Cuxbul og Søndergaarde i udlagte arkivalier 26/02 2016

Startet af Egon Hansen, 20 Mar 2016 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

I listen over udlagte, langt nede på siden finder jeg Tønder og Højer herreder, oplysninger om Coxbul og Søndergaarde -SA 230781.
AO 3 og frem " Festebrev for Ingeborg Fadder---- 1698 " og nogle registre for jordegods og  i bl.a. Emmerlev sogn, S.Sejerslev, N.Sejerslev m.m- " fra 1713 til 1721, og senere AO 22 "Festebrev for Gøddert Hansen 1728" og "Hebungs Register 1759" for den lang række navne ligeledes fra Emmerlev sogn.
Det kniber mig lidt med det tyske, men jeg mener at have forstået så meget at det er bønder og husmænd som er fæstere  under de to gårde under den slesvigske del af Emmerlev sogn.
Jeg har tidligere via en henvisning her fundet jordebøger fra 1651 og 1656 fra de to gårde og set flere aner nævnt og ved at en Erik Hansen,søn af Hans Hansen og Ingeborg Eriksdatter i 1752 har sin fædrende gård.i Nørre Sejerslev, men jeg kan ikke finde ham i 1759 registret og heller ikke Ingeborgs far Erik Rasmussen som havde gården før Hans og Ingeborg, og som døde i 1698.
Er der noget jeg, på grund af sprogproblemer har misforstået ?
Findes der andre kilder, fæsteprotokolder, skattelister eller andet for perioden 1651 til 1759, ?
Kan Erik Hansen eller hans far evt være blevet selvejerbonde, før 1759?
Det er Eriks søster Anna, gift med Moust Hansen i Borrig i Brede sogn som er min ane.
Mvh Egon Hansen 

Ebbe Thygesen


Egon Hansen

Hej Ebbe.
Det ser interesandt ud, men kræver vist et grundigt studie , når jeg ud over bogstaverne også skal kæmpe med sproget!
Jeg går ud fra at det er eje4ndommenes bruger der står i rubrik 2 og en ejendomsbetegnelse (boel, kaad) i 3 rubrik.
men første rubrik? der nævnes nogle navne og datoer. Er det den foged som på Gødders Hansens vegne udsteder breve til brugerne, og er datoerne overtagelsesdagen?
Mvh Egon