Christen Christensen Agesen i Tranum s., Ø. Han H., Hjørring Amt

Startet af Erling Agesen, 26 Mar 2016 - 00:39

Forrige emne - Næste emne

Erling Agesen

Jeg mangler oplysninger om Christen Christensen Agesen og hans familie i Tranum Sogn, Øster Han Herred, Hjørring Amt.

Fra Lerup-Tranum kb. 1742-1814 har jeg følgende:
1764, 8. marts troloves Christen Christens. Agesen og Kirsten Christensdtr. af Tranum, og samme år,
1764, 22. juni vies Christen Christens. og Kirsten Christensdtr. - AO 229
1766, 29. jan. døbes Christen Agesen Christensen og Kirsten Christensdatters søn, Christen - AO 98
1768, 23. okt., døbes Christen Aggesen Christensen og Kirsten Christensdatters datter, Maren - AO 101
1775, 25. maj, døbes Christen Aggesen og Hustrus søn, Jens - AO 111
1778, 9. aug. døbes Christen Agesen og Hustrus datter, Kirsten - AO 116
1779, 28. febr. begraves Christen Agesens datter Kirsten i Tranum - AO 447

I alle opslag bor familien i Tranum - det må være Tranum by.

Iflg lægdsrullen (Aalborghus 1790 og 1793 og Hjørring 1795 mm) skal der også være en søn Poul,
født 1770-72; ham har jeg ikke fundet døbt i kirkebogen. 

En Kirsten Christensdatter, 49 år, af Tranum findes død/begravet 18. novbr. 1781 - AO 263.
Det kan godt være hans kone, men sikker dokumentation herfor kan jeg ikke se.

I folketællingerne 1787 findes ingen med navn Agesen, og ingen Christen Christensen med passende alder.
Hans evt død/begravelse er heller ikke fundet, og FT 1801 giver indtil videre ingen sikre spor.

De 3 børn, Christen, Maren og Jens, findes formentlig som tjenestefolk i folketællingen; de er alle fundet gift efter 1801 og boende i hhv. Tranum, Lerup, og Skræm sogne.

Mulige oplysninger om Christen Christensen Agesen og ægtefælle, og hans forfædre modtages gerne og med tak.

Med venlig hilsen
Erling Agesen

For en ordens skyld skal jeg oplyse, at familien er efterlyst tidligere (2008)
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,476649,476952

Venlig hilsen
Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Erling Agesen

En supplerende kommentar:
Christen Christensen Agesen i Tranum er nu fundet død/begravet 31. juli 1808, 80 år gammel.
Lerup-Tranum Kb. 1742-1814 (FVKD), Side 315b  -  AO 275
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=166091#166091,27901641

Han skal altså være født omkring 1728  -  fødested ukendt !!

Og i folketællingerne 1787 og 1801 finder jeg stadig ingen Christen Christensen med en passende alder !!

Erling Agesen

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Lindy Kirkensgaard Kær

God formiddag Erling
1776 og 1777 var Christen Agesen fæster under Bratskov af et hus i Tranum by, hartkorn på 2 album og med fæstebrev fra 1764.
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lillian Larsen

Til Erling

Du ved sikkert at der findes mange AGESEN på Øland- se opslag 7 i Brovst 1729 -

Hilsen Lillian

Erling Agesen

Tak for kommentarerne.

Lindy,

1776 og 1777 var Christen Agesen fæster under Bratskov af et hus i Tranum by, hartkorn på 2 album og med fæstebrev fra 1764.

Er det en oplysning, du har fra nettet ?
Jeg har kigget på RA og FamSearch, men finder ingen Bratskov fæsteprotokoller her.

Lillian,

Du ved sikkert at der findes mange AGESEN på Øland- se opslag 7 i Brovst 1729 -

Jo, Christen Larsen Agesen, født 1797 i Skræm, boede på Øland fra ca. 1822 til sin død i 1877.
Han var gift 3 gange, og far til mindst 22 børn.
Selv havde han 13 søskende i bl. a. Haverslev, Tranum, Brovst, Gøttrup, og Jetsmark (dog ikke alle brugte tilnavnet Agesen).
Opslaget Brovst 1729 nr. 7, som du henviser til, synes jeg ikke siger mig noget - er det et gl. opslag-nr.?

Venlig hilsen
Erling

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Lindy Kirkensgaard Kær

God eftermiddag Erling

Oplysningerne har jeg fra min egen afskrift, lavet sidst i 90'erne, af Specification 1776 og 1777 over godsernes fæstegods i Aalborghus amt.
Tilstanden af papirerne i pakken var meget dårlig og kort tid efter, jeg lavede min afskrift, blev der i Viborg, lukket for adgang til pakken.
Desværre har jeg mistet arkiv nummer og pakkens navn, men det må vel kunne findes igen.
Specificationerne indeholder en forside for hver gods, på Bratskovs står der blandt andet »en skifte protokol indrettet 1766, en fæste protokol 1719 og en hoved og casse-bog indrettet udi indeværende aar«
Desværre eksisterer kun skifte protokollen i dag!
Derefter kommer et skema med fæsterne.
Bratskovs skema med »sognernes, byernes og beboernes navne - hartkorn - aarstall af fæste reverser/fæste breve/qvitterings bøgger - vedtegning«
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lillian Larsen

Til Erling


Undskyld at jeg ikke forklarede nærmere - men et stort gæt


10 Trinitatis et uægte barn Christen - et uægte barn af Anne Christensdatter af Tranum sogn da hun tjente Jens Kiøbmand i Brovst.

Hilsen Lillian

Erling Agesen

Lindy,

Tak for oplysningen.
Pakken er sikkert ikke tilgængelig, men jeg kan da forsøge næste gang, jeg er i Viborg.
Foreløbig noterer jeg dine oplysninger.

Lillian,
Tak for henvisningen.
Nu har jeg set på opslaget igen. Der er udlagt en barnefar, som hedder Niels ___.
Selv om fødselsåret passer, har jeg svært ved at koble til Christen Christensen Agesen (den ældre) i Tranum.

Med venlig hilsen
Erling

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Lindy Kirkensgaard Kær

Godaften Erling
Pakken findes i daisy ved at søge på Specifikationer over udstedte fæstebreve
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland