Korndrup ved Roskilde - hvilket sogn? Kender nogen til personerne?

Startet af Helle Rau Hartmann, 07 Mar 2016 - 16:14

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har fundet en slægtning, Jens Nielsen, konfirmeret 19 år gammel i Glim Sogn 1753.
Der står at han er født i Corndrup.  Og det må jo være omkring 1734.
Hvilket sogn kan det dreje sig om?

Han er bror til min ane, Søren Nielsen, som bør være født omkring 1742.

Søren Nielsens søn, Niels Sørensen, vokser op hos sin farbror Jens Nielsen i Glim.
Da jeg ikke kan finde Niels Sørensens dåb (bør være omkring 1781) eller faderen Søren Nielsens dåb, vil det nok være interessant for mig at kunne finde farbroderens Jens Nielsens dåbsindførsel i Corndrup/Korndrup.

Niels Sørensen bliver konfirmeret 1797 i Glim:
Citat1ste Søndag efter Paaske Anno 1797 vare følgende unge Mennesker til Confirmation i Glim Kirke.
3. Niels Sørensen x: Unge Jens Nielsen i Glim. 15 Aar.

Niels Sørensen vokser op og bliver husmand i Højby, Rorup sogn.
Her er hans begravelse 1823:
CitatRorup Sogn, Roskilde:
Niels Sørensen, død den 10. maj 1823.
Begravet i Rorup den 15. maj.
Husmand i Højby, Rorup Sogn.
42 Aar gammel.

Fra folketællingerne:

1787, Glim, vistnok på præstegårdens område:
CitatJens Nielsen   54   Gift   hosbonde   bonde og gaardbeboer
Ane Willumsdatter   70   Gift   hans kone   
Hans Jensen   20   Ugift   tj.folk   
Niels Jensen   16       tj.folk   
Abelone Jørgensdatter   16       tj.folk   
Niels Sørensen   6       mandens brodersøn   

Af en eller anden grund bor Niels Sørensen altså ikke hos sine forældre, skønt han kun er 6 år gammel i 1787.
Jeg har fundet dem (forældrene) i Særløse sogn, og der har de en datter, Mette Sørensen, hos sig:
CitatRoskilde, Voldborg, Særløse, Særløse Bye, , 19. Fam., FT-1787, C2259
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Nielsen   44   Gift   Mand   Huusmand og Daglejer   
Anne Kirstine Nielsdatter   32   Gift   Konen       
Mette Sørensdatter   8   Ugift   Deres Barn af 1te Ægteskab

At det er den rigtige familie i Særløse, ved jeg fra et skifte efter en slægtning, hvor personerne nævnes.
Søren Nielsen og hustruen Anne Kirstine Nielsdatter (som er fra Glim, hendes slægt har jeg styr på), dør i Særløse allerede i 1794 og 1795. Mette Sørensdatter bliver gift med en Anders Hansen i Højby (må være Rorup sogn), men det har p.t. ikke hjulpet mig videre.

Da Niels Sørensen dør før folketællingen 1834, har jeg ikke så mange oplysninger på denne familie.

Det gør det ikke lettere, at Niels Sørensen blev gift med en pige ved navn Ane Margrethe Jensdatter, som er født uden for ægteskab, formentlig på Krabbesholm i Sæby (Voldborg Herred), hvor hendes mor, Else Marie Hansdatter, var ugift mejerske. Jeg kan ikke finde Else Marie eller datteren andetsteds. Udover datterens vielse til Niels Sørensen i Allerslev Sogn 1812.

Niels Sørensen dør jo tidligt, og hustruen Ane Margrethe Jensdatter mister jeg sporet af.
De får tilsyneladende kun et enkelt barn, som jeg så stammer fra.
Som det ses herunder, er der ikke megen hjælp at hente i dåbsindførslen, Allerslev Sogn:
Citat8de Søndag efter Trinitatis d. 19. Juli døbt i Lethreborg Kirke, indsidder Niels Sørensens og Kones Anne Magrette Jensdatters Datter, Anne Kirstine, fra Havremarkshusene. Født d. 1ste Junii. Baaren af Kirstine, Syepige for Grevinde Holstein fra Lethreborg. Fadderne vare: Tiener Peder Sørensen. Ungkarl Niels Jørgensen. ? ? . Alle fra Lethreborg. Samme dag Barnets Moder introduceret.

CitatVielse 1812:
Fredagen d. 28. Febr. blev efter foregaaende Tillysning fra Prædikestolen i Allerslef Kirche viede Ungkarl Niels Sørensen og Pigen Anne Margrethe Jensdatter, begge tienende hr. Grev Holstein paa Lethreborg.
Brudgommens Forlover var Slotsforvalter Bering og Brudens er Grevens Tiener Andreas Hansen paa Lethreborg.
Forloverne indestode for at Brudefolkene havde havd Smaakopper.

Ane Margrethe Jensdatters mor hed Else Marie Hansdatter, født ca. 1757, sandsynligvis datter af forpagter Hans Høgild i Allerslev.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at få styr på denne familie.
I første omgang vil jeg bare gerne kunne finde dåbsindførslen for Jens Nielsen i Korndrup :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal


Bente Aaris

#2

annullert
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net


Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle