Folketælling på gården Balleslund i Sabro, Hadsten, Aarhus anno 1787:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 08 Mar 2016 - 03:07

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Durk herunder figurerer tre af mine aner:

http://www.danishfamilysearch.com/cid274480 - jeg var ellers netop på nippet til at spørge Forum om Niels Pedersens forældre efter en lovligt rask gennemgang af Haldum sogns sider 114 og en side frem;

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123300#163210,27414754 - er det forkert at gå ud fra, at far, Peder Sørensen, og mor, Mette Sørensdatter, bør kunne findes her?

Jeg ser dem altså ikke...

Det er et skrækkeligt hyr, jeg har med de kirkebøger - er der en venlig sjæl, som ser i nåde til mig?

Godmorgen og venlig hilsen fra Charlotte uanset...
Gode tanker fra Charlotte...

Marianne Kiel Hein

Selv om de bor der, er det jo langt fra sikkert, at de er født der....

Kender du siden www.familysearch.com - måske kan du slå dem op der?
I så fald skulle de være forholdsvis lette at finde (alt efter præstens skrift, selvfølgelig....)

/Marianne

C. C. K. Fogsgaard

#2
Kære Marianne, dét har du så evigt ret i; de kan sagtens være tilflyttere begge to (og tak for dit svar i øvrigt - det er sødt af dig)...

Ja, jeg kender FamilySearch, men i ly af natten fik jeg ikke kigget dér.

Dét har jeg nu til hensigt at gøre, men vel vidende om min utilstrækkelighed, hvad kirkebøger og andet dermed forbundet angår, har jeg en formodning om, at der bør eksistere en art "tilgangslister" eller lignende - det fremgår ikke altid (eller ligefrem sjældent?), hvor forældre hidhører - har jeg uret i dét?

Jeg takker i hvert fald igen for dit fine input, Marianne, og forsøger nok en gang "eller to" at finde svar.

Godaften og venlige tanker herfra...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Hanne Fisker

Hej Charlotte

Tip: Tjek altid om stednavnet passer.

Fra DDD:

Aarhus, Sabro, Hadsten, Hadsten By, , 17, FT-1787, B2724
Peder Sørensen 53 Gift husbond bonde og gårdbeboer 
Elle Andersdatter 53 Gift hans kone   
Maren Pedersdatter 16 Ugift deres datter   
Rasmus Jensen 40 - tjenestekarl

Forældrene er begge i andet ægteskab ifølge den originale FT-1787.

Den KB der åbner fra dit link er i Haldum sogn, og ikke i Hadsten!
Men nu kender jeg jo ikke andet til dine aner end hvad du har lagt i tråden her, så ...

Venlig hilsen
Hanne Fisker

C. C. K. Fogsgaard

Kære Hanne, hej til dig også og 1000 tak for dit svar - dét er jeg så glad for, at du gør opmærksom på...

Jeg lovede også Marianne at kigge nærmere på hendes bud, og min gode ven har ligeledes været så elskværdig at søge, men jeg har endnu ikke fået fulgt ting til torvs, så nu er det om at tage sig sammen for mit vedkommende.

Hanne, den folketælling, du så smukt fremviser her, er garanteret den rette - det er ikke første gang, jeg er gået galt i byen, så det er alletiders at undgå endnu en fejl takket være jeres hjælp.

Stor taknemmelighed nok en gang og god aften ønsker C.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

#5
Kære Marianne, Hanne og Kurt Arne, jeg vender hele tiden tilbage til denne:

http://www.danishfamilysearch.com/cid274480 (mit allerførste link i denne tråd) - her synes jeg jo, det stemmer fint, at Peder Sørensen fra 1727 er gift 1. gang med Mette Sørensdatter fra 1731, og deres fælles søn, Niels Pedersen, angives her til at være 28 år og ugift (samt ifølge mit stamtræ at være født 1759 i Hadsten, Sabro, Aarhus)...

Bum-bum-bum:

Jeg tager ingen skade af af kigge efter NPs eventuelt angivne ff, fm, mf plus mm på FamilySearch, men er det for idiotisk at oprette et nyt emne for NPs viv, som hed Mette Jensdatter og var født i 1769 - deres dreng var Jens Nielsen (født ca. 1797 på Ballegaard i Hadsten, Sabro, Aarhus)?

På forhånd undskyld fra C.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

Nå, folkens, jeg rumsterer stadigvæk og har nu fundet et par ting:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aniels~%20%2Bsurname%3Apedersen~%20%2Bbirth_place%3A%22hadsten%20sabro%20aarhus%22~%20%2Bbirth_year%3A1759-1759~%20%2Bspouse_givenname%3Amette~%20%2Bspouse_surname%3Ajensdatter~%20%2Brecord_country%3ADenmark - der er endvidere en kilde, som angiver, hvornår hun er død; jeg håber, det er tilladt at kopiere linket (måske er det netop et krav):

https://www.myheritage.dk/person-4501511_76689891_76689891/mette-maria-jensdatter - det passer jo godt for mig at se, og jeg er tidligere blevet informeret om, hvorledes det gerne var kutyme, at et brudepars vielse fandt sted på brudens hjemegn.

Har jeg plaget jer tilstrækkeligt, kære alle tre?

Hilsen på hilsen fra C.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Du skal nok bevare dit første link i denne tråd , det er jo Niels der hører til dem og kone nr 2 har du vel ikke brug for,jeg selv gør det ikke min slægt ville blive kæmpe stor hvis jeg flettede alle med
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Charlotte
Der er en hjemmeside på nettet som har meget fra Hadsten og deromkring
det er Niels Sørensens Website kig lidt på den der er en del sammenfald af navne jeg har set Niels Pedersen og kone der
Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

C. C. K. Fogsgaard

Kære Kurt, 1000 tak for begge nye svar; jeg er så enig med dig i, at overblikket nemt kan gå fløjten, hvis man har alle med til både højre og venstre - jeg bruger ikke selv dét system heller, men når andre på deres sider indvier én i, at en person fx har været gift tre gange, bliver man jo alligevel glad for oplysningen.

Jeg gør, som du foreslår, og kigger på Niels Sørensen side - tak til dig, min ven, og god aften!

:)
Gode tanker fra Charlotte...