Vielse - Peder Lauridsen Mose og Jensine Jakobsen - bosat i Sdr. Nissum i 1893

Startet af Torben Gregersen, 21 Mar 2016 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Torben Gregersen

Jeg efterlyser det sogn, hvor min oldefar og oldemor blev gift.

Min oldefar var: Peder Lauridsen Mose – født 13. december 1868 i Sdr. Nissum Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt.
Han blev konfirmeret d. 1. april 1883, søndag efter påske i Sdr. Nissum Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt.

Min oldemor var: Jensine Jakobine Petrine Mose (født Jakobsen) – født d. 2. august 1869 i Raasted Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt.
Hun blev konfirmeret i Staby kirke d. 21. april 1883. Konfirmationen er noteret i kirkebogen for Madum Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt.

Jeg ved, ud fra folketællingen 1940 fra Sdr. Nissum Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt, opslag 74, at parret blev gift d. 17. marts 1893.

Hvor blev de gift d. 17. marts 1893?

MVH
Torben Gregersen

Arne Feldborg

I hvilke sogne har du selv søgt.?

Ved det første barns fødsel står det på den tid ofte noteret hvor og hvornår forældrene er viet, har du checket  det.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Torben Gregersen

Tak for forslaget.

Jeg har tjekket kirkebogen for det første barns fødsel/dåb. Forældrenes vielses-sted/dato er desværre ikke angivet der.

Jeg har tjekket alle vielser i året 1893 i alle sogne i Ulfborg Herred i Ringkøbing Amt.

/Torben

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Torben Gregersen

Mange tak for svar!

Jeg havde hovedfokus på Madum Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing amt - og tænkte ikke over at vielsen kunne foregå i en kirke i et helt andet sogn/herred.

MVH Torben

Gitte Johansen

#5
De er viet i Madum, indskrevet i Tim.



Madum Sogn, det mindste i Herredet og Anneks til Tim i Hind Hrd., omgives af dette (Vedersø, Tim og Thorsted S.), fra hvilket det for en Del skilles ved Madum Aa, samt Ulvborg og Staby Sogne. Kirken, omtr. midt i Sognet, ligger c. 2 1/4 Mil N. N. Ø. for Ringkjøbing og 3 1/4 Mil S. S. V. for Holstebro. De i Midten temmelig lavtliggende, jævne Jorder ere sandede, dog hist og her med stærkt Lerunderlag, med store Hede- og Flyvesandsstrækninger mod N. og Ø. Af Plantager nævnes Madum Pl., 150 Td. Ld., anlagt 1883, og Madumflod Pl., 231 Td. Ld,, anl. 1900. Gennem Sognet gaa Landevejen fra Ringkjøbing til Lemvig og Holstebro samt den vestjydske Længdebane.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com