Kendsk.t.Bahr + ESMANN, Schrøder/Vosgerau.Viborg/Odense/Søllerød/Vamdrup/Kolding

Startet af Lise Østerberg Bahr, 13 Apr 2012 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.
Jeg har lidt u-udredt - hjælp hertil søges:

DIV byer m.m.
se nedenunder her:

Nogen der har kendskab til forbindelsen til Schrøder og Østerberg Bahr herigennem - eller andre tillknyttede til GETTORF el. nærliggende byer ?? - eller Vestre/Vester Vamdrup, Hjarup / Kolding ??

se også hjemmesiden med slægtsdata dette link:
www.mortenclausen.dk

AD.:
Hvem har kendskab til slægten ESMANN, indgift i Schrøder slægten, med en evt. ane af os, via
Heinrich Claus Bahr, 1804, Kaltenhof, Dänischenwold, Schleswig. og Anna Vosgerau.

Christian Bahr, mejeribestyrer Kaltenhof, Godsdistrikkt Danischer Wold, Schlesvig, død i Hjarup 26.5.1892, gift 2 gange ?

Navne som Friederika Dorthea Cathrina Wöhl, født i Blickstedt, Wulffshagen Gods, Gettorf. Sg (hvad betyder Sg) ? , 9.6.1837, død i Vester Vamdrup 20.4.1873.

Sofie Dorothea Marie Bahr (evt. vores ane-gren) født 17.4. i Hjarup ved Kolding, død i Nyk. Mors 1925.

Frederik Mortensen nævnes uden datoer og sted.

Er der evt. nogen Nielsen tilknyttede  med viden omkring disse?

På forhånd TAK.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr


....

andre indgifte i slægten, forældre etc.:

Laura Christiane Hammershøj der er
i fam. med sagfører, Kammeråd, Justitsråd, Kreditforeningsdirektør, Branddirecteur, Directeur i Creditforeningen i Århus :
Jørgen Victor Esmann, "Lønborggaard", Lønborg, Ringkøbing.

andre:
Annette Margarethe Strøbeck (Aalykkegaard) -  i fam. med
Hermann Jacob Esmann født 3. okt. 18245 i Lønborggaard, Lønborg, Ringkøbing, Kreditforeningsdirektør, Godsforvalter på Aalykkegaard,


andre:
Hermann Hyldgaard i fam med

Ingeborg Sophie Wilhelmine Esmann, Lønborggaard, Ringkøbing, i fam. med

Niels Peter Christian Theilgaard.

Andre fam.navne:
Arnold Mathias Jørgen Friis.
Lalla Maria Sarauw Lausen
Viggo Esmann

Frederik Carl Lütken
Camillo Sophus Reinhold von Jessen
Lovise Magdalene Scheibye
Jens Peter Hammershøj

David Borgen, søn til Jørgen Civtor Esmann ,Lønborggaard

Sophie Lovise Uldricca Schmidth, Århus gift 15. maj 1857 i Vor Frue Kirke, Aarhus

Teksten hopper, så jeg stopper her:
MVH
Lise Østerberg Bahr

Morten Clausen

Hej
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det er du søger, men vil lige rette en misforståelse.
Ingen af Esmann familierne er indgiftet i Schrøder eller Bahr familierne.
Jørgen Esmann og Maren Louise Bahr fik et barn sammen, men blev ikke gift. Barnet lever stadig.
Venlig hilsen
Morten

Lise Østerberg Bahr

Hej Morten Clausen.


Jeg må hellere se på din imponerende hjemmeside igen, nu du nævner endnu en person med Bahr navn - dvs. 3 stk. med Bahr.

Tak for svaret i.ø.

Tak for svar.

Jeg har lige set lidt mere på et link fra dine sider, hvor jeg sjovt nok også finder fælles navn på dit navneindex/aneliste og mine egne anelister - : Dvs. man har bevæget sig i samme kredse ??

ZEPELIN - et ikke helt almindeligt navn heller - vores fra Dargun / Mecklenburg - også slægtsnavnet

PAULI  - har vi også med - men vi er i Stendten Mühle ved  div. i slægten Møllere - dvs. børn og svigerbørn = Böhl/Bahr/Zepelin/Walsleben/Lorenzen/Pauli/Barmerer - (indgifte slægter),

Pauli - er jo  ikke et helt almindeligt slægtsnavn - må være ført videre fra Tyskland - der er sikkerrt flere koblinger.

Jeg har 9 generationer fra Flensburg, og hvoraf nogle var skibbere, leverede mursten fra Flensburg, til bl.a. Rosenborg og Christiansborg - andre var på Sct. Croix - Storkøbmænd og amtmænd.... der er så meget jeg endnu ikke selv har fået læst, så det går lidt langsomt med min egen forskning - gotisk er ikke så neemt at læse, hurtigt - og vores slægtsbog er på 100 sider, - våbenskjold EN GÅENDE BJØRN....

Der findes en gren af von Bahr slægten via Vorpommern/Sverige - adlet på Riddarhuset i Stockholm i 1719 adel nr. 1648 - og både Østerberg og Bahr var på Gotland - hvor der er omfattende materiale omkring Bahr slægt.

Min ene ane var ophavsmand til en tapetvarefabrik i Flensburg. En del udvandrede til USA - og du kan se lidt omkring Nissen slægt / Jane Bucka, og tante Anna (Tulipanhuset i Dragør). De var også i slægt med hinanden, fra Grosse Strasse i Flensburg.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr




Lise Østerberg Bahr

Hej Morten.

Hvad jeg søger???

Jamen, jeg søger jo efter aner, til slægtstræ(erne) -.

Du kunne måske med fordel se på www.Adelby.com, hvor mange af mine aner i mere enc 10 generationer har rødder/slægt  (hvor også slægtsnavnet KELLINGHUSEN fremgår.

Det kunne jo være indgangsvinklen til min forskning - eller rettere een af indgangsvinklerne. Vi taler jo om aner og anetavler langt langt tilbage i tiden (også)

Med venlig hilsen

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Du kan måske alligevel hjælpe mig:

Jeg har (ligesom du har på din aneliste/navneindex) opl.om:

Daglejer Heinrich Claus Bahr, født på Kaltenhof Godsdistriks Dänishwold, Schleswig, 1804 - og gifter sig med Anna Vosgerau. (V - udtales F)

Deres søn:
Mejeribestyrer Heinrich Christian Bahr, Kaltenhof Gods, dør i Hjarup 26.5.1892.

Gifter sig med Friederika Dorthea Cathrina Wöhl, født i Blinckstedt, Wulfshagen Gods, Gettorf,  en dato 9.6.1837, og dør i Vester Vamdrup 20.4.1873.

Barn:
Sofie Dorthea Marie Bahr, født 17.4.1859, i Hjarup ved Kolding, dør i Nyk. Mors 1925. Hun bliver gift med Frederik Mortensen.

Ser du på Kaltenhof omkring bønderne der koloniserede blev indsat på Kaltenhof, ser du div. navne, bl.a. Bahr.

30.000 ha. - i forening, Koloniserede/nedsatte sig/til at nedsætte sig (der havde vist været en konkurs og en brand med tab af 300 køer - ind imellem)


Familierne:
Otto Meetz, m.fl.
Wollberg, fam, Ivens.
Heinrich Bruhn, Paul Giese,
Friedrich Wittern
Detlef Früchting
Ernst Schrøder, Helmut Schrøder,
Adolf Markwardt - staves forskelligt.
Johannes Eickmeyer
Michel Möller
Wilhelm Gätje
Rudolf Göttsche, Hans Sepke
Karl Voss
Georg Thiedemann, Schäfer Missfeldt
Wilhelm Krohn, Willy Kruse
Emma Bahr, Hans bahr


Kender du til flere af disse slægter på Kaltenhof - eller noget der kan forbinde Bahr fam.medlemmerne med Flensburg slægten Bahr - der var møllere i hele området (husk grænseændringerne) ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr




Lise Østerberg Bahr

....
nå ja, nu kan jeg godt se at Esmann står lidt større end de andre navne, men de ER altså beslægtet.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Morten Clausen

Hej Lise
Lige en rettelse: Heinrich Christian Bahr er søn af Hinrich Claus Bahr og dennes anden kone Anna Catharina Schurbeck.
Heinrich gifter sig også 2 gange. Anden gang med Lovise Caroline Elisabeth Schrøder, som i øvrigt døde i Hjarup 25/2-1905.
Venlig hilsen
Morten

Lise Østerberg Bahr

Hej Morten.


OK, så passer vores 2 infos ikke - hvis er rigtigt ?

Jeg har en Anna Vosgerau som hustru til daglejer Heinrich Claus Bahr, født på Kaltenhof, 1804, godsdistrikt Dänisch Wold, Schleswig.

Det havde jeg skrevet, men jeg har det med at miste teksten ind imellem.

Schurbeck navnet har jeg set hos en anden slægtsforsker - mener jeg - nu må jeg retur til bladene - ikke i dag.

Deres søn hed Frederik Mortensen.

Hvor mange gange har Heinrich Claus Bahr og Christian Bahr så været gift ?

Jeg må lige efterprøve SCHURBECK, naturligvis. Tak for din info omkring hende.

Jeg har i den forbindelse tidligere også forsøgt at lukke slægt WÖHLK & SKØRBÆK op på :

Ad.:
Christian Bahr, må denne have været gift med Friedika dorthea Catharina WÔHL, født i Blickstedt, Wulfsgagen Gods, Gettorf, Sg. 9.6.1837, og død i Vester Vamdrup den 20. april 1873.

www.familitreemaker.genealogy.com/..../UHP-Index.ht

men der stod FORBIDDEN på øverste og eneste linie.


HVORDAN ÅBNER MAN DENNE mon web.side ???
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej Moten Clausen.

Interessant nok at finde på RootsWorld.Ancestry.com web. sider:

Anna Magdalena Margaretha BAHR døbt i Dänischenhagen, Sprenge, Schleswig-Holstein.  10. juli 1754 og død den 31. maj 1796

Anna Magdalena Margaretha BAHR er datter af:
FAR: Hans Heinrich BAHR født  1727 i Surendorf, Schleswig Holstein. datoen (måske dåben) 17. april 1733
MOR: Anna Margaretha Dorothea VOSGERAU, født 16. november 1727 in Sturenhagen, Schleswig Holstein. Hun gifter sig med Erhart Friedrich KOBARG.

nogle øvrige indgifte i disse slægter i Eckernförde:
HARM/HARMEN,THIER, MISSFELD, HOLST, BASIKE, (Claus Basike der jüngere) se på Linie Gettorf, Pretz, ...
http:/baasch-flintbek.de/linier_gettorf.htm.... m.fl.


bl.a. Engel Baasch, Gretje Bahr- Gretje Bahren, og Annecke Basch, 26.3.1684 - fra Freesenhagen m.fl.

SÅ VOSGERAU og BAHR ER altså beslægtede OGSÅ. Naturlig fam. konstallation dengang - som under krisetider i øvrigt.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Har ingen kendskab til SCHRØDER sammenholdt med VOSGERAU og også ESMANN slægt - fra Nordtyskland (engang dansk) ?? DänischenWold, Kaltenhof Gods og omegn ?

Fortsat søgning omkring emnet pågår.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Morten Clausen.

Det lader til at DU har kendskab til slægten, siden du ved, at barnet til Jørgen Esmann og Maren Louise Bahr stadig lever

Vil du dele flere af dine oplysninger med mig ?

Jeg har flere indgangsvinkler at gå ad, men vil jo gerne benytte den Rigtige.

På forhånd tak for din venlighed

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Morten Clausen

Hej Lise
Jeg har ikke yderligere oplysninger, end dem du finder på min hjemmeside:
http://www.mortenclausen.dk/GEDHT/fam063xx/fam06328.htm
Venlig hilsen
Morten

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Ad.: www.hansti.de/kaltenhof/geschichte_domaene_kaltenhof.pdf

De der selv kan læse tysk:

Men se lige på historiske sider fra KALTENHOF GODS, Grev Georg Reventlow, og om godsets historie, og de fam. der senere fik mulighed for at bosatte sig (han blev nemlig "træt" af at eje dette sted):

Willi Rosenhagen skriver senere om fam. Bahr/Bock er de sidste der bebor stedet. der af de gamle mursten, byggede 2 nyt huse senere - beliggende i Schulstrasse (= Skolegade)
Bahr/Bock - .

Kaiser Wilhelm II var på et tidspunkt involveret i sagen, og det hævdes at der i Østerberg slægten (var en (frilledatter/datter af ham ? Ane Østerberg ? - hvis slægt var fra Sverige, SKOLEMESTEREN  malmøhus len, tog til Ringkøbing egnen, men ville have været til USA, og havde slægt i TYSKLAND. Han havde 19 børn og havde været gift med 3 hustruer, lidt sjovt for mig, idet jeg jo har begge navne i min slægt !

indimellem blev disse familier indsat på stedet/ eller købte jordlod enten alene eller sammen - må man finde i teksten selv:

Meets, Ivens, Giese, Wittern, Früchtling, SCHRØDER, Gätje, Markwadt, Eichmeyer, Möller, Thiedemann, Krohn, BAHR, Göttsche og VOSS.

Mere info omkring disse modtages med tak.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Max Vosgerau, * i Kiel 30.12.1895, død i Kiel  22.03.1924, gift i Kiel 23.03.1921 med
Magdalena Sophie Lamp, * 09.07.1899, hun gift 2.g. 26.04.1927 i Kiel med Hermann
Schröder, dr.med. & arst i Kiel (Pastor Sch- & Völkl)
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

God aften Regelsen.

Netop tilbage til tasterne en kort stund, ser jeg dit indput. Tak for det.

Hvad mon arst. betyder ? Vöhlk/Wöhlk har jeg set et sted i mine notitser, så jeg vil lige se dem efter i sømmene en gang.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anyway, tak.

Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

Hej.


Der er fundet :

Muus,  + Fog, også se via Holstebro via + Graakjær slægten heri.
Ad. bl.a. Sørup Hovedgaard) slægt Fog Muus Bendtz
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Bent Hyldgaard

Du kan google David Esmann Hyldgaard, i parentes, så kan du se en stor del af Esmann og hyldgaard familien, har du svært ved at finde det, kan du skrive på min mail.
Bent Hyldgaard