Hvor ligger Källstorp i Stehag sogn i Sverige?

Startet af Jens Ole Jensen, 12 Mar 2016 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Hvor ligger Källstorp i Stehag sogn i Sverige?
https://familysearch.org/learn/wiki/en/Stehag_parish,_Sweden_Genealogy
Står der:
Place Names
Alfastorp, Anderstorp, Berrahus, Björkeröd, Bollamöllan, Brohus (Lilla), Brostorp, Dammhus, Emnaröd, Fågelsång, Grimshus, Gärahus, Hagahus, Hassle, Hasslebrohus, Hassle Brukshus, Hassle Gård, Hassle kroghus, Hassle Skolhus, Hjortsås, Johnstorp, Jägersborg, Jägersholm, Karbrohus, Klövhus, Knorrenborg, Kristianshall, Kvarnhus, Källstorp, Kärrhus (Lilla), Kärrhus (Stora),  Kärrstorp, Linnetorp, Mickelborg, Nyborg, Planterhus, Prångetorp, Pärstorp, Ryborg, Råröd, Råröd Soldattorp, Rödaborg, Rönnehölms Gård, Skoghus, Skältäppehus, Steghag, Steghags Gård, Steghags Skolhus, Sunnatorp, Svensborg, Syborg, Trädgårdshus, Vingahus, Välshus, Värhus, Värlinge, Värlinge Fattighus, Värlinge Gård, Värlinge Hus, Åborg, Ängahus,

Jeg kan sagtens finde et Kärstorp i Sverige men det ligger langt fra Stehag?

Jens Ole Jensen, Aalborg

Eva Morfiadakis


Plats

Kellstorp


Församling

Stehag

Härad

Onsjö

Län

Malmöhus län

Beskrivning

Kellstorp i Malmöhus län, Onsjö hd. Gård i Stehags sn nära S. stambanan. Lyder under Rönneholm.

Idag stavas namnet Källstorp.

Kärrstorp ligger vid Lund. Stehag ligger intill Höör.

Eva M
Eva M


Jens Ole Jensen

#3
Tak for hjælp.

Det man i gamle dage kaldte Kjellstorp må vel være det samme?

Der står gård, men Sven Mårtensson, som vi før har skrevet sammen om var en fattig stalddreng under Rønnaholm?
Lå det lige ved siden af  Värlingegården?

Boede de flere på stedet.

Jens Ole  

Eva Morfiadakis



Du får ge mig födelsedatum och födelseort för Sven Mårtensson och när jag söka honom i Källstorp,
tidigare Kellstorp eller säkert också Kjellstorp.


Var han stalldräng bodde han säkert med de andra anställda.

Eva M
Eva M

Jens Ole Jensen

Jeg har fået hjælp til at finde ham. Tror endda du hjalp.

Jeg misforstod din bemærkning om nabogården derhen at stedet Kjelstorp var en gård.

Jeg har fået fat i de forskellige husforhør for Sven Mårtensson.
Han er gift og bor på Kjellstorp gennem flere år og kaldes staldreng - men det, tror jeg, betyder staldkarl på dansk.
Jeg er ved at prøve at finde ud af hvor han boede. Jeg har også ledt efter hvor deres børn gik i skole.
Ved du hvor der lå skoler i området?


Jens Ole

Eva Morfiadakis

#6


Jag tittade i folkräkningen 1880. Sven Mårtensson är statdräng, dvs han fick större delen av sin lön i form av livsmedel. Sen ingick fri bostad. Dessutom skulle hustrun mjölka korna.

I Kjellstorp bor det två statarefamiljer och en undantagsman med hustru. Kjellstorp är ett hus under Rönneholms gård. Förmodligen var det en s.k. statarlänga. Rönneholms gård ägdes av baron Coyet.

Systemet med statare fanns kvar tills på 1940-talet.

Var barnen gick i skola kan jag inte säga. Troligtvis i närmsta lite större by fanns det en småskola, för barn mellan 7-9/10 år gamla. Sen kom man i folkskolan. De flesta fattiga barn på landet gick 6 år i skolan.

Skolhuset fanns i Hasle. 1880 fanns det en kvinnlig lärare Maria Nilsson f. 1860 13/1 i Herslöf. Hon kom direkt från Landskrona där man utbildade småskollärarinnor.

Så fanns det en skollärare Jöns Jeppsson f. 8/6 1830 i Stehag.  Han började 1881

Eva M
Eva M

Jens Ole Jensen

#7
Stor tak for hjælp. spændende læsning.
Jeg troede der stod Stalddreng?
Kunne du sende mig en kopi af folketællingen?
Jens Ole
;D

Eva Morfiadakis



Skolorten heter naturligtvis Hassle.

Eva M
Eva M

Jens Ole Jensen

Hej ;D
Jeg har modtaget folketælling fra 1880
En meget stor tak for hjælp.

Jeg slægtsforsker i Per Svensson f. 8/12 1872 i Stehag (Søn af Sven Mårtensson)
Han rejste til København hvor han meldte sig 6/4 1892 som Gartnerelev.
Sammen med ham rejste Nils Andersson f. 19/11 1870 i Stehag han var også Gartnerelev.

Jeg kan finde dem begge i Politiets registrering af folk i København.
De bor hos samme familie.
Men d. 1/12 1892 tog Nils tilbage til Stehag - ifølge politiets registerblad.

Jeg undrer mig over hvem Nils var. Stehag var jo ikke så stort så mon ikke de har kendt hinanden hele barndommen.

Et lille tillægsspørgsmål: Statdreng hvilket arbejde udførte han. Var det alt muligt eller arbejde han i staldene?

Jens Ole