Hvor kan man søge oplysninger om sømænd.

Startet af Birte Wienecke, 09 Mar 2016 - 22:04

Forrige emne - Næste emne

Birte Wienecke

Min onkel, Aage Oscar Louis Wienecke, er ved FT 1911 19 år og smedelærling i Kgs. Lyngby. Jeg vil tro han er blevet uddannet kort efter og så tager han ud og sejle. Jeg mener han har været både i Østen og på Grønland. Han går ned med skibet Nelly i 1917. Han står nævnt på mindesmærket på Langelinie og i "Dansk søfarts tidende" ekstranummer.
Så til spørgsmålet, Hvor kan man få noget at vide om hvornår og hvor han har sejlet?
Håber der er nogen som kan give gode ideer.
mvh Birte

C. C. K. Fogsgaard

Kære Birte:

Du er ikke ene om at søge svar på dét spørgsmål, så jeg tillader mig venligt ligeledes at melde mig under fanen her for eventuelt at erfare nærmere herom og håber, det accepteres.

Mon ét eller flere lokalarkiv(er) kan hjælpe?

Der er med garanti mindst ét bestemt sted, hvor sømandskab er registreret...

Masser af gode tanker fra Charlotte og mange tak for sidst...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Birte og Charlotte
Jeg tror at Søfartsmuseet i Helsingør har en del omkring skibslister og mandskab,de er nok ikke på nettet man skal nok en tur forbi
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hanne Westphal

http://mfs.dk/da/search/historys
Der findes forskellige søgebare sider  på Museet for søfarts sider så mon ikke der skulle være "bid"
Venlig hilsen Hanne Westphal

Hanne Westphal

Jeg kunne ikke lade være med at prøve selv og fandt dette under søulykkestatestik 1917:               

Siden Afrejse d. 10/1 1917 fra Kristianssand, som var bleven anløbet for Havari, vides intet om N., der for- menes forlist med Mand og Mus.
Anm. Besætningen bestod af: Kapt. Hans Jørgen Hansen af Odense,. 1. Styrmd. Hans Olaf Olsen af Ullerslev, 2. Styrmd. Johannes Henry Jensen af Stubbekjøbing, Kok Jens Alfred Jensen af Kbhvn., Sejlm. Tobias Olsen af Horten, Tømmermd. Harald Oskar Rudolph Frølander af Sorø Landsogn, Matroserne Johan Octavius Knud Fleischer af Grønland, Johan Frederik Jensen af Odense, Arnold Evald Johnsen af Esbjerg og Aage Oskar Louis Wienecke af Lyngby: Letmatro- serne Carl Marius Hansen og Henry Frederik Peter Hansen, begge af Odense, samt Alf Hangaas af Bodø; Ungmd. Odin Johan Pedersen af Sæby og Poul Møller af Kolding; Kahytsdreng Helmer Georg Ingemann Thomsen af Esbjerg.


Der var også oplysninger om skibet Nelly men det kunne jeg ikke få med??

Hilsen Hanne Westphal

C. C. K. Fogsgaard

Kære Hanne og Kurt Arne, det er herligt nyt her på Birtes tråd, og Hanne, du har jo fundet Birtes A O L Wienecke - så flot!

Jeg gætter på, at jeg gør klogest i at påbegynde min egen søgen i Jylland (måske Aalborg), men jeg er meget glad for at blive sparket i gang her hos Birte, og jeg ønsker jer alle en herlig aften:

Tak, tak og tak fra C.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Erik Jensen

Der er også den mulig, at såfremt I kender til navnet på selskabet vedkommende har sejlet for, så via det navn søge i Daisy og hvis det ikke "giver pote", så forespørge på Rigsarkivet om de har nogen arkivalier liggende registreret om ikke hos dem så måske under et andet arkiv.

mvh Erik Jensen

Erik Boysen

Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

C. C. K. Fogsgaard

Jeg tillader mig pænt at takke også Erik Boysen og Erik Jensen her på Birtes tråd, som jeg jo i åbenlyst videbegær har inviteret mig selv til...

Men alt godt fra C.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Birte Wienecke

Tak for alle ledetråde, vil prøve at få noget ud af det.
mvh Birte