Morten Svendsen - født 05.10.1867 i Sundby sogn, Kær herred, Aalborg

Startet af Leif Svendsen, 08 Mar 2016 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Leif Svendsen

Forældre:
- Barthold Svendsen (født 1831 Valinge pastorat, Skällinge sogn, Himle herred, Varberg, Hallands Län)
  Indvandret til Vester Hassing, Kær herred i 1860 med sin bror Svend August Svendsen
- Ane Kjerstine Olesen (født 18.07.1839 i Øster Halne, Vadum sogn, Kær herred, Aalborg amt)

Morten Svendsen (født 05.10.1867 i Sundby sogn, Kær hered, Aalborg)
- Sidste registrerede oplysning er fra 1870: Nørresundby landsogn - 2 år

De var 6 søskende: Svend Christian, Lars Peter Oluf, Morten, Ingolin, Bernhard og Bernhard Bertel. De 2 sidste levede meget kort.

Der findes en Moten Svendsen i FT fra 1890 - det er ikke ham selvom alder er den samme. Fødested stemmer ikke.

Hvor blev han af? Kan han være udvandret, som den eneste i familien?

Folketælling 1870:
Aalborg, Kær, Nørresundby Landsogn, Lindholm distrikt, Lindholm, et Hus, 45, Ft 1870, A8362
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Bertel Svendsen   38   gift   Husfader   Skræder.   Vællinge Sogn, Hackens Amt.??
Ane Kjerstine Olesen   30   gift   Husmoder   [Husmoder]   Vadum Sogn, Aalborg Amt.
Svend Christian Svendsen   7   ugift   Søn   [Søn]   Vadum Sogn, Aalborg Amt.
Lars Peter Oluf Svendsen   5   ugift   Søn   [Søn]   Vadum Sogn, Aalborg Amt.
Morten Svendsen   2   ugift   Søn   [Søn]   Sundby Sogn, Aalborg Amt.

Mette R Francke

Hei

Hvor er fam. Svendsen i ft 1880 ?

Hvis han er utvandret før 1880 , så har han vært meget ung.

Mette
Mette R Francke

Elsebeth K. Kristiansen

#2
Hej



Her er et familieskema hvor man ser at Bertel Svendsen dør i 1875 og Ane Kirstine gifter sig igen
i Nørre Tranders i 1876

http://orum.eu/genealogy/familygroup.php?familyID=F2168&tree=tree1

Er han heller ikke at finde som fadder ved sine søskendes børn?

Har du kigget i lægdsrullen efter ham?


mvh
Elsebeth
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Leif Svendsen

Hej Elsebeth

De oplysninger du linker til er information som jeg har fundet frem til :-). Han har fået en GED fil og det er så blevet brugt på denne web side.
Har ikke kigget i lægdsrulle. Det har jeg ikke prøvet og er ikke klar over hvordan jeg kigger i dem. Det må jeg forsøge at finde ud af.


Hej Mette

Sidste informtion på Morten er FT1870. Han findes ikke i FT for Aalborg amt siden.
Mht udvandring så var det en mulighed jeg ikke har kunnet få verificeret. Måske var der andre der kunne. Og nej han er nok ikke taget afsted før han fyldte 13.
Han kunne også have taget arbejde udenfor Aalborg. Har prøvet meget de sidste på at finde ham efter 1870.

Mvh
Leif Svendsen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Leif Svendsen

Hej Gitte

Tak igen.
Så er vi fremme ved 1880 med Morten Svendsen og de er tilsyneladende flyttet til Aalborg Vor Frue sogn. Faderen er død på dette tidspunkt. Kan Faurholt være et alderdomshjem/aftægtssted for fattige enker? Kan kun finde en hentydning om at det ligger i Hjørring kommune (Krabsens database).

Mvh
Leif Svendsen

Gitte Johansen

Jeg ville gerne at man kunne finde Faurholthuset i Egholm.

Egholm hører under Ålborg, Vor Frue.

Jeg tror stadig, at det er den rigtige Morten i 1890.

Desværre bliver de skilt før 1901, og jeg kan ikke finde Morten i FT1901, så man kunne se, om det var ham.

Ved vielsen står der ingenting.

Jeg kan ikke finde en Morten født i Egholm, men jeg kan have overset ham.

Jeg tror hele familien er glemt i 1880, eller hvad?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Leif Svendsen

Hej Gitte

Ikke helt med. Mangler du at sende nogle oplysninger?
Har du fundet oplysninger om Morten i 1890 - "tror stadig det er den rigtige Morten i 1890"? Er han blevet gift? Hvilken vielse?

Mvh
Leif

Gitte Johansen

#8
Ham du selv har fundet

Aalborg, Fleskum, Gudum, Gudumlund, Gudum sogn, , 132, FT-1890, C8363
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Morten Svendsen   22   Gift   Husfader   Arbeidsmand   Egholm, Aalborg Amt
Marie Vilhelmine Dencher   27   Gift   Husmoder      Gudumlund
Caspara Conradius Rafn   3   Ugift   Barn      Gudumlund
Vilhelm Frederik Dencker   2   Ugift   Barn      Gudumlund
Udøbt Drengebarn   under 1 aar   Ugift   Barn      Gudumlund
Johanne Marie Dencher   70   Enke   Logerende      Aalborg

Der kunne jo være opgivet forkerte oplysninger vedr. fødested

Vielsen
nr. 1 i 1889
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163033#163033,27387448
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

Hei

Jeg har også sett etter en Morten Svendsen fra Egholm ( brukte Krabsen) , jeg kunne heller ikke finde noen.'

Fra Geni.com

Emil Kristian Svendsen
Fødselsdato:   3. september 1889
Fødested:   Gudum
Død:   (Dato og sted ukjent)
Nærmeste familie:   
Sønn av Morten Svendsen og Marie Vilhelmine Dencker

Konfirmasjon til EMil Kristian
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163035#163035,27387817


På myheritage fant jeg dette
Marie Wilhelmine Rafn (født Dencker)
1862 - ?
Fødsel:   3 okt 1862
Vielse:   Morten Svendsen; Viet i Gudum. Fra udvandrerdatabasen: Marie V. Dencher, syerske, 43 år, født i Gudumlund, bestemmelsessted er Minot, North Dakota, USA og forevisningsdato er 4. Nov. 1907

Marie får en sønn i 1892 , Morten er ikke faren.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163034#163034,27387552

Mette
Mette R Francke

Leif Svendsen

Hej Gitte og Mette

Han kan godt have brugt andet fødested ved FT1890. Har bare ikke oplevet det før.
Morten står ikke opført blandt fødte i 1867/1868 i Vor Frue sogn. Så det kunne tyde på at der er oplyst forkert fødested.Men hvorfor står der Komdrup ved giftemål i 1889 (ligger tæt på Gudumlund = Marie Vilhelmine)? Og er det realistisk at de skulle have fået 2 børn inden giftemål? Marie Vilhelmine står som 'Pigen' og ikke enke - er de 2 af 3 børn fra et tidligere ægteskab?

@Gitte: Hvad mener du med at "de blev skilt før 1901"? Skulle det være Morten og Marie Vilhelmine?

@Mette: Er Marie Vilhelmine emigreret i 1907 - uden Morten? Eller kunne Morten være taget i forvejen?

/Leif


Gitte Johansen

#11
De har kun fået et barn sammen. Og ja, det er i Ft1901 Marie står som fraskilt. Jeg ville først se, om jeg kunne finde noget mere, så jeg kan ikke huske opslag i 1901, men jeg kunne ikke finde Morten.

Komdrup er hvor han bor, da han bliver viet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

Gitte Johansen

#14
Her er opslaget for FT1901

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=21489#21489,2002980

Måske er det et S som i separeret.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

#15
Hei


Det er Marie som utvandrer/reiser til Amerika .
På treet på ancestry stod der også at hun døde i 1918.
Men ingen opplysninger om hvor.

Marie V. Dencher
in the Web: Denmark, Emigration Index, 1868-1908
Go to website
Add alternate information
Report issue
Name:   Marie V. Dencher
Birth Year:   abt 1864
Age:   43
Birth Place:   Gudumlund
Registration Date:   11 Apr 1907
Residence Year:   1907
Residence Place:   Gudum, Aalborg
Destination Place:   Minot, North Dakota, USA
Occupation:   Syerske
Ship:   Indirekte
Contract Number:   159900
ID Code:   I0708D0104
URL:   http://ddd.dda.dk/udvandrer/ud...




Mette
Mette R Francke

Leif Svendsen

Fandt dette link ved at søge på Marie Vilhelmine Dencher:
http://www.geni.com/people/Marie-Vilhelmine-Dencker/6000000017421364098

Linket mellem Morten og Marie Vilhelmine er væveri/skrædderi. Mortens far indvandrede som svensk landsby skrædder og Maries far er tysk vævermester. En af Mortens brødre blev Spolemester i Aalborg.

Hun er altså blevet separeret fra Morten da han bliver klar over at hun skal have barn med Jens Peter Andersen (som også er separeret). Kan man finde oplysninger om seperationer/skilsmisser i nogle dokumenter?
Marie Vilhelmine må have været gift før giftemålet med Morten, da hun har 2 børn med andre efternavne. Kan hendes tidligere mand være død eller blev de skilt? Kan den form for information findes i kirkebøger eller skifteprotokoller?
Den tids syn på 'letlevende' kvinder må have været hård og måske årsagen til hendes emigration.

Spændende historie med Marie Vilhelmine, men Morten er stadig forsvundet. Det sidste der vides er at han er en separeret mand i 1901. Har ikke konto hos Ancestry, men kunne det tænkes at han er emigreret?

@Gitte og Mette:Tak for hjælpen indtil videre. Håber I finder mere.

Mvh
Leif

Gitte Johansen

#17
Hun har ikke været gift før. Se ved de børn jeg har fundet længere oppe.


Hun har til gengæld fået et barn mere med en anden mand, som også er ført ind i Nørresundby., iflg Fattig? §20

nr. 7

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163034#163034,27387586


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=167305#167305,28090472


§ 20.
Dersom Forældrene paa Barnets Fødselstid eller Moderen til et uægte Barn
Timaanedersdagen før Fødselen nyde Fattigunderstøttelse uden for deres Forsørgelseskommune, betragtes Barnet som født i Forsørgelseskommunen.


§ 22.
Gifte Koner blive altid, om de endog opholde sig paa et andet Sted, at
forsørge af den Kommune, i hvilken Manden er forsørgelsesberettiget, selv om Separation fra Bord og Seng er bevilget de paagældende. En Enke eller fraskilt Kone beholder det Forsørgelsessted, hun havde ved Mandens Død, eller da Ægteskabet opløstes ved Skilsmisse, indtil hun selv derefter vinder Forsørgelsesret andet Steds.

Ægte Børn under 18 Aar ere forsørgelsesberettigede paa det Sted, hvor deres Forældre eller den længstlevende af disse har eller ved Døden havde Forsørgelsesret.
Stedbørn ere indtil det fyldte 18de Aar forsørgelsesberettigede paa det Sted, hvor Stedfaderen eller Stedmoderen, som er forpligtet til at forsørge dem, har eller ved Døden havde Forsørgelsesret.
Uægte Børn og Børn, der forblive hos fraskilt Kone, ere indtil det fyldte 18de Aar forsørgelsesberettigede paa det Sted, hvor Moderen har eller ved Døden havde Forsørgelsesret.
Adoptivbørn under 18 Aar ere forsørgelsesberettigede paa det Sted, hvor Adoptanten har eller ved Døden havde Forsørgelsesret.
Naar en Kvinde, der har Børn, hvis Forsørgelse paahviler hende, gifter sig med en anden end Børnenes Fader, beholde disse, uanset Ægteskabet, indtil deres fyldte 18 Aar, Moderens tidligere Forsørgelseshjem, saafremt hun i det sidste Aar før Ægteskabet har modtaget Fattighjælp.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Sonja Jensen

Hej
DDD Udvandrerarkivet viser:
Svensen, Morten, 23 år, Sidste oph. Gudum, forevisningsd.:23-02-1891
Bestemmelsessted: Hampton Iowa

Venlig hilsen
Sonja Jensen

PS: ang FT 1890, mon ikke der skulle have stået Lindholm i stedet for Egholm.

Gitte Johansen

#20
Godt Sonja. Så vil jeg ikke lede mere efter ham.

Jeg kunne ikke få udvandrerarkivet til at fungere i går. ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Leif Svendsen

Ved ikke hvor mange gange jeg har prøvet at søge på ham på DDD Udvandrerarkivet. Det lykkedes først nu da jeg søgte på Morten, Gudum, USA. Hans efternavn staves også uden 'd'.

Tak for det. Han må være stukket af fra konen. Passer også med de 2 sidste børn hun fik, hvor det står opført som 'Morten Svendsens forladte Hustru...'.

Tak for det.
Så må jeg se om han kom videre i USA. Måske mødtes de derovre igen:-).