Christopher Mortensen Tugt, Rasp og forbh. Chr Fængsel Landmililtair-Eta1833 1+2

Startet af Anita Kristensen, 23 Mar 2016 - 08:25

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Hej

Jeg mangler et par enkelte ord på dette "mandtalopslag" under forbrydelse og under anmærkning.
Dette er den højre side af bogen (den anden halvdel af opslaget)

På den venstre side af bogen står:

No:
9

Navne:
Christopher Mortensen

Fødested:
Amnisse
Frederichsborg
Amt

Alder:
(50, 51,56,57,58 = under hinanden og overstreget efterhånden)
59

Er givt, har
Børn og
i saa Fald
hvor mange:

Givt, 1 Søn,
2 Døttre

Hvad han inden han kom
i straffeanstalten har været
og hvis han har lært et
Haandværk da hvilket?:

Fæstnings Slave
Glarmester svend

Indkom:
1830 Juni
aug 21

HER ER SÅ DEN SIDE DER ER VEDHÆFTET, HVOR JEG MANGLER LIDT :-)

Paa
hvor lang
straffetid:

I Rasphuset
Livstid

Forbrydelse:
? i
kam? og
qvalificeret Tyverie

Efter Retsdom
samt Datum
af Dommen og
den Kongelige
Resolution:

Garnisions
Krigsret
Dom i Kbhavns
Fæstning a 22
Dec 1829 og Kon-
gelig Resolution
Af 15 January 1830

Anmærkning:
Kagstr?(ygning?)
Ifølge Kongl Resolution
af 19 Juni 1840 saavidt
Deri? her? Dom
Ifølge Kongl Resolution
af 18 Juni 1841 overflyttet i
Tugthuset


Anita





[vedhæfting slettet af admin]

Thomas Kryhlmand

#1
Slettet (blev lidt sent opmærksom på, at opgaven var stillet to gange)

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Jørgen Thue Pedersen

#2
Hej Thomas,

Ja det er fra to forskellige årstal, men det samme der står.

Denne her er fra 1833, den anden som jeg lagde billet ind på er fra 1842.

Det der ikke er med i denne her, er:

den 28 Juni 1844
overflyttet 1 Forbdhuset ifølge
Kongelig Resolution af 14 Juni
1844    Død d 9 Marts 1847


Iøvrigt forekommer det mig, at der har været arbejdet med (næsten?) det samme engang sidste år.
Men det ved jeg ikke pt om jeg har ret i.

mvh

Jørgen

tilføjet:
Nu fandt jeg det, som jeg hentyder til:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,98349.msg520474.html#msg520474

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,98347.msg520472.html#msg520472

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,98293.msg520145.html#msg520145
mvh
Jørgen

Thomas Kryhlmand

Hej Jørgen,

- ja, der var noget bekendt ved den tråd.

Men jeg var nu ikke i stand til at identificere de tidligere 'indslag'. Jeg har nemlig holdt en MEGET lang pause her på kanalen, og den manglende rutine er nok årsagen til, at jeg ikke umiddelbart kunne genkende indholdet.

Så nu tager jeg mig nok lige en ekstra pause på et par måneder i irritation over at have brugt en time++ på nærværende opgave.

Den tid havde nok været bedre anvendt med den elektriske mosfjerner ude på plænen . . . . ;o]

Venlig hilsen

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Anita Kristensen

#4
Hej Thomas og Jørgen

Ja - det er en værre en jeg har fat i der, for han røg ind og ud (flygtede) så mange gange, at han florerer i rigtig mange mandtalbøger og fortegnelser over fanger i årene imellem 1827 og 1844. Og nogle steder er noget af det præcis det samme der står, fordi de blev ved med at flytte de gamle oplysninger med over :-)

Og hvor er det godt husket med dem jeg har fået hjælp til tidligere her. Jeg talte lige, at jeg nu har fra 10 forskellige bøger. Men der er så nok en del af dem, som jeg har kunnet, fordi jeg så har kunnet se, at det var det samme som stod på dem der var tydet her :-)

Jeg kikker altid og sammenligner med de andre mandtal opslag. Ellers havde jeg heller ikke selv kunnet tyde så meget af dem som jeg har. Så dygtig er jeg desværre ikke til at tyde.

Jeg havde godt nok ikke opdaget, at det er det samme der står under "Forbrydelse" nemlig " Undvigelse i komplot" for det er da nøjagtig det samme som der står på det andet opslag.Det beklager jeg.
Og det under anmærkninger er så også bare i vinkel nu, da jeg kan nappe det fra den fra 1842 :-)

Tusind tak for hjælpen.

Jeg håbede/tænkte ikke, at der var nogen der brugte tid på det samme, fordi jeg havde skrevet, at det kun var disse enkle ord der manglede og beklager, at jeg ikke havde set, at nogle af de manglende ord var de samme. Jeg havde kun lagt mærke til, at der var tilføjet noget - og at det noget, var noget jeg ikke kunne tyde.

Anita