Carl Peter Andersen/Andersson i Sverige eller Danmark mlm 1859-1874

Startet af Susanne Riis , 05 Mar 2016 - 10:18

Forrige emne - Næste emne

Susanne Riis

Hej

Jeg er ved at skrive en slægtskrønike til min søster og jeg søger hjælp til en af de mere spændende profiler i denne krønike.

Jeg har fuldstændigt mistet sporet af Carl Peter Andersen/Andersson i perioden mlm 1859/1874.

Carl Peter blev født 1. august 1829 i Malmø, Sverige. Hans forældre var Anders Nilsson og Bengta Månsson.

I 1856 giftede han sig med Kjerstin Larsdotter, som var enke med børn fra et tidligere ægteskab. De fik en søn d. 28. august 1856, som fik navnet Anders Peter Carlsson. Han blev opkaldt efter Carl Peters ældste storebror.
I 1858 ansøgte Carl Peter om arbejdstilladelse i Danmark. Konen Kjerstin var gravid med søn nr 2 på dette tidspunkt.

Den 14. januar bliver han gift med Karen Marie Larsen af Romalt i Kristrup Kirke
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=165847#165847,27861878

Hvor kan han være fra 1858-1874? Jeg ved ikke om han rejste til Danmark umiddelbart han fik arbejdstilladelse. Han må jo være blevet skilt fra sin første kone, men hvornår? Var han overhovedet hjemme, da hans søn nr. 2 kom til verden d. 8. januar 1859.

Jeg vil være meget glad for al hjælp til at finde lidt mere om Carl Peter i denne periode.

Mvh
Susanne


mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Riis

Altså Gitte, du er simpelthen enestående  :)

Jeg har virkelig søgt med lys og lygte. Tusind tak for at hjælpe mig videre. Jeg er imponeret og taknemmelig for dine evner ud i at finde nåle i høstakke.

Du har gjort min lørdag til en god dag!

:)

/Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Knud Erik Balle

Hej Susanne

Ved hans vielse i Kristrup står der under anmærkninger, at han har en kongelig bevilling af 27. november 1873. Det må være endelig skilsmisse fra 1. kone.
Desuden står der, at Øster Velling sogneråd har afgivet attest på, at intet er til hinder for nyt ægteskab.

Øster Velling, Helsted og Grensten var fælles sogn.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Susanne Riis

Hej Knud Erik

Tusind tak for at gøre mig opmærksom på dette. Det havde jeg faktisk slet ikke bidt mærke i. Det tyder på at han har været gift(måske separeret?) med sin svenske kone indtil han møder Karen Marie.

Ifølge det Gitte har fundet til mig, kommer han til Kristrup sogn i november 1873 og han gifter sig d. 14. januar
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Eva Morfiadakis

Fosie kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00207/A I/13 (1879-1885), bildid: C0064756_00042

Kjersti Larsdotter dog 26/9 1881. I folkräkningen 1880 står hon som frånskild men husförhörslängden ger ingen upplysning om när hon blev skild.


Eva M
Eva M

Susanne Riis

Hej Eva
Tusind tak for overraskende oplysninger. Det var super dejligt at få afsluttet Kjerstin. Det ser nu ud til at hun aldrig giftede sig igen.
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup