Kirke Syv- Snoldelev-Roskilde ,Margrethe Jensdatter 1755

Startet af Jette Frederiksen, 19 Mar 2016 - 10:25

Forrige emne - Næste emne

Jette Frederiksen

Hej

håber jeg kan be om lidt hjælp.

Jeg har Margrethe Jensdatter f ca. 1755  Snoldelev, Roskilde  , den Margrethe jeg finder har en far som bare står som Jens Smed . Snoldelev Sogn Enesteministerialbog  1697-1776 opslag 104

Hun blev gift med  smeden Johan Unger i 1775 Snoldelev, under tegnet af Jens Hansen og Peder Mortensen,
Snoldelev Sogn Enesteministerialbog  1697-1776 opslag 23

Smeden Johan Unger og Margrethe får tre børn

1. Johanne Johansdatter, f. 1775, Snoldelev, Roskilde ,d. 22 Mars 1850, Lejreborg   (Alder 75 år)
2. Friderich Hansen Johansen  f. 1777, Kirke Syv  sted, begr. 11 jan. 1778, Syv kirkegård, Kirke Syv,
*3.Anne Marie Johansen (Johansdatter),f. 1779, Syv sogn  sted,   d. 26 jun. 1860, Lejre,Danmark(Alder 81 år)*

I 1779 er de i Syv Sogn der de får det sidste barn.

jeg finder et skifte på Aurelia Clemons og der er en Margrethe Jensdatter nævnt som gift med Johan Smed i Kirke Syv

Jens Jensen Smed i Hoye Taastrup 18 Oct 1780 pg 350
WIFE: Karen Hansdtr
BRO: Nicolai Jensen Smed i Wallensbech, Kongens gods
Henrich Jensen Smed i Snadelov Hadstrup
Hans Jensen Smed i Ramsoelille
Anders Jensen 10
Christian Jensen 7 begge i Snad:Hadstrup hos bro.
SIS: Margrethe Jensdtr = Johan Smed i Kr.Syv
Kirsten Jensdtr 20
Margrethe Jensdtr 14 begge tiene i Haverdrup
gd: Soren Christophersen Smed i Hoye Taastrup
wgd: Jens Rasmussen Smed i Torslundemagle
[Bidstrup gods, Book 10 1772-1783; film 41098]


Margrethe skulle være søster til Jens Jensen som er død i Høje Tåstrup, jeg undersøger de to drenge :Anders Jensen og Christian Jensen i Lægdrullen som i skiftet bor hos sin bror , deres far er Jens Nicolajsen, jeg finder også de ældste drenge født og samme far. Alle født i Snoldelev -Hadstrup


Er det her min Margrethe Jensdatter mon tro? Hvorfor er vigelsen undertegnet med Jens Hansen...finds det to Margrethe som er gift med en Johan Smed i Kirke Syv? Jeg er helt gået i stå...håber der er nogen som kan hjælp mig med de løse ender. Jeg ser ingen af de mulige søskende (drenge)ved nogen af Margrethe og Johan børns dåb , bare en Kirsten Jensdatter fra Haudrup i 1779 ved Anne Marie Johansdatters dåb.

Syv Sogn Enesteministerialbog 1759-1814 opslag 23


Tak på forhånd

Poul Erik Edsen-Johansen


hej
Jens hansen og Peder
er forloverne ved trolovelsen herunder

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=205855&side=23&kb=KB:%20Roskilde,%20Tune,%20Tune%201697-1776%20FKVD%20%28EM%29&height=673

Vielsen er herunder

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=205855&side=36&kb=KB:%20Roskilde,%20Tune,%20Tune%201697-1776%20FKVD%20%28EM%29&zoom=&height=673

Hvis Jens er hendes bror

passer det jo meget godt at hans datter Kirsten Jensdatter er med til anne marie´s dåb, hun må jo være 18-19 år gammel

mon ikke det er din Margrethe

mvh
poul e
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Jette Frederiksen

#2
Hej Poul E
Tak for svaret.

Kirsten Jensdatter er også datter af Jens Nicolajsen ,hun er f 1757 ,så en søster til Margrethe Jensdatter .


Om NU Jens Nicolajsen er far til Min Margrethe Jensdatter så står han bare som Jens Smed ved dåben

1755; Margrethe Jensdatter : Jens Smeds Daatter baaren af Lars Møllers Daatter Margr. i Gadstrup
Faddere Svenddene i Wedde?? (Veddelev/Vedeløv?) Anders Hansens, Mikkel Olsens og Peder
Christoffersens hustruer og Niels Nielsen.

(Svenddene i Wedde? kan godt være Veddelev/Vedeløv...Jens Nicolajsens mor er gift med Christen Jensen i Veddelev)

Snoldelev Sogn Enesteministerialbog 1697-1776 opslag 103


men ved alle de andre børns dåb  (og de er mange ) står han som Jens Nicolajsen smed og om jeg nu kikker på faddere  så er det næsten samme faddere ved alle dåb.

Jens Nicolajsen må være død efter 1770-1771 , men jeg finder inget skifte ej heller hans død i Snoldelev..et skifte må kunne fortælle om det er mine aner!


Forsat god Påske

MVH Jette Frederiksen
Helsingborg



Jette Nielsen

Hej

Han lever i 1771, det er ikke sikkert der er et skifte:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Jens Smed Mandens erhverv:  lever af sit Smede haandv. og af det hands børn betler
Mandens alder:  62 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  49
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Snoldelev Herred:  Tune
Amt:  Roskilde Stednavn:  3
-------
Mvh
Jette Nielsen

Jette Frederiksen

Hej Jette Nielsen

Det er meget flot  det du har  fundet i Oeders Eftr   :) Håber det er mine.


Jeg  var på Aurelia Clemons igen , ledte efter noget som jeg måske kunne bruge, har også kikket i Univ Gods skifterne men det er ikke let finde noget jeg ikke ved hvem er. Eller om det her har noget med mine at gøre




Hans Jensen Smed i Svogerslov                12 Nov 1783      pg 481
WIFE:    Maren Jensdtr
BRO:     Rasmus Jensen Smed i Tierebye, Khvn Magistrats gods
½ BRO:   Peder Hansen     = Maren Hansdtr inds i Skov Hadstrup
½ SIS:   Maren Hansdtr    enke = afg. ... Smed i Snad:Hadstrup, Univ.gods
            CH:  Henrich Jensen Smed i Snad:Hadstrup (for his moder)
wgd: Niels Jensen gmd sognefoged i Svogerslov, Univ.gods
[Bidstrup gods, Book 10 1772-1783; film 41098]


Men hvem var Maren Hansdatter gift med og enke efter
om jeg kikker på FT 1787 på den Maren Hansdatter som bor hos en Søn Hendrik Jensen så har den Maren været gift 2 gange i 1787 , den her familie er ikke nem...det har ingen af mine været,
Jeg forstår ikke, at jeg fortsætter år efter år ...hahaha



Roskilde, Tune, Snoldelev, Hastrup by, , , FT-1787
Hendrik Jensen 35 Gift Mand. Husmand og byens smed 
Birthe Andersdatter 26 Gift kone.   
Jens Hendriksen 1 Ugift Barn   
Maren Hansdatter 66 Enke Mandens moder. Almisselem



Kilde:  FT-1787 Kildehenvisning:   

Husstands-/familienr:   
Navn: Maren Hansdatter  Køn: K 
Alder: 66  Civilstand: Enke 
Stilling i husstanden: Mandens moder.  Erhverv: Almisselem 
Nr. ægteskab: 2  Sogn:  Snoldelev Herred:  Tune
Amt:  Roskilde Stednavn:  Hastrup by
Indtastningsnr:  C5445 Løbenr.:  348


MVH Jette