jeg har i nedenstående tekst nye/flere oplysninger om Teklas livsforløb. Jeg har tidligere nævnt at hun døde før 1940. Fra pålidelig kilde ved jeg nu, at hun døde før 13.9.1945, hvilket udvider søgemulighederne.

Tekla blev født som datter af Semine Mariane Jeppesen d. 28. september 1914 i Aggersund, Aggersborg Sogn, Øster Han Herred, Hjørring Amt. Tekla blev døbt d. 25. oktober 1914 i Aggersborg kirke, Aggersborg Sogn, Øster Han Herred, Hjørring Amt. Faderens navn er ikke oplyst.

Af FT1916 fremgår at Tekla voksede op hos plejeforældrene Rasmus Jacobsen (skrædder), født i Aggersborg Sogn 22.8.1859 og Ane Marie Jacobsen, født i Aggersborg Sogn 5.5.1868.
Parret boede i landsbyen Ullerup, som ligger få kilometer fra Aggersund.
De boede på matrikelnummer 11B i Ullerup, som svarer til den nutidige adresse Thorupvej 72, Ullerup, 9670 Løgstør.
FT1921, FT1925 og FT1930 viser at Tekla i det mindste boede hos plejeforældrene indtil 1930, hvor hun på dette tidspunkt var 16 år gammel.

Plejeforældrene havde også en plejesøn:
- Martin Peter Hansen, født i Aggersborg Sogn 1.3.1882, nevø til Rasmus Jacobsen og Ane Marie Jacobsen. Martin Peter Hansen blev senere som ung ansat som kommis hos købmand Lars P. Jespersen i Ullerup (FT1901).

Plejeforældrene fik selv 2 døtre:
- Karen Marie Jacobsen (senere gift: Olsen), født i Aggersborg Sogn 27.2.1894, gift med Herman Olsen, bosiddende i Holbæk, død på Sct. Elisabeth Hospital i Holbæk, Skt. Nikolaj Sogn, 21.9.1946, urne blev nedsat på Holbæk kirkegård 7.10.1946.
- Jenny Christiane Jacobsen, født i Aggersborg Sogn 20.8.1903, tjenestepige i Aggersund (FT1925), gift med Aksel Marius Sørensen 13.12.1927, død 28.6.1939 på Amtssygehuset i Brovst, begravet på Aggersborg kirkegård.

Plejebarnet Tekla Jeppesen blev konfirmeret 30.9.1928 i Bejstrup kirke, Bejstrup Sogn, Øster Han Herred, Hjørring Amt.

Jeg har ikke i nogen kirkebog hidtil kunnet finde oplysninger om Teklas eventuelle bryllup (og dermed eventuel udskiftning af efternavn) - heller ikke oplysninger om hendes død/begravelse eller hendes øvrige livsforløb efter hendes 16. leveår.

Jeg har fra et brev, som Martin Peter Hansens barnebarn er i besiddelse af, viden om at Tekla døde ung. Dette er nævnt i brevet, som er dateret 13.9.1945. Dvs. Teklas alder oversteg ikke 31 år.

Enhver oplysning om Tekla, som er min kones hidtil ukendte halv-faster, har vores store interesse.

Med venlig hilsen
Torben Gregersen

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Torben Gregersen

Hej Bente,

Du har angivet et link til FT 1940, Aggersborg.
Har du fundet Tekla Jeppesen i denne FT?
Jeg har kigget denne FT's 448 sider grundigt igennem og har ikke kunnet finde hende der, heller ikke med et evt. andet efternavn.

MVH Torben Gregersen

Lise Østerberg Bahr

Hej Torben.

Har du set efter på websiden LINDSTRØM (og evt. Carl Tiedemann slægt) ?

Der anvendes også næsten tilsvarende fornavn, dog Serine, ser det ud til.


Se endvidere efter på :
Med venlig hilsen

Lise Østerberg Bahr