søn af min 8xtipoldefar Jens Pedersen Høst i Ansager sogn?

Startet af Kjeld Allan Larsen, 28 Mar 2016 - 00:17

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

en myheritage kilde identificerer Maarten Jensen, som begraves i Ansager sogn 2. pinsedag 1723, som søn af min 8 x tipoldefar Jens Pedersen Høst, fæster i Lund i Ansager sogn - se nedenfo
men jeg har ikke kunnet finde noget belæg for slægtsskabet, men måske er andre kolleger mere ferme endjkeg til eventuelt at verificere slægtsskabet?

mvh

Kjeld

8 x tipoldeforældre – Elle Jensdatters forældre: Jens Pedersen Høst og Johanne Raskdatter
Jens Pedersen Høst var fæster i Lund, Ansager sogn, ca. 1600-1660

Datteren, 7 x tipoldemor, Elle Jensdatters dåb: den 28. november 1650

Ifølge en kilde:
Sønnen Maarten Jensens begravelse
Kirkebog Ansager sogn 1709-1744
Opslag 87, 1723
Eodem die (dvs. Die 2do pentecostes = den 17. maj)
Blef salig Maarten Jensen af kvie begrafven

Klaus Guldager

#1
Jeg ved ikke om du også har denne slægts-side:

https://www.geni.com/people/Jens-Pedersen-H%C3%B8st/6000000007744997540

hvor der anføres i en note:

Efter sin hustrus død oprettede Jens Pedersen Høst et arveforlig, der blev tinglæst på Østre Horne herreds ting. Dette lyder således:"Jens Pedersen Høst, bosidendis i Lund kiendes och giør vitterlig i dete mit obne breff, at eptersom vor Here wed dend timelige døed hagver bortkaldt min Høstru nu salig Johanne Raskdatter, Eptherladendes sig fire smaa umyndige børn, nemlig en søn Morten Jensen och trej døtre Inge, Karen och Elle Jensdatter, som vi tilsammen hafver auflet udi Egteskabf

mvh
Klaus

PS
og
http://familien-dalby.dk/onewebmedia/BOG%202009%20-%20FARVER-SIDSTE.pdf

søg med ctrl+f: "pedersen høst"

Jens  Pedersen  Høst
Fæstegårdmand,  født omk. 1600  Krarup,  Tistrup sogn, Øster Horne hrd, Ribe amt, død
omk. 1660 Ansager sogn, Øster Horne hrd, viet  Johanne  Raskdatter,  børn:  Morten  Jensen  fødtomk.1645,  Inge  Jensdatter født omk. 1645, Karen Jensdatter født omk. 1645, EllenJensdatter født/døbt 28-NOV-1650.

Kjeld Allan Larsen

hej Klaus

Rigtig mange tak for oplysningerne, som jeg ikke kendte til.
Angivelserne for de fødte børn ligger godt nok urealistisk tæt på hinanden, med mindre der er tale om tvillinger eller endog trillinger?
mvh
Kjeld

Christian Konstmann Autzen

Har du set denne - specielt det sidste indlæg:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,432055,604557

At børnene alle - på nær 1 - har fødsel omkring 1645, viser vel blot, at de kan være født mellem 1640 - 1650.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kjeld Allan Larsen

hej Christian

Rigtig mange tak for yderligere henvisninger

mvh

Kjeld

Jens Eg

Hej

I det tidligere...gamle udgave af DIS-FORUM, som der stadig er adgang til, er der een eller 2 forskellige indlæg om Høst familien, prøv derfor også  der.

Jeg har en hel del om Høst grenen bagud i tiden og min slægt har også Høst familien i sidelinie i og omkring 1600 årene.  Evt. mail mig direkte med spørgsmål og jeg skal forsøge at besvare.
Mvh
Jens Eg