Findes det et supergodt GRATIS program?

Startet af Mik Severinsen, 25 Mar 2016 - 00:51

Forrige emne - Næste emne

Mik Severinsen

Jeg har brugt myheritage i den gratis version. Jeg er blevet advaret imod at bruge penge på det, da nogle siger, at det er bondefangeri og man ikke kan komme ud af det igen, hvis man først betaler. Er dette i øvrigt korrekt? Jeg læste f.eks. under betingelserne, at når man betaler, så står der at ens medlemskab automatisk bliver opdateret én gang om året. Det synes jeg ikke lyder betryggende, for så har man måske ikke valget?

Nå, den gratis version kan nu også bruges. Men det er ret irriterende, at der er en del guldkorn, som man ikke har adgang til. Jeg har så brugt geni.com som supplement og den har også givet gode hits af og til.

Men jeg savner et program, som for det første er 100% gratis - og hvor brugerne bare frit kan udveksle oplysninger til hinanden uden restriktioner. Hvor der f.eks. ingen begrænsninger er på, hvor mange slætninge man må have (det er der også på myheritage i den gratis version). Findes et sådant program overhovedet?




Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Mik

Der er jo sjældent meget der er gratis. Hvilket program der er det bedste er nok afhængig af hvad du foretrækker rent funktionsmæssigt og visningsmæssigt.

Personligt foretrækker jeg at jeg har min slægtsdatabase lokalt på min egen computer, og at den understøtter alle egenskaber i GEDCOM (ethvert slægtsforskningsprogram med respekt for sig selv og sine brugere bør egentlig kunne lave en standardskompatibel .ged/GEDCOM af databasen, men det er der mange der ikke kan).

Desuden foretrækker jeg at programmet koster et engangsbeløb; ingen abbonementshjemmesider til mig (udover denne forening, naturligvis – der er flere gode fordele og den bliver næppe opkøbt af et udenlandsk selskab som jeg har set det ske for så mange andre slægtsforskningssider igennem tiden).

Så vidt jeg ved er den eneste gratis, og samtidig bedste, mulighed for helt ubegrænset at matche andre slægtssøgende Lars Kristian Lundins gedcomp som kan sammenligne .ged filer:

http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Jeg sender ca. årligt en opdateret udgave af min lokale slægtsdatabase, og så får jeg i den følgende tid en lind strøm af nye "matches" fra andre slægtsforskere der kigger på samme mennesker. Gedcomp er enormt præcis.

Ovenikøbet får jeg en mail om mulige fejl i din database (fx. datoer for død der ligger efter begravelse, for unge/gamle mødre, fædre der dør over 9 måneder før deres barns fødsel, osv., blot et par eksempler – der er virkelig mange faktorer der bliver undersøgt).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Marianne Kiel Hein

Legacy kan rigtig meget....
Også den gratis model.
Desuden er den på dansk :)

Christian Konstmann Autzen

Gratis programmer ?

Nu er noget jo egentligt aldrig helt gratis - der vil altid være et eller andet, som er koblet til. Og dette noget vil så på et tidspunkt give problemer for brugeren - f.eks. ved at et gratis program næppe bliver opdateret og med rettelse af de fejl, som altid vil forekomme.

Har man så anskaffet sig et "gratis" program, så kan det være dyrt at skulle over på f.eks. et andet "gratis" program, f.eks. ved det store arbejde der så er med at flytte sine data.

Mange slægtsforskningsprogrammer koster et engangsbeløb (f.eks. omkring 500 kr.) - og så ligger det på din egen pc'er, og bliver løbende opdateret. Om det så skal være f.eks. Brothers Keeper eller Legacy eller et andet, er så helt op til brugeren/køberen selv at afgøre.

Men - anskaf nu et rimeligt kendt program, for hvorfor "indlægge" løbende og kedelige fremtidige ærgrelser for dig selv.

Og - hold dig meget gerne fra programmer som ligger på nettet og giver smart matches; disse smart matches skal altid efterkontrolleres; heller ikke her kommer noget af sig selv.

I dag ligger der utroligt mange data/navne på nettet, og som kan findes via googling; og det kan så erstatte smart matches, og skal iøvrigt også altid efterkontrolles.

Når man er kommet godt igang med sin slægtsforskning, så stiger antallet af navne i sin database eksplosivt - og kommer meget nemt over 1.000 inden for det første år; og følgende år tilkommer mange flere.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Claus Nissen

Hej Mik

Når du er bekendt med MyHeritages on-line program kan jeg anbefale dig at benytte Family Tree Builder der er MyHeritages Stand Alone program. Jeg hart benyttet det i mange år nu og det virker rigtig godt.

Det er gratis og der er ingen restriktioner på antallet af personer du kan have i dit træ. Jeg kører på det nyeste version 8.0 som jeg ingen problemer har med.

Du får de samme faciliteter som i On-line versionen og dermed også de henvisninger som du skal betale ekstra for at få adgang til.

Så benytter jeg de gratis databaser sa.dk, FamilySearch.org samt danishfamilysearch samt Google søgemaskinen til at finde yderligere informationer om mine aner.   

mvh

Claus

Anne Marie Holck

Citat fra: Marianne Kiel Hein [34222] Dato 25 Mar 2016 - 07:45
Legacy kan rigtig meget....
Også den gratis model.
Desuden er den på dansk :)

...og det opdateres jævnligt. Standardudgaven er gratis, og ønsker man på et tidspunkt at udvide standardudgaven til Deluxe-udgaven, så koster det et engangsbeløb på 29.95 USD, altså rundt regnet 180 kr., hvorefter man i øvrigt kan bruge programmet i årevis uden beregning.

Knud Aagaard

Hej

En mulighed kunne være Gramps https://gramps-project.org/ det er gratis og oversat til dansk, og så opdateres det jævnligt, nuværende version er 4.2.2
Hilsen
Knud Aagaard

Jamie Jeanett Jaconelli

Du kan også bare vælge et internetbaseret program! Feks. php programmet kiwitrees eller webtrees! Programmet er gratis. Dog skal du have adgang til en server din egen eller ved en host! Ved brug af winamp, vil det så kun ligge lokalt på din pc!