Hvor finner immigrasjon fra gamle Schleswig?

Startet af Erik C Guldahl, 25 Aug 2013 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

Erik C Guldahl

Hei på dere alle sammen

Hvor og hvordan finner jeg immigrasjon til Danmark?

Christian Frederich Heide ble født i Haustadt i gamle Schleswig i 1784 og kom fra Haustadt trolig til København. Christian var i militæret og giftet seg i Garnisons Sogn i København i 1813. Jeg ville bli veldig glad for hjelp

Mange hilsener fra Erik

Else Skovbo Jensen


Hej

Desværre skriver du ikke, hvad hans kones navn er. Men er det denne mand ?

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=139662&sort=e



Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, St. Hansgade, Westre Side, No. 572 Litr. B, 1 familie, 1158, FT-1834, B6292
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Frederich Heide 50  Gift  Underofficer ved 3de J J R 
Mette 46  Gift  Hans kone 
Hansine Nicoline 18  Ugift  Deres datter 
Johan Frederich Heide 16  Ugift  Deres søn tambour ved 3de J J R 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Schleswig/Slesvig var den gang en del af Kongeriget Danmark, så egentlig immigration var der jo ikke tale om.



med venlig hilsen
Else

Erik C Guldahl

Det stemmer, det er (kanskje?) riktig mann. Min utfordring er å finn når han kom til Danmark og til hvor. Finner jeg det får jeg 100% slått fast at det er riktig man, nå er jeg på 80-90%.

Christian Konstmann Autzen

#3
Se også her:

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, St. Hansgade, 7 Rode, F1, 631 (572), FT-1850, C9967


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Chr Frederik Heide   68   Gift      pensionist   Haustadt Preusen
Mette født Nielsen   65   Gift      hans kone   ?? Præstø Amt
Andreas Rye   11   Ugift      pleiesøn   Aalborg Aalborg Amt

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, St. Hansgade, No. 551, 136, FT-1845, A4473


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Heide   63   Gift      Pension   Preusen
Mette   58   Gift      hans Kone   Præstøe
Christian Gøedicke   9   -      hans Dattersøn   Aalborg

Du burde vel så være 100 % sikker  :)

Du vil givet kunne finde ham død i Aalborg - og så kan der her stå mere om ham.

Da han er gift med en pige fra Præstø (Sydsjælland), så kan han have været underofficer i Slesvigske Infanteri regiment, som var kommanderet til Falster i perioden 1807/08 og nogle år frem. Under englandskrigen omkring 1812.

At der står "Preussen" i folketællingen lyder underligt, hvis han ellers skulle have været født i hertugdømmet Slesvig. Men han kan jo vitterligt oprindeligt have været kommet fra Preussen (altså området omkring Berlin).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Toudal

#4

Rigsarkivet !

Se http://ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm, Indfødsretstildeling

Efternavn:    Heide   Fornavn:    Frederich
Erhverv:    Underofficer   Fødeland:    Tyskland
Amt, region:    Uidentificeret
Lov af:    11 09 1816   Tillæg:    
Løbenr:    136 [pagina]

- men måske er fødestedet ikke nærmere identificeret i loven :(

Hvis han er født i Slesvig, er det nok ikke ham der findes i Lov af 11. sept. 1816. Hvor har du oplysningen om fødested fra?

Citat fra: Else Skovbo Jensen Dato 25 Aug 2013 - 17:32

Schleswig/Slesvig var den gang en del af Kongeriget Danmark, så egentlig immigration var der jo ikke tale om.


Slesvig var et hertugdømme, ikke en del af kongeriget, se f.eks. http://da.wikipedia.org/wiki/Hertugd%C3%B8mmet_Slesvig

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Fra http://ddd.dda.dk/dprob/soeg_skifte.html :

Name of Deceased:  METTE HEIDE
Residence: Farm, Estate, District, County:  , , , Aalborg
Pages / Time Period / & FHL Microfilm Numbe:  341 / 1855-1860 / 43168

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Else Skovbo Jensen

Kan du præcisere, hvor byen Haustadt ligger ? Jeg har googlet og kan kun finde en by med det navn i Østrig!

med venlig hilsen
Else

Inger Buchard

Det kan ikke være et Haustadt i Slesvig, for i FT 1850 står der Preussen og Hausted i Sønderjylland blev først preussisk i 1864/66

Mere nærliggende er det Haustedt, der ligger i Westfalen, fra 1815 en del af Preussen, mellem Uchte og Stolzenau

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Erik C Guldahl

Hei alle sammen

Du er utrolig hva dere finner ut. Dere sitter nærmere kildene enn meg og vet hvor dere skal lete. Jeg kom inn i de Demografiske Databasene og fant ham på ulike steder. Et av stedene (som over) viser fødested Haustadt, Preussen. Jeg har ikke funnet stedet, så Haustedt kan være svært sannsynlig.

Den lille tvilen jeg hadde om det var riktig mann burde være borte etter det dere har funnet. Så takk alle sammen! Dere styrker troen på et nordisk samarbeide og hvor deilig det er å være norsk i Danmark.

Mvh Erik

Christian Konstmann Autzen

Hej Erik

Ja - men vi håber så at du husker at skrive igen på denne tråd, når du finder videre om f.eks. Haustadt, Preussen eller andet, og her ikke mindst om der under Christina Frederik Heide's død og begravelse står noget om hans herkomst; for andre (ikke mindste andre efterkommere) kunne jo også have nytte af din efterforskning.

Om nordisk samarbejde - så findes den absolut og mange steder. Selv har min hustru og jeg en del norske venner og bekendte (senest for et par dage siden et ægtepar fra Haugesund), og når vi kommer sammen, så har vi faktisk mange ligheder  :)

De bedste hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lisa Hansen

Hej

Jeg er også ane af en Christian Friderich Heide i Ålborg, jeg har fundet sådan en død:

Aalborg Budolki kirke, Aalborg amt 1832 – 1884 opslag 112 no. 29
April 27 1854

Begravet Maj 4 1854
Gift pensionist Sergeant, død i Skolegades Fattighuus 72 aar.

Hilsen Lisa


Lisa Hansen

Glemte at skrive at der desværre ikke står noget om fødested.

Mvh. Lisa

Lise Østerberg Bahr

#12
God eftermiddag.

Vi har på vores anetræ BAHR, fra Flensburg, Mecklenburg m.fl. Tyskland, også slægt med efternavnet Up der Heide - ...

en gammel tråd om samme emne her: dog et andet gadenummer....:= 272 ?

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,524247,524247#msg-524247

(håber linket virker) el med html efter.

og se Ludolph von der Heide 1561-1619 Verner Asholt websider.
slægten - Vensyssel slægt.

og herunder der spreder sig i Norge og Bornholm = RASCH

Tyge Thomsen = Anne Marie Hoyers efterslægt
Lütke (Ludolphus) Up Der Heide af Tom Broendsted.dk kan googles.

og afsn. 1.27 og eller
i hvert fald afsnit 1.26 om Margarethe UP DER HEIDE og LUDOLPHUS UP DER HEIDE Rådmand  i Flenscig gift med Thomas FINCK borgmester i FLENSBORG osv....... læs selv.

må være nogle Up der Heide fra vores urgamle anetræer......i Bahr slægtens grene

men hvad hjælper det, når jeg mangler de DANSKE aner ind imellem ?? Det hjælper måske hermed snart ??

linket er her:
http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_26.php


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lisa Hansen

Ja Ditte som har skrevet i den gammel tråd, vi er lidt i familie med hinanden, og vi har kontakt med hinanden, men det var fordi ingen vidste noget om hvor han kommer fra, men der står ikke noget ved hans død, som der nogengange gør.

God weekend.

Lisa

Lise Østerberg Bahr

#14
Hej igen.


slettet.

Venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Lisa Hansen

Hej Lise

Ved ikke rigtigt hvad dit spørgsmål går ud på, eller om det er rettet til mig? ;D, Men

Den slægt som jeg kigger på hedder Heide ikke  Up der Heide, var der ikke mange som hed/hedder Heide idag?.

Jeg hedder Boel til mellemnavn, men det har ikke noget med Tyskland at gøre, men det stammer fra Karup/thisted, og det er på en hel anden gren.

Mvh.

Lisa hansen


Lise Østerberg Bahr

Hej.

Ja undskyld jeg fik blandet et spm. her på siden. derfor slettet spm,.

MEN og dog, landegrænserne/rigerne - har jo skiftet gennem tiderne i århundreder ! og hvis jeg skal have en chanche for at finde links/tråde jeg kan gå videre ad., må jeg jo somme tider bare spørge - uden at alle forstår spm. så undskyld igen.

MVH
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#17
Hej.

Mest af alt, fætter/kusine ægteskaber eller et led længere ude, blev ofte gift.

Vi har von Stemann + von Krogh i slægten = Officersslægter i der stammer fra Tyskland / til Norge.

Up de Heide er nævnt tilbage sidst i det 1600 århundrede, så.... og i øvrigt er det dialekt, = Plattysk -  og betyder også det samme som von / de / ne - fra ---- og dialekten er fra de lavtliggende områder i Ditmarsken og omegn.

En gren på min anetavle hedder Böhl, eller  der står Wöhl. - men B og W på gotisk minder meget om hinanden. (og der er en fold på dok. der)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lisa Hansen


Lise Østerberg Bahr

#19
Hej og Hov....


det var lige lidt hurtigt, fik lige lavet et par rettelser - og i øvrigt er mine aner af CLEVE slægt = CLEVE up de Heide.

Mener det er ham der har en søn der hedder Johan....

læs for eksempel Slaget ved Isted...
Bor f.eks. Marielyst Slot i Helsingør - kom til skade ved branden på Amalienborg... osv.
i Norge, von Krogh, nogle krige mellem Norge og Sverige. Overgivelse for at skåne sine folk.... osv.


Der er jo mange sønner, så en stor von Krogh slægt. Meget læsestof.

Har dog for nogle år siden fået kontakt til mine 5. dels fætre og kusiner i Norge.

Med venlig hilsen
Lise Ø Bahr